جاباما
۱۱۸۹۹۰۶
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

نوبت رویا‌های بزرگ‌تر رسید

سریع‌ترین صعود را تجربه کردیم، اما چرا به این تیم بیشتر از این‌ها امیدواریم؟

بهروز رسایلی در روزنامه همشهری نوشت: تیم ملی فوتبال ایران با یک پیروزی دیگر برابر عراق، به‌عنوان نخستین تیم از منطقه آسیا راهی مرحله نهایی جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر شد. تیم کشورمان عصر پنجشنبه در حالی به مصاف عراق رفت که برای قطعی کردن صعودش به جام‌جهانی نیاز به کسب یک پیروزی دیگر داشت. این برد در حضور چیزی حدود ۱۰هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی برابر عراق رقم خورد تا شاگردان دراگان اسکوچیچ بدون توجه به نتایج سایر مسابقات گروه، ۳هفته زودتر از پایان بازی‌ها بلیت دوحه را رزرو کنند.

پیش از این رکورد سریع‌ترین صعود ایران به جام‌جهانی۲۰۱۸ برمی‌گشت که تیم کشورمان ۲ هفته پیش از پایان بازی‌ها صعودش را مسجل کرده بود. این بار اما اسکوچیچ در آخرین جام‌جهانی ۳۲تیمی تاریخ، بهترین رکورد کشورمان را به جا گذاشت. در پایان هفته هفتم، تیم ملی ایران با ۱۹امتیاز در صدر جدول گروه اول انتخابی جام‌جهانی در منطقه آسیا قرار دارد، کره‌جنوبی با ۱۷امتیاز دوم است، امارات ۹امتیازی در رده سوم قرار گرفته و عراق و سوریه هم با ۴ و ۲امتیاز ۲پله آخر را به خودشان اختصاص داده‌اند. تیم ملی ایران در مسابقه بعدی‌اش سه‌شنبه این هفته به مصاف امارات خواهد رفت.

بردی که می‌توانست پرگل‌تر باشد

یوزهای ایرانی در شرایطی برابر عراق به برتری یک بر صفر دست یافتند که این پیروزی می‌توانست به‌مراتب پرگل‌تر باشد. 20 دقیقه اول مسابقه چندان چنگی به دل نزد و تازه عراق کمی جسورتر هم بود. در این مدت تیم ملی ایران فقط یک موقعیت خوب برای گلزنی داشت که طی آن شوت زمینی علیرضا جهانبخش به تیر دروازه عراق برخورد کرد. از میانه‌های نیمه اول اما شکل بازی عوض شد و تیم ملی ایران به‌طور تمام و کمال سلطه‌اش بر حریف را تثبیت کرد. از اینجا به بعد انواع و اقسام موقعیت‌های گل خلق شد و یکی پس از دیگری از دست رفت.

فهد طالب، دروازه‌بان عراق که شب درخشانی را پشت سر می‌گذاشت، ابتدا 2موقعیت پیاپی را روی ضربات علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی دفع کرد. بعد از این دبل سیو، نوبت به مهار شوت وحید امیری از فاصله نزدیک رسید. بعد هم گلر عراقی 2ضربه دیگر از جهانبخش و علی قلی‌زاده را دفع کرد تا نشان بدهد به راحتی تسلیم نخواهد شد. به این ترتیب نیمه اول بدون گل مساوی تمام شد، اما میلیون‌ها ایرانی تشنه صعود در وقت دوم چندان برای تماشای گل برتری تیم کشورمان انتظار نکشیدند.

در دقیقه48 پاس قطری و زمینی علیرضا جهانبخش روی اشتباه مدافع تیم ملی عراق به مهدی طارمی رسید تا آماده‌ترین بازیکن فوتبال ایران با یک ضربه دقیق دروازه را باز کند. پس از این گل باز هم فوجی از موقعیت‌های تیم ملی بر باد رفت. نفراتی مثل سامان قدوس، محمدحسین کنعانی‌زادگان، جهانبخش، قلی‌زاده و خود طارمی می‌توانستند فاصله را به 2 گل افزایش بدهند، اما نشد. در ادامه عراق با تعویض‌های پیاپی سرمربی‌اش کمی به پیش آمد و یکی، دو موقعیت نصفه و نیمه به‌وجود آورد، اما نهایتا تیم ملی کشورمان با همان یک گل به مرحله نهایی جام‌جهانی رسید.

از جهنم به بهشت

تیم ملی ایران در حالی سریع‌ترین صعودش به مرحله نهایی جام‌جهانی را جشن گرفت که در همین تورنمنت، فاصله‌ای تا سریع‌ترین حذف از بازی‌ها نداشت. تیم کشورمان در مرحله قبلی انتخابی یا دور پیش‌مقدماتی بازی‌ها، پس از 2 شکست پیاپی برابر بحرین و همین عراق، در آستانه حذفی زودهنگام و فاجعه‌بار قرار داشت. آن نتایج در دوران مربیگری مارک ویلموتس رقم خورد، اما با حضور دراگان اسکوچیچ ورق برگشت و تیم کشورمان موفقیت‌های مهمی کسب کرد.

ما با 4 پیروزی به سلامت از آن مرحله گذشتیم و در مرحله جاری هم همه رقبا را شکست دادیم؛ غیراز کره‌جنوبی که برابر این تیم هم بخت با یوزها یار نبود و دو ضربه ملی‌پوشان به تیر دروازه رقیب برخورد کرد. به این ترتیب تیم ملی ایران با شایستگی تمام صاحب این موفقیت شده است. ما گنج امروز را به بهای رنج دیروز به‌دست آوردیم؛ پس کاش قدرش را به خوبی بدانیم.

چرا به این تیم امیدواریم؟

با این همه اما این بار قرار نیست ماموریت تیم ملی کشورمان به صرف صعود به جام‌جهانی به پایان برسد. همه اهالی فوتبال امیدوارند این تیم با برخورداری از قرعه متعادل در قطر، برای نخستین بار طعم صعود از مرحله گروهی جام‌جهانی را به کام مردم بچشاند. قطعا این بچه‌ها لیاقت رسیدن به چنان نقطه‌ای را دارند. هم‌اکنون تیم متوازن و خوبی داریم که با پیروزی‌های سریالی، از اعتمادبه‌نفس بسیار بالایی هم برخوردار شده است.

این تیم ۳ دروازه‌بان خوب، ۲ دفاع وسط مطمئن، مدافعان کناری قابل، هافبک‌های دفاعی ایده‌آل و مخصوصا وینگرها و مهاجمان خوبی دارد. کادرفنی‌اش هم که لیاقت خودش را نشان داده است. پس بیایید امیدوار باشیم سال آینده در قطر، بزرگ‌ترین موفقیت ملی تاریخ فوتبال ایران را جشن بگیریم. به امید آن روز.

قائدی روی دور بدشانسی؛ افت در تیم باشگاهی، کرونا در اردوی ملی

تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی بسیار خاص به مصاف عراق رفت. به‌ویژه در خط حمله وضعیت تیم پیچیده شد. مهدی طارمی خیلی دیر به تهران رسید، سردار آزمون قربانی لجبازی زنیت شد و‌اللهیار صیادمنش هم به‌خاطر قرار گرفتن در متن انتقال به یک باشگاه دیگر موفق به حضور در اردوی تیم ملی نشد. این شرایط شاید می‌توانست به مهدی قائدی کمک کند تا سهم خوبی از بازی با عراق ببرد. قائدی این اواخر پای ثابت حضور در اردوهای تیم ملی بوده، اما به ندرت به او بازی رسیده است. مهدی بیشتر در دقایق پایانی و به‌عنوان بازیکن جانشین به‌کار گرفته شده که طبیعتا این شرایط مورد پسند او نبوده است.

به‌ویژه خیلی از هواداران استقلال دوست دارند ستاره تکنیکی سابق تیم‌شان بیشتر در تیم ملی بازی کند، اما او بخت طلایی بازی با عراق را به‌خاطر درگیری با ویروس کرونا از دست داد. مهدی یکی از آخرین بازیکنانی بود که تست‌شان مثبت شد. به همین دلیل هم ستاره بوشهری تیم کشورمان شبانه اردو را ترک کرد. غیبت در این بازی خاص در شرایطی اتفاق افتاد که وضعیت قائدی در تیم باشگاهی‌اش هم چندان خوب نیست و او عملکرد رضایت‌بخشی در الاهلی امارات نداشته است. قائدی به اندازه کافی گل نزده و هرازگاهی ناچار است انتقاد رسانه‌های اماراتی را تحمل کند. شاید بازی و درخشش در تیم ملی می‌توانست حال و هوای قائدی را عوض کند، اما این اتفاق رخ نداد تا او همچنان روی دور بدشانسی باقی بماند.

سلام ستاره ملی؛ علیرضا جهانبخش نمایشی استثنایی برابر عراق داشت

با تقدیر از مهدی طارمی که از راه رسیده و نرسیده گل صعود تیم ملی کشورمان به جام‌جهانی2022 قطر را زد، باید به‌طور ویژه از علیرضا جهانبخش یاد کنیم؛ کاپیتان تیم ملی کشورمان که برابر عراق نمایشی استثنایی و اروپایی داشت. از جهانبخش معمولا زیاد انتقاد می‌شود. او برد رسانه‌ای چندانی ندارد و این اواخر در رده باشگاهی هم خیلی درخشان ظاهر نشده است. با این حال علی جهان در مسابقات این دوره انتخابی جام‌جهانی عالی عمل کرد. او طی 10بازی برای تیم ملی کشورمان 4گل به ثمر رساند و برابر عراق هم با اینکه گل نزد، نمایشی استثنایی داشت.

جهانبخش در نیمه اول یک‌بار تیر دروازه عراق را لرزاند و بدشانس بود که نتوانست گل بزند. او در ادامه یکی از زیباترین لحظات بازی را خلق کرد و پس از توپگیری عالی، یک پاس خارق‌العاده برای علی قلی‌زاده فرستاد و این بازیکن را با گلر عراق تک‌به‌تک کرد. قلی‌زاده هم ضربه‌اش را خوب زد، اما فهد طالب خیلی عالی توپ را گرفت. جهانبخش اما ناامید نشد و بالاخره توانست پاس گل بدهد. او سازنده تنها گل بازی برای مهدی طارمی بود، هرچند کمی هم خوش‌شانس بود که مدافع عراقی در زمانبندی دچار اشتباه شد. در مجموع علیرضا شب بسیار درخشانی را پشت سر گذاشت. مهم نیست که او در برایتون چه کرد یا در فاینورد هم با انتقاداتی مواجه شده است. این بازیکن برای ما یک «ستاره ملی» است و خوشحالیم که با چنین کیفیتی او را کنار خودمان می‌بینیم.

من خود آن سیزدهم

همانطور که از پریشب خوانده و شنیده‌اید تیم ملی ایران چهاردهمین تیمی بود که توانست جواز حضور در جام‌جهانی سال آینده را به دست آورد که یکی از این 14تیم قطر میزبان بود. درواقع ایران سیزدهمین تیمی است که از طریق شرکت در مسابقات انتخابی راهی این مسابقات می‌شود. در مرحله پیش‌مقدماتی با آقای ویلموتس تا آستانه حذف از جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا به‌طور همزمان پیش‌ رفته بودیم و در 4بازی باقیمانده به 4برد نیاز داشتیم که 2‌تای آنها مقابل عراق و بحرینی بود که در دور رفت ما را شکست داده بودند.

حالا 13برد و یک تساوی و 14بازی بدون شکست داریم، 36گل زده و تنها 4گل خورده و 31امتیاز از 33امتیاز ممکن را داریم و سریع‌ترین صعود تاریخ‌مان به جام‌جهانی در فاصله 3‌بازی مانده تا پایان مسابقات انتخابی. حتی عربستان هم که در دوران اوج خود به‌سر می‌برد و به‌اندازه ایران در گروه دیگر امتیاز جمع‌آوری کرده، هنوز موفق نشده صعودش را قطعی کند. سعودی‌ها عمان و برانکو را یک بر صفر بردند و این هفته با ژاپن بازی دارند و شاید نتوانند در فاصله 2‌بازی مانده به پایان هم صعودشان را مسجل کنند.

فعلا تیم‌های ایران از آسیا، برزیل و آرژانتین از منطقه آمریکای جنوبی، بلژیک، کرواسی، دانمارک، انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند، صربستان، اسپانیا و سوئیس از قاره اروپا و قطر میزبان در جام‌جهانی2022 حضور خواهند داشت. 3‌تیم از میان دیدارهای پلی‌آف در اروپا و 5تیم از پلی‌آف آفریقا به این جمع اضافه می‌شوند که این بازی‌ها در فیفادی آینده یعنی در فروردین‌ماه1400 برگزار خواهد شد. ارزش این صعود در این است که از میان تیم‌های ایتالیا و پرتغال یکی از حضور در جام‌جهانی محروم خواهد ماند.

اروگوئه هم یکی از تیم‌هایی است که ممکن است نتواند صعود کند. در میان تیم‌های راه‌یافته به جام‌جهانی قطر غیر از خود این کشور که اولین‌بار است رنگ چنین مسابقاتی را می‌بیند، صربستان هم تاکنون سابقه حضور در جام‌جهانی را نداشته. هر 4‌تیم راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی جام‌جهانی روسیه توانسته‌اند به قطر هم راه پیدا کنند؛ فرانسه، کرواسی، بلژیک و انگلیس. هلند که در دوره قبلی به همراه ایتالیا غایب بزرگ مسابقات بود، یکی از مسافران قطر خواهد بود.

آلمان نخستین تیمی بود که از مرحله انتخابی جام‌جهانی صعود کرد. آلمان‌ها که بیستمین حضور خود در جام‌های جهانی را تجربه خواهند کرد، در تاریخ 11اکتبر 2021 موفق به صعود شدند، دقیقا یک‌روز پیش از تیم ملی دانمارک. یک‌ماه زمان نیاز بود تا برزیل در تاریخ 11نوامبر2021 صعودش را قطعی کند. بلژیک، فرانسه، کرواسی، اسپانیا، صربستان، انگلستان، سوئیس، هلند، آرژانتین و ایران به‌ترتیب زمانی تیم‌های دیگر صعودکننده بودند. از این میان، تنها دانمارک و کرواسی هرکدام با 6بار صعود به جام‌جهانی آمار بالاتری نسبت به ایران ندارند. البته صربستان را اگر همان یوگسلاوی سابق درنظر بگیریم، این سیزدهمین حضور آنها در ادوار جام جهانی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج