۱۱۷۴۴۹۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

۵ ابهام بزرگ دربی ۹۷

شنبه عصر قرار است دربی ۹۷ برگزار شود و این بازی هم مثل تمام بازی‌های دیگر دو تیم پرسپولیس و استقلال از حساسیت ویژه‌ای برای طرفداران ۲ تیم برخوردار است.

ایران ورزشی: شنبه عصر قرار است دربی ۹۷ برگزار شود و این بازی هم مثل تمام بازی‌های دیگر دو تیم پرسپولیس و استقلال از حساسیت ویژه‌ای برای طرفداران ۲ تیم برخوردار است. مخصوصاً امسال که به‌نظر هر دو تیم مدعی قهرمانی هستند و نتیجه بازی‌شان در صدر جدول هم حسابی تأثیرگذار خواهد بود. با این همه علی رغم اینکه چیزی حدود ۴۸ ساعت تا بازی مانده، ابهام‌های بزرگی درباره این بازی وجود دارد که ذهن فوتبال‌دوستان را درگیر کرده.

1 - تبلیغات محیطی

وقتی دوشنبه عصر قرار بود پرسپولیس به مصاف نفت مسجدسلیمان برود، خبری منتشر شد که همه را شوکه کرد. ورزشگاه آزادی اجازه روشن شدن تابلوهای تبلیغاتی را نمی‌داد و سازمان لیگ هم قبول نمی‌کرد تا بازی شروع شود. بعداً مشخص شد ماجرای واگذاری حق تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها که استقلال به دنبال آن است، بغرنج‌تر از اینهاست که فکرش را می‌کردیم. مدیران ورزشگاه آزادی اعتقاد دارند برای هر بازی تنها از محل تبلیغ‌های کنار زمین باید چیزی نزدیک به یک میلیارد تومان از استقلال و پرسپولیس بگیرد.

سازمان لیگ اما حاضر به پرداخت چنین مبلغی نیست. حالا که دربی قرار است به میزبانی استقلال برگزار شود و آنها هم کاملاً با موضع سازمان لیگ مخالفند و حتی از صحبت‌های مدیرعامل سازمان تجهیز مشخص بود استقلال حاضر به پرداخت چنین مبلغی‌ست، به‌نظر می‌رسد با چالشی تازه مواجه‌ایم که شاید حتی برگزاری دربی را تحت‌الشعاع قرار دهد. مصطفی آجورلو، مدیرعامل آبی پوشان دیروز در نامه‌ای به حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ خواستار همکاری عوامل اجرایی سازمان لیگ در جهت اجرای تبلیغات محیطی توسط باشگاه استقلال در دربی روز شنبه ۱۳ آذر در ورزشگاه آزادی شد.

آجورلو در این نامه یادآور شد که پیرو توافقات انجام شده در محل وزارت ورزش بار دیگر آمادگی باشگاه استقلال را جهت ارائه ۱۰۰ درصد تضامین از ناحیه کارگزار اعلام کرده و خواستار ارسال فرمت قرارداد فیمابین در اسرع وقت توسط سازمان لیگ شده است.

ضمناً دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه حامی مالی استقلال قرار است تابلوهای تبلیغاتی مربوط به خودش را به ورزشگاه آزادی بیاورد که دیگر مثل بازی قبل کسی از سازمان لیگ نتواند جلوی روشن یا خاموش شدن تبلیغات را بگیرد. حالا باید دید این دعوا در این دو روز باقی مانده به کجا می‌رسد و آیا مثل بازی دوشنبه پرسپولیس دوباره باعث دیر برگزار شدن بازی یا حتی لغوش می‌شود یا نه.

۲ - تماشاگران

یکی از ابهامات دربی در روزهای گذشته حضور تماشاگران بود. دو بازی مهم هفته ششم لیگ برتر به طور آزمایشی با حضور تماشاگران برگزار شد، ولی در هفته هفتم روال قبلی حاکم شد. وزیر ورزش وعده داده بود که در حال رایزنی درباره این موضوع است، ولی دیروز خبر رسید که وزارت بهداشت مخالف حضور تماشاگران در دربی است.

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت:‌ 10 روز پیش دو مسابقه در تهران برگزار کردیم که در آنها به صورت آزمایشی تماشاگران حضور داشتند. این دو مسابقه مقدماتی برای برگزاری مسابقات در همه ورزشگاه‌ها با تماشاگر بود. با توجه به تصویب مدیریت هوشمند محدودیت‌ها که مورد بازنگری قرار داده شد و جلسات متعددی که برگزار شد، مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا شروع طرح سامانه امید را از روز 15 آذر اعلام کرد. با توجه به اینکه مبنای شروع 15 آذر است و دربی 13 آذرماه برگزار می‌شود مسابقه بدون تماشاگر خواهد بود.

این در حالی است که مدیرعامل باشگاه استقلال به عنوان میزبان هنوز امیدش را درباره حضور هواداران از دست نداده است. آجورلو در نشستی که دیروز با برخی هواداران استقلال داشت، به آنها اعلام کرد که پیگیر ورود تماشاگران هرچند با ظرفیت محدود در ورزشگاه آزادی است و در این خصوص رایزنی های خود را ادامه خواهد داشت. باید دید تصمیم وزارت بهداشت تا روز شنبه تغییر می‌کند؟

3 - دروازه‌بان استقلال

فرهاد مجیدی در 3 بازی گذشته تیم استقلال علیرضا رضایی جوان را درون دروازه قرار داده. دروازه‌بانی که تا قبل از شروع فصل و با توجه به حضور سیدحسین حسینی و رشید مظاهری در تیم، کمتر کسی تصور بازی‌اش را داشت. رضایی هم در این چند بازی نشان داده دروازه‌بان قابلی‌ست اما مشخص نیست فرهاد برای بازی مهم دربی که تجربه در آن حرف اول را می‌زند هم حاضر است علیرضا رضایی را درون دروازه بگذارد یا نه. اگر او اشتباه کند هم استقلال ضرر می‌کند، هم مجیدی و هم خود دروازه‌بان جوان که ممکن است یک اشتباه کوچک به قیمت محو شدنش تمام شود.

ضمن اینکه حسینی هم در دربی‌های گذشته عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته و شاید با استفاده از همین فاکتور بار دیگر به دروازه‌بان اول آبی‌های پایتخت تبدیل شود.

۴ - پست وحید امیری

وحید امیری قطعاً یکی از مهم‌ترین بازیکنان پرسپولیس در چند فصل گذشته بوده. او حالا در آماده‌ترین حالت خودش است و درخشش در بازی‌های اخیر تیم ملی هم به او چهره‌ای مؤثرتر بخشیده. پرسپولیسی‌ها صفت «آچار فرانسه» را برای او استفاده می‌کنند. اشاره‌ای درست به قابلیت چند پسته بودن وحید امیری که دست مربیانش را برای او باز می‌گذارد. یحیی گل‌محمدی در دو بازی گذشته دست‌کم در شروع مسابقه از وحید امیری در پست راست استفاده کرد.

امیری پیش‌تر به عنوان هافبک چپ، دفاع چپ، وینگر چپ و حتی مهاجم نوک بازی کرده و مشخص نیست قرار است در دربی در کدام قسمت از زمین بازی کند. همین نامشخص بودن پست امیری یکی از سلاح‌های ویژه یحیی گل‌محمدی ست و مشخصاً استقلال را از پیش‌بینی روش دقیق بازی پرسپولیس در دربی باز می‌دارد.

۵ - دربی گل دارد؟

آمار گل‌های رد و بدل شده هفته هفتم لیگ برتر چیزی نزدیک به فاجعه بود؛ 7 گل در 8 بازی!

بسیاری از بازی‌ها صفر - صفر شد و حالا بیم این می‌رود که در مهم‌ترین بازی فصل هم دو تیم آنقدر احتیاط کنند که تماشاگران شاهد گلی نباشند. بخصوص که استقلال در 4 بازی گذشته به نتیجه‌ای بهتر از مساوی نرسیده و همین احتمال تساوی دو تیم را زیاد کرده. البته این‌بار مساوی به درد هیچ تیمی نمی‌خورد و فقط فرصت را به رقبایی مثل سپاهان می‌دهد تا فاصله‌شان را از دو تیم پایتخت‌نشین بیشتر کند.

نکته مثبت ماجرا اینجاست که بر اساس آمار سایت متریکا شاخص انتظار گل(XG) استقلال روی عدد 62/ 1 است. یعنی بیشتر از هر تیم دیگر در لیگ برتر. مشکل استقلال این است که نرخ تبدیل موقعیت‌هایش به گل کم است و به صورت میانگین در هر بازی 85 /0 گل ثبت کرده. پرسپولیس هم در بازی‌های گذشته نشان داده ساختار ‌بازی خوبی دارد و با تعداد نفرات زیاد در محوطه جریمه حریف حاضر می‌شود و این یعنی شاید بشود انتظار یک بازی همراه با گل را داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج