۱۲۳۹۸۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

توضیح درباره تفکیک جنسیتی در شهرداری

شورای معاونان شهرداری تهران ۲۷اردیبهشت‌ در صورتجلسه‌ای حکم عدم به‌کارگیری زنان در پست‌های مسوول‌دفتر، منشی و تایپیست را در شهرداری صادر کرد؛ صورتجلسه‌ای که دوماه پس از تصویب و در حالی که در شهرداری‌های مناطق درحال اجرا بود به رسانه‌ها راه یافت و با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد.

روزنامه شرق: شورای معاونان شهرداری تهران ۲۷اردیبهشت‌ در صورتجلسه‌ای حکم عدم به‌کارگیری زنان در پست‌های مسوول‌دفتر، منشی و تایپیست را در شهرداری صادر کرد؛ صورتجلسه‌ای که دوماه پس از تصویب و در حالی که در شهرداری‌های مناطق درحال اجرا بود به رسانه‌ها راه یافت و با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد.

در حالی‌که شهیندخت ملاوردی، معاونت زنان ریاست‌جمهوری در گفت‌وگویی با ایرنا از پیگیری این مصوبه خبر داده بود، «معصومه آباد» عضو شورای شهر با حمایت را از این صورتجلسه، از پیشنهاددادن آن به دولت سخن می‌گوید. «آباد» با حمایت از بخش‌های مختلف صورتجلسه فوق، آن را در راستای رفاه حال زنان دانسته و می‌گوید: «همه زنان مسوول‌دفتر و منشی و تایپیست در شهرداری که از سمت خود کنار گذاشته شده‌اند ترفیع‌رتبه یافته‌اند» اما توضیح نمی‌دهد به‌عنوان مثال یک تایپیست زن چگونه ترفیع می‌یابد. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شرق» با «آباد» را می‌خوانید:

‌نظر شما درباره عدم به‌کارگیری زنان در پست‌هایی نظیر مسوول‌دفتر، تایپیست و منشی در شهرداری طبق صورتجلسه‌ای که اخیرا رسانه‌ای شده، چیست؟

من کاملا با این صورتجلسه موافقم چراکه رابطه رییس با منشی و مسوول‌دفتر رابطه آمرانه است و درست نیست منشی و مسوول‌دفتر زن باشد. جهت رفاه حال خانم‌ها این تصمیم گرفته شده است؛ تا چون خانم‌ها در واقع از امتیازی که بقیه کارکنان برخوردار بودند برخوردار شوند و بتوانند با اتمام ساعت کار به منزل بروند و ساعت پایان کارشان مشخص باشد، عنوان شد که آقایان از سهمیه خانم‌ها برای مسوول‌دفتر یا منشی استفاده کنند و منشی‌های سابق یک رتبه بالاتر از جایگاهی که کار می‌کردند، ارتقا پیدا کردند. به‌طورکلی تایپیست‌هایی که حوزه مدیران کار می‌کردند و مسوول‌دفترها و منشی‌ها یک رتبه جایگاهشان ارتقا پیدا کرد.

‌به چه جایگاهی رسیدند؟

هر کس هر جایگاهی بود یک رتبه ارتقا پیدا کرد.

‌یعنی خبری از اخراج نیست؟

اصلا اخراج نداشتیم.

‌برای رفاه حال خانم‌ها یعنی چی؟

آقایان مدیر تا ساعت ۹ تا۱۰شب سرکار هستند و مسوول‌دفترشان هم باید تا این ساعت سرکار باشد. اما این ساعت کاری برای زنان زیاد است.

‌شاید توانش را داشته باشند؟

اینکه توانش را داشته باشند با اینکه مسوولی که آقا هست خانم را مجبور کند که بماند فرق می‌کند. کاری که الزام می‌کنند و اختیاری نیست که بگویند آنکه توانش را دارد بماند آن‌کس که ندارد خیر؛ تکلیفی است که محیط کار برایش الزام می‌کند.

مسوول‌دفتر، منشی و تایپیست باید تا هر ساعتی که مدیرش اجبار می‌کند بماند. برای رفاه حال خانم‌ها این پیشنهاد داده شد و خیلی زنان طومارهای بسیار زیادی فرستادند، از من تشکر کردند و حتی پیشنهاد دادیم در دولت هم چنین اتفاقی بیفتد.

اما متاسفانه گاهی بد تفسیر می‌شود که اینها را اخراج کردند اما اخراج نشدند بلکه رتبه‌های حرفه‌ای و شغلی‌شان افزایش پیدا کرد و جایگاهشان ارتقا یافت.

‌به کدام بخش از دولت این پیشنهاد را ارایه کردید؟

نهاد تصمیم‌گیر شهرداری به ارکان دولتی پیشنهاد داد. ارکان دولتی که جای مشخصی نیست، همه سازمان‌ها را دربر می‌گیرد. همه خانم‌ها که منشی و مسوول‌دفتر نیستند. برای آقایان هم همین‌طور است خانم‌هایی مدیر آنها هستند آنها هم منشی و مسوول‌دفتر مرد دارند این درحالی است که رابطه رییس و مرئوس یک جنس خاصی دارد.

در آن صورتجلسه،‌ بندی بود که براساس آن محل استقرار خانم‌‌ها و آقایان جدا شود، در واقع تفکیک جنسیتی در شهرداری. آیا شما با این موافق هستید؟

بله موافقم. چون خانم‌ها راحت‌تر می‌شوند. هرچه فضای خانم‌ها را اختصاصی‌تر کنی راحت‌تر می‌توانند فعالیت کنند. تعبیر بد از این موضوع نکنید. با همجنس خودت باشی بهتر کار می‌کنی.

‌آیا این موضوع در دست اقدام است؟ عملی می‌شود؟

بله، در حال فراهم‌کردن بستر هستند و قطعا عملی می‌شود.

‌این تفکیک چه دلایلی دارد؟

محسنات زیادی دارد. خانم‌ها راحت‌تر به کار خود ادامه می‌دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج