جاباما
۱۲۹۳۴۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

جنتی و فشارهای زیاد بر وزارت فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت با هرگونه تفکیک جنسیتی مخالف است،گفت: به وزیر کشور تذکر داده‌ایم که نیروی انتظامی با دولت وحدت رویه داشته باشد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت با هرگونه تفکیک جنسیتی مخالف است،گفت: به وزیر کشور تذکر داده‌ایم که نیروی انتظامی با دولت وحدت رویه داشته باشد.

علی جنتی که در اولین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها امروز ۱۹ مرداد ماه در هتل پارسیان تهران سخن می‌گفت، تصریح کرد: تفکیک جنسیتی با ارزش‌های دینی ما سازگار نیست و این تفکیک به معنای حذف خانواده است.

این مسئول با اشاره به اینکه خود امام(ره) هم با تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها مخالف بودند،‌ خطاب به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هرجا تخلفی در این مورد صورت گرفت به ما منتقل کنید تا برخورد شود.

علی جنتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و توسعه فضای مجازی بخش عمده‌ای از تلاش‌های دشمنان را مربوط به حوزه فرهنگ دانست و گفت: آنها با ساخت فیلم و انتشار برخی از کتب به تحریف تاریخ می‌پردازند.

وی افزود: مساله فرهنگ از جمله مواردی است که بیش از هر مساله دیگر مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

او همچنین تنها راه مقابله با ابزارهای دشمنان را بازگشت به هویت ملی و اسلامی و پاسداری از ارزش‌های انقلاب دانست و افزود: نمی‌توانیم عرصه فرهنگ را به بازار عرضه و تقاضا بفرستیم و هر کس هر کاریی که خواست ارائه دهد.

جنتی با یادآوری دیدار شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر معظم انقلاب گفت: دولت وظیفه دارد، ضمن تقویت جبهه فرهنگی کشور نقش یک باغبان را برای مقابله با علف‌های هرزه ایفا کند تا مانع رشد گل‌ها نشود.

این مدیر فرهنگی همچنین زبان فارسی را زبان انقلاب عنوان کرد و گفت: پاسداری از این هویت ملی، وظیفه اصحاب فرهنگ و هنر و مسئولان فرهنگی جامعه است، باید چهره‌ای که از اسلام معرفی می‌کنیم چهره‌ای واقعی‌،جذاب‌، مترقی و قابل دفاع باشد.

او تصریح کرد: نماد بسیار روشن اسلام را باید در وجود امام راحل و خط مشی ایشان در زمان حیات‌شان که خود آن را ترسیم کرده‌اند‌، جست وجو کرد. ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز همواره بر آن تاکید دارند.

نظر وزیر ارشاد درباره تک‌خوانی زنان

جنتی در بخشی از سخنانش با اشاره به مسائل فرهنگی مورد بحث مانند موسیقی‌، تک‌خوانی زنان‌ و امسال اینها گفت: آنچه برای ما ملاک است،همان نظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.اگرچه نظر همه علما،‌ مراجع برای ما قابل احترام است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت شورای فرهنگ عمومی که در همه شهرستان‌ها شکل گرفته است‌،گفت: البته اشکالات زیادی در ساختار آنها وجود دارد اما اصل تشکیل این شوراها برای ضرورت‌های فرهنگی و اولویت‌ها قابل توجه است.

جنتی همچنین از دغدغه‌های فرهنگی دولت و برخی از نگرانی‌ها در حوزه فرهنگ گفت و افزود: در جلسه‌ی هیات دولت در ماه رمضان با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایشان به مساله فرهنگ اشاره کردند و گفتند در دولت‌های گذشته افتراهایی وجود داشته است.

او همچنین تاکید کرد: مساله فرهنگ مختص به وزارت فرهنگ نیست و سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نظیر وزارت علوم و آموزش و پرورش نیز وظیفه دارد.

وزیر ارشاد با یادآوری مساله فرهنگ عمومی گفت: همه فرهیختگان صدا و سیما‌، دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه و ائمه جماعات و همه کسانی که دل در گرو انقلاب دارند در قبال نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌ها مسئولیت دارند.

بخشی از آسیب‌ها فقط متوجه فرهنگ نیست

جنتی همچنین این نابسامانی‌ها و آسیب‌ها را مربوط به حوزه فرهنگ ندانست و گفت: بخشی از این‌ها ریشه در رکود اقتصادی دارد.

او در ادامه با اشاره به بیکاری‌ آشکار و پنهان موجود در جامعه گفت: وقتی عده‌ای تحصیل‌کرده بیکار داریم که امکان ازدواج و اشتغال ندارند و یا عده‌ای به ناچار از روستاها به شهر می‌آیند و در حاشیه‌ شهر زندگی می‌کنند؛‌ نمی‌توان این ناهنجاری‌های اجتماعی را فقط تنها متوجه فرهنگ دانست.

همه افراد در چارچوب قانون مجاز هستند که بنویسند

به گزارش ایسنا،جنتی در بخشی از سخنانش سیاست‌های دولت تدبیر و امید را تامین آزادی بیان‌، قلم‌، آزادی مطبوعات در چارچوب قانون اساسی دانست و گفت: همه افراد در چارچوب قانون مجاز هستند که بنویسند و نشریه منتشر کنند و نظرات خود را در حوز‌ه‌های مختلف بیان کنند تا در سایه آزادی رشد و اعتلای فرهنگی پیدا کنند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه در جامعه یک‌صدایی به هیچ وجه رشدی صورت نمی‌گیرد،تصریح کرد: هر سه قوه باید تلاش کنند تا از آزادی‌های مشروع که بخشی از آن جزو حقوق شهروندی است استفاده شود‌ و همه نخبگان و سلیقه‌ها را به کار برد.

او با تاکید بر اینکه برخورد سیاسی و امنیتی کردن جزو سیاست‌های دولت نیست،‌ ادامه داد: در جلسه‌ هیات دولت با مقام معظم رهبری،‌ ایشان فرمودند دولت نباید از مخالفان انقلاب حمایت زبانی و قلمی کند.

جنتی در ادامه بحث اقتصاد فرهنگ و هنر را پیش کشید که سال گذشته به مجلس ارائه شده است و مقدمات آن نیز فراهم آمده است.

وی افزود: به علت مسایل معیشتی شاهد هستیم که در دانشگاه‌ها گرایش به رشته‌های علوم پزشکی و فنی بیشتر است، اما چرا این اقبال در حوزه انسانی وجود ندارد.

او در ادامه به حمایت دولت از هنرمندان محروم در حوزه‌های فرهنگ و هنر و مطبوعات اشاره کرد و گفت: هشت استان را به عنوان استان محروم قید کرده‌ایم که در پرداخت یارانه‌ها از ظریف بالاتری برخوردار خواهند بود تا عدالت بیشتری برقرار شود.

پیگر هستیم این دولت متورم و پرهزینه را کوچک‌تر کنیم

جنتی در بخشی از سخنانش گفت: چابک‌سازی سیستم و عدم گسترش تشکیلات دولتی مورد توجه ماست که در این راستا امکان استخدام نیروهای جدید را سلب کرده‌ایم. در عین حال به دنبال این هستیم که این دولت متورم پرهزینه را هرچه کوچک‌تر کنیم.

او با اشاره به اینکه فقط در دولت نهم و دهم ۶۰۰ هزار نفر نیرو استخدام شده‌اند‌، گفت: متاسفانه در برخی نقاط نیروی کارآمد به کار گرفته نشده است‌ و این در حالی است که یک نفر کارآمد به اندازه ۵ نفر ناکارآمد کار می‌کند.

جنتی همچنین از لزوم آموزش ضمن خدمت و استفاده از منابع انسانی اشاره کرد و گفت: واسپاری برخی تصدی‌گری‌های دولتی به بخش خصوصی در جهت کاهش هزینه‌ها و کوچک‌سازی دولت است.

او در ادامه گفت: ما فقط کار برنامه‌ریزی و حمایت از آنها را برعهده داریم و خودمان وارد تصدی‌گری نمی‌شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه لزومی ندارد همه مراجعات و مجوزها را به تهران منتقل کنیم‌، گفت: نباید در مرکز، انباشت تقاضاها را داشته باشیم. باید طوری بشود که صدور مجوزها به خود مراکز استان‌ها محول گردد.

کار سامان‌دهی انتشار کتاب به هیات نظارت محول شده است

جنتی همچنین از تعیین تکلیف شدن سریع در حوزه کتاب و نشریات خبر داد و گفت: کار سامان‌دهی انتشار کتاب‌ها به هیات نظارت محول گردیده است.

فشار سیاسی زیادی بر وزارت فرهنگ است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حوزه سینما نیز اظهار کرد: برای آنکه کمتر دچار تبعات گذشته شویم. عموما افراد متخصص و آشنا به کار و عناصر اسلام شناس را در این حوزه به کار گرفته‌ایم، ضمن اینکه باید دانست که فشار سیاسی بسیاری بر روی وزارت فرهنگ وجود دارد.

جنتی توجه به مجامع قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی را از جمله الزاماتی عنوان کرد که درقانون برنامه و شورای عالی فرهنیگ تعیین شده است.

او با اشاره به توجه مقام معظم رهبری در امور قرآنی گفت: باید در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و توسعه فرهنگ قرآنی تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

او صرف تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را کافی ندانست و گفت: از بین ۱۵ هزار کانون فرهنگی تاسیس شده بسیاری از آنها نیاز به تجهیز و رسیدگی دارد.

علی جنتی با اشاره به اینکه جهت تسهیل در امور مراجعه کنندگان هیچ راهی جز حرکت به سمت دولت الکترونیک نداریم،‌ گفت: باید کاری کرد که تقاضای کاغذی کنار گذاشته شود و تمام مراجعات و صدور مجوزها به صورت اینترنتی صورت گیرد.

وزیر ارشاد در پیگیری امر حجاب و عفاف گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مجموعه وظایف را برای همه دستگاه‌ها مشخص کرده است که در گذشته نیز ابلاغ شده است اما مجددا این مصوبه باید ابلاغ شود.

جنتی همچنین از ضابطه‌مند کردن و شفاف سازی یارانه‌ها در حوزه مطبوعات خبر داد و گفت: باید از سیستم گذشته که به صورت زیرمیزی بود فاصله گرفت و با همه مطبوعات موافق و مخالف دولت مطابق ضابطه رفتار شود.

وزیر ارشاد درباره حقوق مالکیت مولفان و نویسندگان تصریح کرد: قانونی که به تازگی در این مورد تصویب شده است، مکمل قوانین قبلی است.

جنتی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در روزنامه ایران گفت: امروز روزنامه ایران را روزنامه‌ای معتدل می‌دانیم که با وجود اینکه در گذشته ماهیانه ۲/۵ میلیارد تومان ضرر می‌داد به تازگی به سوددهی رسیده است.

او همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را رسانه‌ای دانست که امروز اعتدال و صداقت را در اخبار رعایت می‌کند.

جنتی سپس از امضای تفاهم‌نامه‌ با نهادهای مختلف نظیر شهرداری تهران ‌،اتاق بازرگانی صنایع ‌،معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری‌، وزارت نفت ،‌وزارت صنایع و معادن و تجارت‌، وزارت ارتباطات جهت همکاری‌ها خبر داد.

وزیر ارشاد دیپلماسی فرهنگی در خارج از کشور را تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: از طریق ارائه فرهنگ ملی ایرانی و اسلامی می‌توانیم سایر ملت‌ها را آشنا کنیم تا به صدور انقلاب که مورد توجه امام بود‌، برسیم.

او با بیان اینکه مسئولان درگیر مسائل اجرایی هستند و کمتر فرصت فکر کردن پیدا می‌کنند‌، گفت: لزوم تشکیل اتاق فکر متشکل از نخبه‌های استان‌ها و اساتید دانشگاه‌ها در همه استان‌ها حس می‌شود.

علی جنتی با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی در استان‌ها گفت: باید از امکانات بخش خصوصی و نهادهای دیگر بهره گرفت،چرا که ادارات ارشاد استان‌ها از نظر نیروی انسانی و امکانات بسیار فقیر هستند.

این مدیر همچنین مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها را به ارتباط نزدیک و مناسب با رسانه‌ها توصیه کرد و گفت: از آنجا که خیلی از اقدامات وزارت فرهنگ در استان‌ها ناشناخته می‌ماند و برخی از رسانه‌های مختلف به آنها شبهاتی وارد می‌کند. باید این شبهات را برطرف نمود.

او در پایان بحث اقتصاد مقاومتی را که مدنظر مقام معظم رهبری است، مطرح کرد و گفت: مواردی که مقام معظم انقلاب بیان داشتند‌، بحث فرهنگیشان متعلق به ماست.

این مدیر افزود: باید با فرهنگ مصرف‌گرایی مقابله کنیم و از فرهنگ صرفه جویی برای اجرای اقتصاد مقاومتی کمک بگیریم.

علی جنتی همچنین مدیران کل را به برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر استان‌ها،‌ سفارش کرد و گفت: باید این بزرگداشت‌ها با اولویت‌های مشخصی برگزار شود و هم کسانی که در گذشته بوده‌اند و چه کسانی که در حال حاضر هستند‌، مورد تقدیر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا،‌ در حاشیه‌ی این اجلاس از کتابی با عنوان «هشت پنجره» رونمایی شد که به مناسبت حضور هشت استان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تدوین شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج