جاباما
۱۱۷۶۱۴۰
۵۰۱۸
۵۰۱۸
پ

ترکیه چندصد آثار باستانی را از زیر آب بیرون کشید

حفاری‌ها و کار‌های تحقیقاتی در حال انجام در دریا‌های ترکیه، جایی که نخستین کاوش‌های علمی باستان‌شناسی زیر آب در جهان انجام شد، تنها در سال جاری میلادی ۲۵۵ اثر را کشف کرده است.

اسکان نیوز: سفر حفاری و تحقیقات زیر آب ترکیه در سال ۱۹۶۰ میلادی با کاوش‌های تیم‌های خارجی در کشتی غرق‌شده ژلیدونیا عصر برنز در نزدیکی منطقه فینیکه آنتالیا در سواحل مدیترانه آغاز شد.

هارون اوزداش، رییس کاوش‌های پروژه فهرست‌بندی کشتی‌های غرق‌شده ترکیه در این‌باره گفت: کشتی‌های غرق شده در اعماق بین ۳۰ تا ۶۰ متر قرار دارند و هر متری که در طول غواصی فرود می‌آید، سفری به گذشته است. وقتی به کشتی غرق‌شده می‌رسی، به نظر می‌رسد زمان یخ می‌زند. همه کشتی‌های غرق‌شده مانند یک کپسول زمانی هستند که هیچ موجود زنده‌ای آن را لمس نکرده است. این برای من به عنوان فردی که هم در دریا و هم به شغل باستان‌شناسی مشغول هستم، خوشحالی بزرگی است.

اوزداش همچنین تشریح کرد که روی عکاسی از کشتی‌های غرق‌شده در زیر آب و ایجاد موزاییک‌های عکس به عنوان بخشی از پروژه فهرست کشتی غرق‌شده کار کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط آب‌وهوایی و محل غرق‌شدن کشتی‌ها، محققان در بیشتر مواقع زمان زیادی در زیر آب ندارند، زیرا کشتی‌ها در مکان‌هایی غرق نمی‌شوند که بتوان به راحتی غواصی کرد. در واقع، ما می‌توانیم سه شیرجه روی هر کشتی انجام دهیم.

ترکیه چندصد آثار باستانی را از زیر آب بیرون کشید

اوزداش همچنین تاکید کرد که تعداد زیادی کشتی متعلق به دوران عثمانی به‌ویژه در ازمیر و همچنین مناطق مرکزی و شمالی دریای اژه شناسایی شده است. محققان ترکیه‌ای با سیستم‌های دوربین کنترل از راه دور به لاشه‌ها در عمق 70 تا 80 متری رسیده‌اند. آن‌ها مربوط به قرن شانزدهم یا بعد از آن، یعنی دوران عثمانی هستند. برای ما مهمترین آن‌ها کشتی غرق‌شده در جزایر کویون است. آن‌ها شامل دانش آموزانی هستند که آموزش اولیه غواصی را در تیم اصلی دیده‌اند.

این باستان‌شناس در ادامه تصریح کرد: ما در حال سرمایه‌گذاری در نسلی به این معنا هستیم. دانش‌آموزان فرم‌های درخواست خود را با مراجعی که از مربیان خود دریافت کرده، برای ما ارسال می‌کنند. بنابراین، می‌توانیم به آن‌ها اجازه دهیم در دریا درس بخوانند.

یحیی کوشکون، معاون مدیر کل میراث فرهنگی و موزه‌های ترکیه، گفت که کاوش‌ها و تحقیقات باستان‌شناسی زیر آب در تمام دریاها ادامه دارد. ما سال گذشته 502 مطالعه در زمین و زیر آب انجام دادیم؛ امسال ما آن را به 602 افزایش دادیم. تعداد تحقیقات و مطالعات باستان‌شناسی ما هر سال در حال افزایش است.

وی در پایان اشاره کرد که این وزارتخانه در تلاش است تا مسیرهای زیر آبی فرهنگی ایجاد کند . پس از تکمیل، مسیرهای فرهنگی جدید زیر آبی فرصت‌های غواصی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج