۱۱۸۳۴۷۴
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

کاسبی عجیب اسد؛ تصادف‌های ساختگی برای اخاذی

«صحنه زنی» روایتی ناگفته از معضلی اجتماعی و نمایش لایه‌های پنهان آن در زیر پوست شهر است.صحنه زنی» دومین فیلم‌ علیرضا صمدی، حاصل تحقیق و پژوهش چندساله در لایه‌های زیرین اجتماع و ترجمان سینمایی آن به یک فیلمنامه حساب شده و فیلمی خوش ساخت و حرفه‌ای است.

برترین‌ها : «صحنه زنی»به کارگردانی علی صمدی که برای اولین بار در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلم را دریافت کرد، برای نخستین‌بار به سراغ روایتی ناگفته از معضلی اجتماعی و نمایش لایه‌های پنهان آن در زیر پوست شهر رفته است. فیلم داستان سه خلافکار مناطق پایین شهر را روایت می‌کند که به دنبال کسب درآمد از ایجاد تصادف‌های ساختگی و گرفتن پول بیمه هستند. پیرنگ اصلی که مخاطب را با سوژه‌ای جدید روبرو می‌کند.

کاسبی عجیب اسد؛ تصادف‌های ساختگی برای اخاذی

ملیکا هلالی درباره فیلم نوشت: اسد (بهرام افشاری) در نقش رئیس گروه، با ظاهری رعب‌آور و خوف‌ناک کمتر از بقیه حرف می‌زند و کارش تهدیدکردن است. او شخصیتی پیچیده و زندگی سختی دارد و می‌خواهد با پول این کار به هدفش یعنی پیدا کردن دخترش برسد. سبزواری (مجید صالحی) سعی می‌کند با زبانی آرام کنترل اوضاع را به‌دست بگیرد و مِستر (پیام احمدی‌نیا) وظیفه‌اش عملی کردن تهدیدها و دستورات اسد است. شخصیت متفاوت این سه نفر و دیالوگ‌هایی که پشت سر هم میان آن‌ها رد و بدل می‌شود، به حفظ ریتم فیلم بسیار کمک کرده است. صحنه‌زنی با خلق موقعیت‌ها و سکانس‌هایی درگیرکننده توجه مخاطب را به قصه‌ی تمام کارکترها و داستان زندگی‌شان جلب می‌کند. هرکدام از آن‌ها گرفتار مشکلاتی شده‌اند که به تنهایی مقصرش نبوده‌اند. نمی‌توان کسی را سرزنش کرد.

کاسبی عجیب اسد؛ تصادف‌های ساختگی برای اخاذی

علی رفیعی وردنجانی نوشت: صحنه زنی فیلمی از علیرضا صمدی اثری متنبه از نظر سیاسی و اخلاقی است. سینمای اجتماعی در ایران تفاوت عمده ای با تعریف ژانری آن در جهان دارد. در حقیقت رویداد بزرگ اجتماعی در سینمای ایران به «گوزن ها» مربوط می شود؛ این فیلم پدر فیلم هایی همچون: «ابد و یک روز» ، «لانتوری» و... است. اما آنچه صحنه زنی را از نظر اجتماعی دارای اهمیت بیشتری نسبت به آثار نام برده شده می کند، تجربه است.

تجربه ای که محتوای پرکنش ایجاد کرده.شخصیت های فیلم «صحنه زنی» ماکتی از قبل آماده اند و در این قصه تنها به خواست سرنوشت عمل می کنند و خود هیچ تاثیری بر آن ندارند. «صحنه زنی» فیلمی است که سینمای ایران از نظر اجتماعی به انواع آن نیاز ویژه دارد. قصه ای که در حال هشدار دادن کسب و کارهایی ابتر از تن فروشی مردان و زنان و نزول اخلاقیات در جامعه است.

کاسبی عجیب اسد؛ تصادف‌های ساختگی برای اخاذی

سحر عصرآزاد، منتقد سینما صحنه زنی را فیلم‌ سرپا، خوش ساخت و به شدت سینمایی توصیف کرد و درباره‌اش نوشت: «صحنه زنی» دومین فیلم‌ علیرضا صمدی بعد از «بی نامی»، حاصل تحقیق و پژوهش چندساله در لایه‌های زیرین اجتماع و ترجمان سینمایی آن به یک فیلمنامه حساب شده و فیلمی خوش ساخت و حرفه‌ای است.

کاسبی عجیب اسد؛ تصادف‌های ساختگی برای اخاذی

فیلمی که در همه وجوه از حضور متخصصان حرفه‌ای بهره برده؛ از پشت دوربین تا مقابل دوربین. از جمع بازیگران که ترکیبی تازه و هیجان‌انگیز است تا فیلمبرداری، تدوین، موسیقی و ...دغدغه‌مندی فیلمساز نسبت به اجتماع به شکلی دراماتیک در فیلم به‌ تصویر درآمده.

به گونه‌ای که هم یک زخم برآمده از فقر را نشان می‌دهد هم آسیب‌شناسی آن را از خلال پیگیری یک مددکار اجتماعی ثبت می‌کند ولی در عین حال شعاری و مستقیم‌ نمی‌شود.همین زاویه نگاه که جهان فیلم از درون زخم و آسیب موجود، ترسیم شود و نگاه یک مددکار از بیرون، آن را تعدیل و تکمیل کند و فینالی تاثیرگذار از تلاقی این دو سویه رقم بخورد، فیلم را عمیق و دردمندانه و در عین حال دراماتیک‌تر کرده است.

کاسبی عجیب اسد؛ تصادف‌های ساختگی برای اخاذی

بهرام افشاری و مجید صالحی در این فیلم غیر قابل پیش‌بینی، غافلگیرکننده و حسرت‌برانگیز هستند. بخصوص حسرت اینکه این جشنواره از داوری و ارزیابی هنر آنها و کلیت فیلم «صحنه زنی»، غافل و به گفته بهتر محروم ماند و ... مهم‌تر اینکه چگونه می‌توان این غفلت و نادیده گرفتن را تحلیل یا توجیه کرد؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم برای گذران زندگی دست به هر کاری میزنند.

    • نکوزاد

      واژه خلافکار و پایین شهر و همیشه با هم میارید . من متولد و بزرگ شده شهرری هستم و اینجا پر آدم های تحصیل کرده و بومی و مهربونه. با یه نگاه ساده به پرونده های سرقت و جنایت و ... متوجه میشید که تقریبا همه شون متعلق به شهرهای دیگه هستند.. پدر من چهار تا بچه داشت ،یکی شون شد مهندس برق یکی استاد ادبیات و دو تا دیگه کارمند فوه قضائیه با مدرک ارشد حقوق ، همه هم ساکن شهرری. امثال سوریان ، دبیر ، ساعی ، مهدوی کیا و فغانی و هزاران نفر دیگه از همین جنوب شهر باعث افتخار کل ایران شدند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر پدر بزرگوارتان

        از این مرز بندیهای مسخره جامعه ستیزانه بیزارم

      • بدون نام

        همجا هم خوب داره هم بد
        و این ک انگ بزنیم ب شهر محله یا استان اصلا درست نیس

        خداوند بزرگ شمارا حفظ کنه پیروز و پایدار باشید

      • میتی از مشد

        واقعیت همینه این اشخاص با این مشکلات فقر در پایین شهر بوجود می ایند اگر پول داشته باشند که نمیروند دنبال پول بیمه

    • امین

      داستان روایت خیلی یکنواختی داشت هیچ نقطه ی اوج و هیجانی ای داخلش وجود نداشت و هیچ اتفاق مهمی در روایت تاثیری نداشت . فقط تنها قسمتی که باعث میشد تماشاچی در حس و حالش تغییری ایجاد بشه لحظه های خشونت بود که واقعا بی دلیل نشون داده میشد و بی هدف بود نه برای اثبات چیزی صحنه ها نمایش داده میشد . و در پایان فیلم فقط آدم ها حذف شدن و از سر تا انتها هیچ چیزی جلو نرفت و اصلا حتی یک مشکل آدم های داستان هم حل نشد . در کل در حد یکبار دیدن قابل تحمله .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج