۱۲۸۹۰
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

اولین بازیکن دورگه تیم ملی از کجا آمد؟

«فری» پسر دوست داشتنی فوتبال ما

جدا از همه آماری که در این گزارش از فریدون زندی ارائه شده نمی توان کلاس بالای بازی او و تکنیک هوشمندانه اش را نادیده گرفت . بازیکنی که در فوتبال ایران متفاوت و متمایز بوده است.

زمانی که کیروش در پی تقویت تیم ملی به دنبال دعوت بازیکنان دورگه برآمد ، ناخودآگاه ذهن تمامی فوتبال دوستان به سمت فریدون زندی رفت ، همگان به یکباره سرنوشت زندی را بعد از دعوت به تیم ملی از ذهن گذراندند و بازهم نسبت به نظر کیروش واکنش های متعدد و در عین حال ضد ونقیض نشان دادند ، اما این بار عمده نظرات بر اساس یک مثال عینی بود . حال قصد داریم مروری اجمالی را بر وضعیت فریدون زندی داشته باشیم .

در ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ ، فریدون زندی در شهر امدن در آلمان به دنیا آمد . زندی که یک دورگه ایرانی - آلمانی است ، از پدر ایرانی و مادری آلمانی متولد شده است .

زندی از زمان کودکی به سمت فوتبال گرایش پیدا کرد و توانست استعداد و علاقه خود را در هم آمیزد و رشد و تکامل یابد . لازم به ذکر است که زندی همانند دیگر بازیکنان فوتبال اروپایی فوتبال را آکادمیک آغاز کرد .

زندی در زمان کودکی و نوجوانی در باشگاه های متعددی توپ زد . او در سال ۱۹۸۵ به تیم بلو وایس بروسام شهر امدن پیوست و به مدت سه سال در این تیم بود . پیشرفت زندی باعث شد تا او در سال ۱۹۸۸ به باشگاه مپن پیوندد ودر این باشگاه به مدت چهار سال بازی کند .

«فری» پسر دوست داشتنی فوتبال ما

زندی ۱۳ ساله در سال ۱۹۹۲ به تیم وردربرمن آلمان پیوست و یک سالی را در این باشگاه بود . زندی نوجوان که در مسیر تکامل فوتبال گام بر می داشت ، در سال ۱۹۹۳ به تیم توس اسنس آلمان پیوست و تا سال ۱۹۹۵ نیز در این باشگاه فوتبالش را دنبال کرد . او با پایان یافتن سال ۱۹۹۵ به باشگاه سابقش ، باشگاه مپن ، بازگشت و از همین باشگاه به دنیای حرفه ای خود را معرفی کرد .

درخشش و پیشرفت زندی در تیم های پایه باشگاه های فوق الذکر ، موجبات آن را فرآهم آورد تا زندی در تیم ملی زیر ۱۷ سال آلمان بازی کند .

زندی در سال ۱۹۹۸ زمانی که فقط ۱۹ سال داشت به تیم بزرگسالان تیم مپن پیوست و در قالب این تیم در لیگ سوم آلمان در طی دو فصل ۶۰ بازی را انجام داد . او در فصل ۱۹۹۸-۱۹۹۹ ، ۲۹ بازی را انجام داد و ۵ گل را نیز به ثمر رساند . زندی فصل بعدی را نیز در لیگ سوم آلمان در همین تیم به بازی گرفته شد و در ۳۱ بازی توانست ۱۰ گل را به ثمر برساند .

زندی با درخشش در تیم مپن به تیم زیر ۲۱ سال آلمان نیز دعوت شد و در این تیم نیز ۵ بازی را انجام داد و توفیق خاصی را نیافت .

بازی های خوب زندی در فصل ۱۹۹۹-۲۰۰۰ باعث شد تا این بازیکن دورگه مورد نظر مسئولان باشگاه فرایبورگ قرار گیرد . زندی برای اولین بار با پیراهن این تیم در بوندسلیگا ظاهر شد ، اما فروغ خاصی در این تیم را نداشت و در طی دو فصل حضورش در فرایبورگ ، فقط ۱۲ بازی را انجام داد و گلی نیز به ثمر نرساند .

زندی که نتوانسته بود جایگاه ثابتی را برای خود در تیم فرایبورگ کسب کند ، به تیم لوبک پیوست تا فوتبال خود را بوندسلیگای دوم دنبال کند . زندی فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۳ را با پیراهن تیم لوبک در بوندسلیگای دوم به میدان رفت و در این فصل ۲۵ بازی برای تیم لوبک انجام داد و ۶ گل را نیز به ثمر رساند .

«فری» پسر دوست داشتنی فوتبال ما

فریدون زندی در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ نیز در تیم لوبک به بازی گرفته شد . زندی در این فصل حضور درخشان تری را از خود به نمایش گذاشت و توانست ۲۹ بازی برای تیمش انجام دهد و ۱۴ گل نیز به ثمر برساند . او یکی از برترین گلزنان بوندسلیگای دو نیز بود .

در سال ۲۰۰۴ بار دیگر زندی به بوندسلیگا آمد ، اما این بار پیراهن تیم کایزرس لاترن به میدان رفت . او در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۵ ، ۲۶ بازی را برای این تیم انجام داد و گلی را نیز به ثمر نرساند . البته زندی در این فصل توانست ۴ پاس گل نیز بدهد . زندی در تنها بازی خود در جام حذفی آلمان برای تیم کایزرسلاترن در این فصل ، هتریک کرد .

زندی در این فصل به همراه کایزرس لاترن در رده ۱۲ بوندسلیگا قرار گرفت .

در اواخر سال ۲۰۰۴ بود که نام زندی بر سر زبان محافل ایرانی افتاد . در پی دعوت فدراسیون فوتبال از زندی مبنی بر حضور در تیم ملی ، نام زندی به یکباره در ایران انتشار یافت . زندی که توانسته بود در تیم لوبک خوش بدرخشد و سپس به تیم کایزرس لاترن راه یابد ، برانکو ایووانکویچ و مسئولان وقت تیم ملی را بر آن داشت تا او را به تیم ملی ایران دعوت کنند .

زندی پس از انجام مذاکرات متعدد با مسئولان تیم ملی به این نتیجه رسید تا در تیم برانکو بازی کند . زندی ابتدا از حضور در تیم ملی سرباز زد ، زیرا فکر می کرد از نظر اخلاقی درست نیست . اما پس از گذشت نه ماه از دعوت تیم ملی موافقت خود را اعلام کرد تا به عنوان اولین بازیکن دورگه در تیم ملی ایران بازی کند .

در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ زندی نتوانست همانند فصل قبل در تیم کایزرس لاترن به خوبی بازی کند و خوش بدرخشد . هافبک ایرانی- آلمانی کایزرس لاترن فصل کم فروغی را سپری کرد و گلی را هم به ثمر نرساند . او در این فصل ۱۹ بازی در لیگ و ۱ بازی نیز در جام حذفی انجام داد .

تیم کایزرس لاترن که در این فصل از مشکلات مالی به شدت رنج می برد ، مقامی بهتر از ۱۶ بدست نیآورد . مشکلات مالی این تیم به عنوان یک عامل تسریع دهنده باعث شد تا زندی از این تیم جدا شود .

فریدون زندی هیچ گاه نتوانست خود را در شرایط آرمانی نگه دارد ، او در دو مقطع در بوندسلیگای آلمان بازی کرد که هر مقطع دو فصل به طول انجامید . زندی همواره در فصل های اول حضورش در بوندسلیگا شرایط بهتری را در تیم خود داشته است . شاید به نوعی بتوان گفت زندی هیچ گاه نتوانست در سطح بوندسلیگا یک آلمان ، توانایی های خود را به نمایش بگذارد . در واقع او نمی توانست خود را با شرایط یکی از ۴ لیگ برتر اروپا وفق دهد . از همین رو شاهد آن بوده ایم که زندی در تیم های لیگ برتری روند نزولی را طی کرده است . اما در مقابل در لیگ های پایین تر روند صعودی را طی می کرد . زندی که در بوندسلیگا دو یکی از ستارگان تیم لوبک و یکی از گلزنان برتر لیگ محسوب می شد ، به هیچ وجه نتوانست در بوندسلیگای یک آلمان این افتخارات را تکرار کند ، هرچند آمار او در تیم کایزرس لاترن متوسط بود ولی فاجعه بار نبود .

زندی با ترک کایزرس لاترن مسیر روبه افولی را سپری کرد . او در سال ۲۰۰۶ با تیم توس کوبلنز آلمان قرار داد بست و امیدوار بود تا بار دیگر در بوندسلیگای دو خوش بدرخشد و به بوندسلیگای یک راه یابد . اما این بار خبری از درخشش در بوندسلیگا دو نبود . زندی حتی نتوانست به عنوان یک بازیکن ثابت در ترکیب تیم کوبلنز به میدان برود . زندی فقط ۸ بازی برای این تیم انجام داد و به خاطر همین مساله ترجیح داد که در میانه فصل از این تیم جدا شود .

جدا شدن زندی از تیم کوبلنز باعث شد تا زندی با لیگ های آلمان خداحافظی کند و آلمان را به مقصد قبرس ترک نماید . زندی که دیگر ملی پوش ایران محسوب می شد به لیگ قبرس پیوست تا چالش جدیدی را تجربه نماید . او در ادامه فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷ با تیم آپولون قبرس قرارداد بست و ۱۰ بازی نیز با پیراهن این تیم انجام داد و موفق شد دو گل نیز به ثمر برساند .

«فری» پسر دوست داشتنی فوتبال ما

زندی که با روزهای اوج خود بسیار فاصله داشت ، در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ به تیم دیگری از قبرس پیوست . مقصد بعدی زندی تیم المپیاکوس نیکوزیا بود . زندی در این تیم نیز روزگار خوشی را سپری نکرد و فقط ۱۰ بازی انجام داد و فقط ۴ گل به ثمر رساند .

شاید به جرات بتوان گفت زندی بدترین روزگار حرفه ای خود را در این دو تیم قبرسی سپری کرد . او با رفتن به قبرس تا حدی نیز از زاویه دید سرمربیان تیم ملی بیرون رفت و دیگر جایگاه ثابت روزهای اول حضورش در تیم ملی را نداشت .

فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۹ آخرین فصل حضور زندی در لیگ قبرس بود . او که در این فصل با پیراهن تیم قعرنشین آلکی به میدان رفت ، توانست تا حدی به روزهای خوب خود برگردد . زندی با وجود آنکه در این فصل با مصدومیت نیز گریبان گیر بود ، توانست ۲۳ بازی را برای تیمش انجام دهد و با انجام بازی های خوب و قابل قبول خود ، نقش کلیدی در تیمش داشته باشد . او در این فصل آمار گلزنی خوبی را نیز داشت و در ۲۳ بازی خود ۱۲ گل را به ثمر رساند .

زندی که باردیگر احیا شده بود ، پیشنهادهایی را از آلمان و اتریش پیش روی خود می دید ، اما به یکباره نام او را در فهرست تیم متمول استیل آذین دیدیم .زندی ۲۹ ساله ، یکی دیگر از لژیونر هایی بود که به تیم هدایتی پیوست . شاید زندی تصمیم داشت با حضور در لیگ ایران ، بیش از پیش در دید سرمربیان تیم ملی باشد . اما در پیوستن زندی به استیل آذین نباید از پیشنهاد خیره کننده حسین هدایتی نیز چشم پوشی کرد . زندی به همراه علی کریمی و مهدی مهدوی کیا از جمله بازیکنانی بودند که در لیگ با مبالغ بی سابقه در فوتبال ایران به استیل آذین پیوستند .

زندی در لیگ نهم در تیم استیل آذین به میدان رفت و بازی های نسبتا خوبی را نیز در این تیم انجام داد . او در اولین فصل حضورش در تیم استیل آذین ۱۷ بازی در لیگ و یک بازی در جام حذفی انجام داد . هافبک ملی پوش استیل آذین آمار ضعیفی را در گلزنی داشت و در این فصل فقط یکبار موفق به گلزنی داشت . او در این فصل توانست دو پاس گل را بدهد .

زندی در لیگ نهم با حمید استیلی به مشکل برخورد و پس از انجام مشاجراتی با استیلی چند هفته از لیست ۱۸ نفره تیم دور ماند . زندی در لیگ نهم وضعیت بسیار بدی را پشت سر گذاشت و از اینکه در ترکیب تیم قرار نمی گیرد به شدت ناراحت بود تا حدی که قصد داشت از تیم استیل آذین جدا شود . زندی در نهایت با تیم استیل آذین لیگ نهم را به پایان رساند و مقام پنجمی لیگ برتر را تجربه کرد .

با رفتن استیلی از استیل آذین و تقویت بیش از اندازه تیم استیل آذین ، زندی مجاب شد تا بار دیگر در این تیم بماند . او که همانند دیگر بازیکنان و مقامات باشگاه انتظار داشت تا با استیل آذین قهرمان لیگ ایران شود و به بازی های آسیایی راه یابد . اما لیگ دهم برخلاف آنچه تصور می شد در بدترین حالت برای استیل آذین دنبال شد . استیل آذین که مدعی کسب عنوان قهرمانی بود با کسب رتبه ۱۸ بار دیگر به لیگ آزادگان سقوط کرد . در این میان زندی نیز مانند دیگر هم تیم های خود نمایش ضعیفی را داشت و نتوانست توانایی های خود را به نمایش بگذارد . البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که ضعف مدیریت در استیل آذین و فقدان ثبات در نیمکت این تیم از جمله عواملی بود که بر توانایی ها و نمایش های ضعیف بازیکنان بی تاثیر نبود .

زندی در لیگ دهم در مجموع ۲۲ بازی را در لیگ و ۳ بازی را در جام حذفی انجام داد و در هرکدام از دو جبهه یک گل به ثمر رساند .

«فری» پسر دوست داشتنی فوتبال ما

زندی که سال ها بود روزگار خوشی را سپری نمی کرد ، در آستانه لیگ یازدهم با پیشنهاد تیم بزرگ استقلال رو به رو شد و در نهایت نیز به تیم استقلال پیوست ، تیمی که با حضور ستارگان دیگری همچون رحمتی و آندرانیک تیموریان لقب کهکشانی ها را در این فصل از آن خود کرد . زندی در آغاز این فصل دچار مصدومیت از ناحیه مینیسک زانو شد و بازی های ابتدایی این فصل را از دست داد . او در این فصل برای اولین بار در هفته دهم برابر ذوب آهن از ابتدا در ترکیب استقلال قرار گرفت و به کرار جاسم ترجیح داده شد . او در این بازی توانست نمایش خوبی را ارائه کند و سازنده گل اول استقلال نیز بود .

مربیان استقلال به ویژه پروز مظلومی حساب ویژه ای را بر روی زندی باز کرده اند و بسیار امیدوارند که با حضور زندی بتوانند قهرمانی خود را تضمین نمایند .

حضور فریدون زندی در تیم ملی

زندی در اواخر سال ۲۰۰۴ مورد توجه مسئولان تیم ملی قرار گرفت و در طی مذاکرات طولانی بعد از گذشت ۹ ماه به تیم ملی ایران آمد . زندی اولین بازی ملی خود را در دور دوم رقابت های انتخابی جام جهانی مقابل تیم ملی بحرین انجام داد .

زندی که یک هافبک چپ پا بود ، بسیار مورد توجه برانکو بود . او در رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ بارها به میدان رفت و توانست ارزشمندترین پاس گل خود را به محمد نصرتی بدهد تا او با یک ضربه سر ایران را راهی جام جهانی ۲۰۰۶ نماید .

زندی در تیم ملی ایران موفق به زدن گل نیز شد . زندی مقابل تیم های آذربایجان ، بحرین ، چین و امارات موفق به گلزنی شد و در مجموع ۵ گل را به ثمر رساند .

زندی در رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ و رقابت های جام ملت های آسیا ۲۰۰۷ در ترکیب تیم ملی ایران قرار گرفت و بازی های نسبتا خوبی را برای تیم ملی به نمایش گذاشت .

زندی در رقابت های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ نیز در تیم علی دائی حضور داشت . اما به یکباره از تیم ملی کنار رفت . زندی که در آن زمان بازی های خوبی را برای تیم ملی به نمایش گذاشته بود ، بارها از ترکیب تیم ملی کنار گذاشته شد . او اعتقاد داشت که با علی دائی مشکلی ندارد و دائی نیز بارها بخاطر بازی خوب زندی از او تشکر کرده است ، اما دلیل آنکه در ترکیب تیم ملی نیست را نمی داند .

زندی با برکناری دائی و آمدن مایلی کهن از تیم ملی کنار رفت و اعلام کرد تا زمانیکه مایلی کهن سرمربی تیم است به تیم ملی باز نخواهد گشت . او بعد از این نیز به تیم ملی دعوت نشد .

زندی در مجموع ۲۹ بازی ملی را انجام داد و پنج گل را نیز به ثمر رساند .

فریدون زندی اولین بازیکن دورگه ای بود که تیم ملی ایران آمد و عملکرد نسبتا خوبی را نیز برای تیم ملی داشت . اما واقعیت آن است که از زمانیکه زندی به تیم ملی ایران دعوت شد ، مسیر رو به افولی را طی کرد و از بوندسلیگای آلمان به لیگ برتر ایران رسید . بسیاری بر این باورند که هافبک ۳۲ ساله استقلال تهران ، آینده اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد بعد از حضور در تیم ملی ایران است . بسیاری دیگر نیز بر این باورند که زندی از ابتدا شایستگی حضور در تیم ملی ایران را نداشت .

در هر صورت زندی از زمان اولین حضورش در تیم ملی ، نمایش باشگاهی قابل توجهی را نداشت . اما شاید براحتی نتوان در مورد دلیل این امر با قاطعیت قضاوت کرد . اما مهمترین نکته آن است که آیا دژاگه و قوچان نژاد نیز آینده ای مشابه زندی را خواهند داشت ؟

«فری» پسر دوست داشتنی فوتبال ما

منبع: گل

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

«فری» پسر دوست داشتنی فوتبال ما

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عادل

      سلام

      چه بگم خدا بزرگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج