جاباما
۱۱۷۵۷۹۰
۴ نظر
۵۰۱۴
۴ نظر
۵۰۱۴
پ

نتیجه غیرمنتظره واکسن کرونا بر باروری مردان

واکسن کرونا بانی بسیاری شایعات شده، از جمله این‌که مردها را عقیم می‌کند. یک گروه پژوهشی آمریکایی این ادعا را بررسی کرده و به نتیجه‌ای غیرمنتظره رسیده ‌که می‌گوید عکس آن صادق است.

دویچه وله: واکسن کرونا بانی بسیاری شایعات شده، از جمله این‌که مردها را عقیم می‌کند. یک گروه پژوهشی آمریکایی این ادعا را بررسی کرده و به نتیجه‌ای غیرمنتظره رسیده ‌که می‌گوید عکس آن صادق است.

این شایعه تازه‌ای نیست اما تاکنون دوام آورده است. شایعه می‌گوید که واکسن ضد کووید-۱۹ می‌تواند مردها را عقیم کند. اما چندین پژوهش تأیید کرده‌اند که این ادعا واقعیت ندارد.

نتیجه غیرمنتظره واکسن کرونا بر باروری مردان

پژوهشگران آمریکایی به این موضوع پرداختند و اسپرم‌های مردان را پیش و پس از دریافت واکسن مبتنی بر mRNA مورد بررسی قرار دادند. نتیجه‌ای که حاصل شد می‌گوید که واکسن کرونا حتا کیفیت اسپرم را بالا می‌برد.

در این پژوهش که نتایج آن در نشریه تخصصی "جاما نت‌وورک" (Jama Network) منتشر شده است، پژوهشگران دانشگاه میامی نمونه‌های اسپرم ۴۵ مرد ۱۸ تا ۵۰ ساله را که واکسن بایون‌تک/فایزر و یا مدرنا دریافت کرده بودند، با یکدیگر مقایسه کردند. این اسپرم‌ها هر کدام ۲ تا ۷ روز پیش از دریافت واکسن اول و ۷۰ روز پس از واکسن دوم زیر میکروسکوپ رفتند.

بر اساس این پژوهش، تفاوتی کیفی در اسپرم‌ها مشاهده نشده است، مگر در یک جزء تعیین‌کننده: در هشت تن از شرکت‌کنندگان که پیش از دریافت واکسن به وضوح از اسپرم‌های کمی برخوردار بودند، پس از دریافت واکسن شمار اسپرم‌های آن‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است.

اندازه‌گیری‌ها به وضوح نشان می‌دهند که واکسیناسیون هیچ تأثیر منفی بر باروری انسان نگذارده است. این‌که واکسن به طور واقعی کیفیت اسپرم را بالاتر می‌برد، هنوز دقیقا مشخص نیست. اما افزایش مشاهده شده در شمار اسپرم‌ها می‌تواند ناشی از این نیز باشد که آزمایش‌شدگان پیش از دومین نمونه‌برداری برای مدتی طولانی رابطه جنسی نداشته‌اند. اولین نمونه‌برداری اسپرم در ماه دسامبر و دومین نمونه‌برداری در ماه مارس و آوریل صورت گرفته است.

پژوهش می‌گوید که کیفیت اسپرم‌ها در طول سال تغییر می‌کنند؛ به این صورت که در تابستان کیفیتی بهتر از فصل سرما دارند.

گروه پژوهشی می‌گوید، آنچه مسلم است این‌که، واکسن کرونا از نظر باروری مردانه کاملا بی‌خطر است. اما در مورد ابتلا به ویروس کرونا نتایج دیگری حاصل شده است.

ابتلا به ویروس کووید-۱۹ حتا پس از ازسرگذراندن این بیماری، می‌تواند تأثیری منفی بر توان جنسی انسان‌ها بگذارد.

پژوهشگران آمریکایی و ایتالیایی سال گذشته به این نتیجه رسیدند که نزد برخی مردهایی که به کووید-۱۹ مبتلا بوده‌اند، پس از بهبودی، برای مدت طولانی مشکل در نعوذ آلت جنسی داشته‌اند.

پژوهشی که در نشریه تخصصی "آندرولوژی" منتشر شده است، تأیید می‌کند که مردان بهبودیافته از بیماری کووید-۱۹ ریسکی شش برابر در مورد اختلال در نعوذ خواهند داشت که در موارد نادر به عقیم شدن منجر می‌شود.

اما از نظر رانجیت راماسامی، متخصص اورولوژی، این نتایج پژوهشی البته به هیچ وجه غیرمترقبه نیست. او در مقاله‌ای که در نشریه "کانورزیشن" منتشر کرده می‌نویسد که ویروس‌های دیگری مانند ویروس مامپس یا اوریون (Mumps) و ویروس زیکا (Zika) نیز می‌توانند التهاب‌هایی در بیضه ایجاد کنند و بر باروری تأثیر بگذارند.

راماسامی می‌گوید: «هر اندازه روند بیماری دشوارتر طی شود، به همان اندازه ریسک ناباروری و اختلال در نعوذ نیز افزایش خواهد یافت.»

این پژوهشگر به تأکید می‌گوید: «من به هر مردی فقط می‌توانم اکیدا توصیه کنم که حتما خود را واکسینه کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دهه شصتی ترشیده

      چه فایده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چی میگی من خودم دهه شصتیم 74ازدواج کردم

    • بدون نام

      پس معلوم شد واکسن کرونا در میزان اسپرم هم دخالت داره مردم

    • بدون نام

      حالا یه عده میگن اونا که اضافه شده اسپرم شیطانه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج