جاباما
۱۱۷۵۴۷۵
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

بد است که ۲ تیم اول پایتخت موقعیت نداشتند

به ندرت بین مربیان سرخابی کسی پیدا می‌شود که جسارت داشته باشد / شاید فیفا تا یک سال دیگر اجازه ندهد بدون var بازی کنیم.

روزنامه فرهیختگان: به ندرت بین مربیان سرخابی کسی پیدا می‌شود که جسارت داشته باشد، واقعیت این است که فوتبال ما ضعیف شده و وقتی هم که فوتبال ما ضعیف می‌شود، طبیعتا دربی هم آن کیفیت لازم را ندارد و شاید به خاطر اینکه تیم‌ها محتاط هستند و مربیان احتیاط می‌کنند، این اتفاقات می‌افتد.

یک دربی دیگر بدون گل و بدون ایجاد موقعیت آنچنانی روی دروازه‌ها به پایان رسید تا این موضوع انتقادات زیاد کارشناسان و فوتبال‌دوستان را به همراه داشته باشد که چرا باید دیداری که از آن به‌عنوان نماد فوتبال ایران یاد می‌شود در این سال‌های اخیر تا این اندازه افت کرده باشد تا جایی که خداداد عزیزی اسطوره فوتبال ایران و غزال تیزپای سابق تیم‌ ملی اعتقاد دارد در سه دربی اخیر هیچ اتفاقی نیفتاده و چیزی نمی‌بینیم.
این درحالی است که دو تیم و به‌خصوص استقلال برای دور شدن از شرایط سخت و پیچیده روزهای اخیر به ۳ امتیاز این دیدار نیاز مبرم داشت اما باز هم احتیاط و در پایان نتیجه تساوی در این دیدار حرف اول و آخر را زد. درخصوص این دیدار به سراغ کارشناسی رفتیم که از او به‌عنوان کارشناس غیررنگی، یاد می‌شود. البته اگر بخواهیم چند بازی را که به‌عنوان یار کمکی با پرسپولیس در آسیا به میدان رفت، فاکتور بگیریم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با خداداد عزیزی را در ادامه می‌خوانید.
صحبت‌مان را از دربی ۹۷ شروع کنیم، بازی سرد و بی‌روحی که با تساوی بدون گل به پایان رسید این بازی چطور بود؟
سه دربی هست که اصلا چیزی نمی‌بینیم، این بازی هم مثل قبلی‌ها چیزی نداشت که بخواهم در مورد آنها صحبت کنم. درباره چه چیزی باید صحبت کنم؟
اگرچه شما هیچ‌گاه در این 2 تیم بازی نکردید و سابقه حضور در این بازی حساس را در تاریخ ندارید اما حداقل در زمانی که شما فوتبال بازی می‌کردید این دیدار جنجالی‌تر و حساس‌تر نسبت به حالا برگزار می‌شد.
واقعیت این است که فوتبال ما ضعیف شده و وقتی هم که فوتبال ما ضعیف می‌شود، طبیعتا دربی هم آن کیفیت لازم را ندارد و شاید به خاطر اینکه تیم‌ها محتاط هستند و مربیان احتیاط می‌کنند، این اتفاقات می‌افتد. هرچند از بازیکنان‌مان هم در زمین بازی دربی چیزی ندیدم. فکر می‌کنم این دربی حال همه اهالی فوتبال را بد کرد. از رسانه‌ها گرفته تا بینندگان و کارشناسان و حتی پیشکسوتان فوتبال. دربی واقعا کیفیت نداشت و کیفیت آن خیلی پایین بود. ۹۰ دقیقه بازی شود و دو تیم پرطرفدار و اول پایتخت یک موقعیت گل روی دروازه همدیگر نداشته باشند به نظر من این اتفاق خیلی ناجور است.
اینکه اعتقاد دارید فوتبال ضعیف شده است یعنی فوتبال ما دارد به سمت قهقرا می‌رود؟
حالا نه این‌طور که بگویم قهقرا می‌رود چون دربی یک بازی خاص محسوب می‌شود و خیلی‌ها از این بازی توقع دارند اما چیزی از درون آن درنیامد که بخواهیم در مورد آن از لحاظ فنی صحبت کنیم یا کارشناسی ارائه بدهیم.
اینکه بازی این شکلی از آب در می‌آید و به قول شما 3 دربی پشت سرهم است که هیچ چیزی در بازی نمی‌بینیم که حرفی برای گفتن داشته باشد؛ این تفکر از روی نیمکت و بیرون از زمین به مستطیل سبز می‌رود یا بازیکنان براساس تصمیم خودشان و اتفاقات بازی شرایط رابه سمت یک بازی محتاط پیش می‌برند؟
در هر صورت احتیاط همیشه در این بازی بوده و هست و مربیان‌مان معمولا آنهایی که مربی استقلال و پرسپولیس هستند به ندرت در بین آنها کسی پیدا می‌شود که خیلی جسارت داشته باشند و به همین دلیل طوری به میدان می‌آیند که اول نبازند چون تیمی که می‌بازد معمولا تا یک هفته تا ۱۰ روز تحت فشار رسانه‌ها و تماشاگران و هواداران قرار دارد. بنابراین طبیعتا سعی می‌کنند ابتدا نبازند.
از آنجا که هر 3 تساوی در فوتبال 2 شکست محسوب می‌شود، استقلال با تساوی بعدی انگار که ۴ بازی در رقابت‌های لیگ در همین ابتدای کار متحمل شکست شده است، از سوی دیگر پرسپولیس هم خیلی توقعات را برآورده نکرده است. شما سرنوشت روشنی را برای آینده این 2 تیم متصور هستید و آیا آنها خودشان را در حد مدعی نشان داده‌اند؟
فعلا که در جدول جزء مدعیان هستند و از بالانشینان محسوب می‌شوند. البته روی یک تک بازی دربی نمی‌توان حساب کرد که اینها مدعی کسب عنوان قهرمانی نیستند، به نظر من هر دو تیم استقلال و پرسپولیس به همراه سپاهان مدعی صددرصد قهرمانی مثل همیشه محسوب می‌شوند اما توقع از این همه بازیکن آن هم بازیکنانی که جزء طراز اول‌های فوتبال ما به‌شمار می‌روند، حداقل از این دسته از بازیکنان توقع مردم بیشتر است که یک بازی باکیفیت‌تر و نمایش دلپذیرتری را ارائه کنند.
بحث کمک داور ویدئویی به یک چالش بزرگ در فوتبال ایران تبدیل شده است و در این دیدار هم برای استقلال یک پنالتی و از سوی دیگر برای پرسپولیس یک صحنه تاثیرگذار در اواسط نیمه دوم به زعم کارشناسان داوری تشخیص داده نشد. به نظر شما اگر کمک داور ویدئویی بیاید مشکلات فوتبال ما حل شده و این جار و جنجال‌ها می‌خوابد؟
مگر قرار است کمک داور ویدئویی بیاید؟
در هر صورت یکی دو سالی است که مدام امروز و فردا می‌شود و این وعده را می‌دهند که این تکنولوژی به‌زودی به فوتبال ایران می‌آید.
من فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد اما طبیعتا وقتی که همه جای دنیا از این تکنولوژی استفاده می‌شود ایران هم باید خود را به روز کرده و در این زمینه جلو برود. اگر این اتفاق نیفتد شاید یک سال آینده بازی‌های ملی ما نیاز به کمک داور ویدئویی داشته باشد و آن زمان شاید فیفا اصلا قبول نکند که بازی‌های ملی بدون کمک داور ویدئویی برگزار شود.
به نظر می‌رسد که حتما باید یک الزام یا چماق وجود داشته باشد تا برخی امکانات اولیه در فوتبال روز دنیا به فوتبال ایران هم بیاید.
قطعا باید این اتفاق یک روز بیفتد و همین‌طور است که می‌گویید اما اینکه چطور می‌خواهد این اتفاق بیفتد را من نمی‌دانم.
الان کار به جایی رسیده که مدام هرهفته مربیان جان مادر و بچه و همه کس مسئولان را قسم می‌دهند تا کمک داور ویدئویی را به فوتبال ایران بیاورند.
کمک داور ویدئویی هزینه بالایی دارد و به این راحتی نیست که بتوانند آن را به فوتبال ایران بیاورند. حالا می‌گویند که فوتبال را به کمک داور ویدئویی تجهیز می‌کنیم و امکانات آن را می‌آوریم و من امیدوارم حداقل این یک مورد انجام ‌شود اما تحقق این موضوع به این راحتی‌ها نیست.
شما می‌گویید این یک مورد محقق شود مگر از دیدگاه شما بقیه وعده‌های فدراسیون فوتبال محقق نشده است؟
ما در فوتبال‌مان حرف زیاد می‌زنیم و انجام نمی‌دهیم، اما امیدوارم این یکی بالاخره انجام شود.
به‌عنوان یک فوتبالیست درباره صحنه جنجالی دقایق پایانی در محوطه جریمه پرسپولیس که استقلالی‌ها اعتقاد داشتند پنالتی صورت‌گرفته صحبت می‌کنید. از نظر شما این صحنه پنالتی بود؟
بله، به نظر من پنالتی بود.
برخی از کارشناسان فوتبال این‌طور گفته بودند که چون داور شجاعت یا تمرکز لازم را نداشت، در دقایق پایانی مسابقه پنالتی اعلام نکرد.
من این چیزها را نمی‌دانم اما بالاخره داور داخل زمین اشتباه می‌کند و تنها دلیلی هم که باعث شد تا در سطح اول فوتبال دنیا از کمک داور ویدئویی استفاده شود به خاطر همین دلیل بود تا اشتباه‌های داوری را کمتر کنند تا حقی از تیمی ضایع نشود. من فکر می‌کنم دلیل وجود کمک داور ویدئویی و فلسفه آن در فوتبال این است که هیچ حقی از هیچ تیمی ضایع نشود، بنابراین داور هم طبیعتا اشتباه می‌کند و در آن لحظه شاید تمرکز لازم را نداشت یا صحنه را ندید. فکر می‌کنم این موضوع ربطی به شجاعت داوران نداشته باشد و من احساس می‌کنم شاید آن صحنه را داور ندید یا مسلط نبود یا اصلا از نظر او این صحنه پنالتی نبود.
باز هم تاکید می‌کنم دلیل اصلی وجود کمک داور ویدئویی در فوتبال این موضوع است که تصمیم اشتباه داوران را تصحیح و اصلاح کند. درواقع تصمیمی که داوران می‌گیرند و اشتباهی که می‌کنند به صورت عمد نیست و ارتباطی هم به شجاعت و این مسائل ندارد. من معتقدم اشتباه داوری هم مثل صحنه‌ای که بازیکن با گلر تک به تک می‌شود و اشتباه می‌کند و توپ گل نمی‌شود، می‌ماند و می‌توان آنها را با همدیگر مقایسه کرد و این موضوع یعنی اشتباه‌های داوری هم مثل همان صحنه تک به تک، جزئی از جریان بازی به‌شمار می‌رود.
به عقیده برخی کارشناسان چون دربی‌های اخیر در حضور تماشاگران برگزار نمی‌شود از کیفیت آن کاسته شده است، شما چقدر با این موضوع موافق هستید؟
این موضوع هیچ ربطی ندارد! اگر قرار باشد به خاطر تماشاگران سطح کیفیت دربی کاسته شده باشد، اتفاقا حضور تماشاگران باعث ایجاد استرس و بیشتر شدن آن در زمین می‌شود. این بازی به صورت طبیعی استرس در آن زیاد است تا تیم‌ها نبازند. من فکر می‌کنم نبودن تماشاگر در ورزشگاه‌ها روی بد بودن و کیفیت بازی تاثیر‌گذار نباشد.
از لحاظ فنی 2 تیم در این میدان چطور بازی کردند؟
این بازی اصلا ارزیابی فنی نداشت و من هیچ جمله‌ای نمی‌توانم در این خصوص بگویم، تنها چیزی که می‌گویم و باز هم تاکید می‌کنم اینکه بازی اصلا ارزیابی فنی نداشت یعنی شما هیچ چیزی در این بازی نمی‌بینید که بخواهید درباره آن صحبت کنید.
شما در این مدت اخیر انتقادات زیادی به فدراسیون فوتبال داشتید. شرایط امروز فدراسیون و فوتبال کشور را چطور می‌بینید؟
واقعیت امر این است که خوشبختانه اتفاق خوبی که برای فدراسیون فوتبال افتاده این است که تیم ملی ما به جام‌جهانی رفته و این موضوع حداقل به جز روی کاغذ قطعی شده است حالا باید ببینیم در ادامه کار چه اتفاقاتی می‌افتد.
خود شما به شخصه با ادامه کار اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال و ادامه همکاری او در جام‌جهانی قطر موافق هستید یا عقیده دیگری دارید؟
در هر صورت اسکوچیچ تیم ملی را به جام‌جهانی برده و به نظر من خیلی بی‌معرفتی است که تیم ملی را الان از او بگیریم و به مربی دیگری بدهیم. اگر قرار است تیم ملی را از اسکوچیچ بگیریم و به یک مربی دیگر بدهیم باید این کار را در قبال یک مربی خیلی بزرگ انجام بدهیم و هدف‌مان این باشد که به مرحله دوم جام‌جهانی برویم یعنی از گروه‌مان در جام‌جهانی صعود کنیم. ما مربی بزرگ هم نمی‌توانیم بیاوریم چون پول نداریم و اگر قرار است یک مربی بیاوریم که پول کمی به او بدهیم و اسم و رسمی نداشته باشد خوب اسکوچیچ این همه زحمت کشیده، چه کاری است که تغییرش بدهیم، خودش می‌ماند، او تلاش کرده و تیم ملی را به جام‌جهانی برده و باید کار با او را ادامه بدهیم.
درواقع این شانس را به اسکوچیچ بدهیم و شاید ما با اسکوچیچ به مرحله دوم جام‌جهانی رفتیم، از کجا معلوم اما چیزی که عیان است این است که با اسکوچیچ نتیجه گرفتیم و او تیم ملی را به جام‌جهانی برده و الان اگر ما اسکوچیچ را برداریم سوال این است که چه کسی را به جای او در راس کار تیم ملی قرار بدهیم و چه کسی را بیاوریم؟ اگر می‌گویید مربی بزرگ، مربی بزرگ چه کسی است ضمن اینکه مربی بزرگ، پول بزرگ می‌خواهد که ما هم با این شرایطی که داریم پول بزرگی نداریم که بخواهیم بدهیم، برای همین به نظر من وجود اسکوچیچ به فوتبال ما ضرر نمی‌رساند و تا حالا فایده هم رسانده است.
بحث بی‌معرفتی که عنوان کردید یک ریشه تاریخی در فوتبال ما دارد، مثل همان جام‌جهانی ۹۸ و اتفاقاتی که در آن سال افتاد.
بله، چون سابقه داریم این موضوع را مطرح کردم. اگر بتوانیم یک مربی خیلی بزرگ بیاوریم وضعیت و شرایط فرق می‌کند یعنی باید هدف‌مان این باشد که با این مربی بزرگ برای اولین بار به مرحله حذفی جام‌جهانی برسیم اما اگر نمی‌توانیم مربی بزرگ بیاوریم چرا الکی و حالا این کار را انجام بدهیم و دست به تغییر اسکوچیچ بزنیم؟
با بازگشت خداداد عزیزی به فوتبال یک بار دیگر فوتبال‌دوستان خوشحال شدند که دوباره شور و هیجان به فوتبال بازگشته اما چه شد که فقط چند روز در مشهد دوام آوردید و دوباره بی‌خیال پدیده یا شهرخودرو شدید، هرچند به نظر می‌رسد سرنوشت تیم‌هایی مثل ابومسلم یا سیاه جامگان در پایان فصل در انتظار نماینده فعلی مشهد در لیگ برتر باشید.
من این چیزها را دیدم که از مشهد فرار کردم. البته به پیشنهاد خود مشهدی‌ها و دوستان مشهدی رفتم. رضا مهاجری که همبازی من و مربی ابومسلم و همین پدیده بود، از من خواست تا به مشهد بروم و من هم ۲۰ روزی با مجموعه مدیریتی پدیده کار کردم اما دیدم واقعا نمی‌شود. اصلا تیمی که پول ندارد و برای یک‌سری چیز‌های اولیه لنگ است کار کردن در آن خیلی سخت می‌شود، شما فکر می‌کنید در آن بازی که پدیده توپ نداشت و بازیکنان با توپ فرضی گرم می‌کردند چرا این اتفاقات افتاد؟ درحالی که توپ‌های آنها در زمین تمرینی در ورزشگاه امام رضا(ع) بود و به علت بدهی در انبار را باز نکردند و این اتفاقات افتاد. مگر می‌شود یک تیم لیگ برتری، روز مسابقه توپ برای گرم کردن و تمرین نداشته باشد؟ برای همین من فرار کردم و امیدوارم که اتفاق بدی برای نماینده خراسان در پایان فصل نیفتد.
البته این اتفاقات برای تیمی که اسمش هم معلوم نیست و هر کسی آن را یک چیزی صدا می‌کند شاید طبیعی باشد.
اسم تیم که پدیده است اما امیدوارم این تیم در لیگ برتر بماند تا نماینده خراسان حفظ شود، هرچند فکر می‌کنم برای امیدواری دیر باشد.
دوباره با اجرای یک برنامه فوتبالی به سیستم نمایش خانگی برگشتید. به‌عنوان آخرین سوال؛ فوتبال سخت‌تر است یا مجری‌گری؟
من اجرای فوتبال را دوست دارم اما طبیعتا چون با فوتبال بزرگ شدم برای من اجرا سخت‌تر است اما وقتی اطرافیانم افرادی مانند علی کریمی، مجتبی جباری و آندرانیک تیموریان، افراد فوتبالی محسوب می‌شوند و از آنجایی که این افراد از دوستان صمیمی من و از اسطوره‌های فوتبال کشور به‌شمار می‌روند، طبیعتا کار کردن و اجرا کردن با آنها خیلی راحت است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ،فوتبال دستوری ونمایشی بود

    • بدون نام

      اینم شد کارشناس؟؟
      هیچی جز انتقاد بلد نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج