۱۱۷۴۴۸۲
۶ نظر
۵۰۱۰
۶ نظر
۵۰۱۰
پ

آیا ایران از مرزهایش با ارمنستان گذشته ‌است؟

سه روز بعد از ملاقات میان روسای جمهور اسلامی ایران و آذربایجان، بار دیگر موضوع موضع‌گیری ایران در خصوص اختلاف‌های سرزمینی جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته ‌است.

برترین‌ها: سه روز بعد از ملاقات میان روسای جمهور اسلامی ایران و آذربایجان، بار دیگر موضوع موضع‌گیری ایران در خصوص اختلاف‌های سرزمینی جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته ‌است.

آیا ایران از مرزهایش با ارمنستان گذشته ‌است؟

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: در حالی که یک رسانه نزدیک به حکومت جمهوری آذربایجان مدعی شده‌است که با حمایت روسیه و ترکیه از تاسیس یک کریدور ارتباطی میان سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان با جمهوری خودمختار نخجوان در مرزهای ایران، دیگر نیاز جدی به موضع‌گیری تهران احساس نمی‌شود و ارمنستان تحت فشار این دو قدرت منطقه‌ای وادار به پذیرش تاسیس این دالان ارتباطی شده‌است، مقام‌های ارمنستان این ادعا را رد و تاکید می‌کنند که در چارچوب مذاکرات مرتبط با آتش‌بس پس از درگیری‌های سال گذشته، اختصاص دالانی به جمهوری آذربایجان در خاک آذربایجان در متن بیانیه آتش‌بس مطرح نشده ‌است.

در این میان بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که احداث کریدور زنگزور در آینده نه‌چندان دور برای شماری از کشورهای منطقه از زاویه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت که مهم ترین آن‌ها ایران است. یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد در این راستا در خصوص آن توافق صورت گرفته‌است، احداث جاده از موازات خاک ایران و سپردن امنیت آن به نیروهای نظامی روسیه است که عملا ارتباط ایران با ارمنستان را قطعا می کند و در ژئوپولتیک منطقه تغییر ایجاد می‌کند و عملا ارتباط ایران از شمال غربی با اروپا را قطع می کند.

همزمان با این ادعاها امضای توافق سه‌جانبه اخیر میان تهران، عشق‌آباد و باکو برای سواپ گاز طبیعی ترکمنستان با گاز ایران در مرزهای جمهوری آذربایجان، این تلقی را میان برخی کارشناسان و رسانه‌ها ایجاد کرده‌است که ایران تلویحا موضع جمهوری آذربایجان در خصوص ایجاد دالانی در خاک ارمنستان که تحت کنترل این کشور نباشد را پذیرفته‌ است. برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که ادعای عقب‌نشینی ایران از موضع رسمی خودش در خصوص عدم تغییر مرزهای منطقه به ازای دریافت امتیاز اقتصادی، مبنایی ندارد. مقام‌های باکو و ایروان به صورت مستمر در خصوص مساله اجرای مفاد توافقنامه آتش‌بس سال گذشته که بعد از جنگ ۴۴ روزه میان دو کشور با مداخله روسیه منعقد شد، اتهام‌زنی می‌کنند.

ادعای روزنامه نزدیک به دولت باکو

روزنامه ینی مساوات که از جمله روزنامه‌های نزدیک به دولت جمهوری آذربایجان است و معمولا مواضع ریاست جمهوری این کشور را منعکس می‌کند، در یادداشتی مدعی شده که ارمنستان مجبور به پذیرش ایجاد یک دالان در خاک خود شده‌است و موضع ایران در این مورد اهمیت چندانی ندارد. روزنامه ینی مساوات مدعی شد: «دالان زنگزور ایجاد خواهد شد و ارمنستان هیچ حقی بر نظارت بر عبور و مرور از این دالان نخواهد داشت. روسیه تاکید دارد که این مسیر باید براساس توافق ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ گشوده شود و کنترل آن به عهده نیروهای مرزبانی روسیه خواهد بود.»

ینی مساوات افزوده است: «ترکیه از جمهوری آذربایجان و روسیه درباره گشودن دالان زنگزور حمایت می‌کند و نیاز جدی به موضع ایران نیز احساس نمی‌شود. در نتیجه ارمنستان تنها مانده و مجبور به پذیرش شرایط موجود است.»!

امتیازدهی باکو به تهران یا تهران به باکو؟

رسانه‌هایی که احتمال موافقت ایران با تاسیس دالان زنگزور را مطرح می‌کنند، انگیزه این پذیرش را دریافت امتیاز سواپ گاز توصیف كرده و این موضوع را در شرایط تحریم دستاوردی برای ایران توصیف می‌کنند که به ازای آن مجبور به واگذاری امتیاز به طرف مقابل شده‌است.

احمد کاظمی، عضو هیات علمی بنیاد مطالعات قفقاز معتقد است:

اساسا بحث سواپ گاز ترکمنستان به آذربایجان، به خودی خود یک امتیاز برای آذربایجان محسوب می‌شود و ضرورتی به اعطای مابه‌ازا به این کشور وجود ندارد. واقعیت امر این است که بحث سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان، امتیاز کلان و مهمی به ایران نیست که مابه‌ازایی در سیاست خارجی به آن تعلق گیرد. هر چند این فرآیند سواپ گاز به ایران کمک می‌کند تا بخشی از گاز مورد نیاز در استان‌های شمال و شمال غرب کشور را تامین کند، امتیاز اصلی آن متعلق به جمهوری آذربایجان است و بیش از همه باکو را منتفع می‌کند.

گمانه‌زنی‌هایی که در مورد موافقت ایران با دالان جعلی زنگزور مطرح می‌شود یا دالان تورانی، جریان‌سازی‌های بی‌اساس و ساختگی رسانه‌ای است که با هدف تخریب سیاست خارجی ایران صورت می‌گیرد.

محسن پاک‌آيین، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان:

(در خصوص احتمال مطرح شدن بحث دالان زنگزور در مذاکرات روسای جمهور ایران و آذربایجان): در این موارد باید منتظر ماند تا مواضع مقام‌های رسمی اعلام شود.

به نظر من مجموعا بعید است که در مذاکرات گازی ایران و ترکمنستان و جمهوری آذربایجان اساسا بحث دالان زنگزور مطرح شود، چون موضوع گاز مساله مرتبط با روابط تهران، عشق‌آباد و باکو است درحالی‌که مساله دالان زنگزور مساله‌ای مرتبط با روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

دالان زنگزور؛ - سرانجام ايران را حذف كردند

روزنامه آرمان ملی به نقل از میرقاسم مومنی، تحلیلگر ارشد مسائل قفقاز نوشت:

مساله‌ای که حائز اهمیت است این مورد است که جاده زنگزور در موازات مرزهای ایران احداث می‌شود و امنیت آن را نیز نیروهای روسیه تامین می‌کنند. با این تعریف و با این توافق بالاخره روسیه با ایران هم مرز شد و یک تغییر بزرگ در ژئوپولتیک منطقه به‌وجود آمد. این یک فاجعه ژئوپلتیک برای ایران است و عملا سر ایران را در نشست سوچی بریده‌اند.

عملا ارمنستان بر این منطقه دیگر حاکم نخواهد بود و عملا ایران را از معادلات قفقاز حذف می‌کنند. این جاده به موازات رود ارس و در مجاورت مرز ایران تاسیس می‌شود که این یک اتفاق بسیار نامطلوب برای ایران است. این نقشه ای که برای قفقاز کشیدند عملا منجر به این می شود که نیروهای روسیه در مرز با ایران مستقر می شوند. این توافق که در سوچی رخ داده‌است به این معناست که ارمنستان خاک خود را واگذار کرده است. با این وجود ایران دیگر برای انجام مبادلات مرزی با ارمنستان باید از روسیه و ترکیه اجازه بگیرد و این اتفاق به هیچ وجه خوشایند نیست.

تصمیم گیر اصلی در ارمنستان، ولادیمیر پوتین است و او نیز با ترکیه توافقاتی کرده‌است و همگی دست به دست هم داده‌اند تا دالان زنگزور تاسیس شود. در مقابل نیز به ارمنستان امتیازهای سیاسی و اقتصادی می‌دهند تا مخالفتی نکند و به نظر می‌رسد که نخست‌وزیر ارمنستان نیز در چنین وضعیتی مقاومت نکرده‌است و احداث دالان را به صورت ضمنی پذیرفته‌است و امروز ایران به‌عنوان متضرر اصلی مطرح شده‌است.

شخصا ترکیه و دولت باکو پس از احداث مسیر زنگزور مدعی تامین امنیت آن هستند و آن‌ها نیز نیروهای خود را به سمت مرز با ایران گسیل می‌کنند و عملا ارتباط ایران با دریای سیاه را قطع می‌کنند.

ایران پس از این باید مسائل حقوقی و عمرانی خود را با ترکیه و روسیه مطرح کند و عملا به این علت ایران را زیر فشار خواهند برد. توافق سوچی عملا یکی از دو مسیر ارسال انرژی ایران به اروپا را مسدود می کند و کشورهای دیگر همچون ترکیه ذی نفع می شوند. ارمنستان در این میان توان مقابله با فشار ترکیه و روسیه را نداشت و به این مساله تن داده‌است و توافق ارمنستان با سه کشور دیگر شاید در آینده ارمنستان را نیز در مقابل ایران قرار دهد.

مرزی از میان نمی‌رود؛ مسیرها باز می‌شود

فواد شمس، روزنامه‌نگار در یادداشتی در وب سایت روزآروز اینگونه تحلیل کرد:

گذرگاه زنگزور ارتباط میان نخجوان و بخش اصلی جمهوری آذربایجان را برقرار می‌کند. در خبرها بود که ایران هم به نقشه آذربایجان و روسیه برای گشودن کریدور زنگزور پیوسته و با گشودن این کریدور که ارمنستان بر آن هیچ کنترلی ندارد، دیگر ایران و ارمنستان مرزی نخواهند داشت گذرگاه زنگزور ارتباط میان نخجوان و بخش اصلی جمهوری آذربایجان را برقرار می‌کند.

اما در منطقه زنگزور کشور ارمنستان فعلی کریدوری در کار نیست؛ راه‌هایی اما وجود دارند که در زمان شوروی سابق ساخته‌ شده‌اند و بعد از تجزیه اتحاد جماهیر شوروی و در خلال نخستین جنگ‌ها میان دو جمهوری تازه استقلال‌یافته‌ی آن زمان، ارمنستان و آذربایجان بسته شدند. حالا قرار است همین راه‌های بسته‌شده دوباره باز شوند.

ادعای گشوده‌شدن کریدور جدیدی که ارمنستان بر آن اختیاری ندرد، از ادعاهای برخی محافل تندرو در باکو است که بیش‌تر از آنکارا خط می‌گیرند و اغلب به درد تبلیغات جریانات دست‌راستی طرفدار حکومت علی‌اف می‌خورد- تبلیغاتی که می‌خواهد دستکم خارج‌از کنترل ماندن بخشی از قره‌باغ و کنترل روسیه بر آن را از نظر پنهان کند.

فی‌الواقع، بر اساس توافقات بین ارمنستان و آذربایجان که روسیه و شخص پوتین بر آن نظارت دارد، قرار است مسیرها و راه‌هایی که زمان شوروی سوسیالیستی، نخجوان، ارمنستان و آذربایجان، قره‌باغ و گرجستان را در نهایت به خاک روسیه وصل می‌کردند، بازگشایی شوند.

در این بازگشایی هم اداره و حاکمیت بر تمام راه‌ها در هریک از کشورهای فعلی در اختیار همان کشور است. یعنی در منطقه زنگزور اداره و حاکمیت راهی که قرار است نخجوان را به جمهوری باکو وصل کند تحت حاکمیت دولت ارمنستان است و روسیه صرفا تضمین‌کننده آن است.

بند نهم توافق‌نامه آتش‌بس ۲۰۲۰ میان آذربایجان و ارمنستان مقرر کرده: «کلیه فعالیت‌های اقتصادی و حمل و نقل در منطقه بلامانع است. جمهوری ارمنستان ایمنی ارتباطات حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت تضمین می‌کند. کنترل حمل و نقل توسط ارگان‌های سرویس مرزی FSB روسیه انجام می‌شود.

فعلا صرفا یک مسیر ریلی و جاده‌ای از نخجوان به باکو بازگشایی می شود که تحت حاکمیت دولت ارمنستان است و هیچ مشکلی برای مرز ایران با ارمنستان ایجاد نمی‌کند. این مرز همچنان باز می‌ماند.

حتی فرصت هم هست که ایران به این جاده دسترسی پیدا بکند و از این‌ مسیر هم بتوان به باکو و نخجوان رفت.

بازگشایی مسیرهای ریلی و جاده‌ای که زیرساخت‌های آن تماما در زمان شوروی بنا شده، فرصتی برای ایران است تا مسیر ریلی تبریز و جلفا به نخجوان احیا شود و از آن‌جا به ارمنستان و باکو و نهایتا گرجستان و روسیه متصل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • غریبه

      مانفهمیدیم چی شد لطفا درست وصحیح گزارش بده خودت بخون ببین میفهمی چی نوشتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روسها همیشه از پشت به ایران خنجر زده اند

    • حمید امانی

      این سیاستمداران ما که با آذربایجان مذاکره می‌کنند اطلاعات وتجربه کافی دارند یا بازم سر ما کلاه میره قرادادهای ترکمانچای بسته میشه

    • حق طلب

      نقشه ای میدادید تا بفهمیم چه شد وملت اگاه از سر نوشت کشورشان وانچه در این منطقه میگذرد شوند تلویزیون در دوره قاجار گام بر میدارد وهرنوع اطلاعات را به روی مردم چرا میبندو خدا می داند

    • حسن

      دارن مویرگی چه گندی میزنن

    • علی

      ۵۰ سال دیگه مشخص میشه چه کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج