۱۲۲۲۶
۱۶ نظر
۵۰۵۰
۱۶ نظر
۵۰۵۰
پ

حميد حامي از چگونه خواننده شدن مي‌گويد

حميد حامي، موسیقی و مانتوی کوتاه!

صداي حامي براي افرادي كه به موسيقي سطحي نگاه نمي‌كنند آشناست؛ او ۱۵ سال است كه مي‌خواند و طرفداران خاص خودش را دارد اما كم كنسرت مي‌گذارد و شايد سالي ۲ بار كنسرت بگذارد. اين‌بار از او پرسيديم كه چگونه خواننده شده و چرا در مقايسه با بسياري از خواننده‌ها كم‌كار است؟

حميد حامي، موسیقی و مانتوی کوتاه!
حميد حامي، موسیقی و مانتوی کوتاه!

فقط 5 درصد خواننده داريم

خواننده واقعي بودن شدني نيست، بودني است، من اصلا قصد نقد كردن كسي را ندارم اما باور كنيد ۸۰درصد خواننده‌هايي كه درحال حاضر مي‌خوانند نبايد بخوانند آن ۲۰درصدي كه باقي مي‌مانند درجات مختلفي بين ضعيف، خوب و عالي دارند يعني شايد فقط ۵درصد خواننده داريم اتفاق بدي كه اين سال‌هاي اخير در ايران افتاده اينكه فيلترهايي براي خواننده شدن وجود ندارد (البته مميزي‌هايي براي شعر وجود دارد.)


من را خواننده سينمايي مي‌دانند

قبل از اين‌كه شروع كنم به حرفه‌اي خواندن با پيام میرجعفري كه هم محله‌اي‌مان بود آشنا شدم، او نوازنده پيانو بود و الان هم در ارمنستان مشغول تحصیل موسیقی است. او در آن دوره مرا با رضا اردلان آشنا كرد، ايشان در سينما صدابردار و صداگذار هستند و همين آشنايي باعث شد من قطعه با صداي بي‌صدا و... را درسال 73 بخوانم كه در يك مجموعه تصويري که نمی‌دانم پخش ‌شد یا نه استفاده شد. بعد از ‌آن هم رفتم سربازي و در آنجا با برادرزاده علي‌ شاه‌حاتمي، كارگردان آشنا شدم كه ايشان هم مرا به فريبرز لاچيني معرفي كردند ولي اولين كاري كه به صورت حرفه‌اي خواندم براي فيلمي به نام «فال‌گير» كه آهنگسازش علي راست‌گفتار بود. بعد براي فيلم «جواني» خواندم كه در آلبوم «قبيله عشق» ترانه‌هايش موجود است. چون من با خواندن تيتراژ كارم را شروع كردم خيلي‌ها من را خواننده سينمايي مي‌شناسند. تلويزيون كه مال ما نيست و اصولا فقط چند نفر انگشت‌شمار هستند كه تمام تيتراژها را مي‌خوانند؛ تلويزيون بهترين رسانه براي عرضه محصولات موسيقي است، وقتي چندبار يك قطعه به گوش بيننده برسد اگر خوب باشد حتما نام خواننده آن در ذهن ثبت مي‌شود. حتي بعضي از سريال‌ها ضعيف هستند اما خواننده تيتراژ آن آن‌قدر كارش خوب است كه ترانه‌اش مورد استقبال همه قرار مي‌گيرد. خوشبختانه در سينما چون آهنگسازها مي‌دانند كه كارشان براي زمان طولاني ثبت مي‌‌شود اجازه نمي‌دهند كارشان با صداي يك خواننده ضعيف خراب شود و خوشبختانه من توانسته‌ام تيتراژ فيلم‌هاي خوبي را بخوانم مثل قطعه «دلم گرفت» با آهنگسازي بابك بيات، «غزل» با آهنگسازي ناصر چشم‌آذر و...


خیلی تلاش کردم تا حرفه‌اي شوم

از بچگي، درست يادم نمي‌آيد چه سني خواندن و موسيقي را بيشتر از باقي هنرها دوست داشتم. آن زمان موسيقي مثل الان آزاد نبود و تهيه كردن ساز كار بسيار دشواري بودو مردم به خاطر شرايط جنگ بيشتر به فكر اين بودند كه آسايش و امنيت خانواده‌شان را تامين كنند و وقتي براي موسيقي نداشتند. در سنين نوجواني كم‌كم شروع كردم به خواندن، آن زمان كم‌كم ساز و آواز آزاد شده بود، من هم دست‌و‌پا شكسته هم مي‌خواندم هم به دنبال ياد گرفتن ساز بودم. برايم آرزو بود كه در آينده خواننده شوم،‌ شايد هم مي‌دانستم كه اين اتفاق مي‌افتد. براي رسيدن به آرزويم به هرچيزي چنگ مي‌زدم مثلا شروع كردم آهنگ‌هاي سنتي گوش دادن و آن‌ها را مي‌خواندم با اين‌كه مي‌دانستم حنجره و صداي من مناسب آهنگ‌هاي سنتي نيست. بالاخره دريكي از استوديوهاي تلويزيون تست دادم و يكي از كارهاي آقاي ناظري را خواندم.


بهترين كنسرت عمرم

اولين كنسرت زنده‌ام با اركستر در مراسمي در سال 78 بود كه من به همراه حميدخندان و حميد طالب‌زاده این برنامه را اجرا كرديم. آن موقع اركستر من همه بچه‌هاي شمال بودند كه بعدها همگي از نوازنده‌هاي بزرگي شدند، آن زمان آن‌ها همه نوجوان بودند. يادم نمي‌آيد كه در اجراي اولم استرس داشته باشم شايد ترسم از ديدن مردم بود اما ترس از خواندن نداشتم چون خيلي تمرين مي‌كردم. اجراي دومم بهار سال 79 بود كه همراه با ناصر عبداللهي در سالن همايش‌هاي دانشگاه كيش رفتم، آهنگساز آلبوم اول من آقاي چراغعلي بود كه آنجا همراهم بودند. دومين كنسرتم هم دوباره با ناصر عبداللهي، ماني رهنما و آرتين شاه‌وران در شيراز بود كه تجربه خيلي خوبي بود و بعد از آن كنسرت‌ها ادامه پيدا كرد.

اولين كنسرتي كه قرار شد به تنهايي در تهران اجرا كنم را به خوبي به ياد دارم، دوست داشتم اين كنسرت با يك اركستر بزرگ و بدون مشكل برگزار شود به خاطر همين 2 سال تمام انرژي‌ام را براي اين‌كار گذاشتم و با بهنام ابطحي و محمد رضا عقیلی و يكسري از نوازنده‌ها تمرين كرديم و به سختي مجوز گرفتيم تا بالاخره اين كنسرت در كاخ سعدآباد برگزار شد؛ اين بهترين كنسرت من در زندگي‌ام بود و در 4 روز 7 هزار بليت فروخته شد.


هرچه مد شود، پسنديده شود

مردم ما متاسفانه خيلي بدسليقه شده‌اند اين اتفاق تنها در موسيقي نيفتاده حتي در لباس پوشيدن، فيلم ديدن و... مي‌توان اين سليقه را ديد، هرچه مد مي‌شود به دنبال آن مي‌روند مثلا اگر مانتوي كوتاه مد مي‌شود همه كوتاه مي‌پوشند يعني كسي خودش سليقه‌اي ندارد كه از آن استفاده كند؟! در موسيقي هم همين‌طور شده، در ماشين هركسي كه مي‌نشيني فقط ترانه خواننده‌هاي غیرحرفه‌ای را مي‌شنوي كه در بدترین شرایط و به صورت مبتدي و بدون رعایت قوانین موسیقی و صدابرداری و آهنگسازی و ترانه سرایی و ... و در اتاق خواب خانه شان ضبط كرده‌اند. در اين فضاي بد موسيقي ايران كه همه تقريبا موسيقي غيرمتفكر توليد مي‌كنند شايد فقط ۵درصد از خواننده‌ها اين‌طوري نمي‌خوانند چون فكر مي‌كنند لا اقل به شعور خودشان توهین می شود.


كارهايم در گاوصندوق است

كليپ و داشتن تصوير 95درصد در كار يك خواننده تاثير دارد، من واقعا دلم مي‌خواهد كليپ داشته باشم و آن را پخش كنم، با داشتن يك ويدئو‌كليپ خوب حتي اگر 2ماه هم از يك شبكه خوب پخش شود يك خواننده مي‌تواند براي هميشه شناخته شود. اما وقتي يك خواننده خوب باشي بهترين موزيك را هم داشته باشي اما اين صدا و آهنگ شنيده نشود چه فايده‌اي دارد؟ تفاوت من با خواننده‌اي كه كليپ دارد دقيقا مثل اين است كه من نشسته‌ام در خانه و كارهايم را در گاوصندوق گذاشته‌ام ولي آن‌ها به صرف داشتن تصوير همه‌جا شناخته شده‌اند.


بيراهه نرفته‌ام

در برنامه پارك ملت يكي از دوستان گفته بود كه حامي از خودش تعريف كرده و بقيه را رد مي‌كند. اصلا اين‌طور نيست و من ادعايي در خواندن ندارم اما حالا ممكن است بخوانم و خودم را با اين آقاياني كه اصلا معلوم نيست شعرشان چيست و آن‌ها از كجا آمده‌اند مقايسه نمي‌كنم. وقتي خواننده‌هاي واقعي كشورهاي ديگر را نگاه مي‌كنم مي‌بينم ما اصلا حرفي براي گفتن نداريم اما در اين فضاي بد موسيقي كشورمان ادعا مي‌كنم كه تا حالا بعد از ۱۵‌سال كاركردن بيراهه نرفته‌ام و درست كار كرده‌ام. من خيلي‌اوقات كارهاي خودم را هم رد كرده و به پشت سرم نگاه مي‌كنم و اشتباهاتم را در آلبوم‌هايم مي‌بينم. در فضايي كه حرفي براي گفتن ندارد، دعوا نكنيم كه كي خوب است، كي بد.


خواننده‌هايي كه با آمبولانس اين طرف و آن طرف مي‌روند

با پول همه كار مي‌شود كرد، مي‌شود بازيگر شد، كارگردان شد، گالري عكس و نقاشي گذاشت و مي‌توان خواننده هم شد به‌خصوص در ايران و در دوره‌اي كه تنها شرط خواننده شدن قدرت تكلم است. من وقتي خواستم اولين آلبومم را ضبط كنم قدرت مالي نداشتم چون پدرم وقتي 19‌ساله بودم فوت كرد و من روي پاي خودم ايستادم و هيچ‌گونه سرمايه‌اي به من تزريق نشد و براي 2 آلبوم اولم دستمزد نگرفتم و از جيب خودم هزينه كردم اما الان حدود 3-2 سال است كه وضعيت مالي‌ام بهتر شده. در صورتي‌كه بعضي از خواننده‌ها روزي 6-5 برنامه در جاهاي مختلف دارند و براي رفت‌و‌آمد آمبولانس اجاره مي‌كنند كه از خط ويژه حركت كنند! شايد ما 5درصدي كه اين كارها را نمي‌كنيم تاجر نيستيم و بازاري فكر نمي‌كنيم. من نهايتا سالي 2 كنسرت مي‌گذارم چون آن حمايت‌هاي عجيب و غريب و آنچنانی را ندارم!.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

حميد حامي، موسیقی و مانتوی کوتاه!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sadaf

      Eshghe maniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

    • الهام

      صداش حرف نداره عاشقشم

    • setare

      امیدوارم همیشه موفق باشی چون صدات و کارات واقعاً تکه...
      در ضمن لطفاً در مورد کنسرت های حمید حامی بیشتر اطلاع رسانی کنید

    • عماد

      یه دونه ای حامی.......دردونه ای حامی

    • دانش

      خواننده خوبي هستيد اما بعد از احسان خواجه اميري

      پاسخ ها

      • حمید2

        با شما موافقم

    • mahdieh

      sedaye aghaye hamii 1 doone bashe...man chand sale ke tarafdare khodeshoon va karashoon hastam..omidvaram hamiishe movafagh bashan..

    • الهام

      صدای عالی سلفژ عالی پرستیژ عالی

    • sama

      سلام من عاشق صدا و ترانه های حامی هستم هر وقت و بی وقت به ترانه هاش گوش می دهم و آروم می گیرم

    • mahla

      تو بهترین خاطره من در شب یلداهای زندگیم بودی(هتل پارس کرمان)
      حمید حامی اولین نقطه مشترک بین منو همسرم بود.
      به امید روزی که آلبوم جدیدت با شعرهای زیبای بابک صحرایی بیرون بیاد. و ما عاشقانه گوش بدیم.

    • ali

      هنر برای چیه؟
      برای تعالی روح!
      من اینو تو آهنگای آقای حامی پیدا کردم
      و امیدوارم بتونم راه درستی رو تو خوانندگی و هنر پیدا کنم.

    • somayeh arzi

      salam be hamid reza hamisharif omidvaram hamishe haletan khob bashad va betonin bara ma iranian tarane bekhonin man kheyli shomaro dost daram asheghe sedaton hastam az 13 salegi be ahangaton gosh midam maman va khaharam doseton daran har roz be taranehaton gosh midim man vagti be taranehaton gosh midam kheyli arom misham to nojavoni shomaro shenakhtam az in babat kheyli khoshhalam va eftekhar mikonam ke khanandei mesle shoma darim kheyli dos daram shomaro az nazdik bebinam khoshhal mishim be tabriz tashrif biarin montazerim to konsert shomaro bebinim ba tashakor.somayeh az tabriz

    • ساناز

      واقعا تمام حرفای حامی درسته
      حامی بی نظیره

    • hasan

      بعد از چندين سال تجربه ي زندگي كردن در ايران و گوش دادن آهنگهاي مختلف از خوانندگان داخل كشور و بعد از چندين سال ترانه سرايي حالا به اين نتيجه رسيده ام در ايران دو نفر در خوانندگي بهترينن و بالاتر از سطح ايران..........ماني رهنما-حميد حامي

    • هلىا

      حامى جان
      تو چسم من همىشه اسمونى.............
      تو فوق العاده هستى.

    • خاکستردریا

      سلام باتشکر:‏ آقای حامی ‏
شمارو
      به خداسپردم انشاءلله همیشه سلامت
      باشید
      یاعلی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج