جاباما
۱۲۹۲۸۰
۳ نظر
۵۰۳۰
۳ نظر
۵۰۳۰
پ

این برنامه های تلویزیونی، برند شدند

ممکن است در هر دوره، برنامه های خاص، متنوع و جذابی در شبکه های مختلف ساخته شوند اما فقط بعضی از آنها قابلیت این را دارند که «برند» شوند، تاثیر بگذارند و توجه ها را به سمت خود بکشند. به برنامه هایی که طی مناسبتی خاص برند می شوند.

این برنامه های تلویزیونی، برند شدند





روزنامه هفت صبح: ممکن است در هر دوره، برنامه های خاص، متنوع و جذابی در شبکه های مختلف ساخته شوند اما فقط بعضی از آنها قابلیت این را دارند که «برند» شوند، تاثیر بگذارند و توجه ها را به سمت خود بکشند. به برنامه هایی که طی مناسبتی خاص برند می شوند و مخاطبان بدون حضور آنها حس می کنند تلویزیون یک چیزی کم دارد کاری ندارم اگر نه «ماه عسل» در ماه رمضان و «کلاه قرمزی» در عید نوروز، می توانستند نمونه های قابل قبولی برای این منظور باشند.

منظور از برند، برنامه ای است که یک شبکه با نامش شناخته می شود؛ مثل «90» و «فوتبال زنده» شبکه سه، «رادیو هفت» شبکه آموزش، «فوتبال 120» در شبکه ورزش، اخبار «20:30» در شبکه دو، «هفت ترانه» شبکه شما و این اواخر هم «خندوانه» شبکه نسیم.

البته بوده اند برنامه هایی که در دوره ای برند یک شبکه بوده اند اما با گذشت زمان، با وجود اینکه هنوز هم پخش شان ادامه دارد اما به دلیل پایین آمدن کیفیت، این خصلت را از دست داده اند. مثلا فیلم های سینمایی بعدازظهر جمعه شبکه یک، برنامه «سینما چهار» شبکه چهار یا حتی به صورت خیلی ضعیف تر، «در شهر» شبکه تهران! البته برنامه هایی مثل «دو قدم مانده به صبح» شبکه چهار هم بودند که به دلیل تمام شدن پخش، خصلت «برند» بودن را از دست داده اند. مروری داریم بر برندهای خاص شبکه های مختلف سیما.

شبکه دو | خبر 20:30

اوایل دهه 80 سر و شکل برنامه ای متفاوت در شبکه دو پیدا شد که مجریانش موقع خواندن خبر با مخاطبان احساس خودمانی می کردند. نامش هم غیرمتعارف بود: خبر 20:30.

چرا برند شد؟

تا پیش از این گویندگان، اخبار را «عصا قورت داده» بیان می کردند و سال ها پیرو کلیشه های سنتی بودند، ضمن آنکه در گرافیک بخش های مختلف خبری نکته چشم نوازی دیده نمی شد و 20:30 به موقع این خلأ را پر کرد.
نکته مهمتر آن که این بخش خبری به حوزه هایی ورود کرد که تا قبل از آن گویی «تابو» بود؛ همین الان هم ۲۰:۳۰ اجازه بیشتری در آنالیز اوضاع سیاسی و اجتماعی دارد.

این برنامه های تلویزیونی، برند شدند

در این سال ها برنامه قوام گرفته و هر روز علاوه بر اخبار روتین، یک بخش ثابت هم دارد؛ «خارج از گود»، «وب گردی»، «سرزده» و البته «صرفا جهت اطلاع» که این آخری تاکید می کند با کسی رودربایستی ندارد. ۲۰:۳۰ سعی کرده خود را حامی منافع مردم نشان دهد؛ با اینحال در کنار انبوه حامیان این بخش خبری، برخی رویکرد سیاسی آن را نمی پسندند.

تاثیر روی شبکه

با گل کردن ۲۰:۳۰، شبکه های دیگر هم به فکر تغییر یا تاسیس بخش های مختلف خبری افتادند. شبکه سه اخبار ساعت ۲۲ را با الهام از همین شیوه روی آنتن فرستاد و شبکه خبر هم سر و دستی اساسی روی گرافیک، دکور، گویندگان و گزارشگرانش کشید. گزارشگران بخش های مختلف بعد از آن بود که به شیوه ۲۰:۳۰ اقدام به تهیه گزارش های «فان» کردند. حتی تداوم تاثیر جنس خبرنویسی آن (نرم خبر) در برنامه های غیرخبری هم دیده شد و حالا هم که به اوج رسیده.

شبکه ۳ | پخش زنده مسابقات فوتبال

بیست سال و اندی پیش تاسیس شبکه سه مهمترین اتفاق را برای سازمان صدا و سیما رقم زد. شبکه ای با رویه ای جوان پسند که مدیرانش خوب می دانستند این جوان ها دیوانه فوتبال و تماشای آن به طور زنده هستند.

چرا برند شد؟

تا پیش از این پخش زنده مسابقات فوتبال محدود به تیم ملی و تیم های مطرح کشورمان بود. حتی بازی های دو تیم محبوب پایتخت هم با اما و اگر و گزینشی روی آنتن می رفت. با آمدن شبکه سه خیلی زود مقدمات پخش زنده مسابقات جام آزادگان فراهم شد و با ترانسفر بازیکنانی مثل علی دایی، کریم باقری و مهدی مهدوی کیا به بوندس لیگا، فوتبال آلمان هم «زنده» روی آنتن شبکه سه رفت. بعد از آن سری آ و در ادامه لیگ های معتبر اروپا شب نشینی های به یادماندنی و مغتنمی برای علاقمندان فوتبال رقم زد.

این برنامه های تلویزیونی، برند شدند

تاثیر روی شبکه

اولین پیامد پخش زنده مسابقات لیگ آزادگان (لیگ برتر فعلی) پیدا شدن جوانی بلندبالا در قامت مجری برنامه نود بود. ۱۶ سال پیش عادل فردوسی پور مهمترین اتفاق در برنامه سازی ورزشی را رقم زد و در میان بهت همگان خیلی از حرف های مگو را روی آنتن مطرح کرد. از آنطرف کم کم مسابقات داخلی و خارجی دارای شناسنامه شدند؛ با دکور و مجری و کارشناس. کار به جایی رسیده که حتی هیچ شبکه ای ولو با قدمت طولانی نمی تواند رقیبی برای برنامه های فوتبالی شبکه سه باشد.

شبکه آموزش | رادیو هفت

شبکه آموزش سال ۸۱ افتتاح شد اما تا سال ۸۹ که برنامه «رادیو هفت» برای اولین بار روی آنتن برود، میان مخاطبان چندان شناخته شده نبود. در واقع برنامه ها بیشتر جنبه آموزشی محض داشتند و بُعد جذابیت و سرگرمی، جایی میان آنها نداشت.

چرا برند شد؟

«رادیو هفت» زمانی به میدان آمد که پیش از آن نه فقط در شبکه آموزش که در هیچ کدام از شبکه های دیگر تلویزیون، خبری از یک برنامه آرام شبانه نبود؛ برنامه ای که صرفا در آن متن ادبی، داستان، شعر، ترانه و ... خوانده شود و آدم بتواند بدون هیچ دغدغه ای مقابلش بنشیند و استرس های روزانه اش را کم کند.

این برنامه های تلویزیونی، برند شدند

ایده بکر و فرمت رادیویی این برنامه و خواندن متن و داستان توسط چهره های سرشناس هنری، ورزشی و ادبی، عاملی شد برای اینکه «رادیو هفت» یکمرتبه به برند اصلی شبکه آموزش تبدیل شود و مخاطبان سایر شبکه ها را هم رأس ساعت ۲۳ به سمت خودش بکشاند.

تاثیر روی شبکه

موفقیت «رادیو هفت» باعث شد تا کم کم سر و کله برنامه های مختلف با ایده های جدید در شبکه آموزش پیدا شود. برنامه «مشاعره» وضعیت جذابتری نسبت به مشاعره های قبلی پیدا کرد و «قندپهلو» به یکی از برنامه های جذاب این شبکه تبدیل شد.

با اینحال اما بعد از موفقیت این برنامه ها، همچنان «رادیو هفت»، برند شبه آموزش است و این شبکه به خاطر آن میان مردم شناخته می شود. «رادیو هفت» در این مدت روی برنامه های سایر شبکه ها هم اثر گذاشت؛ مثلا همین الان برنامه «نسیم آرامش» شبکه نسیم، با الهام از «رادیو هفت» ساخته شده.

شبکه شما | هفت ترانه

شبکه شما با هدف پخش برنامه ها، فیلم ها و سریال های استانی به میدان آمد اما تا قبل از «هفت ترانه»، آنطور که باید میان مخاطبان شناخته شده نبود.

چرا برند شد؟

تا قبل از روی آنتن رفتن «هفت ترانه»، تلویزیون هیچ برنامه مستقلی برای موسیقی نداشت و کاملا کمبودش احساس می شد. گرچه «رادیو هفت» تا حدی در پخش موسیقی هایش به این سمت و سو رفته بود اما کمبود یک برنامه مستقل موسیقی، اولین بار در شبکه استانی «شما» مرتفع شد و برای همین هم توجه های بسیاری را به سمت خودش جلب کرد.

این برنامه های تلویزیونی، برند شدند

مخاطبان می توانستند خیلی راحت آهنگ خواننده های مورد علاقه شان را بشنوند و حتی در نظرسنجی برنامه به آنها رأی دهند؛ ضمن اینکه «هفت ترانه» تنها برنامه ای بود که موسیقی نواحی مختلف ایران را با شناسنامه و توضیحات کامل روی آنتن می برد و این مسئله به مذاق قومیت های مختلف هم خوش آمد.

تاثیر روی شبکه

«هفت ترانه» باعث شد شبکه شما شناخته شود و مخاطبان به ذوق تماشای آن هم شده، با سایر برنامه هایش آشنایی پیدا کنند. از طرف دیگر می شود گفت که برنامه های بعدی موسیقی تلویزیون از جمله «ساعت ۲۵» شبکه تهران و «شب کوک» شبکه نسیم هم به نوعی تحت تاثیر «هفت ترانه» ساخته شدند.

«هفت ترانه» یک جورهایی برای برنامه های موسیقی تلویزیون، حکم جاده صاف کن را داشت. گرچه این مسئله را هم نمی شود از نظر دور داشت که خود «هفت ترانه» هم بصورت بسیار نامحسوس تحت تاثیر «رادیو هفت» و پخش موسیقی در آن بود.

شبکه ورزش | فوتبال ۱۲۰

ماموریت شبکه ورزش همانطور که از نامش پیداست پوشش همه اتفاقات ورزشی است که طبعا به خاطر حجم انبوه شان امکان پخش از طریق شبکه سه را ندارند. این شبکه به خوبی ماموریتش را انجام داده اما فقط یک برنامه است که توانسته به دلیل تفاوتش یک سر و گردن بالا بایستد: «فوتبال ۱۲۰». سازندگان به خوبی پی به جای خالی برنامه ای بردند که بتواند به طور مینی مال نیاز علاقمندان لیگ های اروپایی را مرتفع سازد.

چرا برند شد؟

«فوتبال ۱۲۰» را می توان امتداد طبیعی تاثیر پخش زنده مسابقات فوتبال از شبکه سه دانست. اگر در آن شبکه خیلی زود برنامه «نود» شکل گرفت ولی جای خالی «نود خارجی» حس می شد.

این برنامه های تلویزیونی، برند شدند

عادل فردوسی پور این بار هم پیشقدم شد و بخشی از الگوی نودش را در قالب «فوتبال ۱۲۰» اجرایی کرد. این برنامه همزمان با روزهای پایانی لیگ اروپا در دو فصل پیش شکل گرفت و بعد از یک قلقگیری، سال گذشته برای دومین بار روی آنتن رفت.

«فوتبال ۱۲۰» جمعه شب ها یک پکیج جمع و جور برای علاقمندان تدارک می بیند و در قالب آن همه مسابقات لیگ های معتبر به همراه حواشی جذاب و دیدنی را پخش می کند.

تاثیر روی شبکه

«فوتبال ۱۲۰» خیلی زود جا افتاد؛ آمار پیامک هایش چشمگیر بود و آیتم هایش همه پسند. برای همین وقتی فردوسی پور تهیه کننده ویژه برنامه شبکه سه شد، بسیاری از ایده ها را در ۲۰۱۴ اجرایی کرد. در زمینِ بزرگتر شبکه سه این ایده ها بیشتر دیده و ستوده شد تا جایی که بخش هایی از آن در سری تازه «نود» هم به کار رفت. کلیپ علی کریمی مشخص ترین مثال است.

شبکه نسیم | خندوانه

«خندوانه» را می شود در عرصه ساخت تاکشو، یک نمونه کاملا جدید به حساب آورد. درست است که ساخت تاکشو از سالیان سال پیش در تلویزیون رواج داشته اما هیچ کدام شان به اندازه «خندوانه» تابع اصول و قوانین خاص نبوده اند.

چرا برند شد؟

شبکه نسیم از بدو تاسیس به دلیل مشکلات و پایین بودن سطح برنامه هایش مدام زیر تیغ انتقادهای مختلف قرار داشت. «عینک آفتابی»، «آبرنگ»، «هاونگ» و ... برنامه های نبودند که مخاطبان انتظارش را از شبکه نشاط و سرگرمی داشته باشند و تا حدی شأن مخاطبانشان را پایین می آوردند.

این برنامه های تلویزیونی، برند شدند

حالا در چنین فضایی، رامبد جوان برنامه «خندوانه» را با تکنیک اصولی برای خندیدن به میدان آورد. او در کنار استفاده از ستاره های کمدی، از مهمان هایی دعوت کرد تا بیایند، خاطره تعریف کنند، از خودشان بگویند و بخندند که تا پیش از این هیچ کس فکرش را هم نمی کرد آنها را در چنین شرایطی ببیند.

درست بعد از آمدن «خندوانه» بود که شبکه نسیم تا حدی هویت پیدا کرد؛ هویتی که معلوم نیست در صورت اتمام پخش این برنامه، چه وضعیتی پیدا می کند.

تاثیر روی شبکه

هنوز دو ماه از پخش «خندوانه» نگذشته و فعلا نمی شود راجع به تاثیرات آن اظهارنظر درستی کرد اما قطعا شبکه نسیم بعد از پخش «خندوانه»، آثار جدیدش را با حساسیت بیشتر انتخاب می کند. حالا که متوجه شده مخاطبانش فرق برنامه خوب و بد را متوجه می شوند، احتمالا دیگر سراغ ساخت برنامه هایی در حد «عینک آفتابی» نمی رود و سعی می کند پای متخصصان عرصه کمدی را به این شبکه باز کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ماه عسل

    • بدون نام

      پس نود چی شد؟!

    • maedeh

      خندوانه چرت و پرته!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج