جاباما
۱۱۸۵۵۶۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

اروپا سیاست دیگری در برابر روسیه اتخاذ کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی نوشت، این نهاد باید از فرصت بحران پیش آمده با روسیه استفاده کرده و منافع خود را دنبال کند.

خبرگزاری فارس: هم‌زمان با شروع نشست اعضای ناتو و روسیه در بروکسل، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، باید از فرصت بحران پیش آمده با مسکو استفاده شود.

بورل که بارها از دخالت داده نشدن نهاد اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روسیه گلایه کرده در یادداشتی نوشت: «اتحادیه اروپا در همکاری با ایالات متحده و ناتو باید اینکه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا نظم امنیتی و اصول پایه‌ای آن را که به وضوح مورد تهدید قرار دارد، تعریف کنیم. این موضوع، دستورکار نشست وزرای دفاع و امور خارجه اروپایی در شهر برست خواهد بود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «دو چیز واضح است: باید در اتحادیه اروپا موضعی واحد اتخاذ شود و باید نقش خود را نهادینه کنیم و آن را با مسیرهای اقدام مستحکم مورد حمایت قرار داد».

او بدون اشاره به ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی غربی به اوکراین و حضور ده هزار نیروی نظامی خارجی در این کشور هم مرز با روسیه، مدعی شد: «روسیه فقط ادعا نمی‌کند بلکه اظهاراتش را با افزایش فشار نظامی در مرزهای اوکراین و تهدید کی‌یف به مداخله جدید همراه کرده است تا خواسته‌هایش به‌طور کامل برآورده شوند».

بورل نوشت: «علاوه بر این، روسیه می‌خواهد در این میان اتحادیه اروپا را نامربوط جلوه دهد و تفرقه راهبردی میان ایالات متحده و اروپا ایجاد کند. این کشور همچنین به‌دنبال این است که ما اثرگذاری تعیین‌کننده آن بر اوکراین و بلاروس و از سوی دیگر آسیای مرکزی را بپذیریم».

این مقام ارشد اروپایی بدون اشاره به روشن شدن مداخلات غربی‌ها برای ایجاد ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان، ادعا کرد: «این واقعیت که آسیای مرکزی در فضای پیرامونی امنیت روسیه ذکر شده این مسئله را تأیید می‌کند که مسئله ناتو فقط یک بهانه است زیرا هیچ کشوری در آسیای میانه خواستار عضویت در ناتو نیست».

بورل افزود: «در مورد روابط اتحادیه اروپا و روسیه، رهبران اروپایی بیان داشته‌اند که هرگونه تحرک علیه اوکراین هزینه‌هایی واقعی و عواقبی عظیم را به‌دنبال خواهد داشت. ما باید علاوه بر اتخاذ رویکرد اعمال مجموعه‌ای از تحریم‌ها، برای شتاب بخشیدن به مسیرهای اقدام دیگری در چارچوب کلی عقب راندن، مهار و درگیری با روسیه آمادگی داشته باشیم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نوشت: «ما اتحادی نظامی نیستیم اما راه‌ها و روش‌هایی برای پیشبرد منافع امنیتی خود و شرکای خود داریم».

بورل در پایان نوشت: «اتحادیه اروپا در کنار ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا، بازیگری کلیدی در حوزه امنیت اروپا محسوب می‌شود. ما باید از فرصت این بحران با روسیه استفاده کنیم تا اتحاد و عزم خود را تقویت کنیم، از منافع امنیتی خود و کل قاره [اروپا] دفاع کنیم».

این مقام اروپایی پیش‌تر نیز گفته بود: «گفت‌وگو با روسیه ضروری است اما گریزی از قاطعیت و بازدارندگی از طریق حمایت قاطعانه از حق حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی این کشور وجود ندارد».

بورل هشدار داد: «هرگونه تجاوز علیه اوکراین با تبعات و هزینه‌ بسیار بالایی برای روسیه همراه خواهد بود».

وی ادامه داد: «رویکردمان را از نزدیک با شرکای خود در ناتو هماهگ می‌کنیم. امنیت در اروپا بدون امنیت در اوکراین امکان پذیر نیست».

بورل گفت: «پیشنهادها درباره ساز و کار اداره بحران در چارچوب شورای روسیه-ناتو می‌تواند مفید باشد».

مقام‌های ارشد مسکو بارها ادعاهای واشنگتن، متحدان اروپایی و دولت غربگرای اوکراین درباره تدارک روسیه برای حمله به این کشور را رد کرده‌اند و همزمان درباره تبعات الحاق اوکراین به ناتو حضور این ائتلاف در نزدیکی روسیه هشدار داده‌اند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز سه شنبه (دیروز) گفته پس از دور اول مذاکرات با آمریکا درباره اوکراین و درخواست روسیه برای تضمین‌های امنیتی غرب، دلیلی برای خوش‌بینی نمی‌بیند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه افزود، با این حال، اینکه مذاکرات روز دوشنبه در ژنو به صورت باز، اساسی و مستقیم برگزار شد، نکته‌ای مثبت است

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج