جاباما
۱۱۹۸۰
۱ نظر
۵۰۸۵
۱ نظر
۵۰۸۵
پ

مشهورترین روزنامه نگار غرب در تهران

مردی که بی سر و صدا به تهران آمد و رفت

فرید زکریا، مشهورترین روزنامه نگار جهان غرب، دیروز میهمان پاستور بود و طرف مصاحبه اش هم کسی نبود جز محمود احمدی نژاد. گفت و گویی که برای پخش از شبکه سی.ان.ان صورت گرفت. زکریا، مجری برنامه شبانگاهی جی.پی.اس در این شبکه است.

فرید زکریا، مشهورترین روزنامه نگار جهان غرب، دیروز میهمان پاستور بود و طرف مصاحبه اش هم کسی نبود جز محمود احمدی نژاد. گفت و گویی که برای پخش از شبکه سی.ان.ان صورت گرفت. زکریا، مجری برنامه شبانگاهی جی.پی.اس در این شبکه است. او در عالم مطبوعات نیز کارنامه ای پر و پیمان دارد. حضورش در نشریات معتبری چون تایم، نیوزویک و فارین افرز سبب شده که به یکی از کارشناسان برجسته مسائل سیاست خارجی در آمریکا تبدیل شود. او که از شاگردان ساموئل هانتینگتون، نظریه پرداز مشهور آمریکایی محسوب می شود، در سال های اخیر در برنامه های تلویزیونی نیز حضوری قوی داشته و کانال های تلویزیونی سراسری سی.ان.ان و پی.بی.س، ازجمله مشتریان مهم او محسوب می شوند. روزنامه نگار ۴۷ ساله هندی - آمریکایی، چند سالی است که بیش از هر روزنامه نگار دیگر در میان اهالی مطبوعات ایران مورد توجه است، مقالات او در رسانه های مختلف، مرتب ترجمه می شود و کمتر تحولی در جهان و یا خاورمیانه و حتی مسائل سیاست خارجی ایران است که ارجاعی به فرید زکریا بدان داده نشود. کتاب آینده آزادی او نیز نزد روزنامه نگاران و اهل سیاست ایران شناخته شده و با اقبال خوبی رو به رو شد.

در طول یک سال اخیر اما چند مواجهه او با ایرانی ها هم خبرساز شده است. یکی گفت و گویش با دکتر سیدمحمد مرندی، استاد دانشگاه ایرانی که در دو سال اخیر، یکی از مهم ترین سخنگویان غیررسمی دستگاه دیپلماسی به شمار می رفت و دیگری گفت و گویش با محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه. گفت و گوی او با منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه هم بازتاب زیادی داشت و اینک گفت و گویش با محمود احمدی نژاد. اما آنچه گفت و گوی دیروز فرید زکریا را متفاوت تر می کند، سفر بی سر و صدای او به تهران است. سفری که قطعا برای او هم جذاب بوده است، چون قبل از سفرش به تهران، در صفحه شخصی اش در فیس بوک، نوشت که می خواهد به ایران برود تا با احمدی نژاد مصاحبه کند و از کاربران این شبکه پرسید: «به نظر شما در تهران کجاها بروم، چه چیزهایی را ببینم و با چه کسانی ملاقات کنم؟»

در این میان، واکنش کاربران فارسی زبان هم به این پرسش جالب توجه بود. یکی نوشته که بازار تهران را ببیند، دیگری توصیه کرده بود که به موزه هنرهای معاصر برود و مجموعه آثاری مانند تندیس های استاد تناولی و استاد دادگر را ببیند. دیگری خواسته بود که شیراز را از یاد نبرد و حتما یادش باشد که در تهران با راننده تاکسی ها صحبت کند. در این میان امام توصیه های سیاسی پررنگ تر بود، از او خواسته بودند که از احمدی نژاد بپرسد که مشایی در انتخابات مجلس شرکت می کند یا نه، یادش باشد که با مشایی، علی مطهری و علی آقامحمدی (عضو مجمع تشخیص مصلحت) گفت و گو کند، درباره برخی زندانیان حوادث پس از انتخابات بپرسد، رجایی شهر و کرج هم برود، به کتاب فروشی های راسته انقلاب برود تا از وضعیت کتاب و سانسور اطلاع پیدا کند و کلی درخواست ریز و درشت دیگر. خواسته هایی که بعید است در این سفر دو روزه حتی اگر زکریا بخواهد، انجامش ممکن باشد.

هرچند می شد بازتاب برخی از آنها در سوالات مصاحبه دیروز او از رئیس جمهور دید و البته باید برای دانستن بیشتر درباره اینکه او در این دو روز کجاها رفته و چه کسانی را دیده، به انتظار گزارش و خاطره نویسی او از ایران نشست، نوشته هایی که حتما خواندنی و البته پرحاشیه خواهند بود.

منبع: روزنامه هفت صبح

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

مردی که بی سر و صدا به تهران آمد و رفت


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      که چی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج