جاباما
۱۲۹۳۲۶
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

هواپیمایی‌ که سقوط کرد چه بود؟

سقوط مرگبار هواپیمای تهران- طبس، امروز بیش از ۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشت. اما هواپیمایی که سقوط کرد از کدام نوع هواپیماها بود و آیا پیش از این هم سابقه سقوط داشته است؟

مجله مهر- عطیه همتی: سقوط مرگبار هواپیمای تهران- طبس، امروز بیش از 50 کشته و زخمی برجای گذاشت. اما هواپیمایی که سقوط کرد از کدام نوع هواپیماها بود و آیا پیش از این هم سابقه سقوط داشته است؟

دومین سقوط در6 سال. این، کارنامه هواپیمای ایران140 در سوانح هوایی ایران است. هواپیمایی که یکشنبه 19 مرداد ساعت 9:23 دقیقه از ترمینال 4 فرودگاه مهرآباد به مقصد طبس پرواز کرده و بعد از دقایقی حوالی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. این سانحه، منجر به کشه شدن 48 نفر شامل 8 کودک و زخمی شدن 3 نفر شد تا اتفاق دلخراش دیگری در آسمان ایران رقم بزند.

هواپیمایی‌ که سقوط کرد چه بود؟

این دومین بار است که خبر سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ در رسانه ها منتشر می شود. پیش از این در بهمن ۱۳۸۷ هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ دیگری در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سرنشینان این هواپیما شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال دیدن دوره آموزشی بودند که متاسفانه این سانحه رخ داد.


هواپیمایی‌ که سقوط کرد چه بود؟

هرچند در دی‌ماه ۱۳۸۲ نیز یک هواپیمای دوموتوره آنتونوف ۱۴۰ هم که ایران ۱۴۰ از آن الگوبرداری شده بود، در حالی‌که از اوکراین عازم اصفهان بود تا به جشن اولین پرواز نمونه ایرانی‌اش برسد،در اصفهان سقوط کرد و باعث مرگ حدود ۴۰ کارمند و مهندس اوکراینی شد تا مسافران این پرواز، هیچ‌گاه به این جشن نرسند.

ایران ۱۴۰ اولین و تنها هواپیمای تولید داخل است که هنوز استفاده از آن در خطوط هواپیمایی جا نیفتاده است. اما هم اکنون شرکت های هواپیمایی ایران ایرتورز، هواپیمایی سفیران و هواپیمایی هسا از این نوع هواپیما استفاده می کنند.

ایران ۱۴۰ ازکجا آمد؟

در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی «آنتونوف» در اوکراین با شرکت هواپیماسازی «هسا» در ایران قراردادی امضا کرد. به موجب این قرارداد، ایران مجوز تولید هواپیمای «آنتونوف ۱۴۰» را با نام « ایران ۱۴۰» در داخل کشور و در استان اصفهان کسب کرد و در سال ۱۳۸۷، تولید این هواپیما را با ۱۲ فروند آغاز کرد.

هواپیمایی‌ که سقوط کرد چه بود؟

ایران ۱۴۰ حدود ۵۰ نفر ظرفیت دارد و دو ملخی است. این هواپیما گونه ارتقا یافته هواپیمای آنتونوف۱۴۰ اوکراینی است. از این هواپیما برای مسیرهای طولانی استفاده نمی شود. یکی از اهداف تولید این هواپیما، استفاده از آن برای گشت زنی دریایی بود. نسل جدید این هواپیما بعدها با نام « ایران ۱۴۱» نیز ساخته شد.

اولین سقوط در اولین پرواز

«منوچهر منطقی» رئیس سازمان صنایع هوایی کشور آبان ۱۳۹۲ درباره هواپیماهای ایران ۱۴۱ به خبرگزاری مهر گفته بود: « ایران ۱۴۱» در کلاس هواپیماهای مسافربری داخل شهری طراحی شده است از این رو این هواپیما پروازهای کمتر از یک ساعت را انجام می‌دهد.» منطقی همچنین از کاربردی شدن در خطوط هواپیمایی کشور خبرداده بود و گفته بود:«این هواپیما با استقبال های خوبی مواجه شده است.»

نکته ای که البته حالا توسط یک عضو کمیسیون عمران مجلس تکذیب شده است. «مهرداد لاهوتی» عضو کمیسیون عمرانی مجلس بعد از سانحه هوایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفته: «اولین فروند از این هواپیما در اصفهان در پرواز آزمایشی سقوط کرده بود واعضای کمیسیون در جریان بازدید مراحل ساخت این هواپیما نگرانی خود را اعلام کرده بودند. برای سازمان هواپیمایی که اجازه پرواز به این هواپیما داد متاسفیم.»

استفاده نمی‌کنیم چون ...

با این‌حال، ایران ۱۴۰ در داخل کشور و شرکت‌های هواپیمایی هم مخالفانی داشته است. رئیس هواپیمایی هما پیش‌تر در دی ماه ۹۲ صراحتا گفته بود که از این هواپیما در پروازهای این شرکت استفاده نخواهد کرد: «در کشور فقط یک نوع هواپیما تولید می شود که همان هواپیمای ایران ۱۴۰ و به نظر من در جای خود قابل تحسین است.اگر این هواپیما به اندازه کافی در کشور تولید شود، عده ای مشغول کار خواهند شد و در صورتی که تولید خوبی داشته باشد مشتری به دنبال آن خواهد آمد، اما هواپیمای ایران ۱۴۰ برای شرایط خاصی در نظر گرفته شده است. از نظر تعداد مسافر حدود ۵۰ نفر ظرفیت دارد و توربوپراپ (ملخی) است و نمی توان از آن برای مسیرهای دور استفاده کرد. کوچک ترین هواپیمایی که الان در ناوگان هما استفاده می کنیم، هواپیمای فوکر است که ظرفیت مسافر آن به ۱۰۵ نفر می رسد و تعداد آن در شبکه پروازی ما بسیار کم است.»

به‌هرحال پس از حدود ۳ سال، یک سانحه هوایی دیگر نیز به لیست سوانح مرگبار هوایی ایران اضافه شد. سانحه‌ای که این‌بار با یک هواپیمای کوچک‌تر اتفاق افتاد و جان حدود ۵۰ نفر از هم‌وطنانمان را گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا هی بگین ما تحریم ها باعث خوداکتفایی می شود . بگید ما تحریم هارو دورم می زنیم بفرما دور زدیم ولی به قیمت جان اینهمه انسان بیگناه .

    • HAMED

      تحریم باعث بدبختی ما شد اون از خودرو سازا که اینطوری کردن بعد با خوشحالی تبلیغ میکنه سایپا با اندیشه نو بعد s300 رو میده 74 میلیون اینم از صنعت هواپینا سازی هواپیمایی ماهان یه ایرباس a310 داشت الکی گفتن به دلیل برخورد با اتوبوس از چرخه پرواز کنار گذاشته شد مگه میشه هواپیما 20 سال سن داشت و ناک اوت شده بود این روس ها (اوکراینی)به هیچ وجه به طور واضح و روشن اطلاعات نمیدن مثلا برای توپولوف ها بهونه میاوردن برای دادن دستور عمل برای تعمیر یا اینکه خودشون سری تعمیر میکردن و متخصص های ما بی اطلاع میزاشتن صد در صد تو نیروگاه اتمی بوشهر اینطوریه این روسها از امریکا بدترن از قدیم همینطور بوده

    • میم

      مردم موش ازمایشگاهی شما نیستن.با جونشون بازی نکنید

    • محمد

      کارشناسان میگن این هواپیما همون سایپا 140 است که دو تا بال پلاستیکی به آن اضافه شده است . این نوع هواپیما دارای بالاترین ایمنی برای سقوط است و از آن می توان به عنوان اسباب بازی بچه های بین 6 تا 12 سال استفاده نمود .

    • آرش

      اخه خودروهای تولیدی شما هزار تا مشکل داره بعد با چه جراتی هواپیما می سازید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج