۱۲۸۹۴۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

حمله اردوغان به یک خبرنگار زن جنجال به پا کرد

نخست وزیر ترکیه پس از اینکه یک خبرنگار برجسته زن را "بی‌حیا" خواند و به او گفت " حد خودت را بدان"، به دلیل رویکردش به رسانه‌ها و زنان مجددا مورد خشم مردم ترکیه قرار گرفت.

ایسنا: نخست وزیر ترکیه پس از اینکه یک خبرنگار برجسته زن را "بی‌حیا" خواند و به او گفت " حد خودت را بدان"، به دلیل رویکردش به رسانه‌ها و زنان مجددا مورد خشم مردم ترکیه قرار گرفت.

خبرگزاری فرانسه نوشت: تنها یک روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر فعلی ترکیه، "آمبرین زمان"، خبرنگار مجله اکونومیست و روزنامه ترکی "طرف" را به دلیل نظراتش در یک مناظره تلویزیونی، مورد حمله قرار داد. در این مناظره، آمبرین زمان از کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مخالف پرسید که آیا هیچ جامعه مسلمانی هست که توانایی به چالش کشیدن مقامات خود را داشته باشد؟

در پی این مناظره تلویزیونی اردوغان که در یک برنامه انتخاباتی در شرق ترکیه حضور داشت بدون نام بردن از این خبرنگار زن وی را "بی‌حیا" خوانده و به او حمله کرد.

او اظهار کرد: یک جنگ طلب در پوشش خبرنگار، یک زن بی‌حیا ... حد خودت را بدان!"

اردوغان گفت: آن‌ها به تو یک مداد دادند و ستونی در یک روزنامه که در آن می‌نویسی و به جامعه‌ای که ۹۹ درصد آن مسلمان‌اند توهین می‌کنی.

این اولین باری نیست که اردوغان به خبرنگاران حمله می‌کند. خبرنگاران در ترکیه تحت فشار رو به افزایشی قرار دارند به صورتی که این کشور بیشترین تعداد خبرنگار زندانی را دنیا بین سایر کشورهای جهان دارد.

رویکرد دولت ترکیه نسبت به زنان نیز پس از اینکه جانشین نخست وزیر ترکیه گفت زنان نباید با صدای بلند در مجامع عمومی بخندند، به شدت مورد موشکافی قرار گرفته است.

"امنیت این خبرنگار تهدید می‌شود"

مجله اکونومیست در واکنش به این توهین بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: "ما کنار خبرنگارمان با ۱۵ سال سابقه می‌ایستیم."

در ادامه این بیانیه آمده: تهدید خبرنگاران هیچ جایی در دموکراسی ندارد. با کنترل اردوغان، ترکیه به موقعیت دشواری برای خبرنگاران مستقل تبدیل می‌شود.

آمبرین زمان نیز در ستون خود در روزنامه طرف به اردوغان پاسخ داد: شما یک زن مسلمان را که فعالیت‌های شما را توضیح می‌دهد، بدنام می‌کنید. چون زنها اهداف قابل دسترسی هستند، اینطور نیست؟

وی گفت، او توسط رسانه‌های حامی دولت مورد هدف قرار گرفته است. رسانه‌هایی که او را یک "هرزه یهودی" خواندند که باید با داعشیان در عراق هم خوابه شود!

در همین حال سازمان امنیت و همکاری اروپا نگرانی خود را درباره هدف قرار گرفتن خبرنگاران ابراز کرد و گفت: کمپین گسترده علیه آمبرین زمان، امنیت او را تهدید می‌کند.

زمان که با اظهار نظرات گزنده‌اش درباره اردوغان شناخته می‌شود، سال پیش به دلیل مقالات انتقادی علیه دولت از روزنامه "هبرتورک" اخراج شد.

در همین حال، سردبیر روزنامه حریت، دو روز پس از انتقاد اردوغان از گروه رسانه‌های دوغان که شامل روزنامه حریت هم می‌شود، استعفا کرد.

در یک برنامه انتخاباتی اردوغان اعلام کرد، دو مجله دوغان و اشپیگل از اکمل‌الدین احسان اوغلو، رقیب انتخاباتی او به طور کامل حمایت کردند.

سازمان دیده‌بان آزادی مستقر در آمریکا، وضعیت رسانه‌های ترکیه را از "نسبتا آزاد" به "آزادی نداشتن" تنزل داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج