۱۲۵۲۷۷
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

در نشست «فرشته‌ها با هم می‌آیند» مطرح شد

عاشقانه یک "طلبه" جذاب‌تر از عشق‌های کافی‌شاپی

«در قصه فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» نوعی عشق متفاوت یا لطیفی دیده می‌شود. در حالیکه ما تاکنون بیشتر عشق‌های کافی‌شاپی را روی پرده سینما دیده‌ایم»...

خبرگزاری ایسنا: «در قصه فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» نوعی عشق متفاوت یا لطیفی دیده می‌شود. در حالیکه ما تاکنون بیشتر عشق‌های کافی‌شاپی را روی پرده سینما دیده‌ایم» و قطعا «عاشقانه زندگی یک طلبه سینمایی‌تر از عاشقانه‌های دختر و پسری.»

«فرشته‌ها با هم می‌آیند» فیلمی بود که در جشنواره فجر سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و توانست به عنوان یک فیلم خانوادگی با بازی خوب «نازنین بیاتی» و «جواد عزتی» در نقش یک زوج عاشق، خود را به مخاطب معرفی کند؛ زوجی که این‌بار کمی نامتعارف تصویر شده‌اند: جواد عزتی یک روحانی جوان خانواده‌دوست و مهربان است که همسرش (نازنین بیاتی) در اوج مشکلات اقتصادی، سه‌قلو به دنیا آورده است!

عاشقانه یک "طلبه" جذاب‌تر از عشق‌های کافی‌شاپی

منوچهر محمدی (تهیه‌کننده)، حامد محمدی (کارگردان) جواد عزتی (بازیگر) و مهیار علیزاده (آهنگساز) دست‌اندرکاران فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» که قرار است از فردا ( اول مرداد ماه) و در اکران عید فطر سینماهای تهران و شهرستان‌ها به نمایش درآیند، در ایسنا حاضر شدند و درباره فیلم سخن گفتند.

توجه سینما به عشق‌های کافی‌شاپی و دختر و پسری

در این نشست، حامد محمدی که سابقه نویسندگی فیلم‌نامه «طلا و مس» را داشته است، درباره اینکه بعضی‌ها می‌گویند حال و هوای «فرشته‌ها با هم می‌آیند» کمی شبیه آن فیلم است، مطرح کرد: معتقد نیستم که «فرشته‌ها با هم می‌آیند» ادامه «طلا و مس» است اما این جنس فیلم‌هایی مانند «طلا و مس»، «بوسیدن روی ماه» و «حوض نقاشی» در پرداختن به موضوع خانواده و عشق حال و هوایی دارند که شبیه هم هستند.

عاشقانه یک "طلبه" جذاب‌تر از عشق‌های کافی‌شاپی

وی در عین حال یادآور شد: به هر حال من نویسنده «طلا و مس» بودم. اگر نویسنده «طلا و مس» و «فرشته‌ها با هم می‌آیند» دو نفر متفاوت بودند، این شباهت حال و هوا می‌توانست به نوعی یک انتقاد محسوب شود. اما من سهم خودم را در «طلا و مس» سهم زیادی می‌دانم و در عین حال اصلا به بحث کپی بودن فیلم معتقد نیستم.

کارگردان «فرشته‌ها با هم می‌آیند» درباره وجه تشابه فیلمش با «طلا و مس» و «حوض نقاشی» گفت: در قصه «فرشته‌ها با هم می‌آیند» نوعی عشق متفاوت یا لطیفی دیده می‌شود. ما تاکنون بیشتر عشق‌های کافی‌شاپی را روی پرده سینما دیده‌ایم اما این سبک از عشق که دو نفر ازدواج کرده‌اند و هر لحظه زندگی‌شان، شاهد عشق جدید آن‌ها نسبت به هم باشد را خیلی کمتر دیده‌ایم.

طلبه ما دست به یقه می‌شود

حامد محمدی (پسر منوچهر محمدی) که اولین تجربه کارگردانی‌اش را پشت سر گذاشته است، درباره روحانی فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» بیان کرد: از نظر من روحانی «فرشته‌ها...» با روحانی «طلا و مس» کاملا متفاوت است و اتفاقا در خلقیات متضاد هستند. جواد عزتی در نقش روحانی «فرشته‌ها...» دست به یقه هم می‌شود اما بهروز شعیبی در نقش روحانی «طلا و مس» خیلی آرام است.

عاشقانه یک "طلبه" جذاب‌تر از عشق‌های کافی‌شاپی

وی درباره اینکه بسیاری ایفای نقش طلبه توسط جواد عزتی در «فرشته‌ها...» را ادامه‌ی نقش او در فیلم «طلا و مس» می‌بینند، افزود: ما از اول نقش را برای جواد عزتی نوشتیم. اگر می‌خواستم از نقدهایی که به من می‌شود فاصله بگیرم، باید از اول جواد عزتی را حذف می‌کردم. چون می‌گفتند ممکن است شبیه «طلا و مس» باشد اما این‌کار را نکردم و اصرار داشتم که او این نقش را بازی کند و حتی بعضی تشابه‌ها به عمد بوده است.

بعضی‌ها فرامتنی نقد می‌کنند

حامد محمدی که پس از ساختن «فرشته‌ها با هم می‌آیند» با نقدهای عده معدودی درباره همسو نبودن پیام داستانی فیلمش با سیاست افزایش جمعیتی روبرو شده بود، در این‌باره هم توضیح داد: سر «طلا و مس» هم همین بحث‌ها بود. گاهی نقد‌های محتوایی می‌دیدیم و گاهی هم بحث‌های فرامتنی می‌شد که خنده‌دار بود. بعضی نقدها مثل این بود که مثلا یک عده می‌گفتند، بچه‌های فیلم نباید «تام و جری» ببینند چون تام و جری برای تهیه‌کننده صهیونیست است، پس این فیلم طرفدار صهیونیست است و... .

عاشقانه یک "طلبه" جذاب‌تر از عشق‌های کافی‌شاپی

کارگردان «فرشته‌ها با هم می‌آیند» افزود: مشکل بعضی نقدها با «فرشته‌ها...» هم از همین جنس است. در حالیکه عمق فیلم می‌گوید که بچه بیشتر، بهتر است، گرچه روند فیلم به گونه‌ای‌ست که می‌گوید بزرگ‌کردن سه بچه مخصوصا برای زوجی که دست تنها هستند، سخت است. من علاقه‌ای به شعاری مطرح کردن مسائل ندارم و معتقدم اگر بخواهیم هرچیزی در یک فیلم را نشانه‌گذاری کنیم، لذت فیلم دیدن از دست می‌رود.

منوچهر محمدی: زندگی عاشقانه یک طلبه قشنگ‌تر از عاشقانه دختر و پسری است

منوچهر محمدی تهیه‌کننده در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گویا او فقط جرات دارد که زندگی روحانیون را به قاب سینما بیاورد، گفت: بینندگان ما در سینمای ایران پس از انقلاب، با ورود به حریم خصوصی زندگی مواجه بودند اما آشنایی با زندگی یک روحانی نداشتند چون به این مقوله وارد نشده بودیم. شاید از این منظر «طلا و مس» نخستین فیلم در این حوزه بود.

عاشقانه یک "طلبه" جذاب‌تر از عشق‌های کافی‌شاپی

وی درباره «فرشته‌ها با هم می‌آیند» خاطرنشان کرد: برای ما به عنوان تیم سازنده، عاشقانه‌ای که در «در فرشته‌ها با هم می‌آیند» وجود دارد، مهم‌تر از چیزهای دیگر بود. حالا این که این عاشقانه درباره زندگی یک طلبه باشد، هم سخت‌تر است، هم قشنگ‌تر و هم سینمایی‌تر از عاشقانه‌های دختر و پسری. ما در فیلم نشان می‌دهیم که همسر یک طلبه هم می‌تواند ویار کند؛ مگر نمی‌کند؟!

فقط به منوچهر محمدی اجازه ساخت فیلم را درباره روحانیت می‌دهند؟

این تهیه‌کننده سینما که در کارنامه کاری‌اش تهیه‌کنندگی فیلم‌های «مارمولک»، «زیر نور ماه»، «طلا و مس»، «فرشته‌ها...» را دارد درباره اینکه آیا فقط او اجازه ساخت چنین فیلم‌هایی را دارد؟ و اینکه دلیل علاقمندی‌اش به این حوزه چیست؟، گفت: نمی‌توان به این سوال پاسخ سینمایی داد. فکر می‌کنم وقتی شما روی نکته‌ای در اجتماع انگشت می‌گذاری و آن را مطرح می‌کنی، می‌توانی به عنوان هنرمند امیدوار باشی که در آن نکته‌ی مطرح شده به وضعیت مطلوب برسی.

وی ادامه داد: شاید وقتی موضوعی را در یک سه‌گانه تصویر می‌شود (مانند نوعی از عشق در سه فیلم طلا و مس، حوض نقاشی و فرشته‌ها...)، گویی انگار می‌خواهی از منظری موضوعی را طرح کنی تا حق مطلب ادا شود و به بار بنشیند.

عاشقانه یک "طلبه" جذاب‌تر از عشق‌های کافی‌شاپی

محمدی سپس درباره پرداختن به موضوع روحانیت در سینما خاطرنشان کرد: این یکی از حلقه‌های مفقوده سینمای ماست که نتوانستیم بین سینما و روحانیت ارتباط برقرار کنیم که اگر می‌شد، این گسل یا علائم گسلی که وجود دارد، راحت‌تر قابل حل بود. گرچه طبیعی است که بگویم کار سینما، کار سختی است و کار در حوزه روحانیت هم سخت است. می‌توان نسبت به موضوع بی‌تفاوت بود و هزینه‌ای هم نداد.

وی درباره اینکه همیشه فیلم‌هایش با موضوع روحانیت مورد استقبال قرار گرفته است گفت: «طلا و مس» در قم با استقبال مواجه شد. «مارمولک» هم در زمان خودش و دو سه ماه بعد از اکران فیلم، با استقبال عجیب و غریبی در قم روبرو شد.

جواد عزتی: به جای لباس افراد، به شخصیت‌شان نگاه می‌کنم

جواد عزتی که خیلی‌ها او را با ایفای نقش‌های طنز در فیلم‌های مختلف و مخصوصا «بابا اِتی‌» قهوه تلخ می‌شناسند، درباره «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و ایفای نقش یک طلبه جوان که در اوج مشکلات اقتصادی سه‌قلو‌دار شده است با خنده گفت: «سه نوزاد فیلم را رسما ۴۵ روز در طول فیلمبرداری بزرگ کردیم؛ سر فیلمبرداری حمام‌شان کردیم، خواباندیم‌شان و خیلی کارهای دیگر!»

او درباره‌ی تجربه بازی در نقش یک روحانی با توجه به اینکه این تجربه را در «طلا و مس » و سریال «دودکش» داشته است، تصریح کرد: من روحانیت را یک تیپ نمی‌بینم که مشخصه خاصی داشته باشند. کاراکتر و شخصیت هر روحانی با هم متفاوت است حتی اگر در یکسری رفتارها تشابه وجود داشته باشد. من بیشتر به جای لباس، به شخصیت او نگاه می‌کنم. روحانی قصه ما یک فرد خانواده دوست، مهربان، پر شر و شور و... است.

عاشقانه یک "طلبه" جذاب‌تر از عشق‌های کافی‌شاپی

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لحن طنز روحانی فیلم، حاصل فیلمنامه «فرشته‌ها...» است یا کار خودش، توضیح داد: من کمی کلمه طنز را برای خیلی از کارهایم، مخصوصا در چند سال گذشته به کار نمی‌برم اما همیشه سعی کرده‌ام بدون اینکه به کاراکتر ضربه بخورد، کمی شیرینی را در نقشم داشته باشم. در «فرشته‌ها...» هم این شیرینی دیده می‌شود.

جواد عزتی: ۴۵ روز رسما چند نوزاد را بزرگ کردیم!

جواد عزتی در بخش دیگری از سخنانش خاطرات جالبی را از همبازی بودن با سه نوزاد در «فرشته‌ها با هم می‌آیند» بیان کرد و در این‌باره گفت: کار با نوزاد سخت است. ما چهار نوزاد آفیش می‌کردیم که اگر یکی‌شان خیلی شورش کرد، بتوانیم از دیگری استفاده کنیم. حتی در صحنه بیمارستان، دو نوزاد دیگر هم به جمع ما اضافه شد.

وی افزود: دوتا از آن سه نوزاد خیلی شیطان بودند اما خیلی خوب توانستیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. سر فیلمبرداری هم حمام‌شان کردیم، خواباندیم‌شان و به عبارتی رسما ۴۵ روز آن‌ها را بزرگ کردیم!

منوچهر محمدی: سفارش‌پذیر نیستم

در ادامه نشست ایسنا با سازندگان فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، خبرنگار ایسنا درباره همکاری با حوزه هنری پس از حواشی دو، سه سال قبل و ساخت فیلم‌هایی که مسئولان حوزه آن‌ها را فیلم‌های پاک و مخصوص خانواده می‌دانند، از منوچهر محمدی پرسید.

این تهیه‌کننده با تاکید بر اینکه موضوع فیلم، سفارش حوزه هنری نیست، پاسخ داد: من آدم سفارش‌پذیر به معنای اینکه سفارش بگیرم، نیستم. ممکن است نظرم با یک اعتقاد و پارادایمی همسو شود، مانند اینکه با هر پارادایمی در حمایت از مردم غزه همسو می‌شوم اما این بدان معنا نیست که برایم مناسبات سیاسی و ... مهم است.

وی تاکید کرد: من به عنوان یک شخص، نگران افزایش آمار طلاق، سقط جنین، اختلافات خانوادگی، پیری جمعیت و... هستم. به عنوان کسی که درس جامعه‌شناسی خوانده می‌گویم که نگران وضعیت جمعیت ۳۰ سال دیگر کشور هستم. گرچه قبول دارم که جامعه ما زیادی فرزندسالار شده‌ و شرایط نگهداری و بزرگ کردن بچه‌ها سخت شده است اما این به معنای بچه‌دار نشدن زوج‌های جوان نیست که در شکل بدترش به نگه‌داشتن سگ و گربه ختم می‌شود.

عاشقانه یک "طلبه" جذاب‌تر از عشق‌های کافی‌شاپی

تهیه‌کننده «بوسیدن روی ماه»، «حوض نقاشی» و «طلا و مس» با تاکید بر اینکه «سینما باید توصیه کند نه اینکه دستور بدهد» افزود: الان در جوامع غربی می‌بینیم که موضوعی مثل محیط زیست از نظریه‌ها شروع شد، به تصویر درآمد و حالا هم برایش قانون وجود دارد و هم فرهنگ‌سازی شده است. در موضوعات اجتماعی که به عنوان دغدغه‌ام به آن‌ها اشاره کردم هم به چنین روندی معتقدم. چون ما مسئول وزارت بهداشت و نماینده مجلس نیستم اما فکر می‌کنم به عنوان یک فیلمساز در قبال بعضی مسائل وظیفه دارم.

محمدی همچنین درباره شیوه مشارکت حوزه هنری در ساخت «فرشته‌ها با هم می‌آیند» هم توضیح داد: حوزه هنری بی‌میل نبود که مالکیت ۱۰۰ درصد فیلم را داشته باشد اما چون کار اول «حامد» بود ترجیح دادیم که ۶۰ درصد فیلم را خودمان سرمایه‌گذاری کنیم.

از فضای اکران «فرشته‌ها...» راضی هستیم

«فرشته‌ها با هم می‌آیند» ابتدا قرار بود در اکران عید نوروز روی پرده برود که این امکان فراهم نشد و اکنون در اکران عید فطر که یکی دیگر از اکران‌های خوب سال است به نمایش در آمده است.

تهیه‌کننده این فیلم در پایان سخنانش درباره وضعیت اکران «فرشته‌ها...» بیان کرد: به شخصه فصل طلایی را رد نمی‌کنم اما تایید هم نمی‌کنم. فکر می‌کنم شرایط اکران رابطه مستقیمی با حال عمومی جامعه و فیلمی که اکران شده است، دارد. اگر حال عمومی جامعه مثل آرامش خیال و بودجه خانوار در وضعیت مناسبی باشد و فیلم‌های ما هم اندکی جذاب‌تر از آنچه هست باشند، همه فصل‌های اکران، طلایی خواهد بود. البته طبیعی است که فاکتورهایی مثل فصل تعطیلی مدارس و... هم مهم است اما نه آنقدر.

منوچهر محمدی خاطرنشان کرد: در کل از فضایی که فیلم در آن قرار است،اکران شود، راضی هستیم. امیدوارم فضای رقابتی سالم و خوبی وجود داشته باشد. قرار است «فرشته‌ها...» به طور همزمان در بیشتر شهرستان‌ها اکران شود چون با دیجیتال شدن سینما، خیلی مشکل‌ها برای اکران فیلم حتی در شهرهای کم جمعیت دیگر وجود ندارد.

مهیار علیزاده آهنگساز فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» که خیلی‌ها او را با آهنگسازی مجموعه موسیقی «حریق خزان» می‌شناسند، هم مهمان دیگر ایسنا بود.

عاشقانه یک "طلبه" جذاب‌تر از عشق‌های کافی‌شاپی

آلبوم «حریق خزان» رابط آشنایی با مهیار علیزاده بود

حامد محمدی درباره همکاری با مهیار علیزاده به عنوان آهنگساز فیلمش که در عرصه موسیقی مطرح است و همکاریش در یک فیلم بیان کرد: ما خیلی سخت ایشان را پیدا کردیم ضمن آنکه شرایط ساخت فیلم اول را داشتم که باید بودجه‌اش کم می‌بود. زمان پیش تولید فیلم، آلبوم موسیقی «حریق خزان» (با صدای علیرضا قربانی) منتشر شده بود و به شدت به آن علاقه‌مند بودم. به دوستان دستیار گفتم ببینید می‌توانید ایشان را پیدا کنید یا نه. آن‌موقع حتی شرکت آلمانی‌ که ایشان با آن‌ها کار می‌کرد هم شماره‌شان را به ما نداد و نهایتا توانستیم از طریق فیس‌بوک ارتباط بگیریم و به صورت ایمیلی و تلفنی حرف می‌زدیم.

علیزاده: موسیقی سینمای ایران، موسیقی خوبی نیست

مهیار علیزاده که بیشتر در خارج از کشور به سر می‌برد و نخستین تجربه آهنگسازی برای یک فیلم را پشت‌سر در گذاشته است، در‌ این‌باره گفت: من در کارهایم چه در سینما و چه در موسیقی، دنبال تجربه نو نیستم. اکثر موسیقی‌های من، بیشتر موسیقی معناگراست تا یک موسیقی جدی.

او درباره ورود به عرصه موسیقی فیلم نیز بیان کرد: فکر می‌کنم هر موزیسینی دوست داشته باشد سینما را تجربه کند. حالا ممکن است بعضی‌ها جراتش را داشته باشند و بعضی‌ها خیر. یا بعضی‌ها اقبالش را پیدا می‌کنند و بعضی‌ها خیر. من هم جراتش را داشتم و هم اقبالش را.

این موزیسین در ادامه درباره جایگاه موسیقی سینمای ایران اظهار کرد: موسیقی سینمای ایران، موسیقی خوبی نیست. وقتی به موسیقی هالیوود یا موسیقی سینمای فرانسه نگاه می‌کنم، می‌بینم تفاوت خیلی زیاد است.

آهنگساز مجموعه «حریق خزان» که سال گذشته با صدای علیرضا قربانی منتشر و با استقبال زیادی روبرو شد، سپس درباره عدم اقبال مخاطبان ایران از موسیقی فیلم گفت: داشتم با یکی از ناشران صحبت می‌کردم که می‌گفت کمترین فروش آلبوم موسیقی مربوط به موزیک فیلم است. در خارج از کشور وقتی یک فیلم می‌خواهد اکران شود، اول موزیک آن منتشر شده و مردم با آن آشنا می‌شود. از او پرسیدم که سی‌دی‌ موسیقی فیلم‌هایی که یک سال بعد از اکران عمومی آن فیلم منتشر می‌شود، چقدر می‌فروشد؟ که پاسخ داد: احتمالا ۱۰۰۰ عدد! درحالی که موسیقی پاپ و... بیش از ۱۰۰ هزار نسخه می‌فروشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج