۱۲۴۲۸۳
۵۰۳۷
۵۰۳۷
پ

همه چیز درباره ستاره هتل‌ها

اگر قصد سفر به شهر یا کشوری را داشته باشید ترجیح می دهید در کجا اقامت کنید؟ از تفاوت‌های هر یک از محل‌های اقامتی خود چه می‌دانید؟ نظرتان درباره ۵ ستاره یا ۲ ستاره چیست؟

بازار خبر: همراه با شروع فصل تعطیلات و آغاز سفرهای تابستانی، یکی از مهم‌ترین مواردی که خانواده‌ها در حین سفر باید به آن توجه داشته باشند، تأمین اقامتگاه موردنظر در مقصد سفر است.

همه ما اطلاعات مختصری درباره هتل‌ها و انواع آن‌ها داریم؛ چراکه یقیناً برای یک‌بار هم که شده است در حین سفر در این مکان‌ها اقامت کرده و از خدمات آن‌ها بهره‌مند شده‌ایم.

با این حال، شاید این پرسش برای شما بارها پیش آمده باشد که اصطلاحاتی که آژانس‌های مسافرتی درباره هتل‌ها به کار می‌برند چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ برای مثال تفاوت هتل‌ها با متل‌ها و یا هتل‌آپارتمان با هتل پانسیون در چیست؟

در این گزارش سعی شده است تا به شرح مختصر از مهم‌ترین نکاتی که در حین سفر و انتخاب اقامتگاه مناسب موردنیاز است بپردازیم.

همه چیز درباره ستاره هتل‌ها

هتل

این واژه برگرفته از یک اصطلاح فرانسوی به معنای میزبان بوده که در تعریف کلی عبارت است از نوعی مکان مسکونی اجاره‌ای که معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود.

هتل‌ها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به‌حساب می‌آیند و بیشتر مورداستفادهٔ مسافران و گردشگران خارجی قرار می‌گیرند.

این اقامتگاه‌ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق هم خواهد رسید. ضمن اینکه برخی هتل‌ها برای جذب مسافر بیشتر خود را به امکانات جانبی همچون رستوران، استخر، شنا، کافی‌شاپ و سالن اجتماعات مجهز کرده‌اند.

متل

بی‌شک همه ما تعریفی از این نوع واژه در ذهن داریم که این تعریف برمی‌گردد به فیلم‌های گنگستری و مکان‌هایی که با این اسم در خارج از شهر قرار گرفته شده است.

متل تلفیقی است از دو واژه Motor و Hotel و اساساً ماهیت بین‌راهی داشته و معمولاً خارج از شهرها قرار دارد. در تعریف متل می‌توان گفت که هتلی است که در آن مسافران می‌توانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو را مقابل درب اتاق خود پارک نمایند.

به‌طورکلی و در ساده‌ترین تعریف، آنچه باعث می‌شود تا متل از هتل متمایز شود، نبود لابی در متل‌ها است. چراکه میهمانان به‌مجرد وارد شدن به متل بدون نیاز به پیاده شدن کلید اتاق خود را از رسپشن دریافت نموده و مستقیماً به سمت اتاق خود رانندگی کنند.

هتل پانسیون

پانسیون‌ها معمولاً در شهر واقع شده است و در آن‌ها تعدادی اتاق، سالن غذاخوری، کتابخانه و سالن مطالعه و حتی اتاق تلویزیون تهیه شده است.

لازم به ذکر است از آنجایی که سالن غذاخوری پانسیون‌ها تنها مختص به ساکنان همان پانسیون است، برای صرف غذا پذیرای مشتریانی خارج از پانسیون نخواهند بود.

هتل پانسیون‌ها برخلاف هتل‌ها و متل‌های کشور علاوه بر قوانین خاصی که دارند، اتاق‌ها را به‌صورت ماهیانه یا سالانه اجاره می‌دهند.

هتل‌ آپارتمان

همان‌طور که از نام آن‌ها برمی‌آید، این نوع مکان‌ها بیش از آنکه شبیه به هتل و مشمول قوانین سخت‌گیرانه آن‌ها باشند، بیشتر شبیه آپارتمان هستند.

با این تفاوت که پخت‌وپز بر عهده خود مسافر بوده و مسافر هر زمان که اراده کند می‌تواند مکان موردنظر را تخلیه کند.

معمولاً قیمت آن‌ها از هتل‌های هم‌ردیف پایین‌تر است و مسافرینی که در آن اقامت می‌گزینند آن را به‌مثابه خانه خود می‌انگارند تا هرچه را که از ملزومات زندگی آپارتمان‌نشینی است د ر این مکان فراهم کنند.

ریزورت هتل

منظور این اقامتگاه‌ها، اماکنی است که به‌منظور استراحت مسافرین در کنار سواحل و چشمه‌های آب‌معدنی قرار داده شده است.

ستارهٔ هتل‌ها به چه معناست؟

بی‌شک با اقامت یک‌روزه در هتل‌ها و حتی با یک گشت‌وگذار در سایت هتل‌ها درخواهید یافت که قیمت هتل‌ها در طیفی قرار می‌گیرد که چندان شباهتی به هم ندارد.

این ستاره‌ها تعریفی برای نوع و تنوع خدمات هر یک از هتل‌ها بوده و در سیستم شناسایی بین‌المللی هم این ستاره‌ها هستند که مدنظر قرار می‌گیرند.

به‌طوری‌که گفته می‌شود هتل‌های ۵ ستاره از نظر سیستم خدمت‌رسانی بهتر از هتل‌های ۴ ستاره بوده و هتل‌های ۴ ستاره هم به‌مراتب بهتر از هتل‌های ۲ یا ۳ ستاره هستند.

ستاره و درجه هتل‌ها بر اساس کیفیت خدمات، تجهیزات مناسب، آموزش پرسنلی، رعایت موازین بهداشتی، فضاها و امکانات ساختمانی و تأسیساتی و همچنین غذا تعیین می‌شود و بدیهی است هر نقصانی در بخش‌های یادشده در هتل می‌تواند در تقلیل درجه هتل مؤثر باشد.

با این حال شاهدیم که در برخی مواقع کیفیت و خدمات ارائه‌شده از سوی هتل‌ها با درجه و ستارهٔ آن‌ها تناسب ندارد که این خود حاکی از دادن نشانه‌های قلابی بر سر در هتل‌ها است.

هتل ۲ ستاره

تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات این هتل‌ها است و ارائه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

خانه‌داری بسیار خوب، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاق‌ها، مبلمان باکیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارائه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات‌رسانی به اتاق‌ها، ورودی هتل با ظرفیت مناسب، تخت‌هایی با اندازه معمولی و بزرگ‌تر، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسه‌های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش‌دیده و لاندری و روم سرویس.

هتل ۳ ستاره

در هتل ۳ ستاره خدمات به‌طور کامل ارائه و به‌طور شایسته مدیریت می‌شود، این نوع هتل‌ها دارای چشم‌انداز زیبا و امکانات گسترده‌اند. ارائه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

نظافت و خانه‌داری و نگهداری عالی، هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب، فضای پذیرش فعال ۲۴ ساعته، اتاق‌های بزرگ و راحت، بدون سروصدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و تزیینات، مبلمان باکیفیت، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی، اتاق‌های مفروش شده باکیفیت بالا و دارای تشک‌های عالی، ترموستات کنترل درجه دما، سرویس حمام زیبا که بعضی از آن‌ها دارای وسایل آرایشی، صابون و حوله باکیفیت عالی است. دارای سوییت اتاق لوکس و محدوده زمانی سرویس‌دهی اتاق‌ها گسترده است

وجود دو دستگاه تلفن در اتاق، یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن، سیستم بیدارباش، وجود بیش از یک رستوران در هتل با قابلیت ارائه سرویس در هر وعده غذایی، خدمات‌رسانی به اتاق‌ها، ورودی هتل با ظرفیت مناسب، تخت‌هایی با اندازه استاندارد، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسه‌های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون، پرسنل آموزش‌دیده و لاندری و روم سرویس. از دیگر خصوصیات این هتل‌ها است.

هتل ۴ ستاره

این هتل‌ها نه‌تنها باید کلیه خدمات لازم را ارائه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند. تأمین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان است، آن‌ها آموزش‌دیده، کارآمد و آگاه و مؤدب هستند. این هتل‌ها دارای امکانات متنوعی هستند. ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:

خانه‌داری و نگهداری فوق‌العاده از هتل، اتاق و فضای سبز، طراحی ساختمان به‌صورت خاص و جالب، هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب، فضاهای عمومی، آثار هنری، کیفیت بالای فرش و گل تازه، چشم‌انداز محیط طبیعی و فوق‌العاده، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش، رزرواسیون بسیار سریع و کارآمد، کارکنان متعهد با لباس متحدالشکل، وجود دربان، مدیریت متخصص، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع، خدمات‌رسانی عالی به اتاق‌ها، وجود اتاق‌های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزیین‌شده با کارهای هنری، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت‌های بزرگ و معمولی، سرویس‌دهی به‌صورت دو مرتبه در روز به اتاق‌ها، حمام بسیار تمیز با صابون وسایل آرایش و حوله، جعبه کمک‌های اولیه، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، یخچال در داخل، سیستم خشک‌کن دست، در اختیار قرار دادن لباس‌های راحت به میهمانان، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق‌خواب و سایر امکانات مثل حمل‌ونقل، روزنامه رایگان و امکانات تفریحی برای میهمانان از قبیل استخر، سونا، زمین‌های بازی و ارائه خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات، پارک اتومبیل توسط مستخدم و غیره.

هتل ۵ ستاره

این نوع هتل‌ها در ردیف اول قرار دارند. قوانین و استاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته شود.

ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی موارد زیر است:

معماری و دکوراسیون زیبا و منحصربه‌فرد و مستمر، دارای بیش از ۱۰۰ اتاق، هال ورودی، اتاق میهمان، فضای عمومی‌ تزیین‌شده با کارهای هنری، مفروش شده باکیفیت بالا، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام، دارای نگهبان و سرویس ۲۴ ساعته، پرسنل آموزش‌دیده و متعهد، تزیین اتاق‌ها با استفاده از اشیای هنری، دارای ۳ تلفن (کنار تخت، روی میز و داخل حمام)، تمیز کردن اتاق به‌صورت دو مرتبه در روز، سرویس حمام زیبا و مدرن، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذادهی، امکانات رستوران جذاب، سرویس حمل‌ونقل، مغازه و فروشگاه پوشاک، یخچال در داخل اتاق‌ها با انواع نوشیدنی.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج