۱۲۱۶۲۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

سرطان سینه ترسناک اما قابل درمان

عده‌ای معتقدند سن بروز سرطان پستان در کشور پایین‌تر است و علت خاصی هم برای این مطلب ذکر نمی‌کنند اما علت قابل قبول آن جوان بودن هرم سنی جمعیت است چرا که به علت داشتن جمعیت جوان زیاد، میزان بروز سرطان در این جمعیت قابل پیش بینی است.

خبرگزاری ایسنا: یک متخصص جراحی پستان گفت: سالانه در صد هزار نفر، ۳۰ مورد جدید سرطان پستان کشف می‌شود.

دکتر مریم طباطبائیان با بیان اینکه در کشورهای جهان سرطان پستان جزو سرطان دهه پنجم و ششم به شمار می‌رود، اظهار کرد: در کشور ما این سرطان بیشتر در زنان ۳۰ تا ۴۰ سال نیز دیده می‌شود.

وی افزود: عده‌ای معتقدند سن بروز سرطان پستان در کشور پایین‌تر است و علت خاصی هم برای این مطلب ذکر نمی‌کنند اما علت قابل قبول آن جوان بودن هرم سنی جمعیت است چرا که به علت داشتن جمعیت جوان زیاد، میزان بروز سرطان در این جمعیت قابل پیش بینی است.

سرطان سینه ترسناک اما قابل درمان

این متخصص جراحی پستان با اشاره به اینکه این سرطان جزو بیماری‌هایی است که از طریق ژن منتقل می‌شود و می‌تواند زمینه ارثی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در حدود پنج تا ۱۰ درصد از مبتلایان به این سرطان، سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری مشاهده می‌شود اما در حدود ۹۰ درصد از مبتلایان سابقه خانوادگی قبلی دخالتی ندارد.

طباطبائیان با بیان اینکه سن اولین زایمان در احتمال ابتلا به این بیماری تاثیر دارد، گفت: زایمان قبل از سن ۲۴ سالگی احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد و اگر اولین زایمان در سن ۳۰ تا ۳۵ سال باشد احتمال ابتلا به این سرطان افزایش می‌یابد.

رابطه مدت زمان شیردهی به نوزاد و سرطان پستان

وی مدت زمان شیردهی را نیز در ابتلا به سرطان سینه موثر دانست و تصریح کرد: افرادی که بیشتر از دو سال شیردهی به نوزاد دارند کمتر به این سرطان مبتلا می‌شوند و شیردهی کمتر احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد.

این متخصص جراحی پستان اضافه کرد: بالا رفتن سن ازدواج و شاغل بودن خانم‌ها که موجب می‌شود بین سه تا شش ماه شیردهی داشته باشند، احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

طباطبائیان با بیان اینکه در تشخیص سرطان پستان، غربالگری جمعیت اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: اگر امکانات غربالگری در برخی استان‌ها وجود ندارد باید غربالگری را حداقل در مورد افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند انجام داد.

وی با اشاره به اینکه افراد در معرض خطر باید برای غربالگری به مراکز بهداشت مراجعه کنند، تصریح کرد: احتمال ابتلا به سرطان پستان در افرادی که سابقه ابتلا به سرطان پستان در فامیل درجه یک و دو خود به خصوص اگر سن ابتلا زیر ۵۰ سال باشد و یا در ۳۵ سالگی زایمان داشته‌اند و نیز زنانی که در نوجوانی به دلیل سرطان غدد لنفاوی تحت پرتودرمانی قرار گرفته‌اند، بیشتر است.

این متخصص جراحی پستان گفت: افرادی که در معرض خطر نیستند پس از ۳۰ سالگی معاینات پستان را انجام می‌دهند و در سن ۴۰ سالگی ماموگرافی می‌شوند و با توجه به اینکه تا چه اندازه در معرض خطر هستند، ممکن است هر دو سال یک‌بار ماموگرافی انجام دهند.

امکان حفظ پستان در ۷۰ درصد موارد سرطانی

طباطبائیان با بیان اینکه افراد پرخطر از سن کمتری معاینات را شروع می‌کنند و ممکن است از ۳۵ سالگی، سالانه ماموگرافی شوند، افزود: افرادی که گمان می‌کنند جزو افراد پرخطر هستند باید از طریق ماموگرافی و معاینه غربالگری شوند و با توجه به اینکه امکانات ماموگرافی در اکثر نقاط استان وجود ندارد تکیه بیشتر بر معاینه است.

وی با اشاره به اینکه اکثر موارد مبتلا به سرطان پستان نیاز به شیمی درمانی دارند، خاطرنشان کرد: اگر در ماموگرافی تومورهای ابتدایی زیر یک سانتی‌متر کشف شود ممکن است شیمی درمانی لازم نباشد و همچنین افراد بالای ۷۰ سال نیز به دلیل اینکه تحمل شیمی درمانی را ندارند تحت این درمان قرار نمی‌گیرند.

این متخصص جراحی پستان افزود: در حال حاضر با توجه به امکانات استان و جراحان متخصص پستان در ۷۰ درصد موارد می‌توان پستان را به طور کامل برنداشت و با تشخیص زودتر تومور این کار آسان‌تر صورت می‌گیرد و در صورت بزرگ شدن تومور با راهکارهای خاصی مانند شیمی درمانی قبل از عمل می‌توان آن ‌را کوچک کرد و سپس حفظ پستان را انجام داد.

طباطبائیان با اشاره به اینکه حفظ پستان بستگی به زود یا دیر تشخیص دادن تومور ندارد، تصریح کرد: حفظ سینه بستگی به نوع سرطان و یکی یا متعدد بودن غدد سرطانی دارد، در صورت وجود چندین تومور نمی‌توان سینه را حفظ کرد ولی اگر یکی باشد (کوچک یا بزرگ) امکان حفظ سینه وجود دارد.

عوامل محیطی موثر در سرطان سینه

وی با بیان اینکه دیر مراجعه کردن مانع از حفظ پستان نمی‌شود، افزود: در سال گذشته غربالگری وسیع سرطان پستان انجام شده است و مبتلایان بیشتری کشف شده‌اند و به طور معمول در هر ۱۰۰ هزار نفر، ۳۰ مورد تشخیص داده می‌شوند و سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد به این میزان اضافه می‌شوند.

این متخصص جراحی پستان با اشاره به اینکه عوامل محیطی نیز می‌تواند در ابتلا به سرطان پستان موثر باشد، خاطرنشان کرد: مصرف الکل، عدم تحرک فیزیکی، قاعدگی در سن پایین، یائسگی در سن بالا (بعد از ۵۰ سالگی) و چاقی یکی از مهم‌ترین علل سرطان پستان به خصوص در خانم‌های یائسه است.

طباطبائیان افزود: هر یک از این عوامل به تنهایی به دلیل پرخطر بودن نیست اما کنار هم قرار گرفتن آن‌ها نگران کننده است.

وی با بیان اینکه اشعه دستگاه‌های ماموگرافی می‌تواند بالقوه سرطان زا باشد، گفت: اگر طبق پروتکل درمانی از این تجهیزات استفاده شود و برای انجام غربالگری زیر ۳۵ سالگی ماموگرافی انجام نشود مگر در شرایط خاص و با تجویز جراح پستان و این روش تشخیصی پس از ۳۵ سالگی به صورت سالانه انجام شود هیچ خطری برای فرد ندارد.

این متخصص جراحی پستان با اشاره به اینکه توده‌ها و کیست‌ها در سن پایین با سونوگرافی و در سن بالا با ماموگرافی قابل تشخیص هستند، تصریح کرد: کیست حباب آبکی است که در ۹۹ درصد موارد خطری ندارد و سرطان‌ها، توده‌های توپری هستند که در سن پایین (زیر ۳۰ سال) ۹۰ درصد خوش‌خیم‌اند و در سن بالا (بعد از ۵۰ سالگی) حدود ۵۰ درصد توده‌های پستان بدخیم‌اند که تمایل به عمل آن‌ها بیشتر است.

مرگ ومیر سرطان پستان نسبت به سرطان‌های دیگر کمتر است

طباطبائیان با بیان اینکه خانم‌ها با انجام معاینات ماهیانه پستان و مشاهده هرگونه توده، تغییر، تورفتگی و زخم به اولین مرکز بهداشتی مراجعه کنند، گفت: اگر در افراد به علت وجود توده و ضایعه مشکوکی توصیه به نمونه برداری شد سریعا این کار انجام شود چرا که در اثر اهمال و به تعویق انداختن ممکن است توده بزرگ شود و شانس درمان موفق از بین می‌رود.

وی افزود: علیرغم شیوع سرطان پستان امکان درمان آن وجود دارد و مرگ و میر این سرطان نیز نسبت به سرطان‌های دیگر کم است.

این متخصص جراحی پستان با بیان اینکه درمان مناسب این سرطان بستگی به تشخیص زودهنگام و عمل به توصیه‌های پزشک از جمله شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی دارد، خاطرنشان کرد: سرطان جزو بیماری‌هایی است که احتمال عود دارد اما استفاده از هر کدام از این درمان‌ها احتمال عود را به حداقل می‌رساند.

طباطبائیان با اشاره به اهمیت حفظ و زیبایی سینه در خانم‌های جوان و شیوع سرطان پستان در آن‌ها تصریح کرد: خانم‌ها بهتر است قبل از جراحی از متخصص جراحی پستان مشاوره بگیرند چرا که ممکن است روش برداشتن سینه توسط جراح عمومی به نحوی باشد که امکان بازسازی مناسب پستان برای آن‌ها وجود نداشته باشد و یا خیلی کم شده باشد.

وی افزود: هنگام مواجه با سرطان پستان نگرانی به حدی است که خانم‌ها در اولین فرصت فکر جراحی هستند نه بازسازی بنابراین ممکن است شانس بازسازی مناسب با تکنیک ارزان را از دست دهند و مجبور به استفاده از تکنیک‌های پشرفته با هزینه‌های بیشتری شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج