۱۲۸۲۹۰
۲۷ نظر
۵۰۰۲
۲۷ نظر
۵۰۰۲
پ

دفاع تمام قد مطهری از طرح جنجالی قالیباف

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از اجرای طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران از قالیباف خواست تحت تأثیر هجمه سنگینی که به این طرح شده است قرار نگیرد.

خبرگزاری ایسنا: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از اجرای طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران از قالیباف خواست تحت تأثیر هجمه سنگینی که به این طرح شده است قرار نگیرد.

در این نامه که علی مطهری آن را در اختیار خبرنگار پارلمانی ایسنا قرار داده، آمده است:

«جناب آقای قالیباف

شهردار محترم تهران

با اهداء سلام، اجرای طرح جلوگیری از اختلاط کارمندان مرد و زن در ادارات مختلف شهرداری تهران، اقدامی پسندیده و ملهم از دین مقدس اسلام است که باید از سال‌ها پیش در سراسر کشور اجرا می‌شد ولی متأسفانه دولت‌ها معمولا نگاهی به انتخابات آینده دارند و کمتر حاضر می‌شوند زیر بار این‌گونه دستورات اسلام بروند. همه می‌دانیم که مسائل مربوط به عفاف در قرآن بسیار با اهمیت تلقی شده است تا آنجا که سوره نور که بیشتر آیات آن درباره عفاف و روابط زن و مرد و مجازات زنا و غیره است با این آیه شروع می‌شود: «سورة انزلناها و فرضناها» یعنی سوره‌ای است که ما نازل کردیم و آن را فرض و حتم و واجب قرار دادیم. درست برخلاف دنیای غرب که می‌خواهد مسائل مربوط به عفاف را کوچک و ناچیز و حل شده جلوه دهد و می‌بینیم که با مشکلات فراوانی مانند تزلزل خانواده‌ها و گاهی بی‌معنی شدن نهاد خانواده‌ و نیز همجنس‌گرایی و پایین‌ آمدن ارزش و احترام زن مواجه هستند.

این یک مسئله اجماعی میان همه فقهاست که جدایی محیط کار آقایان و بانوان بر اختلاط آنها ترجیح دارد و حتی‌المقدور و در مواردی که امکان آن وجود دارد محیط کار آنها باید جدا باشد. فلسفه این حکم این است که اسلام می‌خواهد ارتباط زن و مرد بیگانه در حداقل باشد تا بدین‌وسیله پیوند زن و شوهر هرچه محکمتر و پیوند زن و مرد بیگانه هرچه سست‌تر باشد و در نتیجه نهاد خانواده هرچه استوارتر گردد. زمانی که مسجد مدینه ساخته شد، پس از مدتی جمعیتی که وارد مسجد می‌شد افزایش یافت. پیغمبر اکرم دستور دادند که درب دیگری برای مسجد ساخته شود تا بانوان از آن درب رفت و آمد کنند و اختلاط میان زنان و مردان ایجاد نشود.

عجیب است که در انتقاداتی که به این طرح شده تنها چیزی که مورد توجه واقع نشده است حکم و نظر اسلام است. معلوم نیست مخالفان این طرح از چه چیزی ناراحت‌اند. گاهی از خدشه‌دار شدن کرامت انسانی و توهین به زنان سخن می‌گویند و گاهی از تنافی این طرح با کنوانسیونها و معاهدات بین‌المللی. آیا کرامت انسانی زن و مرد فقط در صورت اختلاط حفظ می‌شود و اگر محیط کار آنها را جدا کردیم به آنها توهین شده است؟ چه منطق و استدلالی پشت این سخن قرار دارد و اساسا چه ارتباطی میان اختلاط از یک طرف و حفظ کرامت انسانی و احترام زنان و مردان از طرف دیگر وجود دارد؟! ممکن است بگویند با جداسازی، ما به شعور و عقل و اراده آنها توهین کرده‌ایم، خود مردان و بانوان ما احکام شرعی و اصول اخلاقی و مصالح خود را رعایت می‌کنند و نیازی به این کار نیست.

سخن،‌ درست در همین جاست. خالق ما انسانها که به سرکشی غریزه جنسی خوب توجه دارد و خواهان نیل انسانها به سعادت خودشان است و ما را از خودمان بهتر می‌شناسد، دستور داده است که حتی‌المقدور از اختلاط بپرهیزید، و اگر به زعم مخالفان، با این حکم کرامت انسانی ما انسانها مخدوش و به ما توهین شده است، ریشه این امر را باید در خلقت خود و حکمت خالق جستجو کرد.

اما مطلب دیگری نیز هست که شهید آیت‌الله مطهری در کتاب «مسئله حجاب» خوب به آن پرداخته‌اند. ایشان می‌گوید (نقل به مضمون) وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم بیشتر، این مردان شکارچی هستند که از آزادی زن به معنی اختلاط و بی‌بند و باری او دفاع می‌کنند، چون می‌بینند اگر اصول عفاف رعایت شود دیگر نمی‌توانند از زنان مختلف با هزینه ناچیز کام برگیرند. روشن است که ما نمی‌خواهیم مخالفان این طرح را به چنین نیتی متهم کنیم بلکه آنها نیت خیر دارند ولی چون دچار تجددگرایی افراطی شده و می‌خواهند اسلام را باب طبع زمان کنند و فکر می‌کنند زمان برخی از احکام اسلام گذشته است چنین سخنانی می‌گویند و این مشکل اساسی اکثر اصلاح‌طلبان است که توجه کافی به این گونه احکام اسلام ندارند، همان طور که اکثر اصول‌گرایان توجه کافی به حقوق ملت و آزادی‌ها ندارند.

اما مسئله کنوانسیونها و معاهدات بین‌المللی، روشن است که ملاک ما اسلام است و باید این معاهدات را به سوی احکام اسلام هدایت کنیم.

امیدوارم جناب عالی تحت تأثیر هجمه سنگینی که به این طرح شده است قرار نگرفته و ثابت قدم بمانید.

فرصت را مغتنم شمرده از ایجاد پارک‌های ویژه بانوان در تهران که در آنجا می‌توانند بدون پوشش اسلامی به ورزش و تفریح و آفتاب گرفتن بپردازند تشکر می‌کنم و امیدوارم تعداد آنها افزایش یابد. از بلندمرتبه‌سازی‌ها و فشردگی شهر تهران نیز همچنان گله‌مندم و معتقدم در بسیاری مناطق ظرفیت بیش از مثلا دو طبقه وجود ندارد و پنج طبقه و شش طبقه می‌سازند. همچنین درخواست دارم از تعبیر «بی‌آرتی» برای اتوبوس‌های تندرو استفاده نشود و تابلوهای مربوط تغییر کنند، گرچه از زحمات فراوان شما و آباد شدن محسوس تهران طی چند سال گذشته صمیمانه سپاسگزارم.

با تقدیم احترام

علی مطهری»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سید خلیل

      با سلام برادر عزیز علی مطهری فرزند شهید ایت الله مطهری دامت برکاته من چند بار در سایتها توحین به شما نموده ام خواهشمند است حلالم کنید این پشتیبانی شما از طرح عفاف وحجاب وطرح جدا سازی بانوان از مردان ثواب ان کمتر از انقلاب امام خمینی عزیز که با خود راد مردهایی امسال پدر بزرگوارت ابیاری شد نیست همینطور که انقلاب امام خمینی از انقلاب پیامبر گرامی اسلام کمتر نیست اگر این طرح اجرا شود کمر شیاطین خورد خواهد شد وطلاق وبی بند باری از جامعه رخت خواهد بست وراد مردانی زیر سایه این زنها تربیت خواهد شد در ایند ه مورد مباحت ولی عصر خواهد من در یکی از ادرات بسیار مهم دولتی کار می کنم روزانه متلکی که بار اینقشر مقدش یعنی زنان می کنند نیست واله قسم ادمهای بی بند بار عرق خور هم که زنش در ادارات کار می کنند موافق جا سازی است باید دانشگاها هم جدا سازی انجام شود من خودم یک روستایی هستم دخترهایم بهترین رشته قبول شده اندنفرستادم دانشگاه اگر جدا سازی شود حتما می فرستم تحصیل کنند

    • بدون نام

      سلام کاملا درست است.

    • مهين

      نمايند گان براي مردم زحمت مي كشند

    • سلام

      سلام
      خداوند آقای دکتر قالیباف را تأیید و یاری کند بخاطر شجاعتش برای این طرح بسیار ارزشمندش.
      البته علی مطهری اتفاقا این بار حمایت کرده از یک طرح ارزشی، ولی حمایت اتفاقی ایشان اثری در افزایش ارزش آن طرح ارزشمند ندارد، چون ایشان اصولا ثبات فکری ندارند و معمولا سیاسی نظر میدهند و ایشان در نظرات متغیرش مانند صادق زیبا کلام، کاملا سیاسی و مرموزانه نظر میدهد. خداوند علی مطهری و صادق زیبا کلام را هدایت کند، قبل از اینکه دیر بشود!

    • بدون نام

      بله طرح خوبی ست هرچی قالیباف، لاریجانی ها و ... بگن کاملا متین است. اگر این طرح را احمدی نژاد می داد محکوم و تهدید و تحدید آزادی شخصی بود و توهین به انسانیت!!

    • بدون نام

      داره باورم میشه مطهری یه چیزیش هست !؟!؟

    • arman

      با اين گونه كارها نهاد خانواده تحكيم پيدا نمي كند برويد ببينيد چرا اعتقادات ظاهري رشدش از اعتقادات باطني و عميق بيشتر شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما حاضری خانومت کنار یه مرد هر روز چند ساعت تو یه اتاق کار کنه؟
        این طرح بسیار پسندیده هست

    • بدون نام

      درود خداوند بر علی مطهری ، خلف راستین استاد مطهری

    • بدون نام

      برادر گرامی جناب آقای مطهری ، همانطور خود شما نیز تاکید کردید "حتی‌المقدور و در مواردی که امکان آن وجود دارد محیط کار آنها باید جدا باشد"، اما شما خود بهتر می دانید ما ملت افراط و تفریط هستیم . احتمالا مخالفان طرح نگران هستند که بانوان محترم از مشاغل تخصصی خود کنار گذاشته و یا برای حدا سازی ایشان تنزل مقام پیدا کنند ،به راستی در تمام قسمت های شهرداری آیا این امکان هست که همه زنان و مردان با حفظ موقعیت شغلی فعلی از هم جدا بشوند.

    • ناشناس

      سید خلیل، میگما... اول خودتو نشون یه روانپزشک بده مطمئناً حالت بهتر میشه و دیگه به کسی توحین(توهین) نمیکنی که مجبور بشی حلالیت بطلبی و کارای بد دیگه ای مث غیبت کردن آقا یا خانم همکار یا غیر همکارت رو هم نمیکنی . بهتره اول از اونا حلالیت بطلبی بعداً ..... از آقای مطهری .
      عجب مملکتی داریم ها............

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچ وقت از نصیحت کردن خوشم نیومد که نیومد.

    • بدون نام

      ما که آخرش نفهمیدیم این مطهری کدوم وری هستش! یک روز اونوری و یک روز اینوری!! به این میگن سیاست مطهری!!!

    • خسرو

      تفکیک زن ومرد کار بسیار پسندیده ای است ولی چرا همیشه مردان متهم به ورود به حریم زنان میشوند ؟این جای سوال دارد .یقین بدانید در 99 درصد موارد تا زمینه از طرف جنس مخالف فراهم نشود مخصوصا در محل کار هیچ مردی جرات نمیکند به حریم زنان تعدی کند .حداقل بیان این موضوع از آزاد مردی چون علی مطهری مورد انتظار بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گرنبود میلی در لیلی ،عشق مجنون به جایی نمی رسید. وقتی میگن حجاب مصونیت است یعنی همین . وقتی گروه نسوان حجاب را رعایت نمی کنن ،چراغ سبزی است که به ورود آقایان میدن. البته و صد البته رشد افکار شیطانی در خلوت بین زن و مرد هم بی تاثیر نیست .تا جایی که میدونیم شیطان هیچ وقت مرخصی نمیره.

    • بدون نام

      اگر دولت اين كار را بكنه در سراسر كشور عاليه من خودم در يك اداره كار مي كنم و وقتي كپ وگفتگوي همكار خانم واقا را مي بينم كه بدون رعايت شئونات اسلامي صحبت مي كنند ناراحت مي شوم.درود بر مطهري ورحمت بر پدرش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        می دونی ،بعد یه مدتی همه خودمونی میشن.اصل کار اینه که شاید با جداسازی جنسیتی بالاخره یکی پیدا بشه کار مردمو راه بندازه.

    • ترسو

      يكي از دلايل عقب ماندگي كشورهاي جهان سوم ، نگاه جنسيتي به افراد است ! كي متوجه اين نكته بسيار ساده ميشيم كه زن و مرد هردو مخلوق خداوند هستن و مساوي ؟ هر چقدر اين نگاه پر رنگتر باشه مشكلات بين مردم هم حاد تر ميشه !

    • بدون نام

      درود بردفاع ارایه شده، حرف حق از ان هرکه باشد حق است. انصافا جامع بود.

    • شهاب

      اونوقت میگن ازدواج فامیلی نکنید :|
      پس آم کجا یه زن ببینه که بفهمه بدرد ازدواج میخوره یا نه؟ تو خیابون؟
      دانشگاها رو هم که دارن اینجوری میکنن

    • محمد کریمی پاشاکلائی

      یادم میاد در دانشگاه استادی داشتیم که خداوند باو سلامتی عطا فرمایید. درس تصمیم گیری میدادنند می گفتند تصمیم اخر تصمیم سیاسی است
      سوال من از بزرگان ونخبگان خودم این است تدبیر شما از این کار در این زمان ( ظهور داعش ) وبا این همه جنجال چیست
      البته با این پیش فرض که می دانیم داعش خلق نشد مگر انکه او را تابلو کنند و مظلومین را به مسلخ ببرند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا ظهور داعش با اهداف متفاوتش چه ارتباطی با این طرح دارد!!!!
        اینها که اهدافشان کاملا متفاوت است
        سوال من هم از شما این است اگر همسرتان کنار یک مرد نامحرم در یک اتاق کار کند بازهم مسئله داعش را مطرح میکنید؟!!!!!

    • سجاد

      درود خدا بر دكتر مطهري و دكتر قاليباف ، جدا سازي طرح بسيار خوبيه اميدوارم همه جا اجرا بشه ، معلوم نيست اينايي كه مخالف اين طرح هستن نگران از دست دادن چه چيزي هستن !!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ققنوس

      فقط می خواهم از آقای مطهری بپرسم که در صورتی که از این طرح به عنوان نظر اسلام دفاع می کنند آیا حاضرند از اخراج مسیحیان توسط داعش که باز هم نظر اسلام است دفاع کنند.

    • بدون نام

      خیلی رو دور افتادی مطهر ...بپا نزننت زمین:)

    • مصی

      سلام طرح خوبیه اما خیلی چیزا هست که باید قبل از این اجرا بشه تا به این طرح برسه
      اولین چیز فقر هستش چون هرچیه بدبختی هستش از فقر میاد

    • مخالف عمده نظرات مطهری

      تنها نظری از آقای علی مطهری است که این همه مورد حمایت قرار گرفته است از دفاع ایشان بایدسپاسگزار بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج