جاباما
۱۲۵۴۶۸
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

تقاضای ایرانی ها نگهداری مار پیتون در منزل!

حیوانات خانگی که تا دیروز به سگ و گربه‌های کوچک محدود می‌شد امروز حیوانات وحشی همچون مار و ببر را هم شامل می‌شود و به غیر از عرضه کنندگان دارای مجوز از سازمان دامپزشکی، افرادی هستند که انواع حیوانات را کنار خیابان‌ها به صورت کاملا غیر بهداشتی عرضه می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: حیوانات خانگی که تا دیروز به سگ و گربه‌های کوچک محدود می‌شد امروز حیوانات وحشی همچون مار و ببر را هم شامل می‌شود و به غیر از عرضه کنندگان دارای مجوز از سازمان دامپزشکی، افرادی هستند که انواع حیوانات را کنار خیابان‌ها به صورت کاملا غیر بهداشتی عرضه می‌کنند.

که به گفته سازمان دامپزشکی هنوز قانون جامعی برای نگهداری و عرضه این حیوانات وجود ندارد و این سازمان برای برخورد با فروشندگان غیر مجاز به همکاری دستگاه‌های مرتبط مانند شهرداری‌ها، نیروهای انتظامی، سازمان حفاظت محیط زیست و ... که در سطح شهر وظیفه‌مند هستند، نیاز دارد.

حیوانات خانگی از نظر تنوع و تعدد طی دو دهه گذشته تا کنون آنقدر در کشور رایج شده‌ که در هر شهری بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و عرضه‌کنندگان حیوانات و ملزومات زندگی‌ آن‌ها به یکی از شغل‌های پردرآمد تبدیل شده است اما از آنجاکه چندان جدی گرفته نشده‌اند نه آمار دقیقی از سرشماری جمعیتی آن‌ها موجود است و نه تنوع‌شان.

البته در گذشته سگ و گربه در گونه‌های مختلف به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شدند اما امروز حیوانات بسیاری از اهلی تا وحشی در سطح شهر به ویژه کلان‌شهرها عرضه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به سنجاب، همستر، میمون، قناری، طوطی، مرغ عشق، انواع مار، عقرب، رتیل، عقاب، شاهین، کوآلا و... اشاره کرد.

جالب‌تر اینکه علیرغم توسعه نگهداری و عرضه این حیوانات در کشور هنوز قانون جامعی برای مردم و ارگان‌های دولتی و غیردولتی وجود ندارد و در این شرایط ، دست‌فروشانی هستند که در کنار عرضه‌کنندگان مجوزدار بساطشان را کنار خیابان و ایستگاه‌های مترو پهن می‌کنند و حیواناتی که مشخص نیست از کجا جمع‌آوری کرده‌اند را به مردم می‌فروشند که البته این حیوانات مجهول‌الهویه می‌توانند انتقال‌دهنده بسیاری از بیماری‌های مشترک خطرناک در کشور باشند.

محسن مشکات - معاون سازمان دامپزشکی کشور - در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: خرید و فروش و نگهداری حیوانات خانگی در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک مساله پذیرفته شده در جامعه تعریف شده است و قوانین جامع و محکمی برای آن وجود دارد اما در ایران تاکنون نگاه جدی به این مساله نشده و در ابتدا نیز به دلیل آنکه از دید برخی این پدیده مذموم به شمار می‌رفته قانون جامعی برای آن تدوین نشده است.

وی افزود: در گذشته حیوانات غالب که در خانه‌ها نگهداری می‌شدند سگ و گربه بودند اما هم اکنون حیوانات بسیاری جزو حیوانات خانگی به شمار می‌روند که مردم از آن‌ها نگهداری می کنند و در سطح شهر هم عرضه می‌شود که می‌توان به مار پیتون، همستر، سنجاب، لاک پشت،‌ کوآلا، عقاب، شاهین، جغد و ... اشاره کرد.

معاون سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در گذشته که افراد حیوانات خانگی‌شان را در محیط خانه‌های ویلایی خود نگهداری می‌کردند می‌توانستند شرایط مشابهی برای زندگی آن حیوان با شرایط طبیعی فراهم کنند اما در حال حاضر که زندگی آپارتمانی به شیوه غالب زندگی تبدیل شده است نگهداری این حیوانات به غیر از داشتن مسائل بهداشتی و اجتماعی می‌تواند از نظر حقوق شهروندی نیز مورد توجه قرار گیرد. البته به نظر نمی‌رسد این حیوانات نیز در شرایط زندگی‌های آپارتمانی بتوانند به راحتی زندگی کنند؛ بنابراین منصفانه نیست که شرایط سختی را برای این حیوانات در آپارتمان‌های سطح شهر ایجاد کنیم.

مشکات اظهار کرد:‌ در سازمان جهانی بهداشت دام یکی از مسائل مهمی که همواره مورد پیگیری قرار دارد مساله رفاه حیوانات است که در اسلام نیز به عنوان حقوق حیوانات مورد تاکید قرار گرفته است.

هم‌افزایی کارشناسان و متولیان برای تدوین قانون جامع

وی تصریح کرد:‌ دستورالعمل‌های متعددی در سازمان دامپزشکی برای شیوه نگهداری، عرضه و فروش حیوانات خانگی وجود دارد که در حال حاضر بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، داروخانه‌ها و عرضه کنندگان حیوانات خانگی از طریق این دستورالعمل‌های مجوزهای لازم را از این سازمان دریافت می کنند اما تاکنون قانون جامعی برای نگهداری و عرضه حیوانات خانگی تدوین نشده است که به نظر می‌رسد برای تدوین چنین قانونی جامعی باید همه انجمن‌ها، ارگان‌های دولتی و کارشناسان دست به دست هم دهند تا بتوان همه ملزومات تدوین این قانون را فراهم کرد.

ضرورت بازنگری قوانین ۴۰ ساله سازمان دامپزشکی

معاون سازمان دامپزشکی گفت:‌ در قوانین سازمان دامپزشکی وظایف متعددی برای این سازمان تعریف شده است که البته تدوین این قوانین به حدود ۴۰ سال گذشته بازمی گردد و مسلما نیاز به بازنگری دارد چرا که در ماده اول آن تامین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، در ماده دوم تعریف انواع دام و در ماده سوم تعریف وظایف سازمان دامپزشکی نهفته است که باید با توجه به تغییر شرایط و سبک زندگی در کشور وظایف سازمان دامپزشکی نیز براساس این قوانین مورد بازنگری قرار گیرد.

مشکات اظهار کرد:‌ در حال حاضر به غیر از عرضه کنندگان دارای مجوز از سازمان دامپزشکی، افرادی هستند که انواع پرندگان و حیوانات خانگی را کنار خیابان‌ها به صورت کاملا غیر بهداشتی عرضه می کنند اما برای برخورد با آن‌ها به همکاری دستگاه‌های مرتبط مانند شهرداری‌ها، نیروهای انتظامی، سازمان حفاظت محیط زیست و ... که در سطح شهر وظیفه‌مند هستند، نیاز داریم.

درخواست برای واردات ببر و نگهداری در منزل!

وی افزود:‌ در گذشته حیوانات اهلی به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شد اما هم اکنون حیوانات وحشی بسیاری در سطح شهر به عنوان حیوانات خانگی عرضه می‌شوند.

به گفته معاون سازمان دامپزشکی ادامه داد: در یکی از مواردی جالب چند ماه گذشته شرکتی متقاضی واردات ببر از اسپانیا بود که با توجه به داشتن مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست نهایتا با واردات آن موافقت شد مشروط به این که این حیوان در باغ وحش نگهداری شود اما شرکت متقاضی مدعی بود که مشتری آن را دارد و کسانی هستند که در خانه‌های خود ببر هم نگهداری می‌کنند. البته نهایتا این ببر به باغ وحش استان قزوین منتقل شد.

به نظر می‌رسد حیوانات خانگی که در ایران عرضه و نگهداری‌شان توسعه بسیاری پیدا کرده است باید از نظر مسئولان جدی‌تر پیگری شود تا ضمن تدوین قانون جامعی از مسائل بهداشتی - قرنطینه‌ای، چگونگی عرضه و نگهداری آن‌ها مشخص شود تا برای مردم و حیوانات مشکل‌ساز نشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج