۱۱۸۱۰۶۲
۱ نظر
۵۰۲۳
۱ نظر
۵۰۲۳
پ

داروی آنتی‌بادی ضد‌سرطان، انقلاب جدید در پزشکی

این دارو که در واقع یک آنتی‌بادی ضد‌سرطان است می‌تواند ریسک بازگشت بیماری را به یک‌چهارم کاهش داده و بیماران را از اثرات سمی شیمی‌درمانی نجات دهد.

همشهری: هزاران بیمار مبتلا به سرطان خون می‌توانند به‌زودی از انقلابی که در داروی مناسب درمان این بیماری رخ داده است، نفع ببرند.

این دارو که در واقع یک آنتی‌بادی ضد‌سرطان است می‌تواند ریسک بازگشت بیماری را به یک‌چهارم کاهش داده و بیماران را از اثرات سمی شیمی‌درمانی نجات دهد.

داروی آنتی‌بادی ضد‌سرطان، انقلاب جدید در پزشکی

به گزارش دیلی میل، این داروی قابل تزریق، درمانی است که با استفاده از پروتئین مصنوعی انجام می‌شود. این پروتئین‌ها پس از تزریق، تومورها را در بدن شکار کرده و داروی شیمی درمانی را به‌طور مستقیم به سلول‌های سرطانی وارد و آنها را تخریب می‌کند. متخصصان از این دارو به‌عنوان «اسب تروا» یاد می‌کنند و به‌گفته آنها اثر آن نه‌تنها بسیار قوی‌تر از درمان‌های سنتی شیمی درمانی است بلکه بسیار دقیق‌تر است و از تخریب سلول‌های سالم نیز جلوگیری می‌کند.

بزرگ‌ترین پیشرفت در درمان سرطان

متخصصان از این‌ دارو با نام «پولیوی» به‌عنوان بزرگ‌ترین پیشرفت در 2 دهه اخیر برای مبتلایان به یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌ها که به شیمی درمانی سنتی پاسخ نمی‌دهند، یاد می‌کنند. نتایج یک کارآزمایی مهم در مورد استفاده از این دارو که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که احتمال بازگشت سرطان پس از 2سال در افرادی که تحت این درمان قرار گرفتند، 25درصد کمتر از سایرین بود. اگر بیمار پس از 2سال همچنان در سلامت به سر ببرد، شانس بازگشت بیماری بسیار کم خواهد بود.

این را دکتر گراهام کالینز مشاور هماتولوژیست در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: این درمان جدید نخستین قدم بزرگ در مسیر درمان بیمارانی است که از بیماری پیشرفته رنج می‌برند.

حمله مستقیم به سلول سرطانی

کارآزمایی‌های پیشین درباره داروهای دیگر نیز مثبت ارزیابی شده بود. مثلا دارویی مشابه روی سرطان مثانه بسیار مؤثر بوده و مرگ‌ومیر را تا یک سوم کاهش داده است. اما مطالعه فعلی با مداخله بیمارانی انجام شد که با نوعی از سرطان خون به نام لنفوم بزرگ سلول B منتشر درگیر هستند. این بیماری هرساله 5500انگلیسی را مبتلا می‌کند.
۷۰نوع لنفوم وجود دارد و هرکدام به نوع خاصی از لنفوسیت‌ها - سلول‌های خونی - اشاره دارد که عملکرد نادرستی دارند. در لنفوم بزرگ سلول B منتشر، سلول‌های جنگنده با عفونتی به نام سلول‌های B تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.

رویکرد درمانی جدید با ترکیب پولیوی که همچنان به نام polatuzumab vedotin شناخته می‌شود، به همراه چندین داروی شیمی‌درمانی هم‌اکنون استفاده می‌شود. پولیوی حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که به‌طور طبیعی از طریق سیستم ایمنی در پاسخ به یک مهاجم ساخته می‌شود. اما آنتی بادی‌ها در این دارو، برای شکار یک پروتئین خاص در سلول سرطانی طراحی شده است. آنتی‌بادی‌ها شامل دوز کم اما قدرتمندی از داروی شیمی‌درمانی است و به محض پیدا کردن هدف با اتصال به آن دوزی از دارو را به‌طور مستقیم به تومور وارد می‌کنند.

این تکنولوژی به پزشکان اجازه می‌دهد دوزهای بالاتری از دارو را بدون ترس از اثرات جدی و مخرب آن به بدن، به بدن فرد مبتلا وارد کنند. طبق آنچه قبلا گفته شد، داروی ترکیبی آنتی‌بادی بسیار کمتر باعث آسیب به سلول‌های سالم بدن می‌شود چرا که طبق برنامه‌ریزی، قبل از یافتن سلول سرطانی، داروی شیمیایی خود را آزاد نمی‌کنند.

طی یک کارآزمایی بالینی تقریبا بزرگ، بیمارانی که پولیوی دریافت کرده بودند، در مقایسه با بیمارانی که از شیمی‌درمانی سنتی استفاده کرده بودند، در خطر پیشرفت سرطان یا مرگ کاهش ۲۷درصدی نشان دادند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خندوانه

      دربلادکفردرست شده قبول نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج