جاباما
۱۱۷۵۹۹۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

پروپجیچ: فاصله استقلال با صدر کم است

مهم‌ترین نکته در نقل‌وانتقالات این است که شما بازیکن خوبی بخرید و در این‌صورت می‌توانید از او انتظار گلزنی و موفقیت تیم را داشته باشید. در لیگ ایران تنها سه بازیکن خارجی در هر تیم می‌توانند بازی کنند و به همین دلیل شما باید این سه بازیکن را از بین نفرات خوب انتخاب کنید.

فرهیختگان: بازیکنان خارجی زیادی در سال‌های اخیر به باشگاه استقلال پیوستند، بسیاری از آنها عملکرد درخشانی داشتند و بسیاری دیگر نیز بدون هیچ دستاورد و ثبت خاطره‌ای خوشایند از این تیم جدا شدند، اما یک بازیکن کروات در این جمع عملکرد پرفرازونشیبی را به ثبت رساند، تا جایی‌که نمی‌توان او را در میان هیچ‌کدام از دسته‌های بالا قرار داد! پروپجیچ مهاجم کروات سابق استقلال اتفاقا در شروع کار عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت، اما رفته‌رفته نتوانست نظر کادر فنی و هواداران را جلب کند و درنهایت هم با رقم خوردن اتفاقات جنجالی از استقلال جدا و دست‌آخر مجبور شد برای گرفتن مطالباتش به فیفا شکایت کند.

این بازیکن کروات در این گفت‌وگو به شرح ماوقع ناگفته‌های آن زمان پرداخته و اعتقاد دارد اگر مدیران وقت باشگاه با او رفتار بهتری می‌کردند، چه‌بسا اتفاقات تلخ گذشته که منجربه بسته شدن پنجره باشگاه استقلال شد، هرگز رخ نمی‌داد. پروپجیچ در بخشی از این مصاحبه می‌گوید شاید خیلی‌ها ندانند که در گذشته بین او و باشگاه استقلال چه گذشت، اما حالا دیگر بعد از این مصاحبه همه‌چیز شفاف شده است. بر همین اساس گفت‌وگوی خبرنگار «فرهیختگان» با این مهاجم کروات را که سه‌سالی می‌شود از فوتبال خداحافظی کرده، اما همچنان خودش را یک هوادار استقلال می‌داند، در ادامه می‌خوانید.

از آخرین وضعیتت آغاز کنیم، کجایی و چه می‌کنی و مدت‌هاست خبری از تو نبود. به‌نظر می‌رسد با فوتبال خداحافظی کرده باشی.

بله. من فوتبال را سه‌سال پیش کنار گذاشتم و الان مدیر ورزشی یک تیم فوتبال در آلبانی هستم به‌نام اف‌سی کوکسی. تیم ما در رده دوم جدول قرار دارد و روند بسیار خوبی داریم. این نخستین تجربه من به‌عنوان مدیر ورزشی است و خوب هم پیش می‌رود. ما تیم و مربی خوبی داریم. دیه‌گو لونگو که یک مربی ایتالیایی است، هدایت تیم را برعهده دارد. او سال‌ها با میرشا لوچسکیو، سرمربی معروف رومانیایی در تیم‌هایی چون پائوک یونان، دینامو کی‌یف اوکراین، الهلال عربستان و تیم ملی رومانی کار کرده و بسیار مربی خوبی است. امیدوارم این فصل بتوانیم قهرمانی لیگ را تصاحب کنیم و در نخستین تجربه‌ام موفق باشم. درست است که فوتبال را کنار گذاشته‌ام، اما هنوز دوست دارم به‌عنوان مدیر ورزشی، مربی و البته سرمربی کار کنم. باید پله‌پله پیش بروم و ببینم که درنهایت چه پیش خواهد آمد.

همچنان نتایج استقلال را دنبال می‌کنی و از این تیم خبر داری؟

بله، من هنوز وضعیت باشگاه استقلال را دنبال می‌کنم؛ چراکه زمانی‌که در این باشگاه بودم، دوران خوبی را پشت‌سر گذاشتم. بازی کردن در تیمی مثل استقلال برایم بسیار لذت‌بخش و خوب بود و هیچ حرف منفی و بدی نیست که درباره این تیم بزنم. من هنوز هم بازی‌های آنها را دنبال می‌کنم. آنها در رده چهارم یا پنجم هستند، اما فاصله کمی با صدر جدول دارند که به‌راحتی قابل‌جبران است. به‌نظرم این تیم با فرهاد مجیدی می‌تواند نتایج خوبی بگیرد و باید دید درنهایت چه پیش خواهد آمد.

با چه کسانی در تیم دوست بودی و هنوز هم با آنها در ارتباط هستی؟

من ازطریق اینستاگرام با برخی نفرات در ارتباط هستم. مثلا رحمتی و حنیف و برهانی را فالو دارم، چون وقتی من در استقلال بودم آنها کمک زیادی به من کردند. به‌خصوص که من یک بازیکن خارجی بودم و آنها به من کمک کردند تا شرایط بهتری در تیم داشته باشم. همچنین با سجاد شهباززاده در سپاهان هم ارتباط خوبی دارم، چون به زبان انگلیسی مسلط و یکی از بهترین دوستان من بود. او انسان بسیار خوبی است و کمک زیادی به من کرد. تقریبا هرماه با او در ارتباط هستم و صحبت می‌کنیم. درباره بازیکنان ایرانی صحبت می‌کنیم. درمجموع هنوز رابطه‌ام با استقلال را حفظ کرده‌ام، چون فوتبال فقط بازی نیست و در اینجا می‌توانی دوستان خوبی پیدا کنی و با آنها رابطه صمیمانه‌ای داشته باشی. این مهم‌ترین چیز برای من در این ورزش است.

به‌خاطر انتقال تو به استقلال اتفاقات زیادی افتاد و حتی در یک مقطع با دخه‌آ مقایسه کردند. اتفاقا در روزهای اول هم در استقلال موفق بودی، چرا روند خوب تو ادامه پیدا نکرد؟ حتی در مصاحبه‌ای گفته بودی آقای گل می‌شوی.

بله، من دوران خوبی در استقلال داشتم و اتفاق بدی برایم در آنجا رخ نداد. در فصلی که برای استقلال بازی کردم، ما به لیگ قهرمانان آسیا رسیدیم و نتایج خوبی هم کسب کردیم، اما پس از یک‌سال آنها هیچ پولی به من ندادند و دستمزدم را پرداخت نمی‌کردند. به هرحال این فوتبال است و من هم خانواده دارم. به همین دلیل به فیفا شکایت کردم تا بتوانم پولم را بگیرم. با این‌حال هیچ حرف بدی درباره این تیم و همچنین بازیکنان و مربی نمی‌زنم. من دوران خوبی در آنجا داشتم و ۸ گل هم برای تیمم زدم. یکی از گل‌های مهمم را هم به سایپا زدم که باعث شد به لیگ قهرمانان صعود کنیم.

در مدت‌زمان حضور در استقلال کدام بازی و گل برایت خاطره‌انگیز شد؟

گل‌های زیادی را با پیراهن استقلال به یاد دارم، چون همه گل‌هایم برای این تیم مهم بود. همه این گل‌ها برایم بسیار خوب بودند. مثلا بازی با سایپا که گل زدم و این گل باعث شد استقلال به لیگ قهرمانان برسد. هر دقیقه که برای این تیم بازی کردم تلاش کردم بهترین عملکردم را ارائه کنم و از جان مایه می‌گذاشتم. من بازیکن حرفه‌ای هستم و نه‌تنها برای استقلال بلکه برای همه تیم‌هایی که در آن بازی کردم، همه تلاشم را می‌کردم. برای یک مهاجم مهم‌ترین چیز این است که بتواند گل بزند. برای من هم مهم بود که با گل‌هایم بتوانم تیم را به موفقیت و قهرمانی برسانم. باوجود اینکه قهرمان نشدیم، اما به لیگ قهرمانان صعود کردیم. همه گل‌ها برای من مهم و ارزشمند است و البته از آن مهم‌تر موفقیت تیم است.

بر سر گرفتن مطالباتت از استقلال، مشکلات زیادی پیش آمد و حتی پنجره استقلال به این دلیل در دو پنجره بسته شد. از آن روزها توضیحی باقی مانده که تعریف کنی؟

وقتی من استقلال را ترک کردم، مشکلاتی برای گرفتن طلبم ایجاد شد که مجبور شدم به فیفا شکایت کنم. من دوست نداشتم این اتفاق رخ دهد و می‌خواستم با خوبی جدا شویم. نمی‌دانم چرا افرادی که در آن زمان در باشگاه کار می‌کردند نمی‌خواستند موضوع از راه درست و صحیح آن حل شود. آنها هرروز فقط وعده می‌دادند و می‌گفتند فردا، فردا، فردا. از من می‌خواستند صبر کنم تا پولم را بدهند، اما این اتفاقات اصلا خوب نبود. بعد از اینکه فیفا پنجره نقل‌وانتقالاتی این تیم را بست، استقلال هم به مشکل خورد. آنها پول مرا نداده بودند و نمی‌توانستند بازیکن جدید به خدمت بگیرند. در این زمان بود که شرایط تغییر کرد. امیدوارم استقلال شرایط خوبی داشته باشد و دیگر دچار این مشکلات نشود. مجیدی، سرمربی تیم مرد بسیار خوبی است و در گذشته هم بازیکن خوبی بود. امیدوارم این تیم بتواند قهرمان شود، چون استقلال شایستگی رسیدن به این عنوان را دارد. استقلال یک باشگاه بزرگ در ایران و البته در کل قاره آسیا است.

با هرویه میلیچ بازیکن فصل گذشته استقلال در ارتباط هستی و او را می‌شناسی. میلیچ هم به‌تازگی به فیفا شکایت کرده است، به او توصیه‌ای داری؟

بله، او را می‌شناسم. بازیکن و انسان خوبی است و یکی از بازیکنان خوبی است که در استقلال حضور داشته است. متاسفانه او هم با همان مشکل من در این تیم مواجه شد. پول او هم به‌موقع پرداخت نشد، اما نمی‌دانم درحال حاضر در چه وضعیتی است و آیا به فیفا شکایت کرده یا نه. نمی‌دانم چه بگویم. این مشکلی است که در فوتبال وجود دارد. شما برای تیم می‌جنگید و تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرید، اما وقتی زمان پرداخت طلب‌تان فرامی‌رسد، آنها تاخیر می‌کنند. دو، سه و حتی چهار ماه باید منتظر پرداخت دستمزد خود باشید. البته این مشکلات ممکن است پیش بیاید، اما راه آن این است که مثلا مدیران باشگاه به من بگویند ما درحال حاضر پول نداریم و مثلا سه‌ماه دیگر به تو پرداختی خواهیم داشت. این راه درستش است. در همه کشورها این کاری است که انجام می‌دهند نه اینکه هر روز بگویند فردا، فردا. یا اینکه یک ماه دیگر پرداخت می‌کنیم اما هیچ اتفاقی نیفتد. به من می‌گفتند ۲ ماه صبر کن و من هم قبول می‌کردم. من شرایط میلیچ را می‌دانم، اما واقعا نمی‌دانم چه باید بگویم. نمی‌توانم طرف باشگاه یا بازیکن را بگیرم، اما وقتی به او پولی داده نشده بود، نباید دوباره قرارداد امضا می‌کرد.

در سال‌های اخیر، استقلال مهاجمان خارجی زیادی را استخدام کرده است. بازی دو مهاجم جدید فرانسوی این تیم چطور است؟

مهم‌ترین نکته در نقل‌وانتقالات این است که شما بازیکن خوبی بخرید و در این‌صورت می‌توانید از او انتظار گلزنی و موفقیت تیم را داشته باشید. در لیگ ایران تنها سه بازیکن خارجی در هر تیم می‌توانند بازی کنند و به همین دلیل شما باید این سه بازیکن را از بین نفرات خوب انتخاب کنید. مثلا تیام یکی از خریدهای خوب این باشگاه بود که روزهای خوبی را در استقلال داشت و بعد از او هم بازیکنان خوبی به ترکیب تیم اضافه شدند. امسال هم تیم در ابتدای راه لیگ است و در آخر مسابقات بهتر می‌توان درباره میزان موفقیت این بازیکنان و خریدهای تیم اظهارنظر کرد.

نمی‌دانم از این موضوع خبر داری که در ایران برای جذب بازیکنان خارجی، تیم‌ها باید ضمانت‌نامه بانکی دراختیار فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ قرار بدهند. این موضوع برای تو عجیب نیست و آیا نمونه آن را در کشورهای دیگر دیده‌ای؟

نه. در دیگر کشورها معمولا این‌گونه نیست، اما در برخی کشورها همچون ایران باید چنین قانونی وجود داشته باشد؛ چراکه بدهی‌های باشگاه‌ها درباره بازیکنان خارجی زیاد است. آنها این قانون را قرار داده‌اند تا بازیکنان به پول‌شان برسند. در سایر کشورها چنین چیزی ندیده‌ام و البته این بستگی به خود کشور دارد.

به‌عنوان بازیکنی که سابقه حضور در دربی ایران را داری، نظرت درباره بازی اخیر دو تیم استقلال و پرسپولیس چیست؟

من در دربی بازی کرده‌ام و بازی کردن در این بازی حس خاصی به شما می‌دهد؛ چراکه مقابل یکصدهزار هوادار بازی می‌کنید و احساس فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد. این تجربه بسیار خوبی برای من بود. دربی اخیر را ندیدم، چون تیم ما در همان روز و همان زمان بازی داشت. به همین دلیل نتوانستم آن‌را ببینم. البته معمولا پس از هر دربی خلاصه آن‌را در اینترنت تماشا می‌کنم تا ببینم دو تیم چگونه بازی کردند و کدام تیم بهتر بود. این نه فقط یکی از دربی‌های بزرگ‌ آسیا بلکه یکی از مهم‌‌ها در جهان است. مصاف استقلال و پرسپولیس یکی از دیدارهای جذاب است و بازی کردن برابر این‌همه تماشاگر احساس خاص و متفاوتی است. تماشاگران همیشه از استقلال حمایت کرده‌اند و آنها بهترین تماشاگران دنیا هستند که در هر شهری از تیم ما حمایت می‌کردند.

اگر صحبت خاصی باقی مانده...

نه، این همه صحبت من بود. ممنونم که از من برای مصاحبه دعوت کردید. این برایم بسیار خوب بود که بگویم چه اتفاقاتی برایم در استقلال رخ داد، چون شاید خیلی‌ها ندانند بین من و باشگاه چه گذشته است. حالا همه‌چیز روشن شده است. من هنوز هم یک هوادار استقلال هستم و همچنان نتایج این تیم را دنبال خواهم کرد و احترام زیادی برای این باشگاه قائلم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج