جاباما
۱۱۸۷۸۹۹
۲۴ نظر
۵۰۰۹
۲۴ نظر
۵۰۰۹
پ

یک بیماری خطرناک بیخ گوش دهه شصتی‌ها!

در این بیماری، مرگ سلول های مغزی موجب کاهش سطح حافظه و عملکرد ذهن بیماران می شود و پس از ابتلا به آن، بیمار باید تحت نظر پزشکان متخصص مغز و اعصاب قرار بگیرد.

خبرگزاری فارس: مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران گفت: پیش بینی می شود یک میلیون نفر در ایران مبتلا به آلزایمر باشند و همزمان با افزایش میزان سالمندی، افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز شاهد خواهیم بود.

آلزایمر یک بیماری پیش رونده است که به مرور میزان کارآیی ذهن و حافظه بیماران مبتلا را کاهش می‌دهد، این بیماری تا آنجا پیش می رود که خلل بزرگی را در حافظه بیماران ایجاد می کند و باعث اختلال در انجام کارهای روزمره آن‌ها می‌شود.

یک بیماری خطرناک بیخ گوش دهه شصتی‌ها!

آلزایمر به آرامی فعالیت خود را بدن مبتلایان شروع و به سرعت می‌تواند در سیستم ذهنی افراد، تأثیرات منفی و مخرب برجای بگذارد. در این بیماری، مرگ سلول های مغزی موجب کاهش سطح حافظه و عملکرد ذهن بیماران می شود و پس از ابتلا به آن، بیمار باید تحت نظر پزشکان متخصص مغز و اعصاب قرار بگیرد.

آلزایمر با عارضه‌هایی مانند اختلال در گفتار و نوشتار، عدم توانایی در قدرت تصمیم‌گیری، عدم برنامه ریزی و انجام وظایف رورمزه، توهم، تغییرات سریع خلقی، عدم اعتماد به اطرافیان و توهم دزدیده شدن اشیاء همراه هستند که تا مدت‌ها می‌تواند این بیماران را آزار دهد. ما در این گزارش به منظور بررسی هر چه بیشتر بیماری آلزایمر با مدیر عامل انجمن دمانس وآلزایمر ایران گفت وگویی داشتیم تا بتوانیم آلزایمر را از ابعاد گوناگون بررسی کنیم، در این گفت وگو به موضوعاتی از جمله نقش آلودگی هوا در ابتلا به آلزایمر، تغذیه نامناسب، کرونا و برخی عوامل دیگر اشاره شد.

در این باره، معصومه صالحی مدیر عامل انجمن دمانس وآلزایمر ایران اظهار کرد: رشد جمعیت سالمندی در کشور یک حرکت روبه افزایش دارد و آلزایمر هم یک بیماری دوره سالمندی است که باعث زمین‌گیر شدن افراد در مراحل پیشرفته می‌شود، از این رو می‌تواند فشار بسیاری از حیث اجتماعی، اقتصادی و روانی بر خانواده وارد کند.

وی افزود: بیماری آلزایمر یک مسأله بسیار مهمی است که باید با اطلاع رسانی و افزایش دانش جامعه، نسبت به پیشگیری از ابتلا به آن در جامعه تلاش حداکثری کنیم که این مسأله علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی باعث می‌شود مشکلات اجتماعی کمتری در میان جامعه و خانواده داشته باشیم.

ابتلای یک میلیون ایرانی به آلزایمر

مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران ادامه داد: بیماری آلزایمر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از طریق ژن انتقال می‌یابد اما با پیشگیری از زمان جوانی درصد ابتلا ژنتیک، درصد زیادی کاهش خواهد داشت. در برخی از انواع دمانس درصد انتقال از طریق ژن کمی افزایش بیشتری دارد.

وی ادامه داد: آخرین تحقیقات انجمن جهانی آلزایمر می‌گوید اگر ما پیشگیری را از کودکی تا دوران میانسالی و سالمندی داشته باشیم موجب می‌شود ۴۰ درصد ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهیم و این عدد ارزشمندی است.

صالحی عنوان کرد: در دنیا تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می‌دهد در جهان بین ۵۲ تا ۵۳ میلیون نفر به دمانس مبتلا هستند و این پیش بینی را کرده اند که تا سال ۲۰۵۰ این رقم به بیش از ۱۵۵ میلیون نفر می‌رسد و در حال حاضر پیش بینی می‌شود که یک میلیون نفر در ایران مبتلا باشند و همزمان با افزایش میزان سالمندی متأسفانه افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز شاهد خواهیم بود.

احتمال ابتلای بیماران کرونا به آلزایمر

پیش بینی می شود یک میلیون نفر در ایران مبتلا به آلزایمر باشند و همزمان با افزایش میزان سالمندی افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز شاهد خواهیم بود.

مدیر عامل انجمن دمانس وآلزایمر ایران تأکید کرد: براساس تحقیقات انجمن جهانی، کویید ۱۹علاوه برایجاد استرس واضطراب افراد در جامعه متأسفانه، روی اعصاب مرکزی و محیطی نیز تأثیر گذار است و در افراد مبتلا به دمانس تأثیر مخرب دارد و ما در آینده شاهد افزایش بیشتر بیماری آلزایمر خواهیم بود.

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به کاهش سن ابتلا به فراموشی در جامعه، خاطرنشان کرد: امروز حتی افراد زیر ۶۰ سالی را داریم که با مشکلاتی مانند فراموشی و اشکال شناخت به انجمن مراجعه می‌کنند و یکی از دلایل مهم آن علت بیماری کووید۱۹ به دلیل کاهش ارتباطات اجتماعی و از طرف دیگر استرس و اضطراب ناشی از آن موجب تأثیر نامطلوب بر سیستم اعصاب محیطی و مرکزی شده که افسردگی نیز افزایش یافته و خود افسردگی در صورت عدم درمان از عوامل خطر بیماری آلزایمر می باشد.

وی عنوان کرد: امروز دهه شصتی‌های ما به سمت سالمندی در حرکت هستند و میانسال هستند و باید فضا را به گونه‌ای آماده کنیم که سالمندی تهدید نباشد بلکه یک فرصت برای ما به شمار آید و از وجود سالمندان برای انتقال تجریبات، اقدامات داوطلبانه و خیرخواهانه استفاده کنیم.

نقش بالای آلودگی در ابتلا به آلزایمر/ آلودگی، آی‌کیو کودکان را کاهش می‌دهد

وی به نقش آلودگی هوا در ابتلا به آلزایمر اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا روی قلب و عروق ،ریه و انواع بیماری‌های دیگر تأثیرگذار است. وقتی قلب و ریه سالم نباشد و خون به درستی در بدن گردش نداشته باشد ممکن است هر عضوی از بدن را تحت تأثیر قرار دارد، از آن جمله مغز است، بنابراین باید فکری به حال آلودگی هوا شود. امیدواریم مسئولین فکری به حال مقابله با آلودگی هوا کنند، سال‌هاست که ما با این مشکل روبرو هستیم و این آلودگی می‌تواند روی آی‌کیو فرزندان ما موثر باشد.

آلودگی هوا روی قلب و عروق و ریه و انواع بیماری‌های دیگر تأثیرگذار است. وقتی قلب و ریه سالم نباشد و خون به درستی در بدن گردش نداشته باشد ممکن است هر عضوی از بدن را تحت تأثیر قرار دارد، از آن جمله مغز است، بنابراین باید فکری به حال آلودگی هوا شود.

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران ادامه داد: ما در گذشته تغذیه بسیار مناسبی نسبت به این سال‌ها داشتیم، اکثر خانواده‌ها از مواد غذایی مانند آش ترخینه ، آش جو و... استفاده می‌کردند و پروتئین قرمز کمتری در سبد غذایی خود داشتند و اغلب از پروتئین‌های گیاهی و روغن های طبیعی به ویژه حیوانی و زیتون استفاده می‌کردند. این در حالی است که امروزه به دلیل گرانی، مردم از روغن زیتون استفاده نمی‌کنند، با توجه به این مساله مردم باید حداقل استفاده از روغن سرخ کردنی و مواد سرخ کردنی را در دستور کار قرار دهند.

مدیر عامل انجمن دمانس وآلزایمر ایران یادآور شد: باید مصرف نمک و شکر را بسیار کاهش دهیم. این‌ها موجب می‌شود که فرد جسم سالمی داشته باشد و در نتیجه مغز سالمی هم خواهد داشت.

وی ادامه داد: امروز متأسفانه پفک و چیپس و فست فودها به غذای خانواده‌ها اضافه شده است و جزء غذاهای اصلی خانواده شده‌اند، حتی می‌بینیم کودکان فقط این غذاها را به عنوان وعده اصلی مصرف می‌کنند این در حالی است که در گذشته این چنین نبود.

صالحی اضافه کرد: سبزی‌ها یکی از مواد غذایی و سرشار از ویتامین‌ها و فیبر هستند که جوانان از آن استقبال نمی‌کنند اما می‌بینیم کم و بیشتر سالمندان استفاده از آن را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند. سعی کنیم حداقل دوبار در هفته از مواد گوشت سفید و آش‌ها و سوپ‌ها استفاده کنیم و تا حد ممکن از غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنیم.

آلزایمر درمان قطعی دارد؟

مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران درباره درمان بیماری آلزایمر، اظهار کرد: آلزایمر متأسفانه درمان قطعی ندارد چرا که علت اصلی آن هنوز در دنیا مشخص نیست و یکی از دلایل آن ترشحات بتاامیلوئید که در حالت عادی در مغز وجود دارد با فعل انفعالات شیمیایی درون مغز خارج می شوند. در بیماری آلزایمر این ترشحات در قسمت حافظه مغز (هیپوکامپ) رسوب کرده و موجب تخریب سلول‌های آن می‌شود و در سنین بالای ۶۰تا ۶۵ سال افراد در معرض خطر هستند. ممکن است بیماری‌های مختلف از جمله پرکاری یا کم تیروئید، کمبود ویتامینها باعث دمانس شوند، این نوع دمانس در صورت شناخت و درمان قابل برگشت است، از طرفی دیگر اضطراب و افسردگی ممکن است باعث ابتلا شود که اگر این‌ها را درمان، مدیریت و کنترل کنیم می‌توانیم از بیماری آلزایمر پیشگیری کنیم.

آلزایمر درمان قطعی ندارد چرا که علت اصلی آن هنوز در دنیا مشخص نیست و یکی از دلایل آن ترشحات «بتاامیلوئید» که در حالت عادی در مغز وجود دارد با فعل انفعالات شیمیایی درون مغز خارج می شوند.

امکان بازتوانی افراد مبتلا به آلزایمر

وی درباره داروهای تولید شده برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، اظهار کرد: اخیراً دارویی را در یکی از کشورهای غربی امتحان کرده اند و می‌گویند روی مراحل اولیه بیماری آلزایمر در صورت تشخیص زود هنگام اثرگذار است اما هنوز وارد بازار نشده است و نیازمند آزمایش‌های مجدد دارد تا قطعیت آن مشخص شود.

مدیر عامل انجمن دمانس وآلزایمر ایران تأکید کرد: ما تصور می‌کنیم برای اینکه با این بیماری مقابله کنیم باید در کنار درمان اقدامات داروئی، فعالیتهای درمانی غیرداروئی مثل توانبخشی‌های ذهنی خیلی توجه کنیم که در این مورد در انجمن دمانس و آلزایمر ایران این‌گونه فعالیت‌های توانبخشی انجام می‌شود که خوشبختانه تأثیر مثبت روی افراد گذاشته است و حتی افرادی را داشته ایم که دیگر نوشتن را هم فراموش کرده بودند و توانستند بازتوانی شوند و مجدداً بنویسند. بنابراین فعالیت‌های شناختی تأثیر بسیاری در بهبود افراد مبتلا دارد.

صالحی در مورد ابتلا زنان و مردان اعلام کرد: در گذشته می‌گفتند خانم ها بیشتر از آقایان به دمانس مبتلا می‌شوند که از دلایل آن می‌تواند افزایش سن امید به زندگی در زنان باشد و یا استرس‌های مدیریت و کنترل زندگی و فرزندان هم بی‌تأثیر نیست اما در آخرین آمارها اعلام شده که تقریباً زنان و مردان به یک اندازه امکان ابتلا به دمانس را دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینم مثل کرونا ساخت چین از طریق سم تو فلفل غذا انتقال میدن به دهه شصتی ها

    • بدون نام

      دهه پنجاه چی دهه بعدی ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شصتی همه چیزو مصادره میکنه از کارتونهای دهه شصت تا آلزایمر و کرونا :)

      • بدون نام

        دهه پنجاه نسل سوخته واقعیه نسل بی صدا و فراموش شده

      • بدون نام

        همه رنجهای دهه پنجاهیها رو زدند به اسم دهه شصتیها

      • بدون نام

        دهه پنجاهی شصتی نداریم،خودتو هلاک نکن همه با هم میسوزیم اصلا امتیاز آلزایمر مال تو خخخخخ

    • بدون نام

      خدا بیماری رو از همه دور کنه و به همه بیماران هم سلامتی عطا کنه

    • شستیهای زیادی

      باز شستی و روضه و ننربازی. ما الزایمر نمی گیریم رنجی نداریم همش مال شصتیهاست

    • بدون نام

      می ترسم اینطور که واکسن کرونا رو به شستیها زدید و ما مونده بودیم و حالام برای آلزایمرشون آلارم می دید فردا ما رو خانه سالمندانم راه ندن بگن شستیها پرش کردند

    • دهه پنجاهی نسل سوخته

      کاش ما هم زیاد بودیم همیشه در موردمون حرف می زدند و مشکلاتمون از بقیه متمایز می شد بچه زیادی بودن عالمی داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا توجهی که به اینا میشه به بچه های تک فرزند نمیشه. همه چیز وارونه

    • بدون نام

      تا دیروز داشتید در مورد ترشیده بود شصتیها بحث می کردید الان رسید به آلزایمرشون.هی عمر چه زود می گذره دونیا یالان خخخخ

    • بدون نام

      من به این دهه شصتیها میگم دیگه ازدواج از شما گذشته باورشون نمیشه.بیاه دارید می رید به سمت سالمندی

    • بدون نام

      هر چی بدبختی برای دهه شصتی هاست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدبخت تر از ما که گیر شما شصتیها افتادیم نیست

      • بدون نام

        جمعیت زیاد شما اگه باهوش بود تغییرات بزرگ می تونست ایجاد بکنه در ایران ولی از شما فقط ناله و غرغر در اومد

      • بدون نام

        ۲۰:۱۵ به خدا تو یه دختر دهه پنجاهی هستی که ازدواج نکرده و اون مورد خاص که مد نظرت بوده رفته یه دهه شصتی گرفته حالا چرا کمبودت رو به خیل مشخصی از یه نسل ربط میدی

    • بدون نام

      اضطراب؟ بلاخره اینجا خاورمیانه و یک کشور ...ه.

    • بدون نام

      چراذهه ۶۰به این دردموبتلاشدندفگرگونم اسرجنگ است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جنگ رو دهه پنجاهیها اثر گذشت که کل کودکیشون باهاش منطبق بود مال شما دلیل ژنتیکی داره کلا هه

    • بدون نام

      از کی تا حالا ۴۰ سالگی سالمندی محسوب میشه؟

    • بدون نام

      اون دانشمندجوان اایرانی که
      توبرنامه علی ضیاگفت واکسن
      آلزایمرساختیم چی شد ؟

    • عاشق نویسندگی

      ما دهه شصتیا را از چی میترسونید ما آب از سرمون گذشته

    • پرسپولیس سرور کیسه کشای لنگی

      دیگه به دهه شصتی ها حسودی نکنید هر جا هم میرن سر کار استخدام رسمی نمیشن خخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج