جاباما
۱۲۱۲۶۱
۲ نظر
۵۰۳۴
۲ نظر
۵۰۳۴
پ

هم‌بارداری نام سندرمی است که در آن پدران علائم بارداری همسرشان را تجربه می‌کنند

از زائونمایی مردان چه می‌دانید؟

آیین تولید مثل پنگوئن‌ها در مستند «رژه پنگوئن‌ها» که جایزه اسکار را از آن خود کرد، چیزی شبیه این بود: پنگوئن مادر روی تخم می‌نشیند و آن را کم کم به زیر پای پدر می‌بردتا مسئولیت نگهداری از تخم را به پدر بسپارد.

از زائونمایی مردان چه می‌دانید؟
مجله سیب سبز: آیین تولید مثل پنگوئن‌ها در مستند «رژه پنگوئن‌ها» که جایزه اسکار را از آن خود کرد، چیزی شبیه این بود: پنگوئن مادر روی تخم می‌نشیند و آن را کم کم به زیر پای پدر می‌بردتا مسئولیت نگهداری از تخم را به پدر بسپارد. بعد از آن برای دو ماه، این پنگوئن پدر است که روی تخم می‌خوابد و آن را از پرندگان درنده و سرمای قطب جنوب محافظت می‌کند. نتیجه مراقبت دو ماهه پنگوئن پدر این است که او نیمی از وزنش را در اين مدت از دست مي‌دهد و سختي‌هاي زيادي را تحمل مي‌كند. پنگوئن پدر در حقيقت با مراقبت از همتاي باردار خود او را براي نگهداري و حفظ بچه همراهي مي‌كند. حالا در نظر بگيريد مردها در چنين وضعيتي قرار بگيرند با اين تفاوت كه به جاي نگهداري از جنين، علائم بارداری و بارداري را تجربه كنند. سندرمي كه تهوع و ويار بارداري را براي آنها به همراه دارد.

سندرم هم‌بارداری چیست؟

زن باردار ممکن است با حالت تهوع، نوسانات خلقی،‌ تحریک‌پذیری و فهرستی طولانی از بیماری‌های دوران بارداری درگیر باشد، حالا تصور کنید شریک زندگی‌ این زن هم این حالات را تجربه کند. سندرم زائونمایی پدر، بارداری دلسوز، کرچ نشستن، هم‌بارداری و سندرم کوید نام‌های مختلف یک نوع اختلال است که در آن فردی نزدیک به مادر باردار، عموما شریک زندگی زن، بعضی از علائم و رفتارهای مادر در نزدیکی زمان زایمان را تجربه می‌کند. این می‌تواند شامل تهوع، درد زایمان، افسردگی پس از زایمان و میل شدید به غذا باشد. اصطلاح کوید در اصل به سنت قرون وسطای باسک دلالت دارد که در آن پدر، حین یا بلافاصله بعد از تولد کودک به تختخواب می‌رود و از درد زایمان شکایت دارد و به همان درمانی که معمولا زنان در دوران بارداری استفاده می‌کنند،‌ نیاز دارد.

از زائونمایی مردان چه می‌دانید؟

چند نفر مبتلا هستند؟

این علائم در ماه سوم بارداری خانم در آقایان بروز می‌کند. البته عود این علائم هفته‌های پایانی منتهی به زایمان است. در سال ۲۰۰۷ مطالعه‌ای در انگلیس انجام شده که در آن ۲۸۲ نفر از کسانی که به زودی پدر می‌شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد برخی از مردانی که همسران‌شان باردار هستند برخی علائم بارداری مانند تهوع، سرگیجه، نوسانات هورمونی، درد پشت، گرفتگی، تحریک‌پذیری و حتی ویار دارند اما تعداد دقیق مردانی که چنین تغییراتی را تجربه می‌کنند درست مشخص نیست زیرا با وجود آنکه بسیاری از مردان علائم خفیف بارداری را تجربه می‌کنند تنها درصد کمی به دنبال مراقبت‌های پزشکی هستند.

درمان چطور است؟

پزشکان و روانشناسان توافق دارند زن و شوهر باید اغلب درباره آینده کودک خود صحبت کنند و برای تسکین ترس مردان از احساس تبدیل شدن به پدر هر کاری انجام دهند. آنها باید مردان را به گرفتن نقش فعال در دوران بارداری تشویق کنند. روانشناسان می‌گویند ارتباط بین زوج‌ها در این مورد بسیار کلیدی است و هر کدام از آنها باید خود را آماده کند که چطور می‌تواند تبدیل به پدر و مادر شود.

بدون شک زندگی زوجی که صاحب فرزند می‌شوند تغییر خواهد کرد و آنها باید یاد بگیرند که با آن کنار بیایند. اگر کمک روانی یا پزشکی برای این مسئله لازم باشد ، باید هرچه سریع‌تر اقدام لازم انجام شود و درمان دارویی یا روانی نیز در ادامه مورد بررسی قرار گیرد. کارشناسان معتقدند موثرترین درمان آن است که فرد احساس کند نقشی فعال و حیاتی در این روند دارد، مثلا بهتر است با هم ورزش کرده و با پزشک درباره آن صحبت کنند.

سندرم هم‌بارداری در نقاط مختلف دنیا

انسان‌شناسان و دیگر دانشمندان برای مدت‌ها درباره آداب و رسوم تولد و پدر و مادر شدن در فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان مطالعه کرده‌اند. براساس تحقیقات مردم‌شناسی در برخی جوامع بومی برای مردی که قرار است پدر شود و این علائم را دارد مراسم خاصی برگزار می‌کردند. به طور مثال، زمانی که همسران این مردان در بستر زايمان بودند، مردانی که متعلق به قبيله چوراتی در آمريکای جنوبی بودند، ادای زنان در حال زايمان را درمی‌آوردند و چند روزی در خانه استراحت مي‌کردند. امروز نيز سندرم هم‌بارداری يک تقليد مرد از بارداری زن است.

علائم سندرم هم‌ بارداری چيست؟

برخی از نشانه‌های فیزیکی مردانی که به سندرم هم‌بارداری مبتلا شده‌ و در اوایل بارداری همسرشان آن را احساس می‌کنند شامل استفراغ، گرفتگی عضلات پا، تهوع و درد شکم است. البته برخی نشانه‌های روانی نیز در این افراد دیده شده است که عبارتند از: تحریک‌پذیری، احساس حسادت و اضطراب، استرس ناشی از داشتن کودک آینده و نوسانات خلقی. یکی از علامت‌ها همان‌طور که گفته شد می‌تواند حسادت مرد به توانایی زن در تولید مثل باشد؛ کاری که از عهده مرد برنمی‌آید.

برخی بر این عقیده هستند که افزایش سطح استروژن ممکن است مسئول نوسانات خلقی و حالت تهوع باشد. در برخی موارد پیشرفته، شکم پدر می‌تواند به اندازه یک زن ۷ ماهه باردار رشد کند. همچنین در برخی موارد گزارش شده است مرد احساس حرکات جنین که به عنوان جادادن و روح بخشیدن شناخته شده است را تجربه می‌کند.

همسر پریسلی هم باردار است

شاید باور نکنید که این بیماری در میان زوج‌های مشهور هنری نیز مبتلایانی دارد. لیزا ماری پریسلی همسری دارد که به این سندرم مبتلاست. او می‌گوید همسرش تمام علائم او را داشته است. او فکر می‌کرد شکمش در حال بزرگ شدن است و اشتهایش فرق کرده به گونه‌ای که همسر لیزا حالت تهوع و حتی ویار را هم تجربه کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      يعني چي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بارداری و به دنیا آوردن یک انسان واقعا یک توانایی و تجربه شگفت انگیزه و خیلی رشک برانگیز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج