جاباما
۱۱۷۵۹۶۳
۱۲ نظر
۵۰۰۲
۱۲ نظر
۵۰۰۲
پ

سورپرایز جدید مسئولان درباره کندی سرعت اینترنت

بار دیگر قطعی یک مسیر فیبردریایی علت کندی اینترنت در این روزها معرفی شده تا بار دیگر کمبود پهنای باند اینترنت کشور خودنمایی کند.

برترین‌ها: اگر در روز‌های اخیر تجربه کندی اینترنت را داشته‌اید اکنون باید جواب‌تان را در اطلاعیه شرکت زیرساخت پیدا کنید. یک‌بار دیگر قطع شدن یکی از فیبر‌های دریایی باعث شده تا اینترنت کشور دچار مشکل و اختلال شود.

سهراب آغ بیات معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: در روزهای اخیر به علت قطع سگمنت دوم فیبر دریایی متعلق به شرکت GBI در محدوده دریایی بین قطر و امارات، به میزان ۴۳۰ گیگابیت از ظرفیت پهنای باند بین الملل این شرکت از دسترس خارج شده است.

سورپرایز جدید مسئولان درباره کندی سرعت اینترنت

به‌صورت معمول تعمیر فیبر‌های دریایی، پروسه‌ای زمان بر است و شرکت زیرساخت اعلام کرده تامین ظرفیت جایگزین از سایر مسیر‌ها در دستور کار مهندسان فنی این شرکت قرار گرفته و قرار است به‌زودی ظرفیت‌های جدید برای تامین این بخش از ترافیک آماده بهره‌برداری شود.

همان لنگر همیشگی

روزنامه همشهری نوشت: ماجرای قطعی فیبر‌های دریایی و مختل شدن اینترنت ایران سال‌هاست که شبکه ارتباطی کشور را تهدید می‌کند. از لنگر کشتی تا شرکت‌های خارجی و مشکل سیم‌کشی، این‌ها عواملی هستند که گه‌گاه به‌عنوان مقصران اختلال اینترنت ایران معرفی می‌شوند. این در حالی است که داشتن پهنای باند رزرو در کشور‌های مختلف امری مرسوم است و در موارد اضطراری این چنینی می‌تواند شبکه ارتباطی کشور را پایدار نگه دارد و اختلال را به حداقل ممکن برساند. با وجود سال‌ها تکرار این تجربه تلخ، هنوز هم به‌نظر می‌رسد مسئله پهنای باند رزرو در گیرودار فرآیند‌ها محبوس شده است.

بسیاری از کارشناسان، این چنین فرایندی را مانند رانندگی در سفر بدون داشتن لاستیک زاپاس می‌دانند. شاید ماه‌ها مشکلی در این رابطه پیش نیاید، ولی در جایی مثل قطعی یک مسیر تامین پهنای باند می‌تواند روز‌ها کاربران را در انتظار برای بازگشت به وضعیت عادی نگه دارد. در جایی مثل جزیره کیش که مرکزی گردشگری به‌حساب می‌آید حتی یک‌بار قطعی فیبر دریایی به‌خاطر نبودن مسیر جایگزین باعث شد تا برای حدود یک روز کل اینترنت این جزیره توریستی به‌صورت کامل قطع باشد.

مشکل همیشگی کمبود پهنای باند

کمبود عادی پهنای باند اینترنت بین‌الملل مسئله‌ای بوده که مدت‌ها درباره آن حرف زده شده است. قطعی یکی از مسیر‌های تامین زیرساخت در چنین شرایطی می‌تواند باعث احساس بیشتر کندی اینترنت شود. چندی پیش بود که وزیر ارتباطات کمیته را مسئول بررسی و پیگیری علت کندی اینترنت کشور کرد که در مهرماه به اوج رسیده بود.

در آن زمان رئیس هیأت مدیره شرکت شاتل به‌عنوان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در گفت‌وگویی ضمن اشاره به افت کیفیت اینترنت در کشور و اعتراض‌های مردم نسبت به این موضوع گفته است که از ۲‌ماه پیش و زمان شروع فعالیت وزیر ارتباطات جدید تا به امروز پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته است.

سورپرایز جدید مسئولان درباره کندی سرعت اینترنت

او اعلام کرده مجوز این افزایش ظرفیت پهنای باند، باید از سمت شورای‌عالی فضای مجازی صادر شود و چنین اتفاقی تا امروز رخ نداده است. یک منبع آگاه به ما گفته است که وزارت ارتباطات در دولت قبل تقاضای پهنای باند کرده، اما در ابتدای امر نهاد بالادستی با این مسئله موافقت نکرده است. به‌گفته این منبع با وجود اینکه وزارت ارتباطات تعهد کرده بود هیچ هزینه اضافه‌ای برای عرضه اینترنت نگیرد و با هزینه سرفصل قبلی اینترنت به فروش برسد، اما با رزرو ۸۵۰ گیگ ظرفیت پهنای باند موافقت نشد. در نهایت با افزایش ظرفیت ۴۰۰ گیگابیتی موافقت شد.

به‌صورت کلی حدود هزار و ۳۰۰ گیگ از اینترنت کشور از سمت جنوب تامین می‌شود و بقیه پهنای باند مصرف از کشور‌های ارمنستان و ترکیه وارد ایران می‌شوند و کارشناسان می‌گویند هر‌ماه بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش مصرف اینترنت در کشور رخ می‌دهد و به‌نظر می‌رسد با توجه به متوقف شدن روند تامین پهنای باند و افزایش مصرف، ظرفیت اینترنت‌مان به حد اشباع رسیده است.

براساس آنچه در گزارش عملکرد رگولاتوری آمده، پهنای باند بین‌الملل ایران در خرداد سال‌جاری به ۵ هزار و ۴۸۹ گیگابیت بر ثانیه رسیده است، اما اکنون اپراتور‌ها می‌گویند این پهنای باند در ساعت‌های اوج مصرف، جوابگوی نیاز کاربران نیست و در نتیجه سرعت و کیفیت به شکل محسوسی کاهش می‌یابد. براساس آنچه الگوی مصرف اینترنت در کشور نشان می‌دهد، هر ۶‌ماه باید ۲۰ تا ۲۵ درصد به پهنای باند کشور افزوده شود. به‌ویژه برای مواقع اینچنینی همه کشور‌ها پهنای باند رزرو دارند که وقتی یکی از مسیر‌ها دچار مشکل می‌شود از مسیر دیگری پهنای باند مورد نیاز کشور تامین شود.

مشکل اطلاع‌رسانی

همیشه باید کاربران چند روزی را با کندی و اختلال اینترنت دست و پنجه نرم کنند تا سرانجام بخشی دست به اطلاع‌رسانی در این رابطه بزنند.یکی از مشکلات، مشخص نبودن مسئول دقیق این ماجراهاست و اینکه عموما اطلاع‌رسانی رسمی در این‌باره انجام نمی‌شود و اگر هم پاسخی هست، مدت‌ها بعد یا حتی پس از پایان اختلال عنوان می‌شود. پارسا یوسفی، مدیر یکی از شرکت‌های ارائه خدمات اینترنت دراین‌باره می‌گوید: «در بسیاری موارد، اطلاع‌رسانی‌ها در قالب گفتگو‌های دوستانه است و بحث رسمی چندانی وجود ندارد. همین باعث می‌شود نتوانیم همیشه آماده باشیم.»

او می‌گوید: «مشکل اینجاست که در هیچ موردی، حتی زمانی مثل برگزاری مانور‌ها هیچ اطلاعی به آی‌اس‌پی‌ها داده نمی‌شود. به همین دلیل، با وجود قطع و وصل شدن اینترنت، نمی‌دانیم مشکل از کجاست و جوابی برای مشترکان‌مان نداریم.» به‌گفته او بخش‌های زیرساختی کشور باید اطلاع‌رسانی کنند که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

مشکل برای مردم و کسب‌وکار‌ها

هرچند در ظاهر به‌نظر می‌رسد، قطعی‌های گاه و بی‌گاه که با چندبار refresh کردن صفحه اینترنت بهبود پیدا می‌کنند، چندان مشکل بزرگی نباشند، اما کارشناسان می‌گویند، اختلال‌های اینترنت باعث افزایش هزینه کاربران اینترنت ثابت و البته کسب‌وکار‌ها می‌شود.

سورپرایز جدید مسئولان درباره کندی سرعت اینترنت

پارسا یوسفی دراین‌باره می‌گوید: «هربار باز کردن صفحه و بارگزاری داده سایت‌ها حتی اگر منجر به باز شدن کامل صفحه و ارائه سرویس نشود، به‌دلیل ارسال و دریافت داده، مشمول هزینه است. این هزینه از مشترک گرفته می‌شود، اما قطع و وصل شدن باعث می‌شود، تجربه چندان خوبی از سرویس نداشته باشد. به جز این، بعضی شرکت‌ها، به‌خصوص آن‌هایی که در زمینه فروش بلیت فعال هستند و باید از سایت‌های خارجی استعلام‌هایی را دریافت کنند، به ازای هربار ارسال درخواست اطلاعات هزینه‌ای پرداخت می‌شود.

با قطع و وصل شدن اینترنت، کاربران این سایت‌ها باید درخواست‌شان را چندبار ارائه کنند و این یعنی، بدون اینکه سرویس‌شان را دریافت کرده باشند، صاحب سایت باید چندبار هزینه یکسانی را پرداخت کند. هرچند در نگاه اول، به‌نظر نمی‌رسد پول چندانی بابت این موضوع پرداخت شود، اما به‌هرحال مشکلی است که نمی‌توان نادیده گرفت.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نه اینا الکی میگن کندی اینتر نت در ادامه طرح صیانتشونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا الان دولت های اصولگرا توجیهشون برای کندی یا قطعی اینترنت ، قطع فیبر نوری توسط لنگر کشتی و کوسه ها بوده . دولت های اصلاح طلب هم بهانه ی عملکرد نامناسب شرکت ها در افزایش سرعت و عدم اعطای مجوز توسط نهاد ها رو میکردن. خلاصه یکی از راه های شناخت دولت ها این توجیهاتشون هست

      • بدون نام

        چرت نگو. شما الکی میگی اتفاقا اینا راست میگن

    • بدون نام

      همیشه یکی پیدا میشه که پاش رو بزاره رو سیم اینترنت !

    • بدون نام

      چند روز دارم پینگ ۱۰۰ به بالا میگیرم لعنت بهتون

    • بدون نام

      نمی دونیم چرا این لنگر فقط به فیبر نوری ایران گیر می کنه.

    • میلاد

      دروغه طرح صیانته

    • بدون نام

      چرا دغدغه های ما با تمام دنیا فرق میکنه؟؟؟؟ چرا باید به قیمت پراید ، کندی اینترنت، مرغ سهمیه ای، قحطی روغن مایع، ضامن برای وام، گرانی تخم مرغ وووووووو!!!!!!! چرا واقعا ؟ این معما چرا حل نمیشه ؟ هرروز یک دغدغه؟چرا چرا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟ مخم دیگه نمیکشه!!!!! آها !!یادم رفت بگم نصف حقوق شهریور آخرین پرداختیم بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ظریف جوابش رو داد

    • اکبر

      یه جایی گیر افتادیم که آقایون برای گم کردن دزدیهاشون هر بلایی سر ملت میارن اسمشم گذاشتن صیانت

    • بدبختیم

      میگن اینترنت پرسرعت ماهواره ای داره میاد بعدش ما هنوز باید بخاطر نت ضعیف صبح تا شب سردرد بگیریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میگن رو ولش کن ، خیلی میگن ها گفتن و واقعیت نداشته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج