جاباما
۱۱۷۴۴۷۳
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

چراغ لیگ برتر، زرد می‌سوزد

در لیگ کم گل و بی کیفیتی که نصف تیم‌هایش فاجعه و نصف دیگرشان معمولی بازی می‌کنند سپاهان با یک برتری نسبی همه رکورد‌ها را از آن خودش کرده است

روزنامه همشهری: درحالی‌که صفحات اصلی رسانه‌های ورزشی در اختیار سرخابی‌ها‌ست و همه از رقابت این دو تیم حرف می‌زنند، تیم سپاهان بی‌سروصدا در صدر جدول نشسته و اگر روند مثبت این تیم در هفته‌های آتی هم ادامه داشته باشد، پایین‌کشیدن اصفهانی‌ها از صدر جدول به این سادگی‌ها نخواهد بود.

سپاهان صاحب بالاترین امتیاز، بیشترین گل زده و کمترین گل خورده است اما موفقیت‌های این تیم فقط محدود به این اعداد نیست. با رجوع به منابع آنالیز فوتبال، می‌توان دید زردپوشان اصفهان در اغلب آیتم‌های فردی و گروهی بهترین رکوردها را در هفته‌های سپری‌شده به ثبت رسانده‌اند. درحالی‌که تقریبا نیمی از نیم‌فصل اول به پایان رسیده، سپاهان به گواه متریکا بهترین تیم لیگ بوده و در جدول بازیکنان برتر این فصل نیز از ۷نفر اول، ۶نفر سپاهانی هستند!

رکوردهای تیمی؛ با اختلاف در صدر

در جدولی که سایت متریکا براساس عملکرد فنی تیم‌ها منتشر می‌کند، سپاهان با مجموع امتیاز ۱۹/ ۷(از ۱۰) صدرنشین است و اختلاف خوبی هم با تیم‌های دوم و سوم دارد. در این جدول گل‌گهر با امتیاز ۰۳/ ۷ دومین تیم باکیفیت لیگ است و استقلال و پرسپولیس سوم و چهارم هستند. برای درک اختلاف سپاهان با رقبا کافی است بدانید تیم‌های دوم تا پنجم این جدول فقط ۱۲/ ۰ اختلاف دارند اما اختلاف سپاهان با تیم دوم ۱۶/ ۰ است.

تیم نویدکیا با ۱۰گل زده گلزن‌ترین تیم لیگ است، با یک گل خورده به همراه آلومینیوم بهترین خط دفاعی را دارد و با ۶کلین‌شیت از ۷بازی در این بخش هم رکورددار است. میانگین امید گل سپاهان در هر بازی (۴۷/ ۱) بیشتر از تمام تیم‌هاست و در تعداد شوت و شوت داخل چارچوب هم این تیم رتبه دوم را دارد. در «تعداد شوت» فقط استقلال بهتر از سپاهان بوده و در «شوت داخل چارچوب» هم فقط آمار گل‌گهر کمی بهتر از سپاهانی‌ها‌ست. در بخش دفاعی، سپاهان در هر بازی به‌طور میانگین ۴/ ۵ بار به حریفان فرصت شوت‌زنی داده که ۳/ ۱ از این شوت‌ها داخل چارچوب بوده است. در هر دوی این آیتم‌ها سپاهان بهترین تیم لیگ است و استقلال و آلومینیوم و بقیه پشت سر زردپوشان قرار می‌گیرند.

تنها تیم بالای 500

میانگین مالکیت توپ در تیم نویدکیا 6/ 59‌درصد بوده که این هم بهترین رکورد فصل جاری است. پرسپولیس با مالکیت توپ 58درصدی دومین تیم بعد از سپاهان است. در تعداد پاس، برتری سپاهان از این هم بیشتر و چشمگیرتر بوده است. میانگین پاس زردپوشان در هر بازی 577است، درحالی‌که تیم‌های دیگر حتی به مرز 500پاس هم نرسیده‌اند. این پاس‌ها با دقت 8/ 83درصدی ارسال شده‌اند تا در این بخش هم سپاهان بالاتر از پرسپولیس (4/ 81)، نساجی (9/ 80) و استقلال (8/ 80) قرار بگیرد. به این نکته هم دقت کنید که زردپوشان با میانگین 9/ 6 دریبل موفق در هر بازی تکنیکی‌ترین تیم لیگ هم هستند.

رکوردهای فردی؛ اینها با خودشان رقابت می‌کنند!

اگر به رده‌بندی بازیکنان لیگ در سایت متریکا رجوع کنید، در بالای جدول تا چشم کار می‌کند، بازیکن سپاهانی می‌بینید. زردپوشان صدر جدول را تسخیر کرده‌اند و برای عنوان «بهترین بازیکن لیگ» انگار یک رقابت داخلی با خودشان دارند. از بین ۷بازیکن برتر در ۷هفته نخست، ۶نفر سپاهانی‌اند و آن یک نفر باقیمانده هم مصدوم شده و ادامه فصل را از دست داده است! دانیال اسماعیلی‌فر و عزت پورقاز با اختلاف ناچیز نفرات برتر این جدول هستند.

اسماعیلی‌فر در هر ۷بازی در ترکیب اصلی بوده و میانگین نمراتش ۴۰/ ۷ است. دانیال چند هفته‌ای صدرنشین جدول بازیکن‌ها بود اما یکی دو هفته‌ای است که عزت پورقاز از او سبقت گرفته. پورقاز هفته‌های اول نیمکت‌نشین بود اما ۳هفته است در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد و با میانگین ۴۳/ ۷ در همین ۳هفته خودش را به صدر جدول رسانده است. بعد از این دو نفر، یونس شاکری مهاجم گل‌گهر با نمره ۳۹/ ۷ سومین بازیکن برتر لیگ است اما چون مصدوم شده و دیگر نمی‌‌تواند به آمار بازی‌هایش اضافه کند، به‌زودی از جدول خارج خواهد شد (شرط ماندن در این جدول، حضور در حداقل یک‌سوم بازی‌ها‌ست). بعد از مهاجم مصدوم گل‌گهر، فرشاد احمدزاده، سروش رفیعی، گولسیانی و نورافکن ۴سپاهانی دیگر هستند که رتبه‌های چهارم تا هفتم را در اختیار دارند.

جالب است که بهترین بازیکن پرسپولیس (وحید امیری) و بهترین بازیکن استقلال (مهدی مهدی‌پور) پشت سر این همه سپاهانی در رتبه‌های هشتم و نهم حاضرند. این همه برتری سپاهان -چه در جدول تیمی و چه در آیتم‌های فردی- خیره‌کننده و برای رقبا ترسناک است. اگر پرسپولیس و استقلال در داربی به تساوی برسند که به‌نظر باید قید قهرمانی نیم‌فصل را بزنند. اما اگر احتیاط را کنار بگذارند و روی گزینه «تساوی بدون گل» خط قرمز بکشند، آن‌وقت تازه برنده‌شان باید تدبیری برای عبور از سد این سپاهان قدرتمند بیندیشد؛ سپاهانی که آمارهای فنی نشان می‌دهد اختلافش با رقبا بیش از آن چیزی است که در جدول می‌بینیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بگو ماشاالاه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشالله

    • یه سپاهانی

      عشقه سپاهان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج