جاباما
۱۱۸۷۷۰۷
۸ نظر
۵۰۱۱
۸ نظر
۵۰۱۱
پ

بلینکن: در لحظه تعيين‌كننده‌اى از مذاكرات هستيم

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری مدعی شد که مذاکرات با ایران به «نقطه اضطرار» رسیده است و هشدار داد در صورت عدم حصول پیشرفت، این کشور باید مسیر دیگری در قبال ایران اتخاذ کند.

خبرگزاری فارس: «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی او روز پنجشنبه ادعاها درباره دیپلماسی با جمهوری اسلامی ایران را تکرار کردند.

بائربوک در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در آلمان گفت: «امروز درباره برجام گفت‌وگو داشتیم. متأسفانه درخصوص مذاکرات جاری در وین، مسائل اصلی درباره موضاعات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها همچنان باقی هستند».

بلینکن: در لحظه تعيين‌كننده‌اى از مذاكرات هستيم

وزیر امور خارجه آلمان گفت: «از سوی دیگر به‌طور هم‌زمان با مذاکرات، ایران به پیشرفت در برنامه هسته‌ای ادامه می‌دهد و به همین دلیل پنجره فرصت برای یافتن راه حل در حال بسته شدن است. مذاکرات به مرحله‌ای تعیین‌کننده رسیده است و ما باید فوراً پیشرفتی حقیقی در این مذاکرات حاصل کنیم زیرا در غیر این صورت به توافقی نخواهیم رسید».

بلینکن در نشست خبری با بائربوک گفت:‌ «به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان و جوزب بورل به‌عنوان نماینده اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جاری با ایران و پایبندی دوجانبه به اجرای کامل برجام یا همان توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردیم».

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «ما در لحظه تعیین‌کننده‌ای هستیم. می‌توانیم این گفت‌وگوها را به یک جمع‌بندی موفقیت‌آمیز برسانیم و نگرانی‌های همه طرف‌ها را برطرف کنیم اما زمان رو به اتمام است».

بلینکن در ادامه ادعاهای خود گفت: «اگر ظرف هفته‌های آتی توافق حاصل نشود، پیشرفت مداوم برنامه هسته‌ای ایران که پس از خروج ما (آمریکا) از سر گرفته شده است، بازگشت ما به برجام را غیرممکن خواهد کرد».

او مدعی شد: «از همین رو به‌طور مفصل درباره این مسائل رایزنی کردیم که چگونه می‌توانیم به درک مشترکی در وین برسیم و اینکه اگر ایران پایبندی دوجانبه به تعهدات برجامی را نپذیرد چه اقدامی باید انجام دهیم».

بلینکن در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره مذاکرات جاری در وین و سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به روسیه گفت: «اکنون در میانه دور هشتم مذاکرات وین هستیم و همانطور که هردو گفتیم، به نقطه اضطرار رسیده‌ایم. هرچه مذاکرات طولانی‌تر شود، ایران برنامه هسته‌ای خود را پیشرفته‌تر می‌کند که طبق برجام متوقف شده بود و با خروج ما از توافق از سر گرفته شده است».

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «هر چه می‌گذرد زمان گریز برای ایران کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شود. این مدت زمانی است که ایران برای ساخت مواد کافی برای بمب هسته‌ای نیاز دارد. بنابراین ضرورتی واقعی برای به مدت چند هفته برای رسیدن به پایبندی دوجانبه وجود دارد».

بلینکن افزود: «آنچه به همتایانم گفتم این است که بازگشت به پایبندی دوجانبه همچنان امکان‌پذیر است. طی هفته های اخیر پیشرفت‌هایی نسبی در گفت‌وگوها حاصل شده است اما در جایی که باید باشیم قرار نداریم».

او در ادامه ادعاهایش گفت: «اگر خیلی زود به این نقطه نرسیم مجبور به تغییر مسیر خواهیم شد. این مسئله را با شرکا و متحدان خود در گفت‌وگوهای امروز مطرح کردیم و درباره گام‌های مورد قبول همه ما درصورت عدم بازگشت ایران به پایبندی به توافق، صحبت کردیم».

بائربوک نیز با تکرار ادعاهای بلینکن گفت:‌ «در مورد برنامه هسته‌ای ایران، مذاکرات به مرحله تعیین‌کننده نرسیده اما به مرحله‌ای سرنوشت‌ساز رسیده است. ما به این دلیل از اتمام زمان صحبت می‌کنیم که هم‌زمان با مذاکرات وین، ایران به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد ادامه می‌دهد».

او در ادامه گفت: «هدف ما حفظ این توافق [هسته‌ای] است و بالاتر از آن، این است که مطمئن شویم ایران ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش نمی‌دهد».

وزیر امور خارجه آلمان افزود: «درست قبل از کریسمس تروئیکا نامه‌ای خطاب به ایران منتشر کرد. دو روز قبل در دیدار با همتای روس خود نیز این مسئله را مطرح کردم و امروز نیز با همتای چینی خود این مسئله را به بحث گذاشتیم. این امر نشان‌دهنده این است که فقط گروه چهارجانبه (آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه) نیستند که در این زمینه ایفای نقش می‌کند بلکه همه ما در یک جهت تلاش می‌کنیم».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      غرب تمام تحرکات ایران را تحمل می کند تا برجام صورت پذیرد و بعد از تخلیه مواد غنی شده از ایران چهره واقعی خود را نشان می دهد.وخیالش راحت است که ایران برای رسیدن به همین موقعیت یکسال حداقل زمان نیاز دارد.قرارداد برجام را ایران بابد محکم ببند.

    • بدون نام

      خدا کنه صلح بشه. دلال بازی بسه

    • بدون نام

      بهتره که آمریکا،وقت تعیین نکند!

    • حسین از تهران

      اون از این ستون به آن ستون می کنه تا۲۲بهمن

    • بدون نام

      فقط جنگ راه نجات ملت ایران است.

    • بدون نام

      چرا وقت مذاکره برجام اقلیت غربگدا نمیان بگن ایران فروختن به امریکا؟؟؟
      اربابشون جیره شونو قطع میکنه؟؟؟

    • نهی

      تا تضمین نباشد مذاکرات برای ۴سال بدرد چی می‌خورد؟؟؟

    • توبه و خطا ممنوع

      خدا کنه برای ورود به تیم برجام از حقه موقت و یک لحظه از ورود و بعد فشار سو استفاده نکنند آمریکا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج