۱۲۷۸۱۷
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

شکاف بین بلوغ جنسی و اجتماعی در ایران

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است: هر چقدر شناخت از مسائل جنسی بیشتر باشد جنبه‌های آسیبی کاهش می‌یابد زیرا بسیاری از آسیب‌های جنسی به دلیل محدودیت‌ها و نبود آگاهی لازم رخ می‌دهد.

ایسنا: عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است: هر چقدر شناخت از مسائل جنسی بیشتر باشد جنبه‌های آسیبی کاهش می‌یابد زیرا بسیاری از آسیب‌های جنسی به دلیل محدودیت‌ها و نبود آگاهی لازم رخ می‌دهد.

دکتر غلامرضا حسنی درمیان در گفت‌وگویی، معتقد است: پایین آمدن زمان بلوغ جنسی و بالا رفتن سن ازدواج در ایران موجب افزایش شکاف بین بلوغ جنسی و بلوغ اجتماعی در کشور شده است. وقتی امکان و شرایط ازدواج وجود ندارد باید سطح آگاهی‌های جنسی را در جامعه ارتقا داده شود تا شاهد اختلال در رفتار جنسی نباشیم و همین امر ضرورت آموزش مسائل جنسی را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: آموزش‌های جنسی به کودکان و نوجوانان باید صحیح و به هنگام باشد و با توجه به اینکه بلوغ در دختران زودتر از پسران رخ می‌دهد باید در آموزش‌های جنسی بین این دو گروه تمیز قائل شویم. در آغاز دوره بلوغ آموزش‌هایی لازم است که با توجه به شرایط سنی و موقعیتی فرد در اجتماع مثل حضور در شهر و یا روستا و اینکه آیا فرد با رسانه‌های جمعی در ارتباط است یا خیر، محتوای آموزش‌ها متفاوت است.

حسنی، تاثیر رسانه‌ها، والدین و همسالان را در آموزش جنسی کودکان و نوجوانان زیاد دانست و افزود: آموزش‌های جنسی باید کنترل شده و هدایت شده باشد تا منجر به آسیب دیدن فرد در حوزه نیازهای جنسی نشود و بهتر است این آموزش‌ها از طریق کانال‌های رسمی با اطلاعات دقیق ارائه شود و والدین نیز در چارچوب آموزه‌های فرهنگی آموزش‌ها را در این زمینه آغاز کنند تا آسیب‌های روحی و روانی بر فرد وارد نشود.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه تکامل سنی امری طبیعی است، اظهار کرد: با تکامل سن نیازهای مرتبط با آن نیز رشد می‌کند و این امر ضرورت تکمیل اطلاعات والدین در زمینه‌های جنسی را بیشتر می‌کند تا اطلاعات ناقص خود را با مراجعه به مشاوره و کانال‌های رسمی تکامل بخشند.

حسنی یادآور شد: علاوه بر اینکه آموزش جنسی یک ضرورت است، شرایط این آموزش باید در خانواده‌ها فراهم شود و والدین باید بدانند در هر جنس تفاوت‌ها و تمایزهایی است و نوع روابط جنسی باید براساس ویژگی‌ها آموزش داده شود تا آسیب‌های ناشی از لجام‌گسیختگی جنسی منجر به اختلال نشود و در کرامات انسانی و اعتماد به نفس افراد اختلال ایجاد نکند.

وی با بیان اینکه سرکوب و جلوگیری از آسیب‌های جنسی صدمات روحی و روانی جبران‌ناپذیری وارد می‌کند، تصریح کرد: سبک زندگی امروز و کسب اطلاع از مسائل جنسی توسط نوجوانان از شبکه‌های مجازی موجب بروز بلوغ زودرس جنسی در ایران شده است.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: آموزش‌ها و روابط جنسی برای کودکان و نوجوانان دارای حد و مرزی است که روابط خانواده‌ها و سبک زندگی در این امر اثرگذار است.

وی گفت: نیاز به آموزه‌های رابطه با جنس مخالف مثل بازی کردن در مهدکودک‌ها، بروز کرده و به تدریج رشد می‌کند به گونه‌ای که در نوجوانی نیازهای جنسی گسترده‌تر شده و در سنین جوانی بیشتر می‌شود.

حسنی تاکید کرد: سلامت رفتارهای جنسی و روابط جنسی منجر به دست‌یابی به روابط سالم می‌شود که آموزش مسائل جنسی تنها به معنای پرداختن به این روابط نیست بلکه به این معناست که ما در سایه این آموزش‌ها به دنبال جامعه‌ای سالم هستیم.

وی با اشاره به آثار مخرب ماهواره و شبکه‌های مجازی در اطلاع‌یابی از موارد جنسی یادآور شد: استفاده از این وسایل در حال حاضر اجتناب‌ناپذیر شده و در این میان تنها کاری که می‌توان انجام داد نشان دادن موارد مطلوب یا نامطلوب این وسایل با آموزش به فرزندان است.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید قدرت گزینش و انتخاب را به فرزندان آموزش دهیم تا آنان موارد مربوط به نیازهای واقعی و مطابق با سن خود را شناسایی و استفاده کنند.

وی تاکید کرد: آموزش عواقب ناشی از روابط پرخطر جنسی نیز باید تعریف شده و حد و مرزها برای نوجوانان و جوانان تفسیر شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بخدا قسم ميخورم ريشه ي اين قضيه فقط تو بي حجابي كه جوونا رو به فساد ميكشه و نوجوونا هم دچار بلوغ زودرس ميكنه...و همين طور ريشه بي حجابي و بي بند و باري هم در شبيخون فرهنگي و ماهواره ميبينم

    • کاربر

      این کاغذ پاره های تحریم چه کرده همه چیز را به هم ریخته داش محمود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج