۱۲۲۹۱۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

کوچ گردشگران خارجی از «خیابان ویلا»

گردشگران خارجی که چند ماهی است به گفته متولیان دولتی آمار ورود آنها به ایران زیاد شده برای خرید صنایع دستی به خیابان ویلا نمی آیند. در این خیابان فروشگاههای صنایع دستی زیادی وجود دارد اما فروشندگان این کالاها می گویند مدتی است که گردشگران خارجی دیگر به این خیابان نمی‌آیند درحالیکه همیشه آنها و دستگاههای دولتی مشتری دائم ما بودند.

خبرگزاری مهر: کالاهای صنایع دستی نرخ بالایی دارند به همین علت مردم کمتر به سراغ آنها می روند این را می توان در مغازه های خیابان استاد نجات الهی هم دید. کالاهایی که اگرچه زحمت زیادی برای تهیه آن کشیده شده ولی نرخ بالای آنها باعث شده تا فروشندگان این کالاها در خیابانی که مملو از صنایع دستی است بیکار باشند و تنها مشتری آنها دستگاههای دولتی باشند که به دنبال کالای ارزان و انبوه هستند. کالاهایی که باید به جای هدایای صنایع دستی به کارکنان برگزیده مراسم و همایش های خود داده شود.

خیابان ویلا یا همان استاد نجات اللهی را بیشتر ایرانی ها با صنایع دستی اش می شناسند و البته اگر کسی به چم و خم بازارهای صنایع دستی آشنا باشد نام میدان ولیعصر هم برای خرید این کالاها معروف بود آن هم تا وقتی که فروشگاه بزرگ صنایع دستی این میدان را به بهانه انتقال به استان اصفهان تعطیل نکرده بودند پس از آن بازار تهران است که بخشی از آن به فروش صنایع دستی تعلق دارد. در این میان صنایع دستی بازار تهران از صنایع دستی فروشگاههای خیابان ویلا ارزان تر است.

در خیابان ویلا اگر یک ساعت خاتم متوسط به نرخ صد هزار تومان فروخته شود می توان همان ساعت را از بازار تهران ۷۵ هزار تومان خرید. قاب های مسی و نقره نیز با متوسط ۲۵ درصد اختلاف قیمت در بازار تهران ارزان تر از هر کجاست.

کفش هایی که با یک ابتکارحدید با گلیم دوخته شده اند نیز اگر حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان نرخ داشته باشند بازار تهران همین کفش را ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان می فروشد. شاید به همین علت است که مدیر فروشگاه یاس در خیابان استاد نجات اللهی به خبرنگار مهر می گوید: اجاره مغازه در ویلا گران است و برای جبران آن ناچاریم نرخ کالاهای صنایع دستی را بالا ببریم بنابراین دستمزد گران هنرمندان، وجود واسطه ها و فروشنده ها باعث شده تا نرخ واقعی کالاها بسیار پایین تر از کالایی باشد که به دست خریدار می رسد.

وی ادامه داد: البته مصرف کنندگان هم با یکدیگر متفاوت هستند، برخی از همکارانم در همین خیابان اگر گردشگر خارجی ببینند سعی می کنند کالای مورد نظرش را دو برابر قیمت نیز بفروشند و همین موضوع در چند سال اخیر باعث شده تا افرادی که بیشتر به ایران می آیند متوجه چنین رفتارهایی شوند و دیگر مشتری خیابان ویلا نباشند.

اکنون با وجود اینکه متولیان گردشگری اعلام کرده اند در روزهای پس از انتخابات دولت یازدهم میزان ورود گردشگر خارجی به ایران بیشتر شده اما به قول فروشندگان کالای صنایع دستی این گردشگران دیگر به خیابان ویلا برای خرید صنایع دستی نمی روند. آنچنان که رضا سیاحی نیز گفته های همکارش را تایید می کند و می گوید: تا همین سال گذشته که گردشگران خارجی کمتری به ایران می آمد، بیشتر مشتری داشتیم و شاهد حضور گردشگران اروپایی هم بودیم هر چند کم . اما اکنون همان گردشگران هم از این خیابان رفته اند نمی دانیم کجا. شاید به بازار شاید هم دیگر آنها صنایع دستی ایرانی را به عنوان سوغات با خود نمی برند.

کالا نرخ
جاجیم طرح جدید ريال ۱۴۰,۰۰۰
رو تختی ۴۰ تکه
ريال 6,580,000
بشقاب سرامیک ريال 704,000
کاشی هفت رنگ ريال 224,000
تابلوی تذهیب ريال 840,000
دیوان حافظ متوسط ريال 352,800
کیف اداری ريال 6,020,000
کفش حصیری ريال 120,000
تخته نرد خاتم ریال 10000000
جعبه خاتم بزرگ ريال 13,188,000
ساعت خاتم هشت گوش ريال 2,450,000
تابلوی معرق کوچک ريال 2,352,000
رومیزی طرح ژورنال تافته ترمه ريال 5,824,000
شال روسری ریشه دار ریال 600000

او ادامه می دهد: گردشگران خارجی مشتری خاتم و میناکاری های اصفهان هستند و پس از آن گلیم هم مشتری خود را دارد هر چند که زیورآلات هم از محبوبیت زیادی برخوردار است اما شیشه های سنتی هم به مذاق گردشگران خوش می آید اگر بسته بندی نادرست آنها ذوق خریدار را کور نکند.

سیاحی می گوید: شیشه های سنتی که با هزار زحمت توسط هنرمندان طراحی و ساخته شده، را لابلای کاغذ و روزنامه می پیچیم و آن را کارتن قرار داده و به گردشگر خارجی می دهیم چون هنوز برایشان بسته بندی مناسبی طراحی نشده است. ولی کارهای مینای اصقهان مانند گلدان های میناکاری شده توانسته اند به خوبی در جعبه های شیشه ای بشینند و بسیاری از افراد هم این کالاها را با همان بسته بندی زیبایی که دارند می خرند.

او می گوید: وقتی به گردشگران خارجی کالایی را با بسته بندی مناسبش نشان می دادیم گاهی بسته بندی را بیشتر از خود کالا دوست داشت. به همین علت فروشندگان نرخ جداگانه ای برای بسته بندی در نظر می گیرند و در برخی از مواقع همان بسته بندی یک کالای جدا محسوب می شود.

سیاحی می گوید: در چند سال اخیر رفتاری با گرشگران خارجی کرده ایم که آنها را از خیابان ویلا فراری داده ایم و اکنون نشسته ایم ببینیم کی این خیل عظیم گردشگران به ویلا می رسند! درحالی که وقتی در هر دو مغازه یک گردشگر حضور داشت آنقدر به آنها نرخ متفاوتی برای یک کالا دادیم که آنها هم متوجه کلاه گذاشتن برسرشان شدند و به ویلا نیامدند.

در بیشتر مواقع گردشگران خارجی را راهنمایان تورهای گردشگری به فروشگاههای صنایع دستی هدایت می کنند آنها هم معمولا اماکنی را انتخاب خواهند کرد که تنوع محصول برای خرید گردشگر زیاد باشد به همین علت راهنمایان گردشگری خیابان ویلا را برای خرید سوغات گردشگران خارجی انتخاب می کنند. در این باره، رضا عسگری از راهنمایان گردشگری استان تهران می گوید: برخی از راهنمایان از کنار هدایت تور گردشگر خارجی به یک فروشگاه هدیه ای از مغازه دار دریافت می کنند ولی وقتی گردشگر خودش با فروشگاههای صنایع دستی آشنا می شود و با نرخ گذاری های متفاوت رو به رو می شود دیگر نه به راهنما اعتماد می کند و نه به فروشندگان کالاها.

وی ادامه می‌دهد: تا الان بارها به گردشگران پیشنهاد داده ام که برای خرید به خیابان ویلا بروند ولی آنها تمایلی نشان نداده اند آنها صنایع دستی می خرند اما از کارگاههای صنایع دستی سنتی در شهرهای یزد و اصفهان. تنها برخی از آنها اگر در زمان برگشت خریدی انجام نداده باشند ممکن است به فروشگاههای تهران بروند وگرنه ترجیح می دهند از همان پیرمردی خرید کنند که درحال تهیه زیلوست و یا زنی که گیوه می دوزد.

معاون صنایع دستی در یکی از نشست های خبری خود وعده داد که نرخ کالاهای صنایع دستی قابل عرضه در نمایشگاه بین المللی تهران یک سان می شود و دو گروه ارزیاب این نرخ گذاری ها را بررسی می کنند. شاید بهتر بود این یکسان سازی نرخ ها در بازارهای تهران هم انجام شود تا گردشگران خارجی رغبت پیدا کنند به فروشگاههای صنایع دستی تهران هم بروند. گردشگرانی که ایران منتظر ورود تعداد بیشتری از آنهاست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج