۱۱۸۹۸۴۵
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

فرار ۳۶هزار میلیارد تومان از بورس در دوره رئیسی

در ۶ ماه اخیر و در بازه زمانی ۱۶ مرداد تا پایان دی ماه شاخص شاخص کل بورس بیش از ۱۲۸ هزار واحد معادل ۹ درصد نزول کرده است.

اقتصادنیوز: در ۶ ماه اخیر و در بازه زمانی ۱۶ مرداد تا پایان دی ماه شاخص شاخص کل بورس بیش از ۱۲۸ هزار واحد معادل ۹ درصد نزول کرده است.

شش ماه از شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد. در کوران تبلیغات انتخاباتی و مناظره‌های تلویزیونی بارها نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به برنامه‌های خود برای حمایت از بازار سرمایه و جبران زیان سهامداران اشاره کردند. حتی یک از نامزدها که در دولت ابراهیم رئیسی معاون او شده است وعده داد مشکل بورس را ۳ روزه حل خواهد کرد.

فرار ۳۶هزار میلیارد تومان از بورس در دوره رئیسی

انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۲۸ خرداد ماه برگزار شد و ابراهیم رئیسی بر رقبای عمدتا هم‌فکر خود غلبه کرد و با ۶۲ درصد آرا به ریاست دولت سیزدهم رسید. پس از انتخابات دو نامزدی که بیش از دیگران درباره بازار سهام وعده داده بودند وارد دولت رئیسی شدند. محسن رضائی به معاونت اقتصادی رئیس جمهور منصوب شد و قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید شد. بنابراین فعالان بازار منتظر بودند ببینند که دولت رئیسی برای بحران سرمایه‌های از دست رفته سهامدارانی که با دعوت دولت و حاکمیت به بورس روی آورده بوند، چه راه حلی دارد.

رشد شاخص پس از انتخابات

شاخص کل بورس تهران در پایان خرداد ماه در محدوده یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد قرار داشت. یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شاخص کل رشد ۱۴ هزار واحدی را پشت سر گذاشت. این روند صعودی در دوره انتقال قدرت به دولت سیزدهم، کم و بیش ادامه یافت به طوری که در بازه زمانی برگزاری انتخابات تا مراسم تحلیف مقام ریاست جمهوری شاخص کل بیش از ۲۴۵ هزار واحد معادل ۲۱ درصد رشد کرد. رشد شاخص در دوره انتقالی نشان از امید فعالان بازار به حمایت دولت از بورس داشت.

روند ۶ ماهه بورس تهران

سهام داران منتظر تحقق وعده‌های ابراهیم رئیسی بودند اما پس از روی کار آمدن کابینه جدید، روند کلی شاخص نزولی شد. در ۶ ماه اخیر و در بازه زمانی ۱۶ مرداد تا پایان دی ماه شاخص شاخص کل بورس بیش از ۱۲۸ هزار واحد معادل ۹ درصد نزول کرده است.

شاخص در نیمه مرداد در محدوده ابتدایی کانال ۱.۴ میلیونی قرار داشت و مرداد را در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد به پایان برد. شاخص در پایان شهریور به رقم یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسید و مهرماه را یک کانال بالاتر و در رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد به پایان رساند. شاخص بورس در پایان آبان و آذر هم در کانال ۱.۳ میلیونی قرار داشت و در پایان دی ماه به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد سقوط کرد.

خروج سرمایه از بورس

در دوره انتقالی که شاخص روند صعودی پیدا کرد، مجموع جریان نقدینگی نیز به سمت بازار سهام مثبت شد. در این دوره ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس ۸۶۲ میلیارد تومان بود و به طور میانگین روزانه ۲۷ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

اما در دوره ۶ ماه ابتدایی فعالیت دولت ابراهیم رئیسی در مجموع بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد و به طور میانگین روزانه ۳۱۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی خارج شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج