جاباما
۱۲۹۷۱۸
۱۳ نظر
۵۰۱۷
۱۳ نظر
۵۰۱۷
پ

جنون حیوان کشی در ایرانیان

با انتشار عکس هایی از کشتن یک بزمجه بار دیگر بحث کشتار حیوانات بیگناه داغ شده است

جنون حیوان کشی در ایرانیان





دوهفته نامه همش هری سرنخ: شکارچیان غیرمجاز هر روز دارند در طبیعت فاجعه به بار می آورند. می گویند به خاطر گوشت یا شاخ و پوست حیوانات است. اتومبیل ها حیوانات در خطر انقراض را زیر می گیرند و رانندگان آن اصلا توجهی به تابلوهای عبور حیوانات وحشی ندارند. می گویندحیوان بود، ماشین را ندید.

اما اینها تنها کسانی نیستند که کمر به قتل حیوانات و نابودی حیات وحش بسته اند، دسته دیگری هم از جنایتکاران حیات وحش وجوددارند که از همه بدترند. دسته ای که بی خود و بی جهت دست به کشتار می زنند. اینها هم می گویند می خواهیم سرگرم باشیم و خوش بگذرانیم! این افراد با کشتن حیوانات، احساس غرور می کنند و خوشحالند که با این کارها برای لحظاتی اسباب خنده دوستان شان را فراهم می کنند.

متاسفانه فضای مجازی این روزها پر شده از تصاویر جنون آمیز این حیوان کش ها. ترس از این است که مبادا این قساوت ها رواج یابد. در این گزارش برایتان از چند جنایتی می گوییم که در ماه های اخیر رخ داده است؛ جنایت های تلخی که تا به حال نه جنایت تلقی شده و نه به آن پرداخته شده است.

آیا عکس های عجیب و غریبی که می بینید، واقعی است؟

به دار آویختن نادرترین بزمجه

چند روز پیش، انتشار این عکس های جنجالی در سایت های خبری، حسابی همه را کنجکاو کرد و البته خیلی ها را هم ترساند. این حیوان عجیب و ترسناک چیست؟ ماجرای این عکس ها از چه قرار است؟

انتشار این خبر، واکنش های زیادی به دنبال داشت. بیشتر سایت های خبرگزاری ها از کشتار یک بزمجه غول پیکر در حوالی شاهین شهر اصفهان خبر داده اند اما آیا این اخبار و عکس ها واقعیت دارد یا کذب محض اند؟

جنون حیوان کشی در ایرانیان

حمید ظهرابی مدیرکل محیط زیست استان اصفهان پاسخ می دهد: «عکس های منتشر شده بی شک متعلق به یک بزمجه است. طول بزمجه ها در ایران نهایتا به ۴۰ سانتیمتر می رسد، البته این را بگویم که اژدهای کومودو که ۳۶۰ سانتیمتر است، از خانواده همین بزمجه است اما کومودوها در ایران اصلا وجود ندارند. تنها همین بزمجه های کوچک در کشورمان یافت می شود که بسیار بی آزارند. این حیوان، نامش بزمجه بیابانی است، خزنده ای بی آزار که کاری به کار انسان ها ندارد.»

با انتشار عکس های بزمجه غول پیکر، تحقیقات محیط بانی اصفهان نیز آغاز شد، چرا که وجود این گونه جانوری، با این جثه، بسیار عجیب و دور از ذهن بود. «طبق بررسی های محیط زیست، این بزمجه زبان بسته در یک مخروبه زندگی می کرده، مخروبه ای که نزدیک روستای جهادآباد واقع است. به گفته اهالی روستا، این حیوان هیچ مزاحمتی برای انسان ها ایجاد نمی کرده است، اما با اینحال، چند روز قبل دو نفر از اهالی روستا به مخروبه رفتند، بزمچه را به دام انداختند و آن را خفه کردند!»

به گفته آقای ظهرابی این دو نفر شناسایی شده اند و قرار است با آنان برخورد قانونی شود. «اندازه واقعی این بزمجه بیابانی، حدود ۱۳۰ سانتیمتر بوده و حدود پنج کیلوگرم وزن داشته است. متاسفانه بسیار بعید است که حیوانی از این گونه با این شرایط دوباره در این منطقه دیده شود. این حیوان به خاطر تخریب زیستگاهش، بسیار کم جمعیت است. بزمجه ۱۳۰ سانتیمتری، تنها به جرم جثه بزرگش توسط انسان ها تلف شد؛ در حالی که اصلا موجود خطرناکی نبود.» آیا داستانی که در مورد این عکس گفته می شود، حقیقت دارد؟

مرگ شغال در پی بازی موتورسواران

با موتور به دنبال شغال

بهمن ماه سال ۹۲ بود که نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خواف، هنگام گشتزنی در عرصه های طبیعی این شهرستان، در محلی به نام جنگل «تاغی نشتیفان» با سرنشینان چهار دستگاه موتورسیکلت برخورد کردند که با مشاهده ماموران به سرعت اقدام به فرار کرده و از محل دور شدند.

با فرار موتورسواران، محیط بانان که به ماجرا مشکوک شده بودند، در بررسی محلی، متوجه یک قلاده شغال شدند که روی زمین افتاده و به دلیل شدت جراحات وارده، جان خود را از دست داده بود.

جنون حیوان کشی در ایرانیان

عباس طاهریان - رئیس اداره محیط زیست خواف - درباره این پرونده می گوید: «ماموران شغال را به خودروی خود منتقل کرده و به تعقیب موتورسواران پرداختند. محیط بانان با شناسایی مسیرهای احتمالی متخلفان، در ورودی شهر به کمین نشسته و پس از دقایقی، زمانی که متخلفان قصد ورود به شهر را داشتند در کمین ماموران گرفتار شده و راکبین یکی از موتورها دستگیر شد اما سایر متخلفان از محل متواری شدند.»

پس از انتقال متهم دستگیر شده به اداره محیط زیست، وی در جریان بازجویی ها صراحتا به انجام جرم، اعتراف کرده و سایر همدستان خود را نیز معرفی کرد. متهم توضیح داد که به وسیله موتورسیکلت به تعقیب شغال پرداخته اند و آنقدر حیوان را در دشت دوانده اند تا از پای درآمده و توانایی ادامه حرکت نداشته است. وی انگیزه خود و همدستانش از تعقیب و آسیب رساندن به این حیوان را تفریح کردن عنوان کرد.

عباس طاهریان گفت: «در این خصوص پرونده ای تشکیل شد و متهم به مراجع قضایی معرفی گردید. همچنین با دستور دادستان، سایر همدستان فراری وی نیز به دادگاه احضار شدند.»

ایران یا کشور همسایه؟

روباه ها پای چوبه دار

این عکس ۱۷ فروردین ماه ۹۳ در سایت های خبری انتشار یافت. با اینکه عکس انتشارت یافته کیفیت پایینی دارد اما واضح است که در آن ۶ حیوان در یک ردیف به دار آویخته شده اند. البته اگر کمی بیشتر دقت کنید متوجه خواهید شد که این حیوانات روباه هستند.

حالا در مورد اینکه این زبان بسته ها به چه جرمی به این سرنوشت دچار شده اند، ابهاماتی وجود دارد. جالب تر اینکه بعد از این ماجرا، شایعه ای در رابطه با آن، میان مردم رواج یافت. گفته می شد که این عکس مربوط به دهستان کیشکور است، کیشکور از توابع شهرستان سرباز است که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. اهالی این منطقه می گویند که یکی از اهالی دهستان کیشکور با بی رحمی ۶ روباه را به دار آویخته است که این ۶ حیوان زبان بسته، شبانه به خانه یکی از روستاییان یورش برده اند و مرغ و خروس های مرد روستایی را شکار کرده اند.

جنون حیوان کشی در ایرانیان

مرد روستایی هم که از این موضوع خیلی عصبانی شده، این حیوانات بیچاره را به جرم غذا خوردن! به دام انداخته و هر ۶ روباه را یکجا به دار آویخته تا به تصور خودش درس عبرتی باشد برای روباه هایی که قصد تعرض به مرغ و خروس های او را دارند!

خسرو افسری، مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در رابطه با این موضوع می گوید: «تنها مدرکی که از این ماجرا در دست داریم همین عکس است. بررسی های زیادی تا به حال صورت گرفته اما هنوز چیزی دستگیرمان نشده است. نه روباهی کشف شده و نه اطلاعاتی در مورد مرد ناشناس در دست است.»

مدیر کل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان این احتمال را می دهد که این عکس مربوط به کشور همسایه باشد. این درحالی است که بعد از مدت کوتاهی، همه ماجرای روباه ها را به طور کامل فراموش کردند و عامل کشتار این زبان بسته ها و حتی اینکه آیا این عکس متعلق به ایران بوده یا نه، هیچ وقت مشخص نشد.

گرگ ها در امان نیستند

رسم گرگ کشی

این عکس ها مربوط می شود به اقدام بی رحمانه اهالی روستایی در آذربایجان شرقی. متاسفانه در بسیاری از نقاط ایران، هنوز گرگ به عنوان دشمن و رقیب انسان شناخته می شود. گرگ ها در امان نیستند و در صورت مشاهده به فجیع ترین شکل ممکن کشته می شوند.

جنون حیوان کشی در ایرانیان

گرگ ها را می کشند و همانطور که در این عکس ها می بینید لاشه این حیوان نگون بخت را در روستاها می گردانند. «متاسفانه در برخی مناطق هنوز «کله گرگی» مرسوم است. کله گرگی رسمی است که بر اساس آن، هر کس گرگی را بکشد، سر آن را از بدن جدا کرده و به انتهای چوبی بلند می بندد. چوب را مانند پرچم پیروزی به دست گرفته و در آبادی های اطراف می چرخد و از رمه داران جایزه می گیرد. معمولا رمه داران به نسبت تعداد گوسفندانی که دارند، مبلغی به شکار کننده گرگ به رسم کله گرگی می پردازند.

در گذشته، در برخی مناطق، کشتن گرگ ها برای کله گرگی شغلی بود ثابت و شکارگر گرگ از این راه امرار معاش می کرد، متاسفانه این کار باعث انقراض این سگ سان در برخی مناطق و کاهش شدید جمعیت آن در سایر نقاط کشور شد به طوری که در بسیاری از نقاط نه خبری از گرگ هست و نه شکارگر گرگ.»

برای تفریح، «پاکساز طبیعت» را کشتند

زنده زنده دریدن کفتار

مدتی پیش فیلم ها و عکس هایی در فضای مجازی انتشار یافت؛ مدارکی که نشان می داد انسان با چه قساوت قلبی یک حیوان نادر و به دام افتاده را از پا درمی آورد.

جنون حیوان کشی در ایرانیان

در این فیلم، جمعی چند نفره، کفتاری را که با زنجیر به دام انداخته اند، زیر ضربات سنگین و مرگبار می گیرند و به سگ ها فرمان دریدن این حیوان را می دهند و آنچنان خشونتی به کار می گیرند که حتی تماشای صحنه های آن هم بسیار دلخراش است، با توجه به لهجه افراد در فیلم این اتفاق به شهرستانی در استان اصفهان نسبت داده شد اما باز هم محیط زیست استان با پیگیری هایش به هیچ نتیجه ای نرسید و خبر کشتار کفتار نیز مانند به دار آویختن روباه ها در هاله ای از ابهام است، در حالی که انگیزه افراد از کشتن این گونه در خطر انقراض معلوم نیست.

کفتار راه راه تنها عضو خانواده کفتارسانان در ایران است که در تمام نقاط کشورمان زندگی می کرد اما حالا تنها چند قلاده از آن باقی مانده و در بسیاری از مناطق نسلش منقرض شده است. دردناکتر از همه اینکه آماری از شمار بازماندگان و مناطق زیست آنها در دست نیست.

این گوشتخوار استثنایی لاشه خوار است و به همین خاطر در پاکسازی طبیعت نقش موثری دارد و همچنین مانع شیوع بیماری های مسری می شود اما افسوس که جای این پاکساز طبیعت در بسیاری از مناطق کشورمان خالی است.

کشتن الاغ با پتک!

این بار قربانی یک الاغ زبان بسته است. آن گونه که از تصاویر مشخص است، فردی به وسیله ضربات سهمگین پتک به جان یک الاغ می افتد. بدتر از آن همزمان با ضرباتی که به سر این حیوان وارد می شود قهقهه و خنده های بلند فردی که با دوربین تلفن همراهش از این صحنه فیلم می گیرد و فرد دیگری که در تصویر حضور دارد، شنیده می شود.

جنون حیوان کشی در ایرانیان

تاسف برانگیز است که این افراد فقط برای خنده و سرگرمی این عمل هولناک را انجام دادند. این فیلم آنقدر دلخراش بود که انتشارش در اینترنت سروصدای زیادی به پا کرد. طبق اظهارات شاهدان این اتفاق در شهرستان سمیرم اصفهان رخ داده بود.

خوشبختانه عاملان این فاجعه دستگیر شدند و مشخص شد که این افراد در حیوان آزاری سابقه های وحشتناکی در پرونده شان به ثبت رسیده. کسانی که بارها شاهد جنایت های این افراد در حق حیوانات بوده اند می گویند: «پیش از این هم، همین سه نفر روباهی را گرفتند و پایش را قطع کردند و با کمپرسور بدنش را باد کردند تا حیوان ترکید!»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      فقط می تونم بگم واسه وضع فرهنگمون متاسفم

    • بدون نام

      دستو پای این افراد اگر باز باشه به جون انسانها هم رحم نمیکنن.اینا مریضن و باید مداوا بشن. واقعا" نام انسان نهادن بر روی بعضیا شایسته نیست...

    • هما

      باید مجازات سنگینی بزار برای این مثلا انسان ها

    • بدون نام

      اینا موجودات پست زمینی نمیدونم چرا اصلا اومدن به این دنیا که زندگی رو برای بقیه مخلوقات تلخ کنن
      از انسان بودنم شرم دارم
      پست تر از آدمها هم پیدا میشه!!!

    • بدون نام

      واااااااااای خدای من!!!!!
      چه قصاوت قلبی!!!!
      اینا مریض روانین!!! همین آدما یا بچه هایی که زیر دست اینا تربیت میشن قاتلین و جنایتکارای بالفطره رو به وجود میارن!
      .................!!!!

    • بدون نام

      وای چ وحشی ....آخه این چکاریه؟؟!!!

    • سعيد

      واقعن كه خيلي متاسفم...زبونم بند اومد نميدونم چي بگم.آخه به اينا ميشه گفت انسان؟...اينه فرهنگ چندهزارساله ايراني؟؟!
      البته وقتي قوانيني وجود نداره كه جلوي اين وحشيگريها را بگيره دوباره شاهد اين كارا خواهيم بود...پس بهتره سازمان محيط زيست به جاي چسبوندن عكس يوزپلنگ رو لباس تيم فوتبال(كه اونم معلوم نبود)قاطعانه بياد و به داد اين حيووناي بيچاره كه از خيلي از ما آدما بهترن برسه...

    • پونه

      هیچی به اندازه اینکه بادیدن این تصاویر کشورای دیگه درباره ما چی فک میکنن وحشتناک نیست...

    • محمد

      اینجا ایران است ترکیبی از فرهتگ چندهزار ساله و غرب

    • بدون نام

      واقعا متاسفم
      شرم بر شما باد به ظاهر انسان ها و در باطن از حیوان پست تر
      بسیار پست تر که حیوان مطابق فطرت خود رفتار می کند و تو .... افسوس افسوس بر انسان از وجود تو در زمره آنان

    • samane

      مشکل سازمان محیطه زیسته که اصلا معلوم نیست دارن چه کار میکنن! متاسفم براشون. رئیس سازمان محیط زیست قبلی استان ما بیشتر نگرانیش درباره لاک پشت هایی بود که از جاده رد میشدن که یه وقت ماشینها بهشون نزنن! بنده خداها تواناییشون در همین حده دیگه! یه کسی هم که میاد از این زبون بسته ها دفاع کنه محکوم میشه به اعدام!

    • saman

      ما فقر فرهنگی نداریم ما عقده داریم

    • unu

      اطراف اصفهان چقدر بیمار داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج