۱۱۷۹۶۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

خداحافظی تدریجی با آموزش‌عالی رایگان

رییس سازمان سنجش در ادامه نشست در مورد زمان اعلام نتایج آزمون نیز گفت: نتایج اولیه آزمون در نیمه اول مرداد یعنی قبل از ۱۳ مرداد اعلام خواهد شد.

روزنامه آرمان: چراغ آموزش‌عالی رایگان در ایران رو به خاموشی است. روز گذشته رییس سازمان سنجش آموزش کشور جدید‌ترین آمار کنکور سراسری سال ۱۳۹۳ را اعلام کرد که بر اساس آن تنها ۱۵‌درصد از کل متقاضیان ورود به دانشگاه جذب دانشگاه‌های دولتی و روزانه می‌شوند.

بر این اساس ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه از کاهش ۵۲هزارنفری شمار داوطلبان کنکور امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و در مورد ظرفیت‌ها نیز گفت: ظرفیت آزمون سراسری امسال تاکنون ۶۷۹هزارو۵۹‌نفر اعلام شده است که از این تعداد دوره‌های دانشگاه فرهنگیان دارای ۱۳‌هزارو۸۵۶ ظرفیت، پردیس‌های خودگردان دوهزارو۲۴۲ ظرفیت، پیام‌نور ۳۶۶‌هزار ظرفیت، دوره‌های روزانه دارای ۱۰۵‌هزارو۵۸۸ ظرفیت، دانشگاه‌های غیرانتفاعی دارای ۱۵۹‌هزارو ۶۰۶‌نفر، دوره‌های مجازی ۲‌هزارو ۵۷۰‌نفر، دوره‌های شبانه ۲۸‌هزارو ۳۷۰‌نفر و نیمه‌حضوری ۸۰۰‌نفر است. به عبارت دیگر از مجموع ۶۷۹‌هزارو۵۹‌نفر ظرفیت در کنکور سراسری، ۱۵/۵درصد سهم دانشگاه‌های روزانه و دولتی، ۰/۲درصد دانشگاه فرهنگیان،۳/۰‌درصد پردیس‌های خودگردان، ۵۳/۸ ‌درصد دانشگاه پیام‌نور، ۲۳/۵درصد دانشگاه غیرانتفاعی، ۰/۳دهم‌درصد دانشگاه‌های مجازی، ۴/۵‌درصد دوره‌های شبانه و ۰/۱ ‌درصد سهم دانشگاه‌های نیمه‌حضوری است.

آماری که نشان می‌دهد جدای از‌ درصد دانشگاه‌های روزانه و فرهنگیان که به‌طور رایگان دانشجویان را پذیرش می‌کنند، بیش از ۸۲‌درصد داوطلبان کنکور جذب دانشگاه‌هایی می‌شوند که برای ارایه خدمات آموزشی از دانشجویان شهریه دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر، معتبر‌ترین و باکیفیت‌ترین دانشگاه‌های ایران را دانشگاه‌های دولتی و روزانه کشور تشکیل می‌دهند که تنها پذیرای ۱۵‌درصد متقاضیان کنکور سراسری هستند؛ مساله‌ای که نشان می‌دهد در کنار خداحافظی تدریجی با آموزش‌عالی رایگان، داوطلبان مجبورند پا در دانشگاه‌هایی بگذارند که نه توان رقابت با دانشگاه‌های باکیفیت کشور را دارند و نه برای دانشجویان رایگانند.

زنان ۵۹‌درصد داوطلبان کنکور

با این حال ابراهیم خدایی روز گذشته در یک نشست خبری گفت: آزمون سراسری با رقابت یک‌میلیون‌و ۳۱‌هزارو ۳۲۲ داوطلب طی روزهای پنجم، ششم و هفتم‌تیر در پنج گروه آزمایشی علوم‌ریاضی و فنی، علوم‌تجربی، علوم‌انسانی، هنر و زبان‌های خارجی، در ۳۶۴ شهرستان و ۱۵ حوزه امتحانی خارج از کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۹‌درصد داوطلبان کنکور امسال را زنان و ۴۱‌درصد را مردان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: البته این‌ درصدها در گروه‌های آزمایشی متفاوت است؛ ۳۸‌درصد داوطلبان گروه ریاضی و فنی، ۶۶‌درصد داوطلبان گروه تجربی، ۶۲‌درصد داوطلبان علوم انسانی، ۷۲‌درصد داوطلبان گروه هنر و ۷۴‌درصد داوطلبان گروه زبان را زنان تشکیل می‌دهند.

رییس سازمان سنجش درمورد زمان برگزاری آزمون‌ها نیز اظهار کرد: آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی صبح روز پنجشنبه پنجم تیرماه، آزمون هنر بعدازظهر پنجشنبه پنجم تیرماه، آزمون تجربی صبح جمعه ششم تیرماه، آزمون زبان بعدازظهر روز جمعه ششم تیرماه و آزمون علوم‌انسانی نیز صبح روز شنبه هفتم تیرماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همه آزمون‌های نوبت صبح ساعت۷:۳۰ برگزار و درهای حوزه ساعت هفت صبح بسته می‌شود. آزمون‌های نوبت عصر نیز راس ساعت ۱۵ آغاز و درهای حوزه از ساعت ۱۴:۳۰ بسته می‌شود. وی با اشاره به اینکه داوطلبان می‌توانند در گروه زبان و هنر هم آزمون دهند گفت: به‌طور کلی یک‌میلیون‌و ۱۹۴‌هزارو۶۲۹ کارت صادر شده است که از ساعت ۱۴ امروز این کارت‌ها در سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرند.

دو تغییر عمده و مهم در گزینش داوطلبان

رییس سازمان سنجش در ادامه به دو تغییر عمده و مهم در گزینش داوطلبان اشاره کرد و گفت: امسال تاثیر قطعی ۲۵‌درصدی سوابق تحصیلی اعمال خواهد شد. در واقع در سال‌های گذشته دو نمره کلی شامل نمره کنکور و سوابق تحصیلی به اضافه نمره کنکور بررسی می‌شد و هرکدام که بالاتر بود در نتیجه اعمال می‌شد اما امسال ۷۵‌درصد آزمون و ۲۵‌درصد سوابق تحصیلی که شامل امتحانات نهایی کشور که در سال سوم آموزش متوسطه برگزار می‌شود، اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: هنگامی که اعمال ۲۵‌درصد سوابق تحصیلی تصویب شد، داوطلبان انتقاد کردند زیرا عقیده داشتند سطح دشواری سوالات در سال‌های مختلف متفاوت است اما ما نمرات سوابق تحصیلی را درس به درس و در هر سال تراز می‌کنیم. در واقع سختی و راحتی سوالات را با روش‌های علمی و آماری جبران می‌کنیم و ۹۶ الی ۹۷‌درصد اثر سختی سوالات را با ترازکردن از بین خواهیم برد.

وی افزود: تغییر بعدی در اجرای قانون ایثارگران است. در قانون جامع ایثارگران که در سال ۹۱ به تصویب تشخیص‌مصلحت‌نظام رسید، فرزندان جانباز از سهمیه شاهد استفاده می‌کردند اما امسال برای کل ایثارگران به غیر از رزمندگان ۲۰‌درصد سهمیه درنظر گرفته شده است.
زمان انتخاب رشته و اعلام نتایج کنکور

رییس سازمان سنجش در ادامه نشست در مورد زمان اعلام نتایج آزمون نیز گفت: نتایج اولیه آزمون در نیمه اول مرداد یعنی قبل از 13 مرداد اعلام خواهد شد. انتخاب رشته نیز در نیمه دوم مردادماه و نتیجه نهایی در نیمه دوم شهریور اعلام می‌شود. همچنین نتایج اولیه آزمون‌های غیرمتمرکز نیمه اول مهرماه و نتایج نهایی این آزمون در نیمه اول دی‌ماه اعلام خواهد شد.

خدایی در ادامه در مورد نحوه پذیرش دانشگاه‌های آزاد اسلامی توضیح داد: قرار است دانشگاه آزاد لیست رشته‌های با آزمون و بی‌آزمون را ارسال کند و معیار پذیرش داوطلبان در رشته‌های با آزمون نمرات کنکور سراسری بعد از اعلام نتایج اولیه است. معیار پذیرش داوطلب در رشته‌های بی‌آزمون همان سوابق تحصیلی است که از آموزش و پرورش گرفته می‌شود. اوایل مرداد در مورد جزییات بیشتر اطلاع‌رسانی خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج