۱۱۷۷۶۰۷
۳۳ نظر
۵۰۰۹
۳۳ نظر
۵۰۰۹
پ

می‌خواهند خروج از ایران را تبدیل به رویا کنند

براساس لایحه بودجه منتشر شده از سوی دولت درآمد دولت از عوارض خروج از کشور هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

روزنامه آفتاب یزد - یگانه شوق الشعرا: براساس لایحه بودجه منتشر شده از سوی دولت درآمد دولت از عوارض خروج از کشور هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. رقم عوارض خروج از کشور همیشه موضوعی بسیار بحث برانگیز بوده است. برای مثال روزگذشته خبری منتشر شد که حاکی از افزایش چند برابری عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه کشوری بود. به عبارتی بر اساس این خبر و بودجه اعلامی رقم عوارض خروج از کشور از ۴۰۰ هزارتومان به حدود ۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد. اما رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود این موضوع را تکذیب کرد.

می‌خواهند خروج از ایران را تبدیل به رویا کنند

میرکاظمی گفت: «پیشنهاداتی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور به صورت درصدی از بلیت مطرح شد که هنوز وارد دولت نشده است. اما این ارقام مطرح شده صحت ندارد و هنوز تصمیمی در این باره نگرفتیم.» اما در عین حال، رقمی که در بودجه مطرح شده است نشان دهنده آن است که ما با افزایش رقم عوارض خروج از کشور مواجه خواهیم شد، ولی میزان افزایش آن هنوز مشخص نیست. این کار شاید نوعی مانع تراشی باشد بر سر اینکه مردم برای تفریح خود و انجام سایر امور از کشور خارج نشوند. باتوجه به وضعیت بودجه دولت از منظر کارشناسان گردشگری آیا باید رقم عوارض خروج از کشور افزایش پیدا کند و اگر افزایش یابد این کار چه صدمه‌ای به گردشگری خارجی و آژانس‌های مسافرتی می‌زند؟

عوارض خروج از کشور در سال آینده

البته یکی از نمایندگان مجلس بر این اعتقاد است که عوارض سال ۱۴۰۱ در محدوده سال‌های قبل از شیوع کرونا تعیین شده است. مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا، در واکنش به انتشار اخباری درباره افزایش ۵برابری عوارض خروج از کشور که در لایحه بودجه دولت آمده است، اظهار کرد: میزان درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور نسبت به سال‌های قبل از شیوع کرونا تفاوت چندانی نکرده است. دولت سابق در بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ میزان درآمد حاصل از عوارض خروج از کشور را به ترتیب ۱۴۰۰ میلیارد تومان و ۱۶۱۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده بود.

می‌خواهند خروج از ایران را تبدیل به رویا کنند

این مبلغ در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۱۱۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که دلیل آن شیوع کرونا و کاهش مسافرت‌های خارجی بود. دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۱، میزان عوارض خروج از کشور را ۱۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است، این یعنی ۱۱۰میلیارد تومان کمتر از عوارض سال ۹۹ و ۱۰۰ میلیارد تومان بیشتر از عوارض سال ۹۸؛ بر این اساس می‌توان گفت که عوارض سال ۱۴۰۱ در محدوده سال‌های قبل از شیوع کرونا تعیین شده است.

رونق گردشگری از این مسیر حاصل نمی‌شود

با این حال، اردشیر اروجی کارشناس گردشگری در این باره به ماگفت: «نباید به هیچ عنوان عوارض خروج از کشور افزایش پیدا کند. آن هم به این صورت که هر سال این نرخ افزایش پیدا کند و بعد هم در طول سال هم اگر کسی بخواهد چند سفر برود این رقم به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند. دولت به دلیل کمبود منابع این کار را انجام می‌دهد و آن را توجیه می‌کند. یعنی الان علت این مسئله در حقیقت رفع کمبود مالی بودجه دولت است که به این نوع کار‌ها روی آورده است و از هر روشی سعی می‌کند درآمد کسب کند.

از نظر بحث گردشگری و رونق آن این کار درستی نیست. ما همانطور که علاقمند هستیم که گردشگران از کشور‌های دیگر به کشور ما بیایند باید راه را باز بگذاریم تا گردشگران ما هم به کشور‌های دیگر سفر کنند. این در حقیقت یک بحثی است که ما باید طراز گردشگری را در این صنعت ببینیم. طراز گردشگری به این معنا است که تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های ما در درجه اول برابر باشد.

می‌خواهند خروج از ایران را تبدیل به رویا کنند

اگر بخواهیم رونق گردشگری ایجاد کنیم باید تعداد ورودی‌های ما بیشتر از خروجی‌ها باشد، اما نه از طریق ایجاد مانع سر راه تردد گردشگران بلکه از لحاظ ایجاد جاذبه از مناظر متعدد باید به این موضوع توجه داشته باشیم. اینکه ما مانع ایجاد کنیم که کسی از کشور خارج نشود راهکار درستی نیست و رونق گردشگری از این مسیر حاصل نمی‌شود. طراز گردشگری دو بعد دارد: یک بعد آن طراز گردشگری از لحاظ تعداد است که پیشتر اشاره کردم و بعد دیگر به لحاظ درآمد حاصل از گردشگری است. کسانی که به خارج از کشور می‌روند یک مقدار ارزی را از کشور خارج می‌کنند. از سوی دیگر کسانی که از کشور‌های دیگر به ایران می‌آیند مقداری ارز را وارد کشور می‌کنند.»

طراز گردشگری

وی ادامه داد: «طراز گردشگری در درجه اول باید مساوی باشد. یعنی میزان ارزی که ار کشور خارج می‌شود با میزانی که به کشور وارد می‌شود برابر باشد. اگر ما بخواهیم رونق گردشگری داشته باشیم باید طراز گردشگران به لحاظ درآمد نیز مثبت باشد. این هم باز حاصل نمی‌شود مگر از طریق روش‌های درست علمی برای بازاریابی و تبلیغات بحث گردشگری. این راه‌هایی که انتخاب می‌شود راه‌های درستی نیست.

می‌خواهند خروج از ایران را تبدیل به رویا کنند

دولت باید دقت کند که این کسب درآمد آیا به ضرر بخش گردشگری هست یا نه؟ ما اینجا با یک تعارضی رو به رو هستیم. در جایی می‌گویند ما می‌خواهیم گردشگری را رونق دهیم، اما در سوی دیگر برای کسب درآمد عوارض خروج از کشور را افزایش می‌دهند.

این سیاست‌ها ضد همدیگر است اگر بنا بر توسعه گردشگری است این روش‌ها روش‌های درستی نیست؛ بنابراین به نظر من این بحث عوارض به دلیل کمبود درآمد دولت است و از سوی دیگر در درجه دوم به این دلیل است که دولت می‌خواهد طراز گردشگری را به این شکل مثلا مثبت سازد. اما این روش اصلا روش درستی نیست. نمی‌شود ما برای خروج از کشور مردم مانع شویم و از سوی دیگر جاذبه‌های جذب گردشگر هم نداشته باشیم.»

لطمه جدی

در این خصوص محمد گائینی کارشناس گردشگری نیز به ما گفت: «نفس این عوارض خروج از کشور در حال حاضر در شرایطی که در کشور نه جنگ وجود دارد و نه اتفاق عجیبی رخ می‌دهد زیر سوال است. در اصل افراد به چه دلیل باید عوارض خروج از کشور پرداخت کنند؟ به نظر من این مهم‌ترین مسئله است که باید تعیین شود که فرمول آن بر چه اساسی مشخص می‌شود.

آیا هر جایی که در کشور ما پول کم آوردیم باید از گردشگر آن پول را دریافت کنیم؟ آیا عوارض در سایر صنایع هم چند برابر می‌شود؟ قطعا این کار در مسیر گردشگری تاثیر منفی‌ای دارد. صنعت گردشگری حدود دو سال با مشکلات زیادی جدی مواجه بود و الان افزایش نرخ عوارض خروج از کشور می‌تواند لطمه جدی‌تری به این صنعت وارد سازد. ضمن اینکه گردشگری خروجی و ورودی دو دستگاه جدا در کشور ما نیستند و بسیاری از افراد و موسسات در هر دو زمینه به فعالیت مشغول هستند. رسما هر تغییر منفی‌ای در گردشگران خروجی بر کل بدنه تاثیر خود را به جای می‌گذارد.»

سفر کردن یک حق بشری است

در آخر آرش نورآقایی کارشناس گردشگری نیز در این باره به ما گفت: «من از مبانی حقوق بشری به این موضوع نگاه می‌کنم. به هر حال اگر که ما به صنعت گردشگری معتقد هستیم این صنعت الان یک متولی در دنیا به نام سازمان جهانی گردشگری دارد. این سازمان در سال ۱۹۸۴ یک موضوعی را مطرح کرد و آن باعث شد که ما شاهد رونق گردشگری در دنیا باشیم آن این بود که می‌گفت که فرد و تعطیلات فرد و مسئولیت است.

می‌خواهند خروج از ایران را تبدیل به رویا کنند

یعنی اینکه فرد بتواند سفر کند حق او است و هم در برابر آن مسئول است. این سازمان برای سفر کردن مقصد مشخصی را در نظر نگرفته است. پس بنابراین سفر کردن یک حق بشری و اساسا با ذات بشری عجین است؛ لذا اگر برای آن مانع گذاشته شود این حق پایمال می‌شود. دولت به دلیل سیاست‌های غلط خودش در همه زمینه‌ها مشکل دارد و تمام نقص‌ها را به کمبود بودجه ربط می‌دهد.

من معتقدم در یک جا‌هایی ما مدیریت ضعیف داریم و خلاقانه به موضوعات نمی‌پردازیم، ولی بسیاری از کشور‌ها با فقر بیشتر موفق‌تر عمل می‌کنند؛ لذا همه چیز بودجه نیست، اما بهانه‌های بودجه همیشه وجود دارد. احتمالا این کار به این نیست است که فکر می‌کنند کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند از متمول خاصی برخوردارند پس می‌شود از آن‌ها مالیات و عوارض گرفت. اما این کار اصلا درست نیست و بسیاری از افراد گردشگری شغل و کار آن‌ها سفر کردن است.

هرچند که اگر افراد متمول هم داشته باشند این نگاه نگاه اشتباهی است. به این مسئله نباید تنها اقتصادی نگاه کرد، زیرا این مسئله یک مسئله کاملا اجتماعی است و اساسا وجود عوارض برای همچین داستانی به نظر من نادرست است. کشور‌های کمی در دنیا برای خروج از کشور چنین عوارضی را در نظر می‌گیرند، اما این مسئله به عنوان مسئله اجتماعی مورد کنکاش قرار نمی‌گیرد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یه عده مسئول تو این مملکت داریم کارشون اینه که بشینن فکر کنن ببیند چه تصمیمی بگیرن یا چه حرفی بزن که مردم بیشتر کفری بشن....
      جالبه واسه این کار هم حقوق تپل مپل میگیرن!!!
      خب..... امروز چه جوری گند بزنیم به اعصاب مردم؟؟؟؟؟!!!!! قربت الی الله!!!!

      پاسخ ها

      • naser bayatinia

        واقن دلم میخواد تو رو فوش بدم این برترینها نمیزاره

      • بدون نام

        چرا؟؟؟؟

      • بدون نام

        آخه پنج میلیون برای کسی که خارج میره رقمی نیست ..تالان 5 میلیون رقم خورده

      • بدون نام

        این جنگ روانی اصلاح طلب هاست برای تاثیر گذاری بر عوام وگرنه اونی که اصلا پول نداره تا شمال بره چرا باید برای عوارض سر و صدا کنه؟

      • گدا گودولها ساکت

        کوروش پرستها با قرض و قوله می رفتند پول کشورو می ریختند تو حلق ترکیه حالا ناراحتند

      • بدون نام

        از پولدار باید پول گرفت دیگه .همه جای دنیا همینه.وقتی نفت نیست باید با مالیات و عوارض کشور بچرخه

    • بدون نام

      گروگانگیری نوین

    • حسن دزفولی

      دایی علی رفت ترکیه

    • رابین هود

      ایران بنویسید، کره شمالی بخوانید

    • ن - م

      حسرت رفتن ترکیه رو داشتیم . دیگه شد محال

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتر...پول مملکتو حروم اردوغان نکنید

      • بدون نام

        پول مملکت نیست پول خود ادمه! بفهم

    • بدون نام

      خوبه یه جواب خوب داریم برای چیزی که توی قرآن نوشته شده
      در روز حسابرسی که میگه مگه زمین خدا وسعت نداشت که مهاجرت کنین خخخ
      مام میگیم زمین بود ولی پول نبود

    • محمد

      از جیب مردم به جیب آقا زاده ها

    • بدون نام

      دیگه پاسپورت به چه دردمیخوره

    • بدون نام

      این دلخوشی هم از مردم بگیرین بره

    • زبل خان

      هرکی میخاد از کشور بیرون بره پس پول داره باید عوارض هم بده بهترین کار برای جلوگیری از خروج ارز از کشوره،نسافرت های بیخودی کمتر میشه،اگه ی تصمیم درست دولت گرفته باشه همینه

      پاسخ ها

      • کامیار

        دو کلمه از مادر عروس!

      • بدون نام

        خیلی پول دار نیستن پس انداز میکنن برن هوایی بخورن چرت نگو

      • بدون نام

        مشکل مملکت با اینکارا حل نمیشه. ارز مملکت رو آقازاده‌ها به فنا دادن

      • بدون نام

        خیلی از این افراد که مسافرت میرن برای تجارت چمدانی و از زور بیکاری و درآوردن لقمه ای نان هست . با اینکار تنها روزنه کسب درآمد براشون بسته میشه. شمایی که خبر از هیچ چی نداری حرف نزن

      • بدون نام

        حسود هرگز نیاسود.

    • بدون نام

      برن مذاکره کنند با امریکا خب

    • بدون نام

      پس چرا میگن هر کی نمیتونه تحمل شون کنه از ایران بره

    • بدون نام

      ایران داغونی شد

    • باربد

      اتفاقا دولت خیلی زودتر ازاینها باید این کاررامیکرد .. گندزدند یکسری به هذچی تاریخ و فرهنگ ایرانیست

    • بدون نام

      عوارض خروج تازه کمم هست باید ۲۰ میلیون میشد با این قیمت ها

    • مهران

      توان اداره مملکت رو ندارن فقط از جیب مردم بدبخت هزینه میکنن

    • بدون نام

      خوب خداروشکر اینجوری فقط خودشون می تونن برن فقط برن که برنگردن.آخه چقدر می تونن بخیل باشن

    • بدون نام

      بجای بستن سوراخ های هدر رفت بودجه و شفافیت برای مردم فقط دنبال سرکیسه کردن مردم هستند، آیا وقت اون نرسیده که دیگر ارزی هزینه دخالت در کشورهای دیگر نکنیم و مردم خودمونو در اولویت قرار دهیم؟

    • بدون نام

      فرودگاه و انتظامات و اینا خرج داره همینطور مفتی که نیست. میخای بری صفاسیتی باید پولشم بدی دیگه، همشو که نباید تو انتالیا خرج کنی

    • امیر

      هر چی به سرمایدار فشار بیاوری اونا هم از جیب کارگر برمیدارن پس دولت باید تحریم هارو برداره و برای کشور ارز اوری کنه با این گدابازیها پولی در نمیاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج