جاباما
۱۱۸۹۱۲۳
۲ نظر
۵۱۲۳
۲ نظر
۵۱۲۳
پ

این غذای شاهانه و کم‌خرج را فقط با ترشی بخورید

یکی از خوراک‌های حاضری سیب‌زمینی و تخم مرغ پخته است که اگر با ترشی و گلپر و نان تازه همراه شود، بی‌گمان خوراکی شاهانه است.

برترین‌ها: یرالما یومورتا یکی از انواع غذا‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با طعم‌های متنوعی تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه اصالتا متعلق به شهر تبریز می‌باشد و در گویش تبریزی یرالما یومورتا نامیده می‌شود. این غذای خوشمزه را ما در زبان فارسی با نام سیب زمینی و تخم مرغ می‌شناسیم.

یکی از خوراک‌های حاضری سیب‌زمینی و تخم مرغ پخته است که اگر با ترشی و گلپر و نان تازه همراه شود، بی‌گمان خوراکی شاهانه است.

البته روش پخت و مخلفات این غذا بسیار متفاوت است و با روشی خاص پخته می‌شود، ما سیب زمینی و تخم مرغ را به صورت آبپز درست می‌کنیم، اما یرالما یومورتا روی سنگ پخته می‌شود و به همین دلیل طعم خوشمزه تری دارد. جالب است بدانید این غذای یکی از محبوب‌ترین غذا‌های شهر تبریز محسوب می‌شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی تبریزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

این غذای شاهانه و کم‌خرج را فقط با ترشی بخورید

مواد لازم برای ۲ نفر

  • سیب زمینی؛ ۳ عدد متوسط
  • تخم مرغ؛ ۳ عدد
  • گشنیز تازه؛ ۲۰۰ گرم
  • پیاز؛ ۱ عدد درشت
  • نان لواش؛ به تعداد کافی
  • کره؛ ۵۰ گرم
  • نان سنگک؛ ۳ مشت
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

مرحله اول

برای تهیه یرالما یومورتا به روش تبریزی ابتدا سنگ های نان را از نانوایی سنگک محل تهیه می کنیم و داخل قابلمه ای مسی می ریزیم. در ادامه سیب زمینی ها را تمیز با اسکاج می کشیم و آبکشی می‌کنیم.

مرحله دوم

سپس همان طور با پوست روی سنگ های داخل قابلمه قرار می دهیم و درب قابلمه را می گذاریم. در ادامه قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا به مرور زمان سنگ ها داغ شوند و سیب زمینی ها بپزند.

این غذای شاهانه و کم‌خرج را فقط با ترشی بخورید

مرحله سوم

در این مرحله تخم مرغ ها را داخل کیسه ای قرار می دهیم و گره می زنیم، سپس یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم. در ادامه کیسه محتوی تخم مرغ ها را داخل آن می گذاریم.

مرحله چهارم

سپس اجازه می دهیم تا ۱۵ دقیقه الی ۲۰ دقیقه کاملا مغز پخت شوند. در ادامه گشنیزها را پاک می کنیم و می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه آنها را ساطوری خرد می کنیم.

مرحله پنجم

حالا پیاز را نیز پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی درشت و نازک خرد می کنیم و با جعفری مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم. پس از اینکه سیب زمینی های تنوری پخته شدند.

این غذای شاهانه و کم‌خرج را فقط با ترشی بخورید

مرحله ششم

با یک کارد داخل سیب زمنی ها می زنیم اگر راحت فرو رفت یعنی کاملا پخته شده اند. سیب زمینی ها را از داخل قابلمه بیرون می آوریم و اجازه می دهیم تا از دما بیافتند. سپس تخم مرغ ها را نیز بررسی می کنیم.

مرحله هفتم

اگر تخم مرغ ها نیز پخته شده بودند، پوست روی آن ها را می گیریم، سپس نان لواش را روی صفحه کار قرار می دهیم و از لبه آن کمی تا وسط نان تا می زنیم و ابتدا یک عدد از سیب زمینی های پخته شده را وسط آن قرار می دهیم.

مرحله هشتم

سپس سیب زمینی را از وسط نصف می کنیم و با گوشتکوب دستی یا پشت قاشق روی هر نیمه آن می زنیم تا سیب زمینی داخل نان متلاشی شود و بعد آن را به صورت یکدست روی نان پخش می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله مقداری کره را با چاقو خرد می کنیم و در سرتاسر نان به صورت عمودی پخش می کنیم و بعد ۱ عدد از تخم مرغ ها را با چاقو خرد می کنیم و به همه نقاط نان پخش می کنیم و مخلوط پیاز و جعفری خرد شده را نیز روی مواد می ریزیم.

مرحله دهم

حالا در صورت تمایل کمی نمک و فلفل سیاه روی مواد به صورت پخش می ریزیم و نان را جمع می کنیم به صورت لوله ای و داخل کیسه فریزر یا کاغذ می پیچیم. در پایان یرالما یومورتا را به صورت گرم سرو می کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چ خوب بوی خوشمزگیش تا اینجا اومد

    • کامران

      تخم مرغ ها را داخل چه جور کیسه ای بزاریم که نسوزه ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج