جاباما
۱۱۸۸۷۴
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

کشف بزرگترین الماس جهان

ستاره‌شناسان آمریکایی ستاره‌ای از نوع کوتوله سفید را کشف کردند که هم اندازه زمین است و به طور کامل از الماس تشکیل شده است.

واحد مرکزی خبر: این کوتوله‌ سفید نزدیک کهکشان راه‌شیری قرار دارد و به مرور زمان به سنگی گرانقیمت تبدیل شده است.

به گفته محققان، این کشف موفقیتی بزرگ به شمار می رود زیرا شناسایی چنین اجرامی در آسمان به علت پایین بودن میزان درخشندگی آنها دشوار است.

کشف بزرگترین الماس جهان

کوتوله‌های سفید مرحله‌ای پیشرفته در تکامل ستاره‌هایی با جرم متوسط است. این کوتوله‌های سفید با رسیدن به این مرحله، حدودا به اندازه یک سیاره کوچک مانند زمین هستند اما به متصاعد کردن نور ادامه می دهند تا اینکه کاملا خاموش می شوند.

ستاره‌شناسان، ستاره‌ای از این نوع را کشف کردند. دمای این ستاره به اندازه کافی پایین آماده است تا کربنی که آن را تشکیل داده است به الماس تبدیل شود.

بر اساس محاسبات دانشمندان، عمر این ستاره به اندازه عمر کهکشان راه شیری یعنی ۱۱ میلیارد سال است. جرم آن یک و دو دهم برابر بیشتر از جرم خورشید و دمای آن همچنان حدود ۲۷۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

تلاش‌ها برای رصد این کوتوله سفید بلوری شکل به کمک تلسکوپ هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است، درخشندگی این ستاره ۱۰ برابر کمتر از کوتوله‌های سفیدی است که تاکنون شناخته شده‌اند.

به گفته «تراویس متکالف» از مرکز اخترفیزیک اسمیتسونیان دانشگاه هاروارد و سرپرست گروه کشف کننده این ستاره، حتی بیل گیتس (مؤسس شرکت مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد جهان) هم قادر به خرید این الماس گران قیمت نیست.

ستاره کشف شده، توده ای بزرگ از کربن بلوری است که در فاصله ۵۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی قنطورس قرار دارد. این ستاره قطری حدود ۴۰۰۰ کیلومتر و جرمی معادل ۵ میلیون تریلیون تریلیون پوند یا ۱۰ میلیارد تریلیون تریلیون قیرات دارد. (قیرات، واحدی است که جواهر شناسان برای وزن سنگهای قیمتی بکار می برند و معادل ۲۰۰ میلی گرم است).

بزرگترین الماس جواهری موجود بر روی زمین، الماس ۵۳۰ قیراتی موسوم به ستاره آفریقا است که در موزه جواهرات سلطنتی انگلستان نگهداری می شود. این الماس از بزرگترین الماس کشف شده روی زمین که ۳۱۰۰ قیرات جرم دارد، ساخته و جدا شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج