جاباما

سیاره‌ای که یک سالش ۱۶ ساعت طول می‌کشد!

ستاره شناسان به تازگی یک سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند که یک سال در آن، تنها ۱۶ ساعت طول می‌کشد.

باشگاه خبرنگاران: محققان به تازگی موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده اند و موفق به کشف سیاراتی شبیه به زمین در خارج از منظومه شمسی شدند. با این حال، جدیدترین اکتشاف ستاره شناسان یک سیاره ساخته شده از گاز‌های داغ است که با سایر سیارات کشف شده تا حدودی تفاوت دارد. آن‌ها یک سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند که بسیار نزدیک به منظومه خود قرار گرفته و بسیار سریع دور آن می‌چرخد تا حدی که یک سال در آن، تنها ۱۶ ساعت طول می‌کشد.

به نقل از BGR، این سیاره تازه کشف شده مشتری فوق داغ نامیده می‌شود؛ زیرا دمای سطح این سیاره حدود ۳ هزار و ۵۰۰ درجه کلوین (حدود ۶ هزار درجه فارنهایت) تخمین زده می‌شود. اخترشناسان این سیاره را سیاره TOI-۲۱۰۹ b نامگذاری کردند و گفته می‌شود دومین سیاره داغی است که تاکنون کشف شده است؛ بنابراین این سیاره در این فاصله و با چنین دما و سرعتی، یکی از عجیب‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی لقب می‌گیرد که تاکنون ستاره شناسان موفق به کشف آن شدند.

سیاره‌ای که یک سالش ۱۶ ساعت طول می‌کشد!

سیاره عطارد سریع‌ترین سیاره در منظومه شمسی است. این سیاره هر ۸۸ روز یک بار به دور خورشید می‌گردد و سرعت متوسط آن در این چرخه ۴۷ کیلومتر بر ثانیه است. میانگین فاصله آن از خورشید ۵۸ میلیون کیلومتر و بسیار سریع است.