جاباما
۱۱۸۶۳۹۸
۴ نظر
۵۰۱۵
۴ نظر
۵۰۱۵
پ

نوکیا ۶۶۰۰؛ آغاز رویای گوشی‌های هوشمند!

گوشی نوکیا ۶۶۰۰، در زمان عرضه خود در سال ۲۰۰۳ از امکاناتی چند رسانه‌ای برخوردار بود که آن را به عنوان اولین گوشی هوشمند شاخص مطرح می‌کرد و از آن زمان بود که صنعت گوشی‌های هوشمند به صورت جدی شکل گرفت.

فرارو: در طول تاریخ صنعت گوشی‌های تلفن همراه، همواره دستگاه‌هایی بودند که به عنوان شاخص ساز در نظر گرفته می‌شوند که از میان آن‌ها گوشی نوکیا ۶۶۰۰ افسانه ای، جایگاه ویژه‌ای دارد. این گوشی که در سال ۲۰۰۳ عرضه شد، با مشخصات جدیدی که در زمینه چند رسانه‌ای ارائه می‌داد، برای اولین بار مفهوم «گوشی‌های هوشمند» را جهانی کرد و پس از آن بود که این رویه در صنعت گوشی‌های تلفن همراه گسترش و تا به امروز ادامه یافت.

نوکیا ۶۶۰۰؛ آغاز رویای گوشی‌های هوشمند!

امروزه صنعت گوشی‌های هوشمند با سرعت خیره کننده‌ای به جلو پیش می‌رود و ما هر روز خبر‌هایی از نوآوری‌های جدید در این دستگاه‌ها می‌شنویم. صفحه نمایش‌های بسیار قوی، دوربین‌های فوق العاده، سیستم عامل‌های جذاب و حافظه‌های بی نظیر، تنها بخشی از اخباری است که ما هر روزه درباره گوشی‌های هوشمند می‌شنویم. با این حال تنها دو دهه پیش چنین قابلیت‌های در تلفن‌های همراه بیشتر شبیه به یک رویا و جادو بود تا واقعیت.

دو دهه پیش شرکت فنلاندی نوکیا یکی از بازیگران اصلی بازار تلفن‌های همراه بود. این شرکت اگرچه تنها برند مشهور در بازار نبود، اما گوشی‌های همراه آن به علت دوام و قیمت‌های مقرون به صرفه، محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران داشت. اما نوکیا فقط با این ویژگی‌ها نبود که در بازار موبایل به یک شاخص بدل شد. این شرکت در مسیر برنامه‌های توسعه‌ای خود در این صنعت، گوشی‌هایی را عرضه کرد که حتی تا به امروز یک افسانه محسوب می‌شوند. یکی از این گوشی‌های شاخص ساز، نوکیا ۶۶۰۰ است که می‌توان آن را جزو اولین طلایه داران گوشی‌های هوشمند برشمرد.

نوکیا ۶۶۰۰؛ آغاز رویای گوشی‌های هوشمند!

چه چیزی نوکیا ۶۶۰۰ را خاص کرده است؟

برای کسانی که با این گوشی آشنا هستند و از آن در همان دوران شهرت استفاده کرده اند، علت خاص بودن این گوشی کاملاً مشخص و روشن است، اما برای کسانی که اولین تجربه خود را با گوشی‌های هوشمند امروزی آغاز کرده اند، بهتر کمی توضیح ارائه دهیم. واقعیت این است که تأثیر عمیق گوشی نوکیا ۶۶۰۰ بر صنعت گوشی‌های هوشمند را شاید حتی خود استفاده کنندگان از آن هم درک نکرده باشند. در اوایل دهه ۲۰۰۰، اصطلاح «گوشی‌های هوشمند» به تازگی ابداع شده بود و نوکیا و بلک بری رهبران بازار در این بخش بودند. این دستگاه‌ها تعدادی ویژگی را ارائه می‌کردند که در آن زمان در اکثر تلفن‌های همراه دیگر در دسترس نبودند و جذاب‌ترین آنها، امکان اتصال دستگاه به اینترنت بود.

گوشی نوکیا ۶۶۰۰ با عنوان پیشرفته‌ترین تلفن همراه این شرکت فنلاندی در در اکتبر ۲۰۰۳ راه اندازی شد. این دستگاه روی سیستم عامل سیمبین ۷ با ویژگی‌هایی مانند پخش کننده موسیقی، پخش کننده ویدیو، دوربین، حافظه قابل توجه، مرور وب و موارد دیگر اجرا شد. برای کاربران امروزی این مشخصات ممکن است حتی خنده دار باشد، اما توجه داشته باشد که چنین امکاناتی را در ۲۰ سال پیش فقط می‌توانستید روی یک دستگاه کامپیوتر بدست بیاورید و هیچ تلفن همراه به این امکانات مجهز نبود.

همین امر دقیقاً مشخصه اصلی نوکیا ۶۶۰۰ بود، زیرا در دو دهه پیش، مجموعه‌ای کامل از امکانات چند رسانه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌داد. این گوشی یک درگاه اسلات کارت نیز داشت که کاربر را قادر می‌ساخت تا حافظه ذخیره سازی گوشی را برای استفاده از ویدئو‌ها و دیگر موارد افزایش دهد. این برند فنلاندی حتی تعدادی بازی موبایلی روی نوکیا ۶۶۰۰ ارائه کرد که با چیدمان کلی دکمه و جوی استیک آن بسیار خوب کار می‌کردند. این بازی‌ها از این ویژگی برای کنترل‌ها استفاده می‌کردند، که آن را شبیه به چیدمان کنترل‌کننده‌های اولیه بازی‌ها می‌کرد که فقط یک جوی استیک داشتند.

این تلفن همراه حتی کاربر را قارد می‌ساخت تا طیف وسیعی از نرم افزار‌ها مانند پخش کننده‌های mp۳ و چند رسانه‌ای و همچنین بازی‌ها و تم‌های مختلف را نصب کند. چنین قابلیت‌هایی در آن زمان به معنای یک تجربه شگفت انگیز بود، زیرا نوکیا ۶۶۰۰ به معنای واقعی کلمه، در ان زمان یک رایانه جیبی بسیار کارآمد بود. کاربران این گوشی در آن زمان واقعاً احساس می‌کردند که یک کامپیوتر جیبی به همراه دارند که می‌تواند بسیار از خواسته‌های آن‌ها را برآورده سازد.

تأثیر نوکیا ۶۶۰۰ بر صنعت گوشی‌های هوشمند

همه ما با تأثیر آیفون بر صنعت گوشی‌های هوشمند آشنا هستیم، اما اگر بخواهیم ۱۰ گوشی تأثیرگذار تاریخ بر این صنعت را فهرست کنیم، بی شک نوکیا ۶۶۰۰ به راحتی می‌تواند آیفون را کنار بزند. نوکیا ۶۶۰۰ وقتی وارد بازار شد، موج عظیمی در بازار تلفن‌ها همراه ایجاد کرد و نگاه کاربران به گوشی‌های همراه را به طور کلی تغییر داد. تا آن زمان گوشی ها، تنها دستگاه‌هایی برای برقراری تماس بودند، اما از آن پس همه به دنبال تلفن‌های همراهی بودند که امکانات چند رسانه‌ای از جمله یک کنسول بازی را در جیب آن‌ها فراهم می‌کرد.

نوکیا ۶۶۰۰ آنقدر محبوب و پُرخواهان بود که تولید و عرضه آن تا سال ۲۰۰۷ ادامه یافت؛ بنابراین جای تعجب نیست که نوکیا ۶۶۰۰ یکی از پرفروش‌ترین دستگاه‌های تمام دوران است. در طول عمر خود، بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان فروخته شد. پس از آن نیز، مشخص بود که برند‌های رقیب باید مشخصات و ویژگی‌های مطابق با این دستگاه را ارائه می‌کردند. علاوه بر این، ویژگی‌های موجود در دستگاه‌های پرچم‌دار مانند ۶۶۰۰ به زودی به دستگاه‌های نسبتاً مقرون‌به‌صرفه این شرکت نیز راه یافت، که به تثبیت موقعیت نوکیا به عنوان رهبر بازار کمک کرد. این امر سبب شد تا گوشی‌هایی با قابلیت‌های چند رسانه‌ای که ما آن‌ها را با نام گوشی‌های هوشمند می‌شناسیم، عمومیت یابند و به روال معمول در این صنعت بدل شوند.

نوکیا ۶۶۰۰؛ آغاز رویای گوشی‌های هوشمند!

طراحی، مشخصات و قیمت نوکیا ۶۶۰۰

از آنجایی که ۶۶۰۰ یک دستگاه محبوب بود، به راحتی نیز قابل تشخیص بود. بدنه‌ای ضخیم داشت که برخی از آن به عنوان آجر کوچک و گرد یاد می‌کردند. اما این طراحی اتفاقاً به دوام و استحکام آن اشاره می‌کرد. بخشی از موفقیت آن را می‌توان به ارائه دکمه‌ها و چیدمان صفحه کلید آن نیز نسبت داد که در زمان خود منحصر به فرد بود. در آن زمان، بسیاری از تلفن‌ها دکمه‌های اختصاصی را برای پیمایش در برنامه‌ها و منو‌ها ارائه می‌کردند، اما ۶۶۰۰ دارای یک جوی استیک ۵ جهته بود که ناوبری را راحت‌تر و بازی را نیز سرگرم‌کننده‌تر می‌کرد. این جوی استیک حتی با پخش کننده‌های چند رسانه‌ای نیز به خوبی کار می‌کرد.

در مورد مشخصات نوکیا ۶۶۰۰ باید گفت که این دستگاه به صفحه نمایش ۲.۱۶ اینچی TFT با رزولوشن ۱۷۶ در ۲۰۸ مجهز بود. تراشه آن با سرعت کلاک ۱۰۴ مگاهرتز کار می‌کرد و ۶ مگابایت حافظه داخلی داشت. اگرچه دوربین VGA آن بر اساس استاندارد‌های امروزی خیلی قدرتمند نبود، اما در آن زمان یک ویژگی برجسته بود، زیرا حتی از ضبط ویدیو و همچنین زوم دیجیتال ۲ برابری پشتیبانی می‌کرد. به عنوان یک دستگاه پرچمدار، نوکیا ۶۶۰۰ یک گوشی گران قیمت بود که در سال ۲۰۰۳ با قیمتی در حدود ۶۰۰ یورو یا حدود ۶۹۰ دلار آمریکا عرضه شد. اگرچه مدتی پس از انتشار شاهد کاهش قیمت بود و در سال‌های بعد نیز مقرون به صرفه‌تر شد که بر محبوبیت آن افزود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حرف حق

      اخ که داغ دلم تازه شد پول یک زمین که الان سه میلیارد قیمت داره فروختم و از این گوشی رو خریدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راست میگی چه دورانی بود6630 هم همی بود ان 95 8گیگ حافظه داخلی هم

      • بدون نام

    • امیر

      یادش بخیر من هنوز دارمش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج