۱۲۵۷۴
۱۷ نظر
۵۲۴۲
۱۷ نظر
۵۲۴۲
پ

وقتی پول، متارکه و افسردگی و طلاق می آورد!

انشاء زناشویی: عشق بهتر است یا ثروت؟

نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد افرادی که اهل مادیات هستند نسبت به زوج های بی توجه به مال و منال، از ازدواج خود ناراضی ترند. درنتیجه پول دوستی ممکن است برای زندگی عاشقانه با همسرتان خوب نباشد.

نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد افرادی که اهل مادیات هستند نسبت به زوج های بی توجه به مال و منال، از ازدواج خود ناراضی ترند. درنتیجه پول دوستی ممکن است برای زندگی عاشقانه با همسرتان خوب نباشد.

جیسون کارول، استاد زندگی خانوادگی در دانشگاه بریگهام یانگ که به پژوهشی که درباره رابطه میان توجه زوج ها به مادیات و پایداری زندگی خانوادگی پرداخته است، می گوید: «این اثر در خانواده هایی با هر سطح درآمدی مشاهده می شود و حتی اگر یک فرد مادی با یک فرد هم عقیده خود ازدواج کند نیز از این اثر زیانبار در امان خواهد ماند. ناشادترین ازدواج ها آنهایی هستند که در آن دو همسر به شدت به مسایل مادی توجه کنند.»

انشاء زناشویی: عشق بهتر است یا ثروت؟

کارول ادامه می دهد: «تصور ما این بود که ناهماهنگی میان دو همسر از این لحاظ بیشتر از همه مشکل آفرین باشد، برای مثال در موردی که یک همسر اهل خرج کردن باشد و دیگری مال اندوز اما نتایج بررسی ها نشان داد زوج هایی که هر دو توجه زیادی به مادیات دارند، بیش از همه دچار مشکل و اختلاف می شوند.»

به گفته کارول، پژوهش های قبلی شواهد قاطعی در این باره به دست داده است که توجه به مادیات ممکن است برای افراد مساله ساز باشد.ب ررسی های متعدد نشان داده اند افراد اهل مادیات، نسبت به افراد بی توجه به مادیات، بیشتر مضطرب و افسرده هستند و احساس ناامنی بیشتری می کنند. پول دوستی بیشتر، با اختلافات خانوادگی ارتباط داده شده است، زیرا این گونه افراد معمولا نمی توانند تعادلی میان زندگی خانوادگی و کارشان ایجاد کنند.

کارول و همکارانش به این علت به بررسی رابطه توجه به مادیات و ازدواج پرداختند که پژوهش خاصی درباره چگونگی تاثیر نگرش همسران به پول و تاثیر این نگرش بر روابط آنها انجام نشده بود. دانشمندان در گذشته بیشتر به بررسی خود موقعیت مالی پرداخته بودند تا ارتباط مشکلات مالی با اختلافات زناشویی، اما کارول می گوید ممکن است افراد کاملا از لحاظ مالی وضعیت خوبی داشته باشند ولی درباره پول دچار نگرانی و اضطراب باشند. در این بررسی زوج ها پرسشنامه هایی را پر می کردند که در آن سوال هایی درباره رضایت از ازدواج، الگوهای تعارض، ارتباط با همسر، پایداری ازدواج و سایر عوامل پرسیده شده بود. آنها همچنین مخالفت یا موافقت شان را با عبارت «داشتن مال و منال زیاد هرگز بریا من مهم نبوده است» اعلام می کردند. افرادی که با این عبارت موافق بودند، در رده بی توجه به مادیات و افرادی که با آن موافق نبودند، در رده اهل مادیات قرار داده شدند.

انشاء زناشویی: عشق بهتر است یا ثروت؟

توجه به مادیات و ازدواج

۱۴ درصد ازدواج های مورد بررسی، بین دو فرد بی توجه به مادیات انجام شده بود. حدود ۱۱ درصد موارد، فقط زن به شدت اهل مادیات بود. در ۱۴ درصد موارد، زن و شوهر از لحاظ توجه به مادیات باهم توافق نداشتند اما وضعیت برعکس حالت قبلی بود. در ۲۰ درصد از زوج ها، هم زن و هم شوهر مادی بودند. بقیه زوج ها در وضعیت بینابینی قرار داشتند، یعنی نه کاملا اهل مادیات بودند و نه کاملا بی توجه به مادیات. به گفته کارول، ازدواج هایی که در آنها حداقل یکی از همسران اهل مادیات است، از همه لحاظ بدتر از ازدواج هایی است که هیچ کدام از همسران اهل مادیات نیستند (بدون توجه به اینکه مرد اهل مادیات باشد یا زن).

کارول می گوید: «زوج های بی توجه به مادیات حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در مواردی مانند رضایت از زندگی مشترک، پایداری ازدواج و میزان کمتر اختلاف، وضعیت بهتری داشتند.» کارول می گوید: «آنچه ما یافتیم الگویی کلی بود که براساس آن به نظر می رسد توجه به مادیات برلیا ازدواج زیانبار است. احتمالا این اثر را به بهترین وجه می توان اثری فرسایشی توصیف کرد. آنچه در همه این زمینه ها مشاهده کردیم، کاهش قابل توجه و معنادار رضایت از زندگی در زوج هایی بود که یکی از همسران یا هر دوی آنها اهل مادیات بودند.» البته اینکه ازدواج میان افراد ناهماهنگ کمترین رضایت را به دنبال داشته باشد؛ منطقی به نظر می رسد زیرا پیوند میان یک فرد غیرعادی و فردی مال اندوز، به نظر از همان اول باید مایه اختلاف شود اما به گفته کارول در این بررسی به چنین نتیجه ای نرسیده اند. او می گوید: «حتی در مواردی که زن و شوهر هر دو اهل مادیات هستند، به نظر می رسد یک عامل تشدیدکننده در ایجاد اختلافات وجود دارد و مشکلات پیچیده تر می شود.»

انشاء زناشویی: عشق بهتر است یا ثروت؟

مال دوستی اختلاف آفرین

در این تحقیق چگونگی اثر مخرب مال اندوزی بر ازدواج بررسی نشده بود اما کارول و همکارانش چند نظریه در این باره دارند. اولین نظریه این است که مال دوستی باعث می شود زن و شوهر تصمیم های اشتباه مالی بگیرند و بیشتر از آنچه باید خرج کنند، خودشان را به ورطه بدهکاری بیندازند و باعث ایجاد استرس در یکدیگر شوند. یک امکان دیگر، این است که افراد اهل مادیات به دلیل حرص و آز برای به دست آوردن مال و منال، زمان کمتری را به تحکیم روابطشان ختصاص می دهند. کارول می گوید: «آنها به اندازه زوج های بی توجه به مادیات برای روابط عاطفی شان اولویت قائل نیستند و به آن توجه نشان نمی دهند.» اما اگر عاشق همسرتان باشید و در عین حال بخواهید یک ماشین نوی لوکس هم داشته باشید، چه می توان کرد؟

کارول می گوید: «برای بیشتر افراد توجه به مادیات شکلی همه یا هیچ ندارد؛ مردم معتقدند می توانند جاه طلبی های مالی شان را دنبال کنند و در عین حال روابطشان را با همسرشان متحکم نگه دارند ولی ممکن است نفهمند که بلندپروازی های شان به افراد موردعلاقه شان آسیب می رساند.» به گفته کارول، در اغلب زوج ها کنار گذاشتن فرآیند فکری متوجه مادیات به بهبود زندگی مشترک کمک می کند. کارول می گوید: «به نظر من همه همسران باید با قدری تأمل، به مجموعه ارزش های شان توجه کنند و ببینند که واقعا چه چیزی در زندگی برایشان مهم است.» آیا واقعا باید اجازه دهیم بلندپروازی های مادی، مانع رسیدن ما به چیزهایی شود که ته دلمان برای ما اهمیت فوق العاده ای دارند؟

منبع: هفته نامه سلامت

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

انشاء زناشویی: عشق بهتر است یا ثروت؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • marmar

      آغا ، اجاظه؟
      ما کلی فکر کردیم... دیدیم که حمیشه میگن :
      شاید پول خوشبخطی نیاره ولی بی پولی حطما بدبخطی میاره....
      آغا ، طاضه،عشغ حای این دوره ظمونه عشغ نیثطن که....
      میدونین آغا، من اگه بذرگ شم و آشغ یکی شم،اگه به خواصطگاری ام جواب رد بده، کارایی که این بضرگ تر حا انجام میدن رو انجام نمیدم. (منذورم حمون مایه خترناکه اثت)
      میذارم اونی که دوثش دارم با حر کی میخواد عروصی کنه،چون دوصش دارم.
      آغا دنبال پیدا کردن غلت های انشام حم نباش. برو پی هرف.

      پاسخ ها

      • a friend

        باحال بود مرسی هنر مندیا
        بات موافقم ولی عشق در حقیقت زیباست فیلم علی سنتوری مصداق حرف شماست یادتونه گلشیفته داشت لب جوب با اون پسر پول داره راه میرفت چی میگفت!!

      • + -

        ناراحت نشیا مرمرجان. یه خورده چرتی
        منم هستم / با نظرات زیاد حال نمیکنم یعنی بدم میاد بعضی وقتها خوب میای
        من بیشتر نظرهای فاران و تبسم قبول دارم و چندتا دیگه این نظر شخصیمه امیدوارم ناراحت نشی

    • h

      بهتر است رفاهیات مردم را بیشتر کنند

    • mahsa

      به خدا اگه ثروت باشه عشق هم هست ، از قدیم گفتن گشنگی نکشیدی که عاشقی یادت بره...

      پاسخ ها

      • queen

        من موافق نیستم من زنی را می شناسم شوهرش خیلی پولداره خودش هم کارمنده اما بخاطر بچه هاش داره زندگی می کنه هر دو در کنار هم خوبه و به اندازه

    • nazy

      خیلی پول دوستین کمی هم به ارزش های انسانی وعشق اهمیت بدین!
      دوست عزیزالکی قسم نخور ثروت عشق نمیاره.عشقی که باثروت به وجود بیاد حقیقی نیست،درواقع توعاشق ثروتش میشی نه خودش!پس این عشق چه ارزشی میتونه داشته باشه؟

      پاسخ ها

      • somaye

        نازی جون بانظرتون موافقم

      • بدون نام

        منم عشقو قبول دارم اما ازوقتی فهمیدم نمیتونم بدستش بیارم چسبیدم به مادیات.چون دیگه هیچی واسم معنی نداره.

    • shima

      nashinidymigan goshnegi nakeshidy k asheghi yadet bere????????? b khoda raste ye zare pi poli bekeshi eshgh o asheghi az saret mipare

    • لیلی

      برای داشتن یک زندگی زناشویی موفق باید عشق و ثروت به اندازه متعادل باشه چون نبود هرکدوم از اینا باعث بروز مشکلاتی میشه که زندگی رو به کام زوجین تلخ میکنه!نه عشق و نه ثروت هیچکدوم به تنهایی خوشبختی نمیاره.

      پاسخ ها

      • queen

        excatly

    • یزُیطسش

      فقط عشق به هر قیمتی

    • نسترن

      من عشقو قبول دارم.اما ازوقتی که فهمیدم نمیتونم باعشق زندگی کنم و نمیتونم بدستش نمیارم چسبیدم به مادیات.چون زندگی واسم بی معنیه ودیگه مهم نیست که پول خوشبختم میکنه یا بدبخت

    • Ati

      هیچکس موافق ازدواجمون نیست چون ،هیچی نداره و سطح خونوادگیش پایینه،مهممرام و معرفت و مردونگیشه نه حرف مردم و مهم تر از همه اینه که پدرم گفته اگه ادامه بدم میکشتم...نمیدونم ...انقد میمونم که بشه...چون اعتقاد دارم هنوزم عشق حرف اولو میزنه

    • کوثر

      اگه هردوطرف عاشق باشن باهرکاستی می ساز ند
      سعی دبهترکردنش دارند

    • کوثر

      اگه هردوطرف عاشق باشن باهرکاستی می ساز ند
      سعی دبهترکردنش دارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج