جاباما
۱۱۷۸۰۷۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

کی تحریم‌های نفتی پایان می‌یابد؟

سایت خبری اویل‌پرایس به تازگی مدعی شده شرکت ملی نفت قرار است فرمول‌گذاری قیمت خود را از ICE Bwave به ICE Brent تغییر دهد. برنت بورس انرژی در اروپاست و حالا برخی مدعی شده‌اند که ممکن است این تصمیم نشان از رفع تحریم‌ها باشد.

تجارت نیوز: اویل پرایس گفته بود شرکت ملی نفت ایران از ابتدای سال میلادی فرمول قیمت‌گذاری خود را تغییر می‌دهد. برخی از رسانه‌ها ادعا کرده بودند که دلیل این تغییر، احتمال رفع تحریم‌ها و از سرگیری صادرات نفت به کشورهای اروپایی است.

این در حالی است که به گفته نماینده سابق ایران در اوپک تفاوت این فرمول‌ جدید در حد چند سنت است و حتی به دلار هم نمی‌رسد.

عرفان درودگر، کارشناس انرژی در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: در دنیا چند بورس انرژی داریم. میزان معاملات در ICE Brent قابلیت نقدشوندگی بیشتری دارد و معاملات بیشتری در این بورس انجام می‌شود. بنابراین احتمالا مقبولیت بیشتری دارد و ابزار بهتری برای جذب خریداران است.

سیگنال جدید درباره مذاکرات برجام

با این حال برخی از رسانه‌ها ادعا کرده بودند که ایران این اقدام را برای شروع دوباره صادرات به اروپا انجام می‌دهد. اما آیا ایران می‌تواند به اروپاییان نفت بفروشد؟

درودگر ادامه می‌دهد: پیش از این، ایران به کشورهای اروپایی مانند یونان و ایتالیا نفت صادر می‌کرده است؛ اما الان مشتری نفتی از اروپا ندارد.

درودگر بیان می‌کند: تغییر فرمول‌گذاری ایران، اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است که دیر یا زود باید اتفاق می‌افتاد. شاید هم دولت نگاه ویژه‌ای به مذاکرات دارد و قصد دارد به محض برداشته شدن تحریم‌ها قادر به فروش نفت به همه مشتریان باشد.

ایران در حال حاضر تحریم است و تحریم‌های نفتی، حتی اجازه فروش مستقیم نفت به ایران را نمی‌دهد. به گفته حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی ایران ناچار است نفت خود را با پرچم کشورهای دیگر به مشتریان سنتی خود، مانند چین بفروشد. بنابراین بدیهی است که کشورهای اروپایی اکنون ریسک خرید نفت از ایران را به جا نمی‌خرند.

اما شاید ایران به مذاکرات برجام بسیار خوشبین است و قصد دارد از حالا، مقدمات ورود کشورهای اروپایی به بازار نفت خود را فراهم کند. دولت پیش از این با پیش‌بینی فروش روزانه ۱٫۲ بشکه نفت در روز نشان داده بود که به موفقیت در وین، امیدوار است. دولت سیزدهم در حالی فروش روزانه نفت را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرده که به گفته رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران، در سال جاری بیش از روزی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نفروخته است.

رقبای نفتی ایران در منطقه هم در این بازار فعالیت می‌کنند؟

این کارشناس انرژی یادآوری می‌کند: پیش از این عربستان در سال ۲۰۱۷ و کویت و پس از آن عراق هم دست به چنین عملی زده است و تنها دلیل هم جذب خریداران بیشتر است.

او می‌افزاید: این یک فرآیند زنجیره‌وار است که باید مقدمات آن کم‌کم انجام شود. پیش از ۲۰۱۶ عراق و کویت، رقبای ایران، در بورس انرژی ICE Bwave بودند اما حالا همه این رقبا به ICE Brent رفته‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج