۱۲۱۲۸۱
۱ نظر
۵۰۳۰
۱ نظر
۵۰۳۰
پ

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم
مجله سی ب سبز:

نه می‌توانم بنشینم و نه راه بروم!

حدود چهار روز پیش دچار اسپاسم شدید كمر شدم. به پزشك مراجعه كردم و آمپول روباكسین، پیروكسى كام و دگزامتازون تجویز کرد اما هیچ تاثیرى نداشت. الان حتی نمی‌توانم بنشینم یا راه بروم. باید چه کار کنم؟

دکتر فتانه اکبری، متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی:

شما باید شرح‌حال‌تان را دقیق‌تر برای ما بگویید؛ اینکه سن‌تان چقدر است، دردتان دقیقا در چه ناحیه‌ای از کمر است، جایی تیر می‌کشد یا خیر، علائم همراه این درد چیست، در چه وضعیت‌هایی بدتر می‌شود، با استراحت بهتر می‌شود یا خیر، با ایستادن و راه رفتن وضعیت‌تان چگونه است، عامل به‌وجود آمدن این درد چیست، آیا فعالیت ناگهانی‌ای داشته‌اید یا کار خاصی انجام داده‌اید، آیا ضربه‌ای به کمرتان خورده است، این درد ناگهانی شروع شده یا به تدریج زیاد شده است؟ پس باید یک معاینه کامل شوید تا بتوانیم علت این مشکل را پیدا کنیم.

این درد می‌تواند فقط یک اسپاسم عضلات کمر باشد یا ممکن است درگیری مفاصل فاست (مفاصل کوچک بین‌مهره‌ای) باشد. همچنین ممکن است براثر بیرون زدگی دیسک بین مهره‌ها، التهاب دیسک یا رادیکولوپاتی ایجاد شده باشد. بسته به اینکه علت درد چه باشد درمان‌ها متفاوت هستند. اگر عامل درد فقط اسپاسم باشد استراحت، استفاده از گرمای موضعی، ماساژ و داروهای شل‌کننده عضلات می‌توانند کمک‌کننده باشند. در این زمینه روباکسین فقط یکی از داروهای شل‌کننده عضلات است و اگر بخواهید آن را با دوزی بخورید که کاملا عضلات‌تان را شل کند در عین حال خیلی خواب‌آلوده می‌شوید. این درحالی است که داروهای مناسب‌تری هم برای رفع اسپاسم وجود دارند.

اگر عامل درد درگیری مفاصل فاست باشد بهترین درمان برای آن جاانداختن مهره‌هاست که این کار را پزشک باید بعد از تشخیص و مطمئن شدن از نبود مشکلات دیگر انجام دهد. اگر هم علت درد بیرون زدگی دیسک، التهاب دیسک بین‌مهره‌ای یا رادیکولوپاتی باشد، درمان اول استراحت است. درمان دارویی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد اما گاهی اوقات بلافاصله بعد از مصرف دارو اثر آن ظاهر نمی‌شود و لازم است که به استراحت و مصرف داروها ادامه دهید. بعد از آن اگر جوابی نگرفتید اقدامات دیگر برای‌تان انجام می‌گیرد.

به هر حال در این مرحله تا مراجعه مجدد به پزشک، بهترین کاری که می‌توانید بکنید استراحت است. وزن‌تان را روی کمر نیندازید و در حالت درازکش یا طاق‌باز بخوابید، مگر اینکه خوابیدن باعث افزایش دردتان شود که آن موقع تشخیص‌های دیگری مطرح می‌شود. استفاده از گرمای موضعی، کیسه آب گرم یا پتوی برقی در ناحیه مورد نظر هم می‌تواند کمک‌کننده باشد طوری که برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه گرمایی کاملا داغ اما در حد تحمل به پوست برسد. بعد از آن نیز می‌توانید با استفاده از یک پماد دارویی موضعی ناحیه را ماساژ دهید.

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

اگر هم احیانا گرما باعث افزایش درد شد تشخیص‌های دیگری برای‌تان مطرح می‌شود. برای مثال در مواردی که التهاب حاد وجود داشته باشد گرما ممکن است باعث افزایش درد شود. در این صورت توصیه می‌شود به جای استفاده از گرمای موضعی از ماساژ یخ یا آیس‌پک استفاده کنید؛ پنج یا شش قالب یخ را به همراه یک لیوان آب سرد داخل یک کیسه فریزر بریزید و یک حوله روی پوست بیندازید. سپس کیسه را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه بگذارید. درآخر فراموش نکنید که باید مجددا توسط پزشک بررسی شوید.

تماس از شماره: ۹۳۹.... ۶۱۷

از ارتودنسی کردن پشیمان هستم

خانمی ۳۱ ساله هستم که حدود ۴ سال پیش فکر می‌کردم دندان‌هایم کمی متمایل به بیرون هستند. ارتودنسی کردم اما الان خیلی پشیمانم زیرا دندان‌هایم خیلی عقب رفته است و فرم نازیبایی به صورتم می‌دهد. به‌خصوص وقتی می‌خندم. با چند متخصص مشورت کرده‌ام اما عقیده آنها بر این است که راه‌حل مناسبی وجود ندارد. می‌خواهم بدانم با پیشرفت روش‌های زیبایی آیا راه‌حلی برای درمان دندان‌های من وجود ندارد؟

دکتر محمدبهناز، متخصص ارتودنسی، دانشیار دانشگاه:

باید از نزدیک وضع دندان‌های شما را دید اما باتوجه به درمان ارتودنسی انجام شده، انجام مجدد ارتودنسی به نظر صلاح نباشد، بهتر است به یک متخصص ترمیمی مراجعه کنید تا با روش‌های ترمیمی مانند لامینیت شاید بتوان دندان‌ها را طوری تغییر داد که جلوتر به نظر برسند.

سؤال از شماره ۱۳۴...۹۱۸۹

شکمم هرروز بزرگ و بزرگ‌‌تر می‌شود، چه کار کنم؟

دختری ۱۵ ساله با وزن ۵۳ کیلوگرم و قد ۱۵۵ سانتی‌متر هستم. بیماری دیابت نوع یک دارم و شکمم هم بزرگ شده است به طوری که در هفته گذشته یک کیلو وزن اضافه کردم. درحقیقت هفته به هفته درحال چاق شدن هستم، ‌خواهش می‌کنم کمکم کنید تا بتوانم شکمم را کوچک کنم.

دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، عضو هیات علمی :

رژیم غذایی شما به دلیل استفاده از انسولین باید به گونه‌ای طراحی شود که خطر افت قند خون به حداقل ممکن برسد. طبیعتا شما نیازمند رژیم غذایی خاصی هستید که با تغییر هوشمندانه الگوی غذایی غلط گذشته،‌ بتواند هم سلامت شما را حفظ کرده و هم به کاهش وزن شما کمک کند. توصیه می‌کنم به یک متخصص خوب تغذیه یا یک متخصص خوب غدد مراجعه کنید.

تماس از شماره: ۳۳۲...۹۱۳۸

دندان‌هایم از لثه مشکل دارد، چه کار کنم؟

دندان‌هایم از لثه رویش کرده‌اند؛ چه کار باید انجام دهم. تا به‌حال هیچ اقدامی در این زمینه نداشته‌ام و الان دیگر رشد دندان‌هایم کامل شده است. پزشکان می‌گویند باید قبل از رویش کامل دندان‌ها ارتودنسی می‌کردم. آیا الان راهی وجود ندارد یا با ارتودنسی امکان این هست که دندان‌هایم درست شود؟

دکتر احسان صانعی، متخصص ارتودنسی:

رویش نابجا یا همان رویش خارج از قوس دندان‌های نیش در فک بالا نمای نسبتا شایعی در میان مشکلات ارتودنسی به‌شمار می‌‌رود. مشکل نیش‌های خارج از قوس در دندان‌های شما درصورتی‌که با ناهنجاری‌های اسکلتی همراه نباشد، طی یک دوره درمانی عادی ارتودنسی ثابت قابل انجام خواهد بود. سن شما مانعی برای انجام درمان نیست. توصیه پزشکانی هم که عنوان کرده بودند بهتر بود قبل از رویش کامل دندان‌ها برای ارتودنسی اقدام می‌کردید نظر درستی بوده است.

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

مورد باقی‌مانده‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم در ارتباط با ضرورت یا عدم ضرورت کشیدن دندان برای انجام ارتودنسی است که درمورد وضعیت مشکل دندانی شما تصمیم نهایی براساس میزان حقیقی کمبود فضای دندان‌ها گرفته می‌شود که طی جلسه معاینه حضوری قابل اندازه‌گیری است.

سؤال از شماره: ۹۳۶...۹۱۳۱

صورتم ریش درنمی‌آورد، چرا؟

پسری ۲۱ساله هستم که هنوز موهای صورتم به طول کامل رشد نکرده است، چه کار کنم؟

دکتر آزاده افتخاریان، متخصص پوست و مو:

رشد موهای صورت توسط هورمون‌های آندروژن (هورمون جنسی مردانه) کنترل می‌شود. مهم‌ترین هورمون جنسی مردانه تستوسترون است که در دوران بلوغ بر اثر ترشح تستوسترون در بیضه‌ها موی صورت زیر بغل، شرم گاهی، جلوی سینه،کتف زبر و تیره می‌شود. ضخیم شدن موها طی چندسال از پشت لب تا چانه شروع شده و تا ۲۵ سالگی ادامه می‌یابد. تستوسترون در دوران بلوغ باعث صفات ثانویه جنسی می‌شود: ریش، سبیل، کلفت شدن صدا، رشد بدن، تغییرات جسمانی، افزایش تولید اسپرم، رشد بیضه و افزایش تمایل به جنس مخالف می‌شود.

به‌ندرت جوانان ریش و سبیل درنمی‌آورند. این مشکل علل مختلفی دارد که شایع‌ترین علل آن ارث است و ممکن است کل صورت یا بخشی از آن فاقد مو باشد که یکی ازدلایل آن کمبود هورمون مردانه است که باعث می‌شود شخص بالغ نشود و علاوه بر نداشتن ریش و سبیل، نازکی صدا، عدم رشد بدنی و بیضه‌های کوچکی هم داشته باشد. در برخی از سندرم‌ها مانند هایپوتریکوز مادرزادی فولیکول مو در صورت اصلا وجود ندارد که در این افراد درمان با هورمون مردانه و ماینوکسیدیل اثر ندارد و کاشت درمان اصلی است. مردان جوان اگر تا ۱۸ سالگی مو در نیاورند، باید حتما چکاپ هورمونی انجام دهند.

تماس از شماره‌: ۳۶۸...۹۳۹۷

جای زخم را با چه روشی از بین ببرم؟

دختری ۳۰ساله هستم و روی دستم جای بخیه عمل جراحی وجود دارد. آیا راهی هست که جای بخیه کامل بهبود یابد و آیا تزریق چربی تاثیرگذار است؟

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو، دانشیار دانشگاه تهران:

اگر فرد بعد از زیاد شدن جای بخیه یا زخم سریعا به پزشک مراجعه کند لیزرهای خاصی وجود دارد و می‌توان به وسیله آنها جای زخم یا بخیه را از بین برد، اما اگر چندماه از به وجود آمدن آنها بگذرد و بعد به پزشک مراجعه کند، لیزرهای فرکشنال می‌توانند برای از بین بردن جای اسکار و بخیه تاثیرگذار باشند ولی اگر فرورفتگی وجود داشته باشد و چربی آن ناحیه از بین رفته باشد، در این صورت تزریق چربی موثر است اما جای بخیه بدون فرورفتگی با تزریق چربی بهبود پیدا نمی‌کند و بهترین راه درمان برای این افراد همان لیزر فرکشنال است.

عوارض بعد از این نوع لیزر بسیار کم است و زخم بسیار سطحی بعد از این لیزر به سرعت طی سه تا پنج روز و قرمزی بعد از آن هم حداکثر بعد از دو تا چهارهفته بهبود می‌یابد و شخصی که لیزر شده به‌راحتی می‌تواند به فعالیت‌های روزمره و خارج از منزل خود به‌راحتی و بدون نگرانی ادامه دهد.

سؤال از شماره:۵۱۵...۹۳۳۴

لیزر برای کدام پوست مناسب است؟

آیا لیزر موهای زائد عارضه جانبی دارد؟ آیا می‌توانم از این شیوه استفاده کنم؟

دکتر محمد مقدم، متخصص جراح عمومی:

لیزردرواقع طیف خاصی از نور بوده که تقویت شده است. مثلا در لیزر موهای زائد طیف مخصوص فقط ۲ تا ۳ میلی‌متر به زیر پوست نفوذ کرده که آن هم فقط ریشه مو برخورد می‌کند و ریشه مو را تخریب کرده و به بافت‌های مجاور آسیبی نمی‌رساند.

بیمار ایده‌آل، بیماری است که پوستی روشن اما مویی مشکی و ضخیم داشته باشد. انتظاراتش واقع‌گرایانه بوده و اختلال هورمونی نداشته باشد، هرچند که با پیشرفت‌‌هایی که در زمینه لیزر و روش‌های سردکردن پوست به وجود آمده است بیمارانی که پوست‌های تیره‌تر دارند را هم می‌توان به شکل موثری درمان کرد.

سؤال از شماره ۰۹۳۵۲۰۰۰۰۱۷

با رژیم شوک هم وزنم کاهش نیافت، چرا؟

فردی ۳۰ ساله هستم که به خاطر کم‌کاری تیروئید یک سال است روزی یک عدد لووتیروکسین می‌خورم. همچنین در این مدت از رژیم غذایی تبعیت کرده‌ام اما وزنم کاهش نیافته است، حتی رژیم شوک گرفتم و حدود یک کیلوگرم کم کردم. لطفا مرا راهنمایی کنید. باید چه کنم و علتش چیست؟

دکتر سیدضیاء‌الدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات:

یکی از دلایل مقاومت بدن در قبال ادامه کاهش وزن تغییر نقطه غیرقابل عبور یا «set point آنهاست که تحت‌تاثیر افزایش،‌ کاهش متناوب وزن به علت رژیم‌های خیلی کم‌کالری یا نامتعادل و غیرمتنوع صورت می‌گیرد. تحت این شرایط بدن جهت تامین و ذخیره انرژی خود فعالیت‌های غیرارادی ارگان‌های حیات‌بخش مکانیسم‌های زنجیره‌ای خاص را به کار می‌اندازد. به همین دلیل اقدامات زیر به شما توصیه می‌شود: اول از همه اندازه‌گیری t۳، t۴، tsh و مطابقت دادن دوزلووتیروکسین با تغییرات احتمالی میزان نیاز جدید بدن‌تان، دوم اقدام افزایش تدریجی میزان دریافت غذا با کنترل وزن، که کنترل وزن باید در یک روز معین در هفته با یک ترازوی ثابت صورت بگیرد و این روند را ادامه دهید تا زمانی که افزایش در وزن فعلی ایجاد نشود.

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

یعنی بین انرژی دریافتی و مصرفی (فعالیت‌های اداری و غیرارادی رشد و ترمیم) تعادل ایجاد کنید و اقدام سوم که باید انجام دهید اینکه این روند به مدت چندماه با حفظ وزن فعلی به همراه یک برنامه کاهنده وزن متناسب، متعادل و متنوع که این برنامه غذایی همراه با یک بیلان منفی سبک به طوری که در هفته کاهش وزن‌تان از ۲۵۰ تا ۳۵۰ گرم تجاوز نکند. بدیهی است با فعالیت‌های سبک بدنی مرتب در قالب پیاده‌روی یا ورزش‌های انقباض و انبساط عضلات یا آب‌درمانی (راه رفتن در آب) امکان تعدیل وزن به نحو مطلوبی برای شما مهیا خواهد شد.

تماس از شماره: ۶۵۶...۹۱۲۲

آیا ازدواج پوست صورت را خراب می‌کند؟

بعد از ازدواجم دچار مشکلات پوستی مثل جوش و قرمزی صورت شده‌ام. تا قبل از این دوران اصلا از این مشکل‌ها نداشتم، چه کار باید انجام دهم و این موضوع از کجا نشات می‌گیرد؟

دکتر پرویز آریان، پوست و مو:

در زمان ازدواج، پوست صورت دچار سه جریان می‌شود؛ اول استرس ازدواج است که هر استرس چه خوش و چه ناخوش، مستقیما پوست را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و در سن جوانی مهم‌ترین تظاهر این استرس روی پوست همین جوش‌ها هستند. جریان دوم، آرایش‌های خاص عروس است که هم موهای کرکی صورت برداشته می‌شود و هم کرم‌ها و پنکیک‌های مختلفی به صورت زده می‌شود و ساعت‌های طولانی از صورت پاک نمی‌شود در این حالت منافذ پوست بسته شده و منجر به جوش و فولیکولیت می‌شود و سوم خوراکی‌های این روزهاست که معمولا کیک عروسی، عسل، شیرینی و... هستند که باز منجر به جوش می‌شوند.

برای درمان باید پوست صورت روزی چندبار با ژل مخصوص پوست چرب شست‌و‌شو داده شده و از ژل بنزوئیل پراکساید یا سایر ترکیبات موضعی و درصورت لزوم آنتی‌بیوتیک خوراکی استفاده شود. از خوراکی‌های چرب و شیرین مثل خامه، بستنی، کره، مربا، مغز گردو و... پرهیز شود. هیجانات هم درصورت امکان کم شود و باز هم اگر این جوش‌ها ادامه داشت از لیزر و حجامت می‌توان کمک گرفت.

تماس از شماره: ۸۹۰...۹۱۰۴

گره تیروئید دارم! باید جراحی شوم؟!

خانمی ۲۷ ساله هستم. از چهار ماه پیش متوجه شدم تیروئیدم كم كار است. پزشك با معاینه تشخیص ندول (گره تیروئید) هم داد و پس از نمونه‌برداری تشخیص داد كه ندول باید برداشته شود. آیا جز جراحی راه دیگری هم وجود دارد؟ آیا داروی خاصی برای رفع ندول وجود دارد؟

دکتر سعید کلباسی، فوق تخصص غدد متابولیسم، فلوشیپ دیابت، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

کم‌کاری تیروئید و گره در تیروئید دو فاکتور جدا از هم هستند با این حال گاهی با هم دیده می‌شوند. خیلی اوقات این دو حالت با هم اشتباه می‌شوند چون برای هر دوی آنها داروی لووتیروکسین به بیمار داده می‌شود البته دوز دارو برای هر یک فرق می‌کند. در کم‌کاری تیروئید معمولا دوز کمتری تجویز می‌شود اما برای از بین رفتن گره یا ندول دوزهای بالاتری از دارو داده می‌شود. اگر در نمونه‌برداری سلول‌هایی دیده شود که ما را مشکوک کند، ندول در حال حاضر یا در آینده امکان بدخیم شدن دارد و جز جراحی هیچ راه دیگری نداریم.

تنها وقتی ندول پرکار و سمی است، می‌توان به غیر از جراحی از ید رادیواکتیو استفاده کرد. بنابراین در کم‌کاری تیروئید وقتی ندول در نمونه‌برداری مشکوک است فقط باید جراحی شود.

تماس از شماره: ۹۱۱.... ۵۹۵

تمام روز گرگرفته هستم!

خانمی ۵۰ ساله هستم. یائسه شده‌ام و تمام روز گرگرفته هستم. قرص اگنوگل (Agnugol) مصرف كرده ام اما فایده نداشت. باید چه کار کنم؟

دکتر اشرف آل‌یاسین، متخصص زنان و زایمان، فوق تخصص نازایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:

شما باید به پزشک مراجعه کنید و دارو بگیرید. اگر فشار خون و وضعیت قلب‌تان خوب باشد، می‌توانید از هورمون استفاده کنید. به این ترتیب علائم‌تان رفع می‌شود.

تماس از شماره: ۹۳۵....۸۴۸

آیا باید جراحی شوم؟!

در هر دو سینه‌ام کیست وجود دارد، آیا راهى براى تخلیه آنها وجود دارد؟ آیا بعد از تخلیه احتمال عود آنها وجود دارد؟

دکتر نسرین‌السادات علوی، متخصص و جراح بیماری‌های پستان، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی:

کیست‌ها در سینه بانوان بسیار شایع هستند و در خیلی از موارد نیاز به درمان ندارند، اما اگر آنقدر بزرگ باشند که بیمار درد داشته باشد یا در سونوگرافی توده یا دیواره مشکوک داخل آن گزارش شود، مایع داخل کیست با سرنگ کشیده می‌شود. این کار هم به برطرف شدن مشکل و هم در تشخیص موارد مشکوک به پزشک کمک می‌کند. درصورت خونی بودن مایع داخل کیست بهتر است بیمار عمل شود زیرا امکان بدخیم بودن آن وجود دارد. پس از تخلیه هم ممکن است داخل کیست مایع جمع شود اما معمولا کمتر از اندازه قبلی است و نیاز به تخلیه مجدد در فاصله زمانی کوتاه وجود ندارد.

تماس از شماره: ۹۱۹...۹۳۴

آیا این قرص خطرناک است؟!

آیا مصرف قرص راكوتان خطری برای بدن (كبد) دارد؟

دکتر اميرهوشنگ احساني، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، متخصص پوست و مو:

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

در زمان مصرف این دارو، عوارض آن باید به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرند. برای مثال چربی خون‌تان را باید در فواصل منظم چک کرده و خشکی پوست‌تان را کنترل کنید. همچنین باید مراقب باشید در دوره مصرف دارو باردار نشوید. بنابراین اگر مصرف آن کنترل‌شده و تحت نظر پزشک باشد، مشکلی پیش نمی‌آید.

سؤال از شماره ۹۱۰...۵۳۴

می‌ترسم نازا شوم!

خانمی ۲۰ ساله هستم. دو بار با فاصله چهار ماه عمل فریز انجام دادم و می‌ترسم این عمل باعث نازایی‌ام شود. باید چه کار کنم؟

دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و زایمان و فوق‌تخصص نازایی و لاپاراسکوپی:

یک بار فریز کردن معمولا خطری ندارد. این عمل باید فقط در مواقع لزوم انجام شود چون سوراخ خارجی دهانه رحم در موارد نادری ممکن است به علت فریز کردن بسته شود و این خود می‌تواند عاملی برای نازایی باشد. درصورت امکان این کار را تکرار نکنید تا تعداد فرزندان‌تان کامل شود. بعد از آن دیگر دهانه رحم ارزش کمتری خواهد داشت.

تماس از شماره: ۹۳۵....۲۱۴

لیزیک با وجود دیابت امکان‌پذیر است؟

خانمی ۳۷ ساله هستم. مدت هفت سال است كه دیابت نوع دو دارم و چشم‌هایم آستیگمات هستند. آیا می‌توانم عمل لیزیك انجام دهم؟

دکتر جواد عموزاده، جراح و چشم‌پزشک، فوق تخصص قرنیه، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران:

اگر دیابت کنترل‌شده باشد و فرد از نظر کنترل قند مشکلی نداشته باشد، می‌تواند عمل کند اما از آنجایی که افراد دیابتی ممکن است زودتر دچار آب مروارید و ... شوند بهتر است این عمل را انجام ندهند. علاوه براین اگر آستیگمات باشید، باید ببینیم نتیجه این عمل چه می‌شود. برای مثال ممکن است شماره آستیگمات بالا باشد یا به شکلی باشد که اصلا با عمل حذف نشود، درنتیجه جراحی به‌نفع بیمار نخواهد بود.

به طور کلی می‌توان گفت اعمال رفراکتیو مثل لیزیک و لازک در دیابت منعی ندارند، اما باید در نظر داشت که نتیجه عمل به نوع عیوب انکساری، نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و ... بستگی دارد. برای مثال نتیجه لیزیک و لازک در کسانی که دوربین هستند مثل نزدیک‌بین‌ها نخواهد بود.

تماس از شماره: ۹۳۸...۰۰۸۴

دهانم بعد از مسواک هم بوی بد می‌دهد چرا؟

دختری ۲۳ ساله هستم که همیشه دهانم بوی بد می‌دهد، حتی بعد از مسواک زدن؛ علتش چیست؟

دکتر محمدبهناز، متخصص ارتودنسی، دانشیار دانشگاه:

بوی دهان علل مختلفی دارد. دردرجه اول باید بررسی شود که در دهان دندان پوسیده وجود نداشته باشد و ثالثا لثه‌ها سالم بوده و التهاب نداشته باشد. درضمن حتما همیشه زبان خود را هم مسواک بزنید و از دهانشویه هم روزی یک یا دوبار استفاده کنید. اگر با همه این کارها باز هم بوی دهان وجود داشت باید به متخصص گوارش مراجعه کنید زیرا مشکلات گوارشی هم بعضا باعث بوی دهان خواهد شد.

سؤال از شماره ۱۳۴...۹۱۸
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمود محمد خانی

      سلام من مردی هستم 55ساله تیروییدم مشکوک به پاپیلاری بود سه سال پیش تخلیه شده است الان روزی یک عدد یک لوتیروکسین مصرف میکنم متاسفان دچار خشکی پوست شدم وهر از گاهی یک نقطه پوستم دچار خارش شدید میشود لطفا راهنمایی فرمایید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج