۱۱۸۶۹۳
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

همه حرف های جنجالی و تاریخی مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی در یک مصاحبه جنجالی همه شهر را به هم ریخت. او برای اولین بار از افراد و اتفاقاتی حرف زده بود که هیچ وقت تا به حال از آنها چیزی نگفته بود. بسیاری از اتفاقاتی که کیمیایی خوانندگان را به آنها ارجاع می‌داد مربوط به نیم قرن پیش بودند.

همه حرف های جنجالی و تاریخی مسعود کیمیایی
مجله زندگی ایده آل: مسعود کیمیایی در یک مصاحبه جنجالی همه شهر را به هم ریخت. او برای اولین بار از افراد و اتفاقاتی حرف زده بود که هیچ وقت تا به حال از آنها چیزی نگفته بود. بسیاری از اتفاقاتی که کیمیایی خوانندگان را به آنها ارجاع می‌داد مربوط به نیم قرن پیش بودند که دیگر شاهد زنده‌ای از آنها وجود ندارد ولی بازماندگان و همان عده معدودی که از آنها نام برده شده بود خیلی زود واکنش نشان دادند و صحبت‌های او را تکذیب کردند ولی کیمیایی به حرف‌هایش اصرار دارد و می‌گوید از این تکذیب‌ها دلخور است.

ماجراهای صادق هدایت

با صادق هدایت دیدار می‌کردم

مسعود کیمیایی در گفت‌وگو با شرق ادعا کرده بود با صادق هدایت دیدار می‌کرده و به همین خاطر اولین کسی بوده که موفق شده داستانی از او را به سینما بیاورد. او در این مصاحبه گفته بود :« من ۱۰ساله‌ام و همه اين وقايع دارد پيرامون من رخ مي‌دهد. در گوشه‌اي از همين شهر هياهوزده «گري‌کوپر» هم هست که مي‌تواني بروي آن را روي پرده ببيني؛ مرد آرام و بلندقدي که با شياطين مي‌جنگد.در همان گوشه آرام شهر، «صادق هدايت» هست يا «صادق چوبک»، «بهرام صادقي»، «ابراهيم گلستان»، «احمد محمود» و «غلامحسين ساعدي» که گاه با آنها ديدار مي‌کني.‌داري قد مي‌کشي.»

همه حرف های جنجالی و تاریخی مسعود کیمیایی

محمدعلی سپانلو تکذیب می‌کند

کذب محض است

محمدعلی سپانلو، شاعر و نویسنده پیشکسوت که در مصاحبه مسعود کیمیایی مورد اشاره قرار گرفته بود با تکذیب تمام وقایع گفت : این حرف آقای کیمیایی کذب محض است، آقای کیمیایی در آن زمان هیچ شهرتی نداشت که بخواهد با این جمع همراه باشد. او اولین فیلمش را در سال ۱۳۴۷ ساخت، درحالی‌که فروغ در سال ۱۳۴۵ از دنیا رفت. حالا می‏‌گوید شخص دیگری هم بوده که شریک جرم پیدا کند؟ او در زمان مرگ فروغ جوانکی بیش نبود و گذشته از این، مگر می‎شود با مرده محرم شد؟ مگر مادر فروغ می‎گذاشت چنین اتفاقی رخ بدهد؟ این حرف‎ها دروغ است و من نمی‎دانم هدف کیمیایی از زدن این حرف‎ها چیست.

جهانگیر هدایت، برادرزاده، وکیل و وارث صادق هدایت تکذیب می‌کند

وقتی هدایت مرد کیمیایی ۹ ساله بود

مسعود کیمیایی متولد ۱۳۲۰ است به این معنا که در ۱۹ فروردین سال ۱۳۳۰ زمانی که صادق هدایت خودکشی کرد کیمیایی ۹ سال بیشتر نداشته است. ایشان در چند سالگی آقای هدایت را می‌دیدند؟ فرض می‌کنیم او هدایت را دیده است؛ با دیدن لحظه‌ای یک فرد در کوچه یا خیابان که ارتباطی برقرار نمی‌شود. یک بچه ۱۰ ساله که آثار نویسنده‌های اینچنینی را نمی‌شناسد! با یک بار دیدن یک نویسنده چه ویژگی برایش ایجاد می‌شود؟ من از آقای کیمیایی تعجب می‌کنم که تعریف دیدار با یک نویسنده در آن سن و سال چه سودی برایش داشته است؟ حال اگر بچه‌ای بود که با آن فرد زندگی کرده بود یا به واسطه داشتن پدر یا مادری هنرمند در چنین مکان‌هایی آمد و شد داشت، شاید تاثیراتی در آینده‌اش ایجاد می‌شد اما صرف دیدن یک نویسنده در بچگی چه اتفاق مثبتی محسوب می‌شود؟امتیازی از گفتن این حرف حاصل نمی‌شود پس گفتنش چه فایده‌ای دارد؟ مسعود کیمیایی اولین فیلم را از کتاب صادق هدایت با نام «داش آکل» ساخت و من به عنوان وارث هدایت با او کار کردم. وقتی این امتیاز وجود دارد چه نیازی به ادعاهای اینچنینی است؟!

ماجرای فروغ فرخزاد

فروغ فرخزاد را من غسل دادم

مسعود کیمیایی در مصاحبه‌اش ادعا کرده بود: «فروغ فرخزاد در حادثه رانندگی سرش به جدول می‌خورد و کشته می‌شود. باید فردا برویم از پزشکی‌قانونی جنازه‌اش را تحویل بگیریم و تشییع کنیم. اتومبیل خواهرم را می‌گیرم. ۱۹ ساله‌ام. تصدیق رانندگی ندارم. همه سوار می‌شوند؛ «محمدعلی سپانلو»، «مهرداد صمدی»، «اسماعیل نوری‌علا» و «احمدرضا احمدی». راه می‌افتیم به سمت پزشکی‌قانونی. جنازه را با آمبولانس حمل می‌کنند. تند می‌رود. همه، جا می‌مانند. جامانده‌ها می‌روند ظهیرالدوله. ما به‌ دنبال آمبولانس می‌پیچیم زرگنده، آنجا یک غسالخانه هست. مردی از غسالخانه بیرون می‌آید. می‌گوید: غسال ‌زن نداریم. باید به مرحوم محرم شوید. خطبه‌ای خوانده می‌شود. دونفر از ما به فروغ محرم می‌شویم. می‌شویم برادران او. روی او آب می‌ریزیم. مگر می‌شود کسی این حوادث را دیده باشد و دروغ بگوید؟

مسعود کیمیایی از خودش دفاع می‌کند

دلم شکست

متاسفانه بعد از انتشار مصاحبه‌ام در یکی از روزنامه‌ها که بیشتر در آن خودم و اتفاقاتی که بر من رفته را توضیح دادم، بسیاری موضع گرفتند و گفتند حرف‌های من کذب و تحریف تاریخ است. من نه تاریخ را تحریف کردم، نه به کسی بی‌حرمتی کردم و نه کسی را زیر سؤال بردم، فقط خاطرات و اتفاقاتی که برای شخص مسعود کیمیایی پیش آمده را توصیف کردم. کسانی که اندک علاقه‌ای به نوشته‌ها و فیلم‌هایم داشته باشند، می‌دانند اهل تحریف نیستم و فقط و فقط خود اتفاقات مهم تاریخی را روایت کرده‌ام. از اینکه شنیدم پس از انتشار مصاحبه‌ام، آدم‌ها دو دسته شده اند و دو دیدگاه مطرح می‌کنند، دلم شکست. من قصد ندارم با حرف‌هایم آدم‌ها را به جان هم بیندازم. تمام حرف من در نوشته‌ها و فیلم‌هایم درباره راه و رسم نزدیکی آدم‌ها و انسانیت است و سعی می‌کنم بگویم چه اتفاقاتی باعث دورنگی میان آدم‌ها می‌شود، بنابراین لزومی نمی‌بینم با یک مصاحبه، خودم باعث دورنگی شوم. من همواره در نوشته‌ها و آثارم سعی می‌کنم انسان‌ها را با وجوه واقعی خود روبه‌رو کنم و هرگز نان به نرخ روز خور نبوده‌ام و نیستم.»

پوران فرخزاد تکذیب می‌کند

برای مشهورماندن، خانواده من را رها کنید

با کمال احترامی که برای آقای کیمیایی قائلم، گفته‌هایش را تکذیب می‌کنم و متاسفانه تمام اینها که گفته‌اند، داستان است. وی هیچ نقشی در غسل فروغ نداشت و یادم نمی‌آید اصلا او را دیده باشم. تصاویر این تشییع جنازه نیز ثبت شده و مشخص است که جایگاه‌ها چگونه بوده است. از همه درخواست می‌کنم برای کسب شهرت یا در جایگاه شهرت ماندن، راه‌های دیگری بیابند و خانواده من را رها کنند. من اهل جاروجنجال و مبارزات مطبوعاتی نیستم و به همین دلیل توقع دارم، مطالب اینچنینی نیز بیان نشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج