۱۱۹۶۲۴
۵۰۷۹
۵۰۷۹
پ

تقابل نسل اول و نسل پنجم گلف در تهران

کمپانی فولکس‌واگن از آن دسته خودروسازانی است که همواره محصولاتش تاثیر مهمی ‌‌بر سبک و کلاس‌بندی خودروهای بازار جهان داشته است. یکی از موفق‌ترین محصولات این خودروساز که نامش بدل به یک کلاس از بازار شد، همان گلف ( Golf ) دوست داشتنی است.

تقابل نسل اول و نسل پنجم گلف در تهران
مجله تخت گاز:

کمپانی فولکس‌واگن از آن دسته خودروسازانی است که همواره محصولاتش تاثیر مهمی ‌‌بر سبک و کلاس‌بندی خودروهای بازار جهان داشته است. یکی از موفق‌ترین محصولات این خودروساز که نامش بدل به یک کلاس از بازار شد، همان گلف ( Golf ) دوست داشتنی است. در واپسین روزهای سال ۹۲ به لطف دوتن از دوستان فرصتی دست داد تا ساعاتی را در کنار دو نمونه ارزشمند از نسل اول و نسل پنجم این خودرو سپری کنیم. آنچه در ادامه می‌‌خوانید ماحصل این دیدار نوستالژیک است.


نماینده آلمان در بازار‌هاچ بک‌ها

فولکس‌واگن اولین نسل گلف را در سال ۱۹۷۴ به بازار فرستاد تا نماینده ژرمن‌ها در پیکار با فیات ایتالیا و مینی انگلستان باشد. نسل اول با کدMK۱ آنقدر موفق بود که حتی تا سال ۲۰۰۹ در آفریقای جنوبی تولید می‌‌شد و به رکورد تولید ۸/۶ میلیون دستگاه رسید. نسل اول با اسامی‌‌ مختلفی از جمله Rabbit،Caribe، CitiGolfو Caddy در کشور‌های مختلف ساخته شد. فولکس‌واگن در نسل اول انواع و اقسام پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی با حجم‌های ۱.۳ تا ۱.۸ لیتر را به‌کار برد و گیرباکس‌ها نیز بر ۳ مدل ۴ و ۵ سرعته منوال و ۳ سرعته اتوماتیک بودند.

تقابل نسل اول و نسل پنجم گلف در تهران

اما نسل دوم در سال ۱۹۸۳ وارد چرخه تولید شد و تا سال ۱۹۹۲ با کد MK۲ به تولید رسید. نسل دوم خودرویی شیک‌تر و به‌روزتر از کار درآمد اما استایل کلی نسل اول را که مقبول خریداران بود حفظ کرد. افزایش کیفیت و طراحی مدرن‌تر در این نسل باعث شد روند روبه‌رشد فروش حفظ شود و گلف بازارهای جدیدی را فتح کند. دامنه پیشرانه‌های مورد استفاده در این خودرو با ورود انجین ۲ لیتری انژکتوری به لیست، گسترده‌تر از قبل شد اما گیرباکس‌های نسل اول با اصلاحاتی بر روی نسل دوم هم نصب شدند.

نسل سوم علاوه بر تغییرات ظاهری و نفوذ خطوط مدرن در استایل کلی‌اش، یک تغییر بزرگ دیگر را تجربه کرد. فولکس‌واگن برای اولین بار پیشرانه‌های ۶ سیلندر VR۶ را با حجم‌های ۲.۸ و ۲.۹ لیتر در نسل سوم به‌کار برد. بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹، حدود ۴.۸ میلیون دستگاه گلف MK۳ خطوط تولید را ترک کردند تا پرونده نسل سوم بسته شود. گلف نسل چهارم در سال ۱۹۹۹ ساخته شد و تا سال ۲۰۰۶ در خطوط تولید باقی ماند. از جمله جذابیت‌های این نسل امکان سفارش مدل R۳۲ با پیشرانه ۶ سیلندری به حجم ۳.۲ لیتر بود که گلف سبک وزن را به یک ‌هاچ بک تند و تیز بدل می‌‌کرد.

محبوبیت از دست نرفته!

اما با گذشت چند دهه از تولید نسل اول باید گفت هنوز هم MK۱ یکی از محبوب‌ترین کلاسیک‌های ‌هاچ‌بک است. به عقیده نگارنده این خودرو را باید محبوب‌ترین گلف هم نامید. گلف نسل اولی که در اختیارمان قرار داشت یکی از بهترین نمونه‌های بازسازی شده در کشور است. دیدن خطوط دقیق و اصطلاحا خط‌کشی شده قطعات بدنه این خودرو دل هر بیننده‌ای را می‌‌رباید. سبک طراحی گلف نسل یک به دور از پیچیدگی حجم‌های اغراق شده است.

سادگی خطوط مورد استفاده باعث شده در سال‌هایی که ژاپنی‌ها هنوز در تولید ‌هاچ‌بک‌هایشان به بلوغ نرسیده بودند و از آمریکای‌ها الگو می‌‌گرفتند، گلف بدل به الگویی در طراحی خودروهای این سطح از بازار شود. در نمای جلو همه چیز مرتب است. فواصل قطعات بدنه مثل گلگیرها و درب محفظه موتور کاملا یک اندازه و دقیق هستند. البته این دقت بی‌دلیل هم نیست چراکه قطعات ذکر شده و بسیاری از قطعات دیگر بدنه و فنی، به‌صورت نو از انگلستان خریداری شده‌اند.

جلوپنجره با نوع GTI که نمونه اسپرت نسل اول است تعویض شده و به همین دلیل یک نوار قرمزرنگ دورتادور آن را فراگرفته است. بمپر زیر سپر هم از مدل GTI به عاریت گرفته شده است. در نمای کناری گلگیرهای باد کرده خودرو به همراه طرح کلاسیک درینگ و لاستیک‌های آن جلب توجه می‌‌کنند. در میان رینگ‌های نسل اول این مدل که از آلومینیوم ساخته شده گرا‌ن‌ترین مدل بوده است.

برای پی بردن به کیفیت سطح و مونتاژ قطعات بدنه می‌‌توانید دقیق به زه‌های کناری خودرو دقت کنید. در این صورت این زه‌ها را کاملا در یک راستا و اصطلاحا خط‌کش شده می‌‌بینید. در نمای عقب نیز چراغ‌های خوش رنگ نو و نوشته GTI قرمزرنگ زیبایی خاصی دارند. همچنین لبه داخلی درب عقب نیز به رنگ مشکی درآمده است که مختص مدل‌های GTI است.

احساس جوانی

هرچند سال ساخت MK۱ ما به سال ۱۹۷۸ باز می‌‌گردد اما، مالکین به دلخواه پیشرانه استاندارد ۱.۶ لیتری آن را با نمونه ۲ لیتری نسل سوم و مدل ۱۹۹۶ تعویض کرده‌اند تا گلف نسل اول کمی‌‌ هم احساس جوانی کند. این پیشرانه ۱۱۳ اسب بخار نیرو در دور موتور ۵ هزارو ۴۰۰ تولید می‌‌کند و با رسیدن دور موتور به عدد ۳۲۰۰، ۱۶۶ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار راننده قرار می‌‌گیرد.

این اعداد و ارقام باعث می‌‌شود گلف سبک وزن ما بسیار چابک‌تر از آنچه که به نظر می‌‌رسد باشد و صفر تا ۱۰۰ کمتر از ۸.۵ ثانیه برای این خودرو کاملا در دسترس است. به همراه موتور گیرباکس هم تعویض شده و گیرباکسی ۵ سرعته دستی مورد استفاده مربوط به همین پیشرانه است که از کشور سوریه خریداری شده است.

داخل کابین که قدم بگذارید، تودوزی زیبا و مطابق با استاندارد مدل GTI نسل اول میزبانتان می‌‌شود. صندلی‌ها اسپرت کلاسیک RECARO به همراه لب‌های برآمده در طرفین بدن را به‌خوبی در خود حفظ می‌‌کنند. غربیلک فرمان این خودرو یکی از زیباترین غربیلک‌های اسپرت کلاسیکی است که از نزدیک لمس کرده‌ایم.

تقابل نسل اول و نسل پنجم گلف در تهران

روکش چرمی‌‌دست دوز به همراه جیر منقش به نام VOLKSWAGEN MOTORSPORT روی مدل‌های GTI نصب می‌‌شده است. جالب آنکه تودوزی این خودرو کاملا در ایران انجام شده است. سعید و ساشا نخعی مالکین این خودرو در مورد آن می‌‌گویند: «ما سعی کردیم این خودرو را طوری بازسازی کنیم که انگار دوباره متولد شده است. برای تهیه قطعات و لوازم مجور شدیم از یک سایت اینترنتی کمک بگیریم و دست آخر بسیاری از قطعات را از انگلستان و به پوند خریداری کردیم.» سعید نخعی اضافه کرد: «ابتدا همه آنچه که نیاز داشتیم را تهیه کردیم و بعد از اینکه مطمئن شدیم همه قطعات در دسترس هستند کار بازسازی را شروع کردیم. البته این کار به لطف اساتیدی مثل آقایان صفا احمدی،ادموند آورند و آیدن مقدسیان انجام شد که از آنها تشکر می‌‌کنیم.»

سر فدای شکم!

در مورد محبوبیت گلف یک نکته جال توجه وجود دارد. طرفداران گلف در انگلستان حتی از کشور سازنده‌اش آلمان هم بیشتر هستند و به همین دلیل قطعات نسل‌های مختلف این خودرو در انگلستان به راحتی یافت می‌‌شود! همچنین گلف آز آن دسته خودروهای کلاسیکی است که هنوز بسیاری از قطعات آن را می‌‌توان در کشور پیدا کرد و می‌‌تواند یک گزینه مناسب برای آن دسته از افرادی باشد که به بازسازی یک خودروی کلاسیک علاقه دارند. اما نکته دیگری که در مورد گلف وجود دارد هم مثبت است و هم منفی! بخش مثبت آن به پتانسیل‌اش برای تیوینگ و ارتقاء فنی باز می‌‌گردد که باعث شده در کشور ما نیز فعالیت‌ها زیادی روی این خودرو صورت بگیرد.

اما همین نکته مثبت یک روی دیگر هم دارد که منفی است. به دلیل فراوانی این خودرو در ایران طی سال‌های گذشته بسیاری از نمونه‌های بکر و دست نخورده دستخوش تغییرات درست و نادرست فنی شدند تا به اصطلاح تیوینگ شوند. این افزایش قدرت و شتاب باعث شد بسیاری از این خودرها دچار آسیبهایی ناشی از تصادف و ... شوند به‌طوری که امروز گلف‌های دست نخورده و بکر موجود در کشور به‌خصوص نسل اول و دودر، بسیار کم هستند. به هرحال قرارگیری نسل اول و نسل پنجم یک خودرو که از نظر تکنولوژی سال‌ها با هم فاصله دارند یک نوستالژی زیباست که با بررسی مدل R۳۲ ادامه پیدا می‌‌کند.

ملاقات نوستالژیک دو آلمانی

گذرموقت است. متأسفانه فعلاً مدل‌های جدید آن امکان دریافت پلاک ملی را ندارند. اما این خودروی اروپایی در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد. به‌خصوص برای جوانانی که دوست دارند یک خودروی ارزان قیمت بخرند و آن را تا دندان مسلح کنند. فولکس‌واگن یکی از مطرح‌ترین برندهای خودروسازی در دنیا به حساب می‌آید. این خودروساز آلمانی شرکت‌های بزرگی نظیر بنتلی، بوگاتی، پورشه، آئودی، لامبورگینی و... را در زیر مجموعه خود دارد. فولکس‌واگن با این عظمت خود همچنان در حال تولید یک خودروی کوچک اما با قلبی پرتوان است. خودرویی که هفت نسل از آن تا به حال تولید شده و بیشترین طرفدارانش را جوانان تشکیل داده‌اند‌‌. فولکس واگن گلف خودروی مورد نظر است. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این خودرو ابعاد جمع و جور با عملکرد بسیار خوب است. این خودرو به‌خوبی سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است. به همین خاطر مدیران ارشد فولکس واگن قصد ندارند این مدل را به این زودی‌ها از خط تولید خارج کنند.

MK۵ از ۲۰۰۳تا۲۰۰۹

پنجمین نسل از فولکس واگن Golf در نمایشگاه فرانکفورت سال ۲۰۰۳ معرفی شد. در اکتبر رونمایی شد و یک ماه بعد به عنوان مدل ۲۰۰۴در بازارهای اروپا عرضه شد. آلمان، چین، اوکراین، ‌اند‌‌ونزی و آفریقای جنوبی از کشورهایی بودند که در آنها نسل پنچم گلف تولید می‌شد. این خودرو در چهار مدل ۳و۵ در هاچ‌بک، ۵درMPV و ۵در واگن (گلفVariant) تا سال ۲۰۰۹ تولید شد. نسل پنچم گلف دارای سه نسخه خاص اسپرت بود. GT،GTI و R۳۲ سه نسخه‌ای بودند که تاحدودی از لحاظ ظاهر با مدل‌های استاندارد تفاوت داشته‌اند‌‌ و در بخش فنی از تفاوت‌های بیشتری برخوردار بودند.

تقابل نسل اول و نسل پنجم گلف در تهران

نسخه GT با دو پیشرانه ۴سیلندر بنزینی و دیزل عرضه شد. پیشرانه بنزینی با حجم ۱.۴لیتر و تویین شارژر قادر به تولید ۱۷۰اسب بخار قدرت بود. این مدل دارای شتاب صفرتاصد ۷.۹ ثانیه با جعبه دنده ۶سرعته دستی و ۷.۷ثانیه با جعبه دنده ۶سرعتهDSG است. دومین مدل با پیشرانه ۲لیتری توربو دیزل معرفی شد. این پیشرانه با ۱۶۷ اسب بخار قدرت قادر بود ظرف مدت زمان ۸.۲ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰کیلومتر درساعت دست پیدا کند.

GTI دومین نسخه از گلف مورد نظر است. در این مدل تنها از یک پیشرانه ۴سیلندر خطی ۲لیتری با۲۰۰اسب بخار قدرت استفاده شده است. GTI که در چند نمایشگاه اتومبیل معرفی شد در دو مدل ۵و۳ در هاچ‌بک به بازار شد. این خودرو درسال ۲۰۰۷ توسط مجله اتومبیل به عنوان خودروی سال شناخته شد. اما بعد از نسخهGTI قوی‌ترین نسخه با نام R۳۲ در سال۲۰۰۵ وارد بازار شد. گلفR۳۲ قدرتمندترین نسخه تولید نسل پنچم به حساب می‌آید. در این مدل از یک پیشرانه ۶سیلندر با آرایش خورجینی استفاده شده که به عنوان تنهاترین پیشرانه۶سیلندر در نسل پنجم از آن یاد می‌شود. R۳۲ از پیشرانهVR۶ با حجم ۲/۳ لیتر و قدرت ۲۵۰ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور برخوردار است. عملکرد فنی این مدل نسبت به دیگر مدل‌های تولیدی متفاوت و یک سر و گردن بالاتر است.

رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون

رنگ قرمز به عنوان اصلی‌ترین رنگ برای افزایش هیجان شناخته می‌شود. گلفR۳۲ مورد نظر نیز دارای همین رنگ گرم است. در قسمت جلو چراغ‌ها و جلو پنجره کوچکR۳۲ به خوبی شما را خیره می‌کند. جلو پنجره آلومینیومی ‌با بخشی از سپر به‌صورت یک‌تکه طراحی شده است. مالک خودرو نیز در طرفین هواکش‌های سپر جلو از چراغ‌های LED برای هرچه اسپرت‌تر نشان دادن خودرو استفاده کرده است. روی جلوپنجره نیز عبارتR۳۲ حک شده است.

طراحی R۳۲ چندان تفاوتی با نمونه‌های استاندارد ندارد. اما مالک این خودرو برای هرچه خاص‌تر نشان دادن R۳۲ خود از رینگ‌های ۵پره دوبل اسپرت آئودی R۸-V۱۰ استفاده کرده است. در نگاه اول تصور خواهید کرد که این رینگ‌ها با ابعاد خود رانندگی خشکی را به همراه دارند، اما حتماً R۳۲ را با این رینگ و لاستیک‌ها برانید تا نرمی ‌خاص آن را احساس کنید. البته برچسب‌های مشکی روی رکاب‌ها و درهای عقب نیز تاحدودی حس و حال سواری با یک خودروی اسپرت خیابانی را تداعی می‌کند. در قسمت عقب نیز تنها قسمتی که به نوعی خاص بودن خودرو را نشان می‌دهد محل قرارگیری سر اگزوزها است. سراگزوزها در مرکز سپر با فاصله کمی ‌از هم تعبیه شده‌اند‌‌. در قسمت عقب نیز عبارتR۳۲ حک شده است.

چهرهR۳۲ زمانی که در گوشه‌ای از خیابان پارک است همانند یک گربه آرام است. اما وقتی که آن را در حین حرکت مشاهده می‌کنید به هیچ عنوان شباهتی از یک گربه آرام را در آن نخواهید یافت.

رانندگی اسپرت منتظر شماست

در کابین گلفR۳۲ هیچ نشانه‌ای از یک خودروی لوکس نیست! کابین کاملاً اسپرت طراحی شده است. حتی پدال‌های گاز و ترمز نیز این ویژگی را به‌خوبی نشان می‌دهد. برجستگی‌های لبه صندلی‌ها به خوبی شما را درون صندلی نگه می‌دارد، حتی برای صندلی‌های عقب. البته صندلی‌های چرم مورد استفاده در این خودرو چندان ظاهری شبیه به صندلی‌های اسپرت و ریس ندارد. برای روشن شدن پیشرانه خبری از دکمه استارت نیست.

تقابل نسل اول و نسل پنجم گلف در تهران

شما باید از سوئیچ فولکس واگن که به صورت خشابی طراحی شده استفاده کنید. طراحی و سبک این سوئیچ‌ها در دیگر زیرمجموعه‌های برند فولکس واگن نظیر بنتلی، لامبورگینی و آئودی نیز به چشم می‌خورد. صدای پیشرانه VR۶ در زمان روشن شدن چندان جلب توجه نمی‌کند. گلف مورد آزمایش مجهز به پیشرانه ۶سیلندر خورجینی با حجم دقیق ۳۱۸۹ سی‌سی است. این پیشرانه به عنوان آخرین ۶سیلندر مورد استفاده در گلف به حساب می‌آید.

برای رانندگی آماده می‌شویم. در بخش کوتاهی از مسیر همراهی هردو گلف در کنار یکدیگر نوستالژی جالبی را به همراه داشت. البته حرکت هر دو خودرو در پشت سرهم باعث شده بود تا عابرین و رانندگانی که با این برندVW آشنا هستند به هردو خودرو نگاه کنند. گلف R۳۲ قادر به تولید ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت در ۶۳۰۰دوربردقیقه است. همچنین این پیشرانه در بین دورهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دوربردقیقه ۳۲۰ نیوتن‌مترگشتاور تولید می‌کند. در ابتدا با کمی‌ترافیک سنگین مواجه شدیم. R۳۲ کاملاً بی‌صدا و آرام رفتار می‌کرد.

حتی با اینکه سیستم اگزوز مورد استفاده در این مدل کمی ‌اسپرت‌تر از نسخه‌های استاندارد درنظر گرفته شده اما بازهم در حالت سکون و رانندگی آرام صدای خاصی به گوش نمی‌رسد. حالا وارد اتوبان می‌شویم. جایی که می‌توان از گیربکس ۶سرعته DSG استفاده خوبی کرد. جعبه دنده در وضعیت D قرار دارد و فعلاً وضعیت دستی را درگیر نمی‌کنیم. شتابگیری در گلفR۳۲ در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. کافی است که پدال گاز را برای مدت زمان خیلی کوتاه تا انتها فشار دهید.

عکس‌العمل پیشرانه و جعبه‌دنده قابل تقدیر است. شما هیچ گونه مکث و یا تأخیری در شتابگیری حتی با وجود چهارسرنشین احساس نخواهید کرد. البته این شتابگیری را نیز باید مدیون ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاوری بود که در دور ۲۵۰۰تا ۳۰۰۰ به‌دست می‌آید. R۳۲ در بهترین حالت رانندگی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰کیلومتر در حالت سکون تنها نیاز به ۶.۲ ثانیه زمان دارد.

این زمان تنها درصورتی به‌دست می‌آید که R۳۲ شما از جعبه دنده ۶سرعته DSG بهرمند شود. درضمن حداکثر سرعت این خودروی تند و تیز به ۲۵۰ کیلومتر درساعت محدود شده است.درطول مدت زمان رانندگی فرمان اسپرت با پوشش چرم حس رانندگی اسپرت را به شما القا می‌کند. البته قسمت‌های کناری فرمان که با چرم پوشانده شده به‌خوبی در دست‌هایتان جای دارد و اجازه لیز خوردن نمی‌دهد. قدرت مانور و هندلینگ R۳۲ اعتمادبه‌نفس رانندگی شما را افزایش می‌دهد. به‌خصوص اگر جعبه دنده را در حالت دستی قرار دهید و تعویض دنده‌ها را از پشت فرمان انجام دهید. اینجاست که رانندگی اسپرت برای شما وارد عمل می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج