جاباما
۱۱۷۴۹۷۱
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

توسل به گفتمان پسااستعماری به نفع ایران نیست

یک کارشناس ارشد مسائل بین الملل،گفت: ایران ورود بسیار هوشمندانه‌ و معناداری به صحنه مذاکرات داشت. ترکیب تیم مذاکره‌کننده، تعداد اعضای هیات ایرانی و همچنین وزن کارشناسی آن مجموعا حاوی این پیام بود که «ایران برای حل مسئله به میدان آمده» و در این راه نیز آماده و مصمم است.

ایسنا: یک کارشناس ارشد مسائل بین الملل،گفت: ایران ورود بسیار هوشمندانه‌ و معناداری به صحنه مذاکرات داشت. ترکیب تیم مذاکره‌کننده، تعداد اعضای هیات ایرانی و همچنین وزن کارشناسی آن مجموعا حاوی این پیام بود که «ایران برای حل مسئله به میدان آمده» و در این راه نیز آماده و مصمم است.

رضا نصری،در پاسخ به این سوال که ارزیابی او از هفتمین دور مذاکرات وین که در روز جمعه به پایان رسید چیست؟ اظهار کرد: ایران ورود بسیار هوشمندانه‌ و معناداری به صحنه مذاکرات داشت. ترکیب تیم مذاکره‌کننده، تعداد اعضای هیات ایرانی و همچنین وزن کارشناسی آن مجموعا حاوی این پیام بود که «ایران برای حل مسئله به میدان آمده» و در این راه نیز آماده و مصمم است. علاوه بر این، هیأت ایرانی با یک بسته پیشنهادی بر سر میز آمد و در عمل بدون فوت وقت وارد متن ماجرا شد. ضمن اینکه مواضعی که آقای باقری کنی در مصاحبه‌ها و نشست‌های خود بیان داشت - برخلاف گمانه‌زنی‌ها - مواضع عملگرایانه، حقوقی و متوازنی بود. در مجموع، به نظرم هم فُرم و هم محتوا به نحوی اندیشیده شده بود که از یک سو فضاسازی‌های طرف مقابل -مبنی بر اینکه ایران صرفاً قصد وقت‌کُشی دارد- تا حدودی تعدیل شود و از سوی دیگر، افکار عمومی و بازار کسب‌وکار در داخل کشور از اینکه دولت جدید در لغو تحریم‌ها و احیای برجام مصمم است آسوده‌خاطر شود.

هدف از برخی از فضا سازی‌ها، فشار آوردن به تیم مذاکره کننده ایران است

وی در پاسخ به این سوال که بر اساس اعلام‌ رییس تیم مذاکره کننده ایران، تهران در جریان این مذاکرات دو سند در دو موضوع لغو تحریم ها و مسائل هسته ای به طرف های مقابل ارائه داده است واکنش طرف های مقابل از جمله واکنش های رسانه آنها را چه طور ارزیابی می کنید؟ خاطرنشان کرد: در مورد جزئیات دو سند، هنوز اطلاعاتی در دسترس عموم نیست. اما اینکه بعد از دور اول مذاکرات برخی رسانه‌ها تلاش کنند پیشنهادات و مواضع ایران را غیرمنطقی و زیاده‌خواهانه جلوه دهند؛ یا اینگونه القا کنند که مذاکرات قطعاً شکست خواهد خود، کاملاً قابل پیش‌بینی بود. هدف آن‌ها این است که با این فضاسازی‌ها به تیم مذاکره‌کننده ایران فشار بیاورند، فضای داخل کشور را ملتهب کنند و به خصوص بازار ارز را نیز تحت تأثیر قرار دهند. اما حقیقت این است که علیرغم همه این جوسازی‌ها، در نهایت بنا شده دور بعدی مذاکرات - آن هم در هفته آینده - مجدداً برگزار شود!

وی افزود: از بدو ورود تیم مذاکره‌کننده ایران به وین شاهد بودیم چگونه ابتدا در مورد تعداد اعضای هیات ایرانی، سپس در مورد هزینه اقامت آن‌ها در هتل و بعد در مورد محتوای پیشنهادات ایران - به‌ویژه در مورد دستاوردهای شش دوره مذاکرات قبل - شایعه‌سازی و دروغ‌پراکنی صورت گرفت.

نصری در واکنش به این پرسش که برخی از رسانه های غربی، به نقل از مقامات طرف های مقابل ایران در این مذاکرات مدعی هستند که تیم ایران متوجه فوریت شرایط نیست و یا خواسته های ایران ناامیدکننده و زیاده خواهانه است، نظرتان در مورد این گونه تحلیل ها و تلاش این رسانه ها برای انداختن توپ در زمین ایران را چه‌طور ارزیابی می کنید؟ گفت: در تحلیل تعاملات دیپلماتیک، باید همواره در نظر داشت که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بسیار خوب می‌دانند چگونه -با تزریق اخبار گزینشی و برخی کلیدواژه‌ها به رسانه‌ها- از ظرفیت آن‌ها برای پیش‌برد اهداف خود بهره‌برداری کنند. به همین خاطر هم لازم است اولاً افکار عمومی در داخل نسبت به این ترفندها آگاه باشد و به سادگی تحت تاثیر این جوسازی‌ها قرار نگیرد؛ و ثانیاً، تیم «روابط عمومی» هیأت ایرانی نیز برای مواجهه با این فضا کاملاً آماده باشد و متناسب با ذائقه مخاطب به روشنگری و تشریح مواضع برحق خود بپردازد.

توسل به گفتمان و ادبیات «پسااستعماری»به هیج عنوان به نفع منافع ایران نخواهد بود

وی در عین حال تاکید کرد: در این راستا، باید توجه داشته باشیم که توسل به یک گفتمان و ادبیات «پسااستعماری»- که ذات و ماهیت و تاریخ غرب را زیر سئوال می‌برد و ناگزیر در ذهن مخاطب به شکل‌گیری نوعی قطب‌بندی منجر می‌شود -به هیج عنوان به نفع منافع ایران نخواهد بود. حقیقت این است که کمک به ایجاد چنین بستری تنها به نیروهایی کمک خواهد کرد که از هم‌اکنون می‌خواهند با این فضاسازی‌ها راه را برای تصویب طرح‌های جدید در کنگره و ایجاد مانع تازه و اجماع علیه ایران همواره سازند.

مهمترین تلاش صهیونیست‌ها این است که از هرگونه تعامل دیپلماتیک بین ایران و آمریکاجلوگیری کنند

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که تلاش های مقامات صهیونیستی در به بن بست کشاندن این مذاکرات و فشارهای آنها بر توقف انجام این مذاکرات را چه طور ارزیابی می کنید؟ خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اسرائیل این است که ببینند ایران و آمریکا در یک موضوع راهبردی به یک راه‌حل دیپلماتیک رسیده‌اند، حتی زمانی که دولت ایران از «ضد آمریکایی‌»‌ترین و به اصطلاح «تندروترین» جناح‌های سیاسی کشور تشکیل شده است! اگر فعالیت لابی‌های اسرائیل در واشنگتن را طی سی سال اخیر بررسی کنید، خواهید دید مهم‌ترین تلاش آن‌ها همواره این بوده که از هرگونه تعامل دیپلماتیک بین ایران و آمریکا، از هرگونه توافق کوتاه‌مدت و بلندمدت و از هرگونه گام در جهت تنش‌زدایی و همزیستی جلوگیری کند.

چرا ایران از تکاپوی لابی‌ صهیونیستی و حساسیت رژیم اسرائیل، برای پیشبرد منافع خود در کارزارهای دیپلماتیک استفاده نمی‌کند؟


وی تصریح کرد: جای تعجب است چرا ایران این تکاپوی لابی‌ها و این حساسیت رژیم اسرائیل را نادیده می‌گیرد و از آن برای پیشبرد منافع خود در کارزارهای دیپلماتیک استفاده نمی‌کند؟ به عنوان مثال، نخست‌وزیر اسرائیل اخیرأ در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن - وزیر امور خارجه آمریکا - به صراحت خواستار توقف مذاکرات وین شده است! حال سوال اینجاست چرا در واکنش به تلاش‌های او، دولت ایران با گفت‌وگوی مستقیم با هیأت آمریکایی موافقت نمی‌کند؟ در حالی که ملاقات این دو هیأت - نه تنها به پیچیدگی‌ها و مداخلات زحمت‌افزای واسط‌های اروپایی خاتمه می‌دهد - بلکه بزرگ‌ترین لطمه پرستیژی و سیاسی به نخست‌وزیر اسرائیل و یک «حادثه» در روابط میان واشنگتن و تل‌آویو خواهد بود.

درگیر کردن منافع اقتصادی و سرمایه کشورهای خلیج فارس می‌تواند خود تضمین خوبی برای تداوم لغو تحریم‌ها باشد

نصری با بیان این که در هفته گذشته، رابرت مالی چندین بار به تمایل کشورهای حاشیه خلیج فارس به برقراری رابطه اقتصادی با ایران در صورت احیای برجام اشاره کرده است‌. خاطرنشان کرد: معتقدم لازم است تیم مذاکره‌کننده به صورت مستقیم و بی واسطه این موضوع را با او - که دولت متبوع‌اش باید به این کشورها چراغ سبز و معافیت‌هایی در این راستا بدهد - بررسی کند. درگیر کردن منافع اقتصادی و سرمایه کشورهای خلیج فارس می‌تواند خود تضمین خوبی برای تداوم لغو تحریم‌ها باشد و لازم است طی مذاکره مستقیم بررسی شود در این زمینه چه تعهداتی می‌شود از طرف آمریکایی دریافت کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج