جاباما
۱۲۸۲۷۵
۱۰ نظر
۵۰۹۹
۱۰ نظر
۵۰۹۹
پ

چرا بايد به پهلوي چپ بخوابيد، نه پهلوي راست

وقتی بی‌خوابی به سرتان می‌زند حداقل تکلیف خود را می‌دانید که قرار نیست امشب خواب خوب و راحتی داشته باشید اما مواقعی هم پیش می‌آید که خیلی راحت به خواب می‌روید ولی باز هم وقتي از خواب بیدار می‌شوید به شدت احساس خستگی، کوفتگی و گیجی می‌کنید.

چرا بايد به پهلوي چپ بخوابيد، نه پهلوي راست
مجله سیب سبز: وقتی بی‌خوابی به سرتان می‌زند حداقل تکلیف خود را می‌دانید که قرار نیست امشب خواب خوب و راحتی داشته باشید اما مواقعی هم پیش می‌آید که خیلی راحت به خواب می‌روید ولی باز هم وقتي از خواب بیدار می‌شوید به شدت احساس خستگی، کوفتگی و گیجی می‌کنید. عواملی وجود دارند که موقع خواب انرژی بدن‌تان را می‌گیرند. در این مقاله می‌خواهیم به 7 نشانه و عامل پنهانی در پشت این مشکل که اتفاقا شایع هم هست اشاره کنیم.

بايد به پهلوي چپ بخوابيد

1. وقتی بیدار می‌شوید سوزش سر دل دارید؟

اين نشانه چیست:

مزه بد در دهان هنگام بیدار شدن می‌تواند نشانه‌ای از ريفلاکس و برگشت اسید از معده به مری باشد. درواقع بیش از 25 درصد از افرادی که شب‌ها بدون هیچ دلیل مشخصی بد می‌خوابند از ريفلاکس رنج می‌برند اما از آنجایی که نشانه واضحی از سوزش سردل ندارند متوجه آن نمی‌شوند.

چگونه خواب را مختل می‌کند:

ريفلاکس باعث می‌شود بدن موقع خواب «نیمه بیدار» بماند؛ حتی اگر فرد نشانه‌ای از ريفلاکس حس نکند. این «ريفلاکس پنهانی» باعث می‌شود شب‌ها خواب مداوم نداشته باشید وقتی هم بیدار هستید مشکل گوارشی خاصی ندارید بنابراین نمی‌توانيد تشخیص دهید چرا بد خوابیده‌اید.

چرا بايد به پهلوي چپ بخوابيد، نه پهلوي راست

راه حل:

از درمان‌های معمول ريفلاکس استفاده کنید، حتی اگر سوزش سر دل ندارید. حداقل از ۲ ساعت قبل از خواب چیزی نخورید و برای شام از خوراکی‌های تحریک‌کننده اسید معده استفاده نکنید، ازجمله شکلات، سس‌های غلیظ، گوشت‌های چرب، غذاهای پرادویه، مرکبات و گوجه فرنگی. برخی پزشکان توصیه می‌کنند قبل از خواب آدامس بجوید چراکه آدامس ترشح بزاق را افزایش داده و از این طریق اسید معده را خنثی می‌کند. برخی داروها به خصوص آسپرین و مسکن‌ها برای معده و مری سنگین هستند، پس قبل از خواب آنها را مصرف نکنید.

مطالعات نشان داده‌اند خوابیدن به پهلوی چپ علائم را تخفیف می‌دهد و خوابیدن به پهلوی راست باعث تشدید آنها می‌شود زیرا وقتی به پهلوی راست می‌خوابید خروج اسید از مری بیشتر طول می‌کشد. طاق باز خوابیدن نیز باعث تشدید ریفلاکس می‌شود. پس در این وضعیت سعی کنید سر و شانه‌های‌تان را کمی بالاتر قرار دهید. کاهش وزن نیز در درمان ریفلاکس معجزه می‌کند! اگر هیچ کدام از این راه‌ها کارساز نبود، می‌توانید از داروهای ضد اسید در دسترس كه نياز به نسخه پزشك ندارند استفاده کنید.

نبايد شب‌ها سوپ و مایعات بخوريد

۲. شب‌ها مدام به دستشویی می‌روید؟!

نشانه چیست:

تحقیقات نشان می‌دهند ۶۵ درصد از میانسالان به دلیل شب ادراری نمی‌توانند خواب کافی داشته باشند. در حالت عادی بدن هنگام خواب سعی می‌کند ادرار را تغلیظ کند تا بتوانید ۶ تا ۸ ساعت خواب مداوم داشته باشید اما هرچه سن بالاتر می‌رود توانایی نگه داشتن ادرار برای ساعات طولانی کمتر می‌شود.

چگونه خواب را مختل می‌کند:

بسیاری از افراد بعد از اینکه از خواب بیدار می‌شوند و به دستشویی می‌روند دیگر نمی‌توانند بخوابند، به این ترتیب ساعت‌ها بیدار در تخت دراز می‌کشند. برخی افراد نیز کامل از خواب بیدار نمی‌شوند و همیشه در خواب و بیداری هستند زیرا بدن‌شان مدام درحال پیغام فرستادن برای دستشویی رفتن است.

راه حل:

حداقل ۳ ساعت قبل از خواب هیچ‌گونه مایعات و خوراکی‌های آب دار مثل سوپ و میوه مصرف نکنید. مصرف چای و قهوه را نیز کاهش دهید. قبل از رفتن به تختخواب حتما به دستشویی بروید. از نظر مشکلات مجاری ادرار نیز بررسی شوید. آقایان باید پروستات‌شان را هم بررسی کنند.

در خانم‌ها نیز مثانه بیش فعال، عفونت‌های مجاری ادراری، بی‌اختیاري ادرار و التهاب مثانه همگی از عوامل شایع مشکلات ادراری محسوب می‌شوند. دیابت و برخی داروها مثل داروهای مدر و داروهای قلبی نیز می‌توانند باعث تکرر ادرار شوند. اگر با چنین مشکلی رو به رو هستید از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید آنها را صبح‌ها مصرف کنید یا خیر. اگر هیچ کدام از روش‌های بالا تاثیرگذار نبودند می‌توانید با تجویز پزشک از داروهای آنتی‌دیورتیک استفاده کنید.

نبايد آدامس بجوید

۳. فک‌تان درد می‌کند و دندان‌های‌تان در حال خراب شدن هستند؟!

اين نشانه چیست:

دندان قروچه نوعی فعالیت ناخودآگاه عصبی عضلانی است و فرد مبتلا معمولا از آن بی‌خبر است. درواقع فقط ۵ درصد از افراد مبتلا از مشکل خود مطلع هستند. بیشتر مواقع همسر یا والدین این افراد شب‌ها موقع خواب متوجه صدای به هم خوردن دندان‌های‌شان می‌شوند یا دندانپزشک مشکل آنها را تشخیص می‌دهد. کلیک کردن یا خرت خرت کردن فک نیز نوعی دیگر از دندان قروچه است که طی آن فرد دندان‌هایش را محکم به هم فشار می‌دهد و یک نشانه آن بیدار شدن با درد و سفتی در ناحیه گردن است.

چگونه خواب را مختل می‌کند:

دندان قروچه نوعی فعالیت ناخودآگاه عصبی عضلانی است و فرد مبتلا معمولا از آن بی‌خبر است. درواقع فقط ۵ درصد از افراد مبتلا از مشکل خود مطلع هستند. بیشتر مواقع همسر یا والدین این افراد شب‌ها موقع خواب متوجه صدای به هم خوردن دندان‌های‌شان می‌شوند یا دندانپزشک مشکل آنها را تشخیص می‌دهد. کلیک کردن یا خرت خرت کردن فک نیز نوعی دیگر از دندان قروچه است که طی آن فرد دندان‌هایش را محکم به هم فشار می‌دهد و یک نشانه آن بیدار شدن با درد و سفتی در ناحیه گردن است.

راه حل:

به دندانپزشک مراجعه کنید، او می‌تواند دلایل دندان قروچه از جمله عدم هماهنگی حرکات فک هنگام جویدن را تشخیص دهد و برای آن اسپلینت دندان تجویز کند. برای درمان خرت خرت کردن فک نیز وسیله‌های مخصوصی وجود دارد. در این مواقع توصیه می‌شود از آدامس جویدن نیز خودداری کنید چراکه عادت جویدن در خواب نیز ادامه پیدا می‌کند! تزریق بوتاکس در عضلات فک نیز در برخی افراد کمک کننده است.

نبايد داروي ضد حساسيت بخوريد

۴. درخواب مدام جا به جا می‌شوید و موقع بیدار شدن بین ملحفه‌ها گره خورده‌اید؟!

اين نشانه چیست:

این حرکات نشانه «سندرم پای بی قرار» است.

چگونه خواب را مختل می‌کند:

پزشکان هنوز دلیل اصلی این اختلال را نمی‌دانند. در این اختلال فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها می‌شود و آن را به صورت گزگز، مورمور، سوزش، درد، کشش یا حرکت حشرات روی پوست توصیف می‌کند و ناچار است برای کاهش حس درد پای خود را تکان دهد یا بکشد.

چرا بايد به پهلوي چپ بخوابيد، نه پهلوي راست

راه حل:

به پزشک مراجعه کنید و از لحاظ عوامل موثر بر سندرم پای بی قرار بررسی شوید، از جمله دیابت، آرتروز، نوروپاتی محیطی، کم خونی، بیماری‌های تیروئید و کلیه. حتما درمورد داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید. برخی داروها مثل داروهای ضد افسردگی، ضد حساسیت و لیتیوم ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث سندرم پای بی قرار شوند.

همچنین رژیم غذایی شما باید سرشار از آهن و ویتامین های گروه B به خصوص اسید فولیک باشد چراکه کمبود آهن و فولات با سندرم پای بی قرار در ارتباط است. گوشت قرمز، اسفناج و دیگر سبزیجات منابع خوبی از این مواد به شمار می‌آیند اما ممکن است به داروهاي مکمل هم نیاز داشته باشید. اگر دکتر تشخیص داد که واقعا دچار سندرم پای بی قرار هستید داروهای مخصوص پارکینسون می‌توانند کمک کننده باشند. ممکن است پزشک برای‌تان داروهای خواب آور نیز تجویز کند.

ماسك بگذاريد

۵. شب‌ها در خواب و بیداری هستید و با گلو درد یا گردن درد بیدار می‌شوید؟!

اين نشانه چیست:

آپنه انسدادی خواب اختلالی است که در آن تنفس برای ۱۰ ثانیه یا بیشتر متوقف می‌شود. سندرم انسداد مجاری فوقانی تنفسی نیز یکی دیگر از مشکلات تنفسی هنگام خواب است که طی آن تنفس کمتر از ۱۰ ثانیه متوقف می‌شود. تقریبا ۸۷ درصد از مبتلایان به این اختلالات از بیماری خود بی‌خبرند. بعضي به اشتباه فکر می‌کنند یکی از علائم حتمی آپنه انسدادی، خر و پف کردن است، درحالی که بسیاری از افراد مبتلا اصلا خر و پف نمی‌کنند.

چگونه خواب را مختل می‌کند:

آپنه انسدادی باعث می‌شود گلو بسته شود بنابراین به اندازه کافی اکسیژن دریافت نخواهید کرد. در سندرم انسداد مجاری فوقانی تنفسی نیز معمولا زبان باعث می‌شود راه گلو بسته شود. به این ترتیب اکسیژن خون کم می‌شود و مغز پیغام می‌دهد که بیدار شوید.

راه حل:

به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. ممکن است پزشک برای خواب ماسک مخصوص هوا تجویز کند. این ماسک هوا را مستقیم به داخل مجاری تنفسی‌تان می‌فرستد. وسیله‌های مخصوص دهانی نیز باعث می‌شوند فک هنگام خواب طوری قرار بگیرد که حلق باز بماند. با جراحی هم می‌توان بافت نرم و اضافه داخل گلو را خارج كرد. البته راه‌های جدیدتر و کم تهاجمی‌تر نیز معرفی شده‌اند، مثل استفاده از امواج صوتي و رادیو فرکوئنسی و لیزر.

بايد وزن كم كنيد

۶. صبح‌ها با دهان خشک و بد بو از خواب بیدار می‌شوید؟!

اين نشانه چیست:

تنفس از طریق دهان و خروپف هر دو با ایجاد اختلال در تنفس باعث بی خوابی می‌شوند. وجود آب دهان خشک شده در کناره دهان یا روی بالش از نشانه‌های این مشکلات هستند.

چگونه خواب را مختل می‌کند:

این اختلالات باعث می‌شوند به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکنید. خروپف شدید به خصوص اگر همراه با خرناس کشیدن و حس خفگی باشد می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر باشد.

راه حل:

عادت کنید که از بینی نفس بکشید. از چسب‌های ضد خروپف یا اسپری‌های آب‌نمک مخصوص بینی استفاده کنید. حالت‌های مختلف خوابیدن را امتحان کنید؛ بیشتر افراد وقتی طاق باز می‌خوابند خروپف می‌کنند. بالش‌ها را طوری قرار دهید که شما را به پهلو نگه دارند یا از شیوه توپ تنیس استفاده کنید.

برای این کار یک توپ تنیس در جیب پشتی پیژامه‌تان قرار دهید تا وقتی می‌خواهید به پشت برگردید متوجه شوید. برخی داروهای
خواب آور نیز باعث شل شدن عضلات ناحیه بینی و حلق می‌شوند و از این طریق احتمال خروپف را افزایش می‌دهند، پس از مصرف آنها خودداری کنید. کاهش وزن حتی اگر 5 کیلو هم باشد می‌تواند خروپف را کاهش دهد. اگر هیچ کدام از این روش‌ها تاثیر گذار نبود حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است مشکلی جدی‌تر از حمله آپنه‌انسدادی خواب داشته باشید.

در اتاق خواب شما نبايد چراغ خواب باشد

7. شب‌ها به اندازه کافی می‌خوابید اما همیشه احساس خواب آلودگی می‌کنید؟!

اين نشانه چیست:

این علائم نشان دهنده اختلال ساعت بیولوژیک بدن است. خوابیدن در ساعات مختلف شبانه روز، بیدار ماندن تا دیروقت زیر نور شدید، کار کردن در شیفت شب، استفاده از موبایل و وسایل کامپیوتری در تختخواب و نورانی بودن اتاق خواب همگی می‌توانند باعث ایجاد این اختلال شوند.

چگونه خواب را مختل می‌کند:

با تاریک شدن هوا هورمون ملاتونین شروع به ترشح می‌کند. این هورمون به مغز پیام می‌فرستد که موقع خوابیدن فرا رسیده است. اما اگر مدام در معرض نور شدید باشید ترشح این هورمون متوقف می‌شود. حتی وجود نور بسیار خفیف در اتاق خواب می‌تواند شما را از داشتن یک خواب عمیق محروم کند. تلفن همراه و وسايلي مانند آن نیز از آنجایی که صفحات نورانی دارند، جلوی ترشح ملاتونین را می‌گیرند.

راه حل:

سعی کنید شب‌ها سر ساعت معینی بخوابید. توصیه می‌شود از 10 شب تا 6 صبح یا 11 شب تا 7 صبح بخوابید. صبح‌ها خود را مجبور کنید از تختخواب بیرون بیایید و زیر نور آفتاب قدم بزنید. به این ترتیب شب‌ها به تدریج عادت می‌کنید زودتر بخوابید. حداقل از يك ساعت قبل از خواب از وسایل کامپیوتری و تلفن همراه استفاده نکنید و به جای آن در نور ملایم مطالعه کنید. از چراغ خواب نیز استفاده نکنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      به سمت بالا یا راست خوابیدن خوبه که از ائمه فواید و به چپ خوابیدن ضرر هایی داره که کافی آگاهی پیدا کنید... از نظر علمی:به سمت چپ نخوابید چون قلب مورد فشار قرار میگیره.

      پاسخ ها

      • مهسا دخمل آذر

        برطبق احادیث انسان مومن به سمت راست باید بخوابد

        سمت چپ خوابیدن به قلب فشار میاره

    • نصیر

      به نظر من خوابیدن بر پهلوی راست بهتر است ولی سخته. بیشتر بدانید:پیامبر (ص) :ای علی!خواب چهار گونه است:خواب پیامبران بر پشت خواب مومنان بر پهلوی راست خواب کافران و منافقان بر پهلوی چپ و خواب شیطانها بر رویشان است.

    • سیدمحمد

      سلام من هم روی سمت چپ نمی خوابم چون فشار روی قلب وارد می شود وباعث دیدن خوابهای وحشتناک می گردد.

      پاسخ ها

      • زینب

        خواب دیدن یه فرآیند مغزیه نه قلبی!!!

    • امیرحسام

      اینقدر خسته ام که حالیم نیست چه فرمی خوابم میبره .

    • ماندانا

      این مقاله بزئدی رد خواهد شد چون طبق روایت خوابیدن به پهلوی چپ مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد میکند و روایات هرگز اشتباه نمی کنند

    • نیلوفر

      سلام.بنده شب ها وقتی به پهلوی چپ میخوابم احساس سوزش در سینه احساس میکنم.که نمیدونم این سوزش مال سینه هست یا قلبم.لطفا راهنمایی کنید نگران هستم.

    • کامبیز

      چون سر معده در هنگام خوابیدن به پهلوی چپ روی قلب میفته به قلب فشار میاد و عامل سکتس و به زودیه زود اثاراتش به روی مغز هم ثابت میشه که فعلا جای بحث نیستش

    • تهرانی

      امام رضا علیه السلام می فرمایند :

      "فاذا اردت النوم فلیکن اضطجاعک اولا علی شقک الایمن ثم انقلب علی الایسر و کذلک فقم من مضجعک علی شقک الایمن کما بدات به عند نومک"

      "هرگاه خواستی بخوابی ابتدا بر سمت راست سپس بر سمت چپ بخواب و همچنین هنگام برخاستن از سمت راست برخیز همانطور که در شروع خواب به آن سمت بودی"

      1- سند این روایت رساله ذهبیه امام رضا علیه السلام است. انتساب این رساله معروف به «طب الرضا» به حضرت، توسط علمای متعدد علم حدیث مورد تایید قرار گرفته است. طبیعتا برای ما که قائل به طب اسلامی هستیم، چنانچه بین محتوای یک روایت معتبر با نظر حکمای طب سنتی و سایر مکاتب درمانی اختلاف نظر وجود داشته باشد، کلام معصوم علیه السلام حجت بوده و آن را می پذیریم.

      2- بررسی خانواده حدیث: و اما با دقت در سایر احادیث وارد شده در مورد وضعیت خوابیدن به نکات دیگری دست می یابیم:

      الف- در حدیث دیگری از امیرمومنان علی علیه السلام نقل شده که فرمودند: «خوابیدن چهار قسم است: پیامبران بر پشت دراز کشیده می خوابند در حالی که چشم هایشان برای دریافت وحی نمی خوابد. مومن رو به قبله بر پهلوی راست می خوابد. پادشاهان و فرزندانشان برای گوارایی غذا بر پهلوی چپ می خوابند و ابلیس و برادرانش و دیوانگان بر روی شکم می خوابند» (مفاتیح الحیات ص 194)

      ب- امام صادق علیه السلام می فرماید: «هرگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله می خواست بخوابد مسواک می زد و به رختخواب می رفت و بر پهلوی راست می خوابید و دست راست را زیر گونه راست می نهاد» (مفاتیح الحیات ص 194)

      جمع بندی ابتدایی: تا به این جا مشخص می شود که :

      1- وضعیت خوابیده به پشت و پهلوی راست (در ابتدای خواب) در همه این احادیث مطلوب معرفی شده است.

      2- خوابیدن به پهلوی چپ مطلوب نیست و اصل کلی این است که کسی به پهلوی چپ نخوابد ولی یک استثناء دارد و آن زمانی است که غذای فرد هنوز هضم نشده باشد. یعنی در فرد با معده پر از غذا چون خوابیدن به پهلوی چپ به هضم غذا کمک می کند بهتر است به سمت چپ بخوابد.

      3- خوابیدن به روی شکم برای همه افراد منع شده است.

      سوال اول: اگر خوابیدن به پهلوی چپ برای هضم غذا مفید است چرا پیامبران و مومنان آن را رعایت نکنند و به پهلوی راست نخوابند؟

      پاسخ: تفاوت تغذیه شاهان و صالحان : یکی از مهمترین اصول تغذیه اسلامی این است که انسان تا گرسنه نشده نخورد و هنوز گرسنه است دست از طعام بکشد و از پرخوری بپرهیزد و اصل دیگر این است که بین غذا و خواب فاصله کافی وجود داشته باشد و تا غذا هضم نشده نخوابد و اصل سوم این که در هر وعده یک نوع غذا میل شود و از مصرف اغذیه مختلف و ناهمگون بپرهیزد. طبیعتا چون انبیاء و مومنان این اصول را رعایت می کنند و نوعا غذایی ساده و کم حجم می خورند، هنگام خواب غذایی در معده شان نیست که نیاز به هضم داشته باشد لذا الزامی ندارند که به پهلوی چپ بخوابند. برعکس چون سلاطین و پادشاهان معمولا سفره های رنگین داشته و در یک وعده، هم غذاهای متنوع می خورند و هم پرخوری می کنند، بسیار پیش می آید که حین خواب معده شان انباشته از مواد غذایی است و برای این که معده فرصت و قدرت بیشتری برای هضم داشته باشد لازم است به پهلوی چپ بخوابند.

      سوال دوم: اگر بهتر است شاهان به پهلوی چپ بخوابند پس چرا امام رضا علیه السلام به خلیفه عباسی می فرمایند ابتدا به پهلوی راست بخواب؟

      پاسخ : در مورد این کلام امام علیه السلام نظر حقیر این است (و البته ممکن است صحیح نباشد) که علت هضم موثرتر غذا در وضعیت خوابیده به پهلوی چپ آن گونه که گفته شده است، نمیتواند حرارت کبد باشد. هضم در معده عمدتا فیزیکی (ناشی از حرکات عضلات جدار معده) و شیمیایی (ناشی از تاثیر آنزیمهای گوارشی) است. حرارت بدن نیز 37 درجه است و درجه گرمی کبد نهایتا یکی دو درجه بیشتر از این میزان است لذا معقول به نظر نمی رسد که بگوییم این حرارت اندک آن هم با واسطه جدار ضخیم معده، منشاء اثر در هضم غذا باشد. بنده تفسیر دیگری برای این قضیه دارم:

      از نظر ساختاری (آناتومی) دوازدهه یا اثنی عشر که مسیر خروجی معده است به جدار راست معده متصل شده یعنی جهت خروج مواد معده از چپ به راست است از طرف دیگر می دانیم که اغذیه لطیف مثل آب و سوپ و سالاد و برخی میوه ها که هضم سریعتری دارند زودتر از معده تخلیه می شوند. اگر اغذیه لطیف و سهل الهضم توقف بیشتری در معده داشته و با غذاهای ثقیل مخلوط شوند برای هضم آنها مشکل ایجاد کرده و منجر به تولید اخلاط فاسد می شوند. خوابیدن به پهلوی راست در ابتدای خواب موجب تسریع در تخلیه مایعات و مواد غذایی لطیف تر شده و متعاقب آن خوابیدن به پهلوی چپ باعث می شود تا مواد غذایی سنگین تر در قعر معده قرار گرفته و فرصت کافی برای هضم آنها وجود داشته باشد.

      بنابراین توصیه ما به افراد این است که اگر اصول تغذیه اسلامی را رعایت می کنند به پشت یا پهلوی راست بخوابند که نسبت به پهلوی چپ ارجح است (و البته این که چه ارجحیتی دارد خود موضوع یک بحث مستقل است) ولی اگر غذایشان هضم نشده و نمی توانند بیدار بمانند در ابتدای خواب به پهلوی راست و در ادامه تا زمانی که غذا هضم شود به سمت چپ بخوابند و الله اعلم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج