۱۱۸۸۳۶۵
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

دختران فوتبالیست مقابل پرافتخارترین تیم جام

ایران امروز در دومین بازی‌اش از جام‌ملت‌های آسیا به مصاف چین می‌رود. چین با ۸ قهرمانی پرافتخارترین تیم جام است، اما دختران ایران سرشار از انگیزه‌اند و امیدوار به اینکه شانس هم همراه‌شان باشد.

همشهری‌آنلاین: تیم ملی فوتبال زنان ایران که از بازی اول در جام‌ملت‌های آسیا یک امتیاز گرفت، امیدوار است امروز هم حداقل به یک امتیاز دیگر برسد اما متوقف‌کردن چین که پرافتخارترین تیم آسیاست، امکان‌پذیر است؟ هر چند مقایسه گذشته ۲ تیم حتی برای تساوی هم هیچ‌ شانسی به ایران نمی‌دهد، ولی خوش‌بینی در این تیم و شرایطی که چین در چند سال اخیر داشته است، این اجازه را به تیم ایران و هوادارانش می‌دهد که خودشان را از پیش باخته ندانند. ایران و چین تاکنون در فوتبال زنان مقابل هم بازی نکرده‌اند؛ چین در سطح‌یک آسیا بازی می‌کند و از حضور در مرحله مقدماتی آسیا معاف است ولی ایران همیشه در همین مرحله مقدماتی بوده و برای نخستین‌بار است که به جام ملت‌ها رسیده است. ایران و چین فقط از یک نظر شرایط مشابهی دارند؛ هر دوتیم بدون بازی تدارکاتی به جام ملت‌ها رسیده‌اند. البته چینی‌ها نیاز به تدارک ویژه‌ای برای حضور در جام ملت‌ها ندارند و صعودشان به جام‌جهانی را در دسترس می‌بینند ولی ایران نیاز مبرم به بازی دوستانه داشت و البته در تدارک این بازی‌ها ناموفق بود. ایران در بهترین موقعیت با چین‌ روبه‌رو می‌شود. یک نگاه کوتاه به گذشته تیم ملی چین این ادعا را تأیید می‌کند.

این بهترین نسل چین نیست

چینی‌ها تا سال ۱۹۸۶ هیچ سابقه‌ای در جام ملت‌های آسیا نداشتند اما یکباره ظهور کردند و تا سال‌۱۹۹۹ توانستند ۷ دوره پیاپی به قهرمانی این قاره برسند. هشتمین قهرمانی آنها هم سال ۲۰۰۶ و قرن‌۲۱ به‌دست آمد. آنها ۲ بار هم نایب‌قهرمان این جام شده‌اند. کمترین دستاورد آنها از سال ۱۹۸۶ به این‌سو راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی در همه دوره‌ها بوده است. ۳ طلای بازی‌های آسیایی و یک نقره و یک برنز هم در این رقابت‌ها دارند. در المپیک تنها یک نقره در بازی‌های ۱۹۹۶ آتلانتا به‌دست آورده‌اند و یک نایب‌قهرمانی هم سال ۱۹۹۹ در جام جهانی آمریکا دارند. در آخرین جام جهانی یعنی سال ۲۰۱۹ چینی‌ها از گروهی متشکل از آلمان، اسپانیا و آفریقای‌جنوبی صعود کردند اما در دور حذفی ۲ بر صفر به ایتالیا باختند و کنار رفتند. در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در مرحله گروهی عملکردی فاجعه‌بار داشتند و با یک تساوی و تفاضل گل منفی ۱۱ حذف شدند. آنها ۵-صفر به برزیل باختند، ۸-۲ مقابل هلند شکست خوردند و با زامبیا به تساوی پرگل ۴-۴ رسیدند. با این نتایج آنها تیم آخر گروه‌شان شدند.

با اینکه تیم چین بعد از المپیک بازی دیگری نداشته، اما جام ملت‌ها را با پیروزی خوبی شروع کرد. آنها در بازی اول که از حساسیت‌های سیاسی‌ هم برخوردار بود، چین‌تایپه را ۴-صفر بردند. همه بازیکنان این تیم غیراز یک نفر در لیگ داخلی بازی می‌کنند. تانگ جیالی در باشگاه تاتنهام عضویت دارد که او هم قرضی به این تیم رفته و فقط ۴‌بار با پیراهن تیم لندنی بازی کرده است. دانشگاه ووهان با ۵‌بازیکن بیشترین سهمیه را در تیم ملی دارد. این تیم بهترین نسل فوتبال زنان چین نیست و بهترین گلزنان و باسابقه‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال این کشور در قرن پیشین بازی می‌کردند و از آخرین قهرمانی آنها در یک تورنمنت مهم (۲۰۰۶، قهرمانی جام ملت‌های آسیا) ۱۶ سال می‌گذرد.

ایران خوش‌شانس است؟

ایران برای صعود از مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا کار سختی نداشت. وقتی که قرعه‌کشی مسابقات انجام شد، بازیکنان و اعضای کادر فنی این تیم خوشحال بودند که در گروهی سخت‌تر از این‌ قرار نگرفته‌اند. مهناز امیرشقاقی از مربیان فوتبال ایران می‌گوید تیم روی دور شانس است و بعید نیست در بازی امروز هم بتواند به امتیاز برسد: «با رزومه‌ای‌ که تیم چین دارد، تنها انتظاری که می‌توانیم از بچه‌های ایران داشته باشیم، بازی خوب است. نمی‌گویم امیدمان را از دست بدهیم ولی باید واقع‌بین باشیم و توقع‌مان را پایین بیاوریم. البته در فوتبال، شانس هم دخیل است. تیم ما در گروه‌بندی مرحله مقدماتی شانس آورد. در خود جام هم گروه بدی ندارد. اگر امروز هم شانس با تیم یار شود، شاید اتفاقی دور از انتظار بیفتد. در فوتبال هیچ‌چیزی غیرممکن نیست.»

بذل و بخشش‌های هیجانی

روزهای اخیر نزدیکان به تیم ملی سعی کرده‌اند روحیه تیم را بالا ببرند؛ چراکه مهم‌ترین ابزار تیم را برای مقابله با حریفان فقط همین روحیه می‌دانند. تیم نه تدارکات خوبی داشته و نه از نظر فنی خیلی سطح بالایی دارد که بتواند از پس تیم‌های سطح‌یک آسیا بربیاید. بعد از بازی با هند و گرفتن یک امتیاز این حمایت‌های روانی بیشتر هم شد. بعضی‌ها برای اینکه برای بازی با چین روحیه بازیکنان بالاتر برود، به ملی‌پوشان وعده‌هایی داده‌اند. شرکت هواپیمایی وارش بعد از هماهنگی با شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون به همه اعضای تیم ملی قول داد در یک سال آینده همه پروازهای آنها مجانی باشد.

رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی چشم‌پزشکی نگاه هم بعد از صحبت با عزیزی‌خادم قول استخدام زهره کودایی، دروازه‌بان تیم ملی را داد. اینکه کودایی که محل زندگی‌اش اهواز است و تیم باشگاهی‌اش در اصفهان چطور می‌تواند کارمند بیمارستانی در تهران باشد، به کنار. این بحث هم که چرا بازیکن تیم ملی باید نیازمند شغل باشد و چرا از فوتبال تامین نیست، بماند برای وقت دیگر. اما چرا وسط یک تورنمنت فقط به یک بازیکن پاداش داده می‌شود؟ نقش کودایی در یک امتیاز بازی با هند پررنگ بود اما می‌شود فقط به یک بازیکن پاداش داد و بقیه را نادیده گرفت؟ تجربه نشان داده این پاداش‌ها در روزهای پیروزی یک تیم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و چیز زیادی عاید ورزشکاران نمی‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      توی فوتبال هم مردا هم زنای ایرانی بااستعدادترینن توی آسیا ولی تبعیض ها مانع ازین میشه زن ها خودشونو نشون بدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج