۱۲۴۶۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

آخرین نوسان قیمت مسکن در تهران

بار معاملاتي در بازار مسكن طي يك ماهي كه از فصل پاييز مي‌گذرد همچنان سنگين گزارش شده است.

بار معاملاتي در بازار مسكن طي يك ماهي كه از فصل پاييز مي‌گذرد همچنان سنگين گزارش شده است.

تحولات بازار املاك در مهرماه بر پيش‌بيني «رونق پاييزي معاملات مسكن» مهر تاييد زده و نشان مي‌دهد با پايان يافتن فصل تابستان، اگر چه مبادلات ملكي كاهش پيدا نكرده، اما براي متقاضيان مسكن، «پيش‌خريد» از «خريد» جذاب‌تر شده است كه سرمنشاي اين تحول «نوسان قيمت مسكن در تهران» مي‌تواند باشد.

گزارش مقدماتي سامانه رهگيري‌ معاملات مسكن در اين باره حاكي است: در مهرماه كل معاملات مسكن در تهران ۱۳ درصد نسبت به شهريور افزايش پيدا كرده؛ در حالي كه حجم خريد واحدمسكوني طي اين مدت در مقايسه با مهرماه سال گذشته، ۵/۱۲درصد كاهش يافته است.

افت خريد‌وفروش مسكن در يك‌ماه اخير، ناشي از ورود تقاضاي مصرفي به بازار پيش‌فروش‌ بوده، به طوري كه حجم پيش‌خريد آپارتمان با رشد ۲۰درصدي مواجه شده است.

در شروع پاييز همزمان با گرم شدن بازار پيش‌خريد مسكن، بازار اجاره‌نشيني نيز از تب‌وتاب نيفتاده و حجم معاملات اجاره آپارتمان در تهران كماكان در سطح معاملات شهريور و حدود ۵/۱ برابر معاملات مهر۸۹ گزارش شده است.

در آخرين ماه از تابستان سال جاري حدود ۳ هزار قرارداد اجاره در بنگاه‌هاي مسكن شهر تهران ثبت شده بود، اما در مهرماه امسال ۳ هزار و ۳۰۰ فقره معامله اجاره در اين كلانشهر انجام شد اين در حالي است كه سال گذشته در اولين ماه پاييز نقل‌وانتقال اجاره‌نشين‌ها در حدود ۲ هزار معامله بوده است.

تحليلگران بازار مسكن در بيان علت كاهش اقبال به خريد مسكن در پاييز امسال _ به‌رغم رونق در ساير معاملات_ به افزايش قيمت مسكن در طول ماه‌هاي اخير اشاره مي‌كنند كه به اعتقاد آنها باعث شده بودجه مالي خريداران در حد پيش‌خريد آپارتمان كفايت كند.

آنچه اين تحليل را تقويت مي‌كند رشد معاملات اجاره در فصل پاييز برخلاف سال‌هاي گذشته است كه بخشي از اين معاملات توسط انصراف‌دهندگان از خريد مسكن انجام شده و بخشي ديگر توسط مستاجراني كه خودشان را از التهاب تابستاني اجاره‌بها در امان گذاشته بودند، رقم زده‌ شده است.

در حال حاضر خريد‌وفروش مسكن در تهران نسبت به تابستان هنوز افت محسوسي پيدا نكرده، اما در مقايسه با پاييز سال گذشته، كاهش چشمگيري داشته است كه به جاي آن، پيش‌خريد رو به افزايش گذاشته است.

براي ماه‌هاي پيش‌رو در صورتي كه نرخ رشد قيمت مسكن از نرخ تورم فراتر رود، پيش‌بيني مي‌شود حجم خريد مسكن در تهران دوباره افت كند و اين بار حتي مسير رو به رشد پيش‌خريدها نيز تغيير پيدا كند.

براساس اطلاعات سامانه رهگيري معاملات مسكن، در مهرماه امسال ۱۸ هزار فقره انواع معامله ملكي در تهران شامل خريد‌وفروش، اجاره و پيش‌خريد به ثبت رسيده كه در مقايسه با ۱۶ هزار فقره معامله مربوط به شهريورماه، رشد ۱۳ درصدي در بازار مسكن تهران حاصل شده است.

در مهرماه سال‌جاري از ۱۸ هزار فقره معامله ملكي، ۱۴ هزار فقره خريد‌وفروش، ۳ هزار فقره نقل‌وانتقال اجاره و ۶۰۰ فقره معامله پيش‌خريد انجام شده است كه اين نوع معاملات در مقايسه با مهر سال گذشته به ترتيب ۵/۱۲ درصد كاهش، ۵۰ درصد افزايش و ۲۰ درصد افزايش پيدا كرده است.

در سه ماه تابستان امسال پيش‌خريد مسكن در تهران بين ۴۰۰ تا حداكثر ۵۰۰ فقره معامله در نوسان بوده‌است.

همچنين از مقايسه فصل به فصل بازار مسكن حاكي است: خريد واحد مسكوني در تهران در ابتداي پاييز امسال ۵/۱۲ درصد نسبت به ابتداي تابستان سال جاري افت كرده است؛ به طوري كه در تيرماه ۱۶ هزار فقره معامله خريد آپارتمان در پايتخت به ثبت رسيده بود كه اين حجم در مهرماه به ۱۴ هزار معامله كاهش پيدا كرد. اين در حالي است كه بازار در بخش اجاره تفاوت محسوسي با ابتداي تابستان نكرده است.

قيمت مسكن و اجاره‌بها

گزارش‌هاي مستند از نحوه نوسان قيمت مسكن در تهران حكايت از تداوم رشد خفيف قيمت دارد به طوري كه بعد از رشد ۵/۷ درصدي متوسط قيمت آپارتمان در بهار امسال -رشد نقطه‌ به نقطه يا مقايسه بهار۸۹ با بهار۹۰ - و همچنين افزايش ۶/۸ درصدي در ابتداي تابستان، اين مسير در اواخر تابستان و همچنين اول پاييز نيز ادامه‌دار بوده است.

بعد از آنكه ميانگين قيمت آپارتمان مسكوني در تهران طي فصل بهار۹۰ به رقم يك ميليون و ۹۲۰ هزار تومان به ازاي هر مترمربع رسيد، اين نرخ در فصل تابستان به يك ميليون و ۹۵۲ هزار تومان نزديك شد كه به اين ترتيب نرخ رشد فصلي قيمت مسكن در تهران در تابستان ۲درصد بوده است.

اين در حالي است كه تورم فصلي در همين مدت بيشتر(حدود۳درصد) گزارش شده است كه به اين ترتيب، رشد قيمت مسكن در پايتخت چون هنوز از تورم عمومي فراتر نرفته، نمي‌توان براي آن از واژه «جهش» استفاده كرد.

همچنين قيمت مسكن در تهران طي تابستان امسال در مقايسه با تابستان سال گذشته - مقايسه نقطه به نقطه- ۱۲ درصد افزايش پيدا كرده است كه البته اين نرخ رشد نيز پايين‌تر از تورم نقطه‌به‌نقطه در همين مدت بوده است.

براساس آخرين گزارش به دست آمده، ميانگين قيمت هر متر واحدمسكوني در شهر تهران در مهرماه سال جاري يك ميليون و ۹۹۶ هزار تومان بوده است كه در مقايسه با شهريورماه ۵/۰ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

آخرین نوسان قیمت مسکن در تهران


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج