۱۲۸۹۶۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

تحولاتی که دنیای دیجیتال را تغییر دادند

در سال گذشته میلادی، تحولات بزرگی را در دنیای فناوری شاهد بودیم. برخی از آنها بسیار جالب و مهم بودند. همین باعث شد در میانه سال ۲۰۱۴ میلادی، در این مطلب به ۴ مورد از مهم‌ترین تحولات دنیای تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی اشاره کنیم.

تحولاتی که دنیای دیجیتال را تغییر دادند

برترین ها: در سال گذشته میلادی، تحولات بزرگی را در دنیای فناوری شاهد بودیم. برخی از آنها بسیار جالب و مهم بودند. همین باعث شد در میانه سال ۲۰۱۴ میلادی، در این مطلب به ۴ مورد از مهم‌ترین تحولات دنیای تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی اشاره کنیم؛ از افشاگری‌های ادوارد اسنودن و وداع با حریم خصوصی در دنیای مجازی گرفته تا ظهور هویت لمسی که منشا تغییرات عظیمی در آینده است و همچنین، رونق بی‌سابقه دیپلماسی دیجیتال و ظهور ابزارهای انتشار ویدئوی کوتاه که توجه بسیاری از کاربران اینترنت را در سراسر جهان به خود جلب کرده است.

ادوارد اسنودن؛ عامل زلزله در دنیای امنیت ارتباطات

تحولاتی که دنیای دیجیتال را تغییر دادند

ادوارد اسنودن، متخصص ۲۹ ساله امنیت دیجیتال، از روز نخست که انتشار اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را آغاز کرد و از اقدامات ناشناخته یکی از مخوف‌ترین سیستم‌های جاسوسی دیجیتال در جهان پرده برداشت، می‌دانست که قدم در راهی بی‌بازگشت گذاشته است.

ادوارد اسنودن می‌گوید انتشار اسناد محرمانه ان‌اس‌ای همچنان ادامه خواهد داشت.

تعداد چهره‌های تاثیرگذار سیاسی که تیم‌های متخصصی را صرفا برای مدیریت حضور خود در دنیای مجازی استخدام کرده‌اند، در سال ۲۰۱۳ به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

رشد انفجاری تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها

محبوبیت و کاربرد گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها هم‌چنان به‌طور انفجاری در سراسر جهان رو به افزایش است. میزان رشد فروش اسمارت‌فون‌ها در سال ۲۰۱۳ خیره‌کننده و بی‌سابقه بوده و امسال نیز ای رشد همچنان ادامه دارد.

تا پایان سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۲ درصد از ساکنان کره زمین یکی از انواع گوشی‌های هوشمند، و ۶ درصد از جمعیت زمین یکی از گونه‌های متنوع تبلت را در اختیار داشتند. در سال ۲۰۰۹ تنها ۵ درصد از شهروندان جهان از موهبت گوشی‌های هوشمند بهره‌مند بودند.

تحولاتی که دنیای دیجیتال را تغییر دادند

رشد تقاضا برای اسمارت‌فون و تبلت در جهان سیری صعودی در پیش گرفته و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۸۷ درصد تجهیزاتی که به اینترنت متصل می‌شوند، اسمارت‌فون و تبلت خواهند بود.

این آمار و پیش‌بینی‌ها یعنی کم‌رنگ‌تر شدن نقش لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی، و البته حرکت دنیای آنلاین به سمت تقویت موبایل و سرویس‌های مبتنی بر موبایل و تمرکززدایی بیشتر از کامپیوترها. وب موبایل در آینده نزدیک دنیای ارتباطات آنلاین را تسخیر خواهد کرد.

ظهور و گسترش ویدئوهای اجتماعی

پس از درخشش و سیطره چندساله یوتیوب، حالا با حرکت پرشتاب به سوی وب موبایل، سال ۲۰۱۳ سالی پررونق برای ویدئوهای اجتماعی بود. از واین (Vine) توییتر گرفته که امکان انتشار ویدئوهای شش‌ثانیه‌ای را به کاربران می‌دهد، تا اینستاگرم که امکان ضبط، ویرایش و انتشار ویدئوهای ۱۵ ثانیه‌ای برای کاربرانش فراهم کرده، در این زمینه هم عرصه‌های جدیدی گشوده شده است.

تحولاتی که دنیای دیجیتال را تغییر دادند

حالا کاربران می‌توانند به شکلی خلاصه‌تر، با امکانات گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود‌، تصاویر مورد نظر خود را به سرعت روی پلت‌فرم‌های اجتماعی نوین منتشر کنند. انتشار آنلاین ویدئوهای کوتاه هرگز تا این اندازه ساده نبوده است.

اینستاگرم از اواسط سال ۲۰۱۳ بود که امکان انتشار ویدئوهای ۱۵ ثانیه‌ای را برای کاربرانش فراهم کرد.

هویت لمسی؛ انقلاب در تشخیص هویت دیجیتال

آی‌فون ۵S نخستین گوشی هوشمندی بود که امکان تشخیص هویت لمسی را ارائه کرد. تایید هویت کاربر از طریق اثر انگشت شناسه‌ای منحصر به‌فرد است. اما نگرانی‌هایی در این مورد وجود دارد. نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت خصوصی‌ترین داده‌های کاربران یا نگرانی نسبت به حریم خصوصی در آینده‌ای که اثر انگشت افراد هم در آن روی سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری نگه‌داری می‌شود.

تحولاتی که دنیای دیجیتال را تغییر دادند

با این حال، ارائه تاچ آی‌دی روی آی‌فون، نقطه آغاز انقلابی بزرگ هم در امنیت دیجیتال و هم سیستم تایید هویت و خریدهای آنلاین بود.

صرف‌نظر از نگرانی‌های موجود پیرامون حریم خصوصی، منفعت این سرویس هم بیش از همه نصیب کاربران می شود؛ دیگر هیچ کسی جز خود شما نمی‌تواند پرداختی را به صورت الکترونیک یا آنلاین انجام دهد و این یعنی ارتقای امنیت تا حدی که تصور آن هم پیش‌تر ممکن نبود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج