۱۱۹۶۳
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

سودای شهرت به قیمت ممنوع الکار شدن

هفته گذشته خبر رسید چند کلیپ ساز که برای گروه‌های موسیقی زیر زمینی در ایران کلیپ‌هایی برای پخش در شبکه‌های ماهواره‌ای ساخته بودند، دستگیر شدند. این کلیپ ساز‌ها ویدئوی‌هایی برای چند گروه موسیقی زیر زمینی ساخته بودند که تصاویر زننده و خارج از عرف خانواده‌های ایرانی داشت.

هفته گذشته خبر رسید چند کلیپ ساز که برای گروه‌های موسیقی زیر زمینی در ایران کلیپ‌هایی برای پخش در شبکه‌های ماهواره‌ای ساخته بودند، دستگیر شدند. این کلیپ ساز‌ها ویدئوی‌هایی برای چند گروه موسیقی زیر زمینی ساخته بودند که تصاویر زننده و خارج از عرف خانواده‌های ایرانی داشت.

سال هاست که بحث کلیپ سازی راه افتاده است. بعضی‌ها معتقدند؛ کلیپ می‌سازم به کانال‌های ماهواره‌ای خواهم داد، دیده می‌شوم آن هم در سطح جهانی... و بعد از مدتی مجاز خواهم شد! دوستانم از دوستی با من به خود می‌بالند و مجبورم برای پیش‌برد.

کار‌هایم مدیربرنامه‌ای هم بگیرم، خب مشهور شده‌ام و حتما باید چندین بار خطم را تغییر دهم اما می‌ارزد، به جایش وارد فضای جدی موسیقی می‌‌شوم؛ چه فضای مسرت بخشی! هر روز آلبوم و هر بار کنسرت، عکس روی جلد مجلات خواهم شد. چه چیزی بهتر از این و چه راهی ساده‌تر از این مسیر، هیچ جای دنیا آدم به همین راحتی خواننده نمی‌شود، دیده نمی‌شود، مشهور نمی‌شود.

این‌ها تنها توهم‌های است که در سر جوانی که سودای خوانندگی دارد می‌گذرد به طوری که بسیاری از جوانان به دلیل علاقه به شهرت و خوانندگی وارد کانال‌های ماهواره‌ای می‌شوند و برخی دلالان موسیقی قول مجاز شدن با پیش شرط شهرت را به آن‌ها می‌دهند و برای معروف شدن پیشنهاد ارائه کلیپ در شبکه‌های ماهواره‌ای را می‌دهند.

کلیپ‌هایی از موسیقی‌هایی به نام موسیقی پاپ زیر زمینی در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود که هیچ سنخیتی با موازین ایرانی و اسلامی کشورمان ندارد! واقعا چرا باید ایرانی‌های دور از وطن و حتی خارجی‌های بی‌خبر از موسیقی اصیل ایرانی با موسیقی آشنا شوند که فرسنگ‌ها باشان و شخصیت یک ایرانی فاصله دارد؟

چرا باید مردم دنیا از موسیقی ایرانی چنین تصویر بی‌هویتی را در نظر داشته باشد؟ چرا علاقه مندان شهرت و دیده شدن به این مسئله نمی‌اندیشند که هر گونه شهرتی محبوبیت را به همراه ندارد و دیده شدن به هرقیمتی ارزش ندارد؟

البته از سوی دیگر باید این نکته را هم در نظر گرفت که شاید اگر امکان و شرایط ساخت کلیپ‌های موسیقی برای خوانندگان و هنرمندان داخل کشورمان ایجاد می‌شد، تب ساخت کلیپ‌های بعضا مبتذل نیز از بین می‌رفت. همانطور که تصمیمات صحیح وزارت ارشاد در روند مجوز دادن و ممیزی کردن آثار موسیقی پاپ کشورمان با همه کاستی‌هایش در چند سال گذشته توانست نگاه جوانان را از موسیقی کم ارزش لس آنجلسی به سمت هنرمندان داخلی برگرداند و همچنین انگیزه‌های تازه‌ای برای جوانان مستعد داخلی در حوزه موسیقی برای ادامه کار به صورت مجاز ایجاد کرد، شاید تغییر این رویه در مورد کلیپ سازی نیز ماثر واقع شود.

به دلیل اهمیت این موضوع و با خبر شدن از این مسئله که آیا دفتر موسیقی وزارت ارشاد به همین سهولت که می‌گویند مجوز صادر می‌کند. به سراغ شهروز حقی سرپرست شورای نظارت وارزشیابی دفتر موسیقی رفتیم او به سایت موسیقی ما می‌گوید: «در گذشته روال این چنین بود که کلیپ‌های خوانندگان از سوی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز می‌گرفت اما مدت‌هاست دفتر موسیقی وزارت ارشاد صدور مجوز برای کلیپ‌های تصویری هنرمندان موسیقی را به عهده دارد و علاقه مندان این عرصه می‌توانند جهت در خواست مجوز کلیپ‌های خود از طریق دفتر موسیقی اقدام کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای با ارائه کلیپ به شبکه‌های ماهواری این ذهنیت را دارند که بعد از کسب شهرت می‌توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند و تبدیل به خواننده‌ای مجاز شوند دست به پخش کلیپ خود در ماهواره می‌زنند، آیا این روند صحت دارد تصریح می‌کند:

«عملا این روال وجود ندارد و ما برای صدور مجوز برای اثری صوتی و تصویری یک خواننده از طریق حراست و مراجع ذیصلاح استعلام می‌گیریم و اگر سابقه همکاری آن‌ها با شبکه‌های ماهواره‌ای تایید شود این خوانندگان به صورت نامحدود یا برای مدتی طولانی ممنوع الکار خواهند شد.»

حقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اما این اتفاق افتاده که هنرمندان جوان از این طریق به شهرت رسیده‌اند خاطرنشان می‌کند: «موارد خاصی در گذشته بوده افراد تعهداتی را داده‌اند، همچنین این مسئله را اثبات کرده‌اند که بدون رضایت آن‌ها کلیپ‌هایشان پخش شده است و اداره حراست نیز این مسئله را پیگیری می‌کند.»

وی همچنین می‌گوید: «متاسفانه شایعاتی درباره موضوع مجوز‌ها وجود دارد که البته این شایعات در قالب تبلیغات از سوی دلالان مطرح می‌شود، این مسئله به هیچ وجه صحت نداردکه افراد بتوانند بعد از اینکه کلیپ‌های خود را به صورت غیر مجاز منتشر کنند تا این راهی باشد تا بتوانند تبدیل به خواننده‌های مجاز شوند.»

وی تاکید می‌کند: «هر گونه حضوری در شبکه‌های ماهواره‌ای صورت بگیرد ممنوع الکار شدن را در پی خواهد داشت.»

حال با نگاهی به گفته‌های شهروز حقی و واقعیت‌های موجود در جامعه هیچ عقل سلیمی حکم نمی‌کند که به گفته‌های تباه عده‌ای طمع کار که تنها به سود اقتصادی می‌اندیشند فرصتی برای ابراز وجود فراهم شود. جوانان بهتر است به دنبال راهی منطقی برای کسب شهرت و محبوبیت در جامعه باشند راهی که با همه ساختارهای کشورمان هماهنگی دارد و قطعا راه را برای ماندگار شدن نیز باز می‌کند.

حال که فرصت صدور مجوز برای اشخاص حقیقی در وزارت ارشاد فراهم شده، حال که درهای دفتر موسیقی برای ساخت کلیپ هم باز شده است چرا از راه قانونی وارد مسیر هنری نشویم تا نام نیک از ما به یادگار بماند حتی بعد از مرگمان. به قول سعدی شیرازی: سعدیا مرد نکونام نمی‌رد هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند.

منبع: موسیقی ما

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

سودای شهرت به قیمت ممنوع الکار شدن



پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنوع الكار يعني چي؟ اينو فرهنگستان سايتتون ساخته؟!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج