جاباما
۱۱۸۹۸۰
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

جایی قرار داشتم که جایم بود

مهدی یراحی و پرطرفدارترین تیتراژ ماه عسل

مهدی یراحی، خواننده‌ای که با تیتراژ برنامه شب شیشه‌ای معرفی شد و طرفداران زیادی پیدا کرد.او تا امروز دو آلبوم به نام‌های «منو رها کن» و «امپراطور» را به بازار فرستاده که هر دوی آنها را می‌توان جزء آلبوم‌های موفق دسته‌بندی کرد.

مهدی یراحی و پرطرفدارترین تیتراژ ماه عسل
مجله زندگی ایده آل : مهدی یراحی، خواننده‌ای که با تیتراژ برنامه شب شیشه‌ای معرفی شد و طرفداران زیادی پیدا کرد.او تا امروز دو آلبوم به نام‌های «منو رها کن» و «امپراطور» را به بازار فرستاده که هر دوی آنها را می‌توان جزء آلبوم‌های موفق دسته‌بندی کرد. تا به حال سه تیتراژ در ماه رمضان خوانده است و هر سه آنها برای برنامه ماه عسل بوده. قطعاتی به نام‌های «هوای تو»، «هرجای دنیایی دلم اونجاست» و «سازش» که بیراه نیست اگر بگوییم جزو پرطرفدارترین آهنگ‌هایی بوده که تاکنون از صدا و سیما به گوش مردم رسیده.این بار سراغ مهدی یراحی رفتیم تا با اودرباره تیتراژهای ماه رمضانی، برنامه ماه عسل و عوامل موفقیتش در این سال‌ها صحبت کنیم.

تا به حال سه قطعه در ماه رمضان خوانده‌ای. هر سه آنها تیتراژ برنامه ماه عسل و جزء آهنگ‌های پرطرفدار تو بوده. در موردشان کمی توضیح می‌دهی؟

اولین همکاری من با مجموعه ماه عسل که اجرای آن هم با دوست خوبم احسان علیخانی بود برمی گردد به سال ۸۸ و قطعه‌ای به نام «هوای تو» که طرفداران زیادی پیدا کرد و بعد از آن در سال ۹۰ قطعه «هرجای دنیایی دلم اونجاست» و همین‌طور قطعه «سازش» که در سال ۹۲ در برنامه ماه عسل پخش شد و به لطف خدا مورد اقبال مردم قرار گرفت.

خوانندگی در تیتراژ برنامه ماه عسل چطور به تو پیشنهاد شد؟ با احسان علیخانی آشنایی قبلی داشتی؟

نه، این کار توسط دوست مشترک‌مان روزبه بمانی که اتفاقا ترانه هر سه قطعه هم توسط او سروده شده به من پیشنهاد شد. با تیم ماه عسل قرار گذاشتیم و در مورد کار صحبت کردیم و به توافق رسیدیم.اولین کار اجرا شد و بعد از آن هم یکسری نقاط مشترک بین من و احسان علیخانی به وجود آمد و این همکاری در سال ۹۰ و ۹۲ هم ادامه داشت.

مهدی یراحی و پرطرفدارترین تیتراژ ماه عسل

تیتراژهایی که برای این برنامه خواندی نگاه تازه‌ای به دین دارد. یک جور تابوشکنی در آنها اتفاق افتاده. به خصوص در تیتراژ سال ۹۰ و ترانه «هرجای دنیایی دلم اونجاست» این تابو شکنی به اوج خود می‌رسد. باعث و بانی این اتفاق ترانه سرای کار بود یا تو هم در آن نقش داشتی؟

اصولا همیشه کاری را اجرا می‌کنم که اعتقادم باشد. یک وقت‌هایی این اعتقاد را من به ترانه سرا منتقل می‌کنم و یک وقت‌هایی ترانه‌سرا ترانه‌ای می‌گوید که به اعتقادم نزدیک است و می‌گویم دوست دارم آن را بخوانم. ضمن اینکه من خودم سال‌ها آهنگسازی کردم و رابطه خیلی خوبی با شعر و ترانه دارم. برای اینکه مردم با کارهایم ارتباط برقرار کنند، چه در ترانه و چه در ملودی چارچوب‌هایی دارم که آنها را همیشه رعایت می‌کنم. در تیتراژ‌های برنامه ماه عسل هم همین‌طور. البته مولف آنها در اصل ترانه‌سراست اما خلق قطعات حاصل همفکری و نقاط مشترک بین من و ترانه‌سراست. اصلا خیلی وقت‌ها ترانه‌سرا برای موسیقی کار هم ایده می‌دهد و متقابلا من هم گاهی ایده هایم را در زمینه ترانه با آنها در میان می‌گذارم. در ضمن در مورد اینکه می‌گویی تابوشکنی ایجاد شده کاملا موافقم. این اتفاق و این نوع نگاه تا امروز در تلوزیون ما مرسوم نبوده.

برای این نوع نگاه با شما مخالفتی نشد؟

چرا به هرحال خیلی‌ها نقد داشتند. بعضی از مسئولان وقت هم نظر خودشان را داشتند ولی در اینجا باید تشکر کنم از تهیه‌کننده برنامه که پشت ما بود و تا جایی که توانسته سعی کرده تفکر و کارهای‌مان دست نخورده بماند. این را هم بگویم که شاید یک تابو شکنی در این کارها اتفاق افتاده اما در نهایت حرف‌هایی که زده می‌شود حرف‌های عجیب و غریبی نیست و قبلا هم توسط افراد دیگری زده شده، با این تفاوت که این بار ما این حرف ها را در تلویزیون زدیم.

این نوع نگاه و این تابو شکنی در تیتراژ سال سوم تقریبا اتفاق نیفتاد.دلیلش چه بود؟

بله ولی تیتراژ هر برنامه ای به فراخور فضایی که دارد باید کار شود و ما آن سال به این نتیجه رسیدیم که اینطور کار کنیم. به هرحال هربار با یک رویکرد باید کاری را انجام داد و نمی‌توان هرسال مثل سال قبل بود. سوژه نباید تکراری باشد. یک بار سوژه کار، درد و دل با خداست و یک بار هدف‌مان درد و دل با همنوع‌مان است و ممکن است بار دیگر این سوژه کلا فرق کند. ضمن اینکه در ترانه «هرجای دنیایی» آنقدر این حرف‌ها خوب زده شد که دیگر پرداختن به همان سوژه تکرار مکررات است و حتی ضرب کار اول را هم می‌گیرد. به نظرم زیبایی و تاثیر گذاری یک کار به آن است که همان یک بار باشد و دیگر تکرار نشود.

فکر می‌کنی برنامه ماه عسل و تیتراژهایی که برای ماه رمضان خوانده‌ای چقدر در موفقیت تو نقش داشته است؟

بهترین اتفاقی که در مورد این برنامه برایم افتاده این است که در جایی قرار گرفته‌ام که جای من بوده. خیلی وقت‌ها هست که یک برنامه خوب است و خواننده خوبی هم تیتراژش را می‌خواند اما چون این دو با هم تناسبی ندارند مورد قبول واقع نمی شود. این همگونی که بین من و ماه عسل اتفاق افتاد به نظرم اتفاق خیلی میمون و مبارکی است و خدا را شکر می‌کنم که در برنامه ای قرار گرفتم که شبیه خودم است و ایده‌آل‌های خودم در آن است. حالا نمی‌خواهم بگویم این برنامه بی‌عیب است اما خوشحالم که بین من و برنامه ماه عسل یک قرینگی اتفاق افتاده و این قرینگی به دل مخاطب نشسته.

تیم کاری احسان علیخانی، روزبه بمانی و مهدی یراحی چقدر در این موفقیت نقش داشته‌اند. به نظر می‌رسد که هر سه از لحاظ تفکری شباهت‌هایی هم به هم داشته باشید.

بله درست است. البته ممکن است در مواقعی با هم اختلاف نظر هم داشته باشیم اما اگر بخواهم از منظر خودم بگویم باید اشاره کنم که من همیشه کنار آدم‌ها و در جایی قرار می‌گیرم که نقاط مشترک‌مان آنجاست. خیلی وقت‌ها قرار نیست به هم ورود کنیم و در اعتقاد هم سرک بکشیم اما در جایی که اعتقادمان یکی است و نقطه مشترک داریم در کنار هم قرار می‌گیریم. در مورد تیم کاری هم که از آن صحبت شد باید بگویم در اینکه اعضای یک گروه باید یک استانداردی را به لحاظ حرفه‌ای و هنری داشته باشند شکی نیست، اما برای موفقیت یک کار به نظرم علاوه بر استانداردهای حرفه‌ای به یک همدلی هم احتیاج داریم و من خوشحالم از اینکه این همدلی بین ما وجود داشت و کارمان با اقبال عمومی مواجه شد.

می‌دانی این برنامه چقدر بیننده دارد؟

در آمارهایی که سازمان ارائه کرده برنامه ماه عسل بعد از برنامه ۹۰ بیشترین بیننده را دارد. البته این را هم باید در نظر گرفت که برنامه ۹۰ یک برنامه ی ورزشی است و ژانر خودش را دارد اما در کل باید بگویم که ماه عسل هم به یک برند تبدیل شده و بین برنامه‌های این‌چنینی تلویزیون تا کنون بیشترین بیننده را داشته. شاید آمار دقیق را نتوانم بگویم اما در مواقعی تعداد بینندگان آن از ۳۰ یا ۴۰ میلیون هم فراتر رفته و در یکی دو سال اخیر تبدیل به یکی از برنامه‌های به اصطلاح عام خیابان خالی کن شده. به هر حال وقتی صدایت هم از چنین تریبونی پخش می‌شود بازتاب گسترده‌ای برایت دارد و حتما در موفقیتت موثر است. واقعا هم خوشحالم که این موفقیت در برنامه‌ای اتفاق می‌افتد که دوستش دارم.

واقعا چه احساسی به تو دست می‌دهد وقتی می‌بینی میلیون‌ها نفر در یک زمان و نزدیک اذان مغرب کار تو را می‌شنوند، به دل‌شان می‌نشیند و حتی گاهی با آن گریه می‌کنند؟

(مکث) خیلی احساس بزرگی است. نمی‌دانم چطور توصیفش کنم. در کلامم نمی‌گنجد. باید بگویم ماه رمضان ماهی است که یک انرژی عجیبی پشتش است. به نظرم مشخصه این ماه از خود گذشتگی است. آدم‌ها در این ماه از لذت‌های روزانه‌شان می‌گذرند و ریاضت می‌کشند به خاطر اینکه به معبود و خالق‌شان نزدیک‌تر شوند. من در لحظاتی صدایم از تلویزیون پخش می‌شود که این بندگی به اوج خود رسیده. حتی کسانی که روزه‌دار هم نیستند در آن لحظات به خودشان خیلی نزدیک هستند و من خوشحالم که شاید صدایم ذره‌ای بتواند به نزدیک‌تر شدن آدم‌ها به خودشان کمک کند. این برایم پاداش بزرگی است، پاداشی که خیلی بیشتر از زحمتی است که برای کارم کشیدم.

برای تیتراژخوانی در ماه رمضان امسال هم پیشنهادی داشتی؟

پیشنهاد داشتم و صحبت‌هایی هم کردیم و الان مشغول رایزنی هستیم. می‌خواهم توضیح مبسوطی در مورد خودم و برنامه ماه عسل بدهم.خدا شاهد است که من هیچ‌وقت به این برنامه به چشم سکوی پرش نگاه نکردم. کار کردن من برای این برنامه کاملا دلی است. اگر آن چیزی که می‌خواهم در شعر، ملودی و خوانندگی‌ام اتفاق بیفتد، انجام می‌دهم . اما خیلی وقت‌ها خودم پیشنهاد می‌دهم که بهتر است من فلان کار را نکنم یا بهتر است یک نفر دیگر انجامش دهد. خودم را خواننده‌ای نمی‌دانم که از این برنامه برای بالا رفتن خودش نردبان می سازد. من ماه عسل را برنامه خودم می‌دانم و اگر کاری انجام دهم به این نیت انجام می‌دهم که برنامه بهتر شود. اگر به این نتیجه برسم که بهتر نمی‌شود انجام نمی‌دهم.

در سال‌هایی که برای برنامه ماه عسل خوانده ای از جای دیگری هم پیشنهادی داشتی؟

بله، پیشنهادات زیاد دیگری هم بوده.

چرا قبول نکردی؟ اصلا شرطی برای تو گذاشته شده که بگویند چون در فلان برنامه می‌خوانی در برنامه یا سریال دیگری نباید به صورت همزمان بخوانی؟

نه؛ شرطی گذاشته نشده. می‌توانستم در ماه رمضان برای چند برنامه یا سریال بخوانم. منتها خودم برای کار خودم استراتژی‌ها و سیاست‌هایی دارم که بهتر دیدم تا الان این کار را نکنم. مثلا در سال گذشته پیشنهادات زیادی داشتم و حتی درمورد یکی دوتای از آنها تا مراحل نهایی کار پیش رفتیم اما بنابر دلایلی این کار انجام نشد. حالا یا خودم نخواستم یا اتفاقاتی افتاد که احساس کردم نباید این کار را انجام دهم. تا الان مجموعه یا سریالی نبوده که درگیرش شوم و بخواهم برایش آهنگ بسازم یا بخوانم.

با تمام این حرف‌ها می‌توان گفت مهدی یراحی درصد زیادی از موفقیتش را به خاطر تیتراژهایی که در ماه رمضان خوانده به دست آورده است؟

بله؛ حتما می‌توانیم این را بگوییم. البته نمی‌‌توان گفت تمام موفقیتم بسته به این تیتراژ‌ها بوده چون در آلبوم‌ها و تک‌قطعه‌های من افراد دیگری بودند که زحمت کشیدند و نمی‌توانیم زحمت آنها را نادیده بگیریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      پول پدر چی میکنه

      اندازه محسن یگانه هم نیستن که از صفر شروع کرد و حتی از صداوسیما معروف نشد تا اینکه بزرگترین خواننده پاپ در سطح کشور شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یگانه بزرگترین خواننده ؟ :لول: کلی خندیدیم این یگانه جز ده خواننده برتر داخل هم نیست چه برسه بهترین

    • amir

      دوسش دارم کارش درسته

    • نيكا

      تيتراژ ماه عسل فقط با صداي محسن يگانه
      اون آهنگ حرف نداشت ، عالي بود

    • دنيا

      صداشو دوس دارم

    • حدیث

      اه سلیقه رو ...آخه معلومه چی میخونه ک برتر شده...مسخره

      پاسخ ها

      • فانی

        سلیقه همه مثل هم نیست سلیقت هرچی هست به خودت مربوطه...میخوای نظربدی درست بده دیگه چراتوهین به نظر دیگران؟

    • سيمين

      هر كس كه با روزبه بماني كار كنه ميتركونه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج